Onko näihi myytävä kaikki jarruputket uutena vielä? Meinasin kaikki uusia, niin että taivuttaako ite vai joku setti olemassa?
Ainakin absittomaan 520 löytyy vielä. Mutta en tiedä onko ne valmiiksi taivutetut kuten bensaputket oli. Bensaputket oli aika edulliset joitain vuosia sitten, marmorilta.
Täältä näet saako niitä. Safarin selaimella ei toiminut, mutta Chromella toimii.
Luulen että sopii, eikös se e34 ratti muutu E30 -> E36 tyyppiseen joskus 92 nurkilla.
Minkälaisessa Facelift E34:ssä ei ole bägiä? Joku suomimallin 518i? :think En muista ikinä nähneeni joten oletan että faceliftissä se ois vakiovaruste.
Oikein arvasit. Suomimallin 518i. Ilmastointi ja vakkari löytyy mutta airbagia ei ole.
Luulen että sopii, eikös se e34 ratti muutu E30 -> E36 tyyppiseen joskus 92 nurkilla.
Minkälaisessa Facelift E34:ssä ei ole bägiä? Joku suomimallin 518i? :think En muista ikinä nähneeni joten oletan että faceliftissä se ois vakiovaruste.
Veikkaan, että perämurikassa oleva nopeusanturi ei vaikuta manuaalivaihteisessa moottorin toimintaan millään tavoin, ellei autossa ole luistonestoa, tai ellei ajeta vakionopeudensäätimellä.
Polttoaineruiskutuksen ohjaus:
-Pyörintä/paikkatieto kampiakselin&mahdollisen nokka-akselin asentotunnistimilta
-Kaasuläpän asentotunnistus potentiometrillä
-Map (imusarjan paine) tai MAF ilmamassa/määrämittari
-Imuilman lämpötila
-Jäähdytysnesteen (moottorin) lämpötila
Näillä viidellä anturitiedolla luodaan perusedellytykset säättää polttoaineenruiskutusta ja kipinää vastaamaan kulloistakin tilannetta moottorinohjainlaitteen karttoihin kirjatun tiedon perusteella.
Moottori siis kyllä toimii näiden viiden lähtotiedon avulla, mutta toiminta heikkenee, jos jokin komponentti systeemissä ei toimi juuri kuten on ajateltu.
Näiden muuttujien takia moottoriin voidaan lisätä esimerkiksi
-Lambda-antureita, mittaamaan toteutunutta seosta
-Nakutusantureita, mittaamaan toteutuneen sytytysennakon vaikutusta moottorin toimintaan
-Polttoaineantureita, esimerkiksi etanoliprosentti
Näiden anturitietojen perusteella on mahdollista suorittaa korjaavia toimenpiteitä, kun jokin asia poikkeaa ennaltaohjelmoidusta kartasta.
Edelleen hattuvakiona, E34 kopassa perän nopeustietoa käytetään;
-Nopeusmittarin toimintaan
-Luistoneston toimintaan (tästäkään en ole aivan varma, saatetaan käyttää ainoastaan pyörännopeustunnistusta navoilta)
-Vakionopeussäätimen toimintaan
-Ajotietokoneen kulutuslukemamittaukseen
-Tuulilasinpyyhkijöiden tihkutoimintaan
Perän nopeustietoanturi osaa vikaantua siten, että signaalikatkokset/epämääräisyydet ovat niin pieniä, etteivät ne näy nopeusmittarissa, eivätkä hetkellisen polttoainekulutuksen mittarissa.
Sensijaan ne voivat näkyä cruisen epämääräisenä toimintana/pois tippumisena. Omassa näkyi ainoastaan cruisen ongelmina, joskus tasamaalla kiihdyteltiin/hidasteltiin/cruise tippui ongelman havaittuaan pois toiminnasta.
Itsediagnostiikka osaa nämä katkokset tunnistaa, ja laittaa virhekoodin ko. anturin toiminnasta.
Edit: Omaa ajanut pätkän koko antura sähköisesti irti. Nopeusmittari ei toimi, kulutusmittaus on "tapissa" luistonestosta en nyt osaa muistaa, moottori toimi täysin normaalisti kaikinpuolin.
M5 S38B36 koneisessa myös kierroksenrajoitin tippuu 6500rpm jos ecu ei saa nopeussignaalia. Huippunopeuden rajoitin menee päälle. Mittariston jälkeen nopeussignaali on tyhjäkäynnillä latausjännite ja mitä kovempaa ajetaan sen pienempi jännite on
Vakkari on kiva. Mun autoon se oli helppo, sen kun heitti osat paikalleen, johtosarjakin oli tehtaalla asennettu. Jalosen purkamolta ostin itse moottorin, boksin, viiksen, kytkimen kytkinpolkimeen. En muista pitikö vaijeria paljon viritellä mutta oli aika helppo projekti kokonaisuudessaan.
^ Kiitoksia näistä tiedoista, selkeytti omaa päätä huomattavasti
Tässä ei ole vakkaria, luistonestoa eikä abs:ää. Ja nopeusmittari toimii ihan normaalisti. Kulutusmittarikin tuntuisi toimivan. Kumma vain että se antaa vikakoodia osasta, jonka ohjaamat laitteet kuitenkin toimivat
Tai mistäs sitä tietää vaikka se olisikin se kaasuläppäanturi, jos siinä vaikka olisi liitin- tai johtovika...
Veikkaan, että perämurikassa oleva nopeusanturi ei vaikuta manuaalivaihteisessa moottorin toimintaan millään tavoin, ellei autossa ole luistonestoa, tai ellei ajeta vakionopeudensäätimellä.
Polttoaineruiskutuksen ohjaus:
-Pyörintä/paikkatieto kampiakselin&mahdollisen nokka-akselin asentotunnistimilta
-Kaasuläpän asentotunnistus potentiometrillä
-Map (imusarjan paine) tai MAF ilmamassa/määrämittari
-Imuilman lämpötila
-Jäähdytysnesteen (moottorin) lämpötila
Näillä viidellä anturitiedolla luodaan perusedellytykset säättää polttoaineenruiskutusta ja kipinää vastaamaan kulloistakin tilannetta moottorinohjainlaitteen karttoihin kirjatun tiedon perusteella.
Moottori siis kyllä toimii näiden viiden lähtotiedon avulla, mutta toiminta heikkenee, jos jokin komponentti systeemissä ei toimi juuri kuten on ajateltu.
Näiden muuttujien takia moottoriin voidaan lisätä esimerkiksi
-Lambda-antureita, mittaamaan toteutunutta seosta
-Nakutusantureita, mittaamaan toteutuneen sytytysennakon vaikutusta moottorin toimintaan
-Polttoaineantureita, esimerkiksi etanoliprosentti
Näiden anturitietojen perusteella on mahdollista suorittaa korjaavia toimenpiteitä, kun jokin asia poikkeaa ennaltaohjelmoidusta kartasta.
Edelleen hattuvakiona, E34 kopassa perän nopeustietoa käytetään;
-Nopeusmittarin toimintaan
-Luistoneston toimintaan (tästäkään en ole aivan varma, saatetaan käyttää ainoastaan pyörännopeustunnistusta navoilta)
-Vakionopeussäätimen toimintaan
-Ajotietokoneen kulutuslukemamittaukseen
-Tuulilasinpyyhkijöiden tihkutoimintaan
Perän nopeustietoanturi osaa vikaantua siten, että signaalikatkokset/epämääräisyydet ovat niin pieniä, etteivät ne näy nopeusmittarissa, eivätkä hetkellisen polttoainekulutuksen mittarissa.
Sensijaan ne voivat näkyä cruisen epämääräisenä toimintana/pois tippumisena. Omassa näkyi ainoastaan cruisen ongelmina, joskus tasamaalla kiihdyteltiin/hidasteltiin/cruise tippui ongelman havaittuaan pois toiminnasta.
Itsediagnostiikka osaa nämä katkokset tunnistaa, ja laittaa virhekoodin ko. anturin toiminnasta.
Edit: Omaa ajanut pätkän koko antura sähköisesti irti. Nopeusmittari ei toimi, kulutusmittaus on "tapissa" luistonestosta en nyt osaa muistaa, moottori toimi täysin normaalisti kaikinpuolin.
Suutinten aukioloaika * suutinten koosta ja määrästä riippuvainen kerroin / auton nopeustieto perän anturilta... Noin yksinkertaistaen.
Meneekös laskukaavat vituralleen jos perän nopeusanturi on rikki? Auto antaa vikakoodia siitä, mutta en uskonut, että sillä voi olla vaikutusta mihinkään manuaalivaihteisessa autossa.
Eiköhän se jotenkin lasketa nopeudesta ja jostain ecu:n arvosta. Mitään anturia siellä ei varmaan ole. Iso obc myös käyttänee samoja tietoja kulutusta laskiessaan. Eikös järjestelmässä ole paineensäädin ja ecu ohjaa suuttimien aukioloaikaa, joten veikkaisin että noiden avulla se virtaus lasketaan.
Leave a comment: