Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Kysymyksiä ja vastauksia VIII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ooopeee
    replied
    Originally posted by Dokumon View Post
    Schmiedmannilta ainakin löytyy:



    Ei ole taivutetut mutta noista värkkäili kätevästi kaikki uudet putket autoon.

    Molemmat setit ostettava?

    Leave a comment:


  • Dokumon
    replied
    Originally posted by ooopeee View Post
    Onko näihi myytävä kaikki jarruputket uutena vielä? Meinasin kaikki uusia, niin että taivuttaako ite vai joku setti olemassa?
    Schmiedmannilta ainakin löytyy:



    Ei ole taivutetut mutta noista värkkäili kätevästi kaikki uudet putket autoon.

    Leave a comment:


  • jani73
    replied
    Originally posted by ooopeee View Post
    Onko näihi myytävä kaikki jarruputket uutena vielä? Meinasin kaikki uusia, niin että taivuttaako ite vai joku setti olemassa?
    Ainakin absittomaan 520 löytyy vielä. Mutta en tiedä onko ne valmiiksi taivutetut kuten bensaputket oli. Bensaputket oli aika edulliset joitain vuosia sitten, marmorilta.

    Täältä näet saako niitä. Safarin selaimella ei toiminut, mutta Chromella toimii.

    Leave a comment:


  • ooopeee
    replied
    Onko näihi myytävä kaikki jarruputket uutena vielä? Meinasin kaikki uusia, niin että taivuttaako ite vai joku setti olemassa?

    Leave a comment:


  • ///Marko
    replied
    Originally posted by jj5 View Post
    Luulen että sopii, eikös se e34 ratti muutu E30 -> E36 tyyppiseen joskus 92 nurkilla.

    Minkälaisessa Facelift E34:ssä ei ole bägiä? Joku suomimallin 518i? :think En muista ikinä nähneeni joten oletan että faceliftissä se ois vakiovaruste.
    Oikein arvasit. Suomimallin 518i. Ilmastointi ja vakkari löytyy mutta airbagia ei ole.

    Leave a comment:


  • jj5
    replied
    Luulen että sopii, eikös se e34 ratti muutu E30 -> E36 tyyppiseen joskus 92 nurkilla.

    Minkälaisessa Facelift E34:ssä ei ole bägiä? Joku suomimallin 518i? :think En muista ikinä nähneeni joten oletan että faceliftissä se ois vakiovaruste.

    Leave a comment:


  • ///Marko
    replied
    Sopiiko E36:n M-ratti ilman airbagia facelift E34:een jossa ei myöskään ole airbagia?

    Leave a comment:


  • duuk
    replied
    Originally posted by Klasu- View Post
    Tämä on nyt tässäkohdin puhtaasti olettama

    Veikkaan, että perämurikassa oleva nopeusanturi ei vaikuta manuaalivaihteisessa moottorin toimintaan millään tavoin, ellei autossa ole luistonestoa, tai ellei ajeta vakionopeudensäätimellä.

    Polttoaineruiskutuksen ohjaus:
    -Pyörintä/paikkatieto kampiakselin&mahdollisen nokka-akselin asentotunnistimilta
    -Kaasuläpän asentotunnistus potentiometrillä
    -Map (imusarjan paine) tai MAF ilmamassa/määrämittari
    -Imuilman lämpötila
    -Jäähdytysnesteen (moottorin) lämpötila

    Näillä viidellä anturitiedolla luodaan perusedellytykset säättää polttoaineenruiskutusta ja kipinää vastaamaan kulloistakin tilannetta moottorinohjainlaitteen karttoihin kirjatun tiedon perusteella.
    Moottori siis kyllä toimii näiden viiden lähtotiedon avulla, mutta toiminta heikkenee, jos jokin komponentti systeemissä ei toimi juuri kuten on ajateltu.

    Näiden muuttujien takia moottoriin voidaan lisätä esimerkiksi
    -Lambda-antureita, mittaamaan toteutunutta seosta
    -Nakutusantureita, mittaamaan toteutuneen sytytysennakon vaikutusta moottorin toimintaan
    -Polttoaineantureita, esimerkiksi etanoliprosentti

    Näiden anturitietojen perusteella on mahdollista suorittaa korjaavia toimenpiteitä, kun jokin asia poikkeaa ennaltaohjelmoidusta kartasta.

    Edelleen hattuvakiona, E34 kopassa perän nopeustietoa käytetään;
    -Nopeusmittarin toimintaan
    -Luistoneston toimintaan (tästäkään en ole aivan varma, saatetaan käyttää ainoastaan pyörännopeustunnistusta navoilta)
    -Vakionopeussäätimen toimintaan
    -Ajotietokoneen kulutuslukemamittaukseen
    -Tuulilasinpyyhkijöiden tihkutoimintaan

    Perän nopeustietoanturi osaa vikaantua siten, että signaalikatkokset/epämääräisyydet ovat niin pieniä, etteivät ne näy nopeusmittarissa, eivätkä hetkellisen polttoainekulutuksen mittarissa.

    Sensijaan ne voivat näkyä cruisen epämääräisenä toimintana/pois tippumisena. Omassa näkyi ainoastaan cruisen ongelmina, joskus tasamaalla kiihdyteltiin/hidasteltiin/cruise tippui ongelman havaittuaan pois toiminnasta.
    Itsediagnostiikka osaa nämä katkokset tunnistaa, ja laittaa virhekoodin ko. anturin toiminnasta.

    Edit: Omaa ajanut pätkän koko antura sähköisesti irti. Nopeusmittari ei toimi, kulutusmittaus on "tapissa" luistonestosta en nyt osaa muistaa, moottori toimi täysin normaalisti kaikinpuolin.
    M5 S38B36 koneisessa myös kierroksenrajoitin tippuu 6500rpm jos ecu ei saa nopeussignaalia. Huippunopeuden rajoitin menee päälle. Mittariston jälkeen nopeussignaali on tyhjäkäynnillä latausjännite ja mitä kovempaa ajetaan sen pienempi jännite on

    Leave a comment:


  • jani73
    replied
    Vakkari on kiva. Mun autoon se oli helppo, sen kun heitti osat paikalleen, johtosarjakin oli tehtaalla asennettu. Jalosen purkamolta ostin itse moottorin, boksin, viiksen, kytkimen kytkinpolkimeen. En muista pitikö vaijeria paljon viritellä mutta oli aika helppo projekti kokonaisuudessaan.

    Leave a comment:


  • Kv1984
    replied
    ^ Kiitoksia näistä tiedoista, selkeytti omaa päätä huomattavasti

    Tässä ei ole vakkaria, luistonestoa eikä abs:ää. Ja nopeusmittari toimii ihan normaalisti. Kulutusmittarikin tuntuisi toimivan. Kumma vain että se antaa vikakoodia osasta, jonka ohjaamat laitteet kuitenkin toimivat

    Tai mistäs sitä tietää vaikka se olisikin se kaasuläppäanturi, jos siinä vaikka olisi liitin- tai johtovika...

    Leave a comment:


  • Klasu-
    replied
    Tämä on nyt tässäkohdin puhtaasti olettama

    Veikkaan, että perämurikassa oleva nopeusanturi ei vaikuta manuaalivaihteisessa moottorin toimintaan millään tavoin, ellei autossa ole luistonestoa, tai ellei ajeta vakionopeudensäätimellä.

    Polttoaineruiskutuksen ohjaus:
    -Pyörintä/paikkatieto kampiakselin&mahdollisen nokka-akselin asentotunnistimilta
    -Kaasuläpän asentotunnistus potentiometrillä
    -Map (imusarjan paine) tai MAF ilmamassa/määrämittari
    -Imuilman lämpötila
    -Jäähdytysnesteen (moottorin) lämpötila

    Näillä viidellä anturitiedolla luodaan perusedellytykset säättää polttoaineenruiskutusta ja kipinää vastaamaan kulloistakin tilannetta moottorinohjainlaitteen karttoihin kirjatun tiedon perusteella.
    Moottori siis kyllä toimii näiden viiden lähtotiedon avulla, mutta toiminta heikkenee, jos jokin komponentti systeemissä ei toimi juuri kuten on ajateltu.

    Näiden muuttujien takia moottoriin voidaan lisätä esimerkiksi
    -Lambda-antureita, mittaamaan toteutunutta seosta
    -Nakutusantureita, mittaamaan toteutuneen sytytysennakon vaikutusta moottorin toimintaan
    -Polttoaineantureita, esimerkiksi etanoliprosentti

    Näiden anturitietojen perusteella on mahdollista suorittaa korjaavia toimenpiteitä, kun jokin asia poikkeaa ennaltaohjelmoidusta kartasta.

    Edelleen hattuvakiona, E34 kopassa perän nopeustietoa käytetään;
    -Nopeusmittarin toimintaan
    -Luistoneston toimintaan (tästäkään en ole aivan varma, saatetaan käyttää ainoastaan pyörännopeustunnistusta navoilta)
    -Vakionopeussäätimen toimintaan
    -Ajotietokoneen kulutuslukemamittaukseen
    -Tuulilasinpyyhkijöiden tihkutoimintaan

    Perän nopeustietoanturi osaa vikaantua siten, että signaalikatkokset/epämääräisyydet ovat niin pieniä, etteivät ne näy nopeusmittarissa, eivätkä hetkellisen polttoainekulutuksen mittarissa.

    Sensijaan ne voivat näkyä cruisen epämääräisenä toimintana/pois tippumisena. Omassa näkyi ainoastaan cruisen ongelmina, joskus tasamaalla kiihdyteltiin/hidasteltiin/cruise tippui ongelman havaittuaan pois toiminnasta.
    Itsediagnostiikka osaa nämä katkokset tunnistaa, ja laittaa virhekoodin ko. anturin toiminnasta.

    Edit: Omaa ajanut pätkän koko antura sähköisesti irti. Nopeusmittari ei toimi, kulutusmittaus on "tapissa" luistonestosta en nyt osaa muistaa, moottori toimi täysin normaalisti kaikinpuolin.
    Last edited by Klasu-; 25-02-2019, 18:47.

    Leave a comment:


  • Axum
    replied
    Tottakai jos yksi muuttuja puuttuu.

    Leave a comment:


  • Kv1984
    replied
    Originally posted by peto2 View Post
    Suutinten aukioloaika * suutinten koosta ja määrästä riippuvainen kerroin / auton nopeustieto perän anturilta... Noin yksinkertaistaen.
    Meneekös laskukaavat vituralleen jos perän nopeusanturi on rikki? Auto antaa vikakoodia siitä, mutta en uskonut, että sillä voi olla vaikutusta mihinkään manuaalivaihteisessa autossa.

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    Suutinten aukioloaika * suutinten koosta ja määrästä riippuvainen kerroin / auton nopeustieto perän anturilta... Noin yksinkertaistaen.

    Leave a comment:


  • jani73
    replied
    Eiköhän se jotenkin lasketa nopeudesta ja jostain ecu:n arvosta. Mitään anturia siellä ei varmaan ole. Iso obc myös käyttänee samoja tietoja kulutusta laskiessaan. Eikös järjestelmässä ole paineensäädin ja ecu ohjaa suuttimien aukioloaikaa, joten veikkaisin että noiden avulla se virtaus lasketaan.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎