Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Kysymyksiä ja vastauksia VIII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Klasu-
    replied
    Tässä puutumisessa kyse ei todennäköisesti ole suoranaisesti anturin erilaisesta rikkoutumisesta (pl. lakkaa lukemasta kokonaan), vaan siitä, miten ECU anturan toimintaa tulkitsee.

    Todennäköinen skenaario sekoilevasta anturasta voi aiheuttaa vaikka sen, että ecu tiputtaa sytytysennakkoa kohdatessaan erikoista anturitietoa, ja sytytysennakon vähentyessä vähenee myös moottorista ulos saatava teho.

    Leave a comment:


  • Kv1984
    replied
    Originally posted by jj5 View Post
    Eikös tuon vikamuistin perusteella jo kannata laittaa se anturi vaihtoon jos ei muita ideoita vian korjaamiseksi oli. Minulla ainakin m50 moottorissa ohjainlaite osasi oikein havaita rikkinäisen kampuran anturin.
    Toki, olen sinne uutta laittamassakin kohtapuoliin. Mutta tuota oirekuvaa vain jäin ihmettelemään, kun aiemmat kokemukset ko. moottorista ja sen kampuran anturin hajoilusta ovat olleet ihan erilaisia, lähinnä rajua nykimistä/pätkimistä ja sammuilua. Mutta kaipa nuo anturit voi rikkoutua monella tapaa :think

    Leave a comment:


  • jj5
    replied
    Originally posted by Kv1984 View Post
    Voiko huono kampiakselin anturi aiheuttaa vain sellaista oiretta, että auto ei kiihdy kuin ehkä joskus huomenna? Vikakoodia pukkaa ko. anturista, ja muuten moottori toimii ihan ok, mutta liikkeelle lähtö/kiihdytys on yhtä tuskaa. Joku Micrakin menee ohi niin että heilahtaa
    Eikös tuon vikamuistin perusteella jo kannata laittaa se anturi vaihtoon jos ei muita ideoita vian korjaamiseksi oli. Minulla ainakin m50 moottorissa ohjainlaite osasi oikein havaita rikkinäisen kampuran anturin.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by Kv1984 View Post
    Oliko mitään muita oireita?
    Ei ennen kuin sammui tuohon pihalle. Sitten oli jo koodikin anturista.

    Leave a comment:


  • Kv1984
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Ainakin E39 osasi tuon vähän tuohon tyyliin. Nykäisi kerran ja sen jälkeen kiihdytys olikin melkoisen rauhallisen tuntuista. Uudella anturilla tuli hienosti lisää voimaa.
    Oliko mitään muita oireita?

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by Kv1984 View Post
    Voiko huono kampiakselin anturi aiheuttaa vain sellaista oiretta, että auto ei kiihdy kuin ehkä joskus huomenna? Vikakoodia pukkaa ko. anturista, ja muuten moottori toimii ihan ok, mutta liikkeelle lähtö/kiihdytys on yhtä tuskaa. Joku Micrakin menee ohi niin että heilahtaa
    Ainakin E39 osasi tuon vähän tuohon tyyliin. Nykäisi kerran ja sen jälkeen kiihdytys olikin melkoisen rauhallisen tuntuista. Uudella anturilla tuli hienosti lisää voimaa.

    Leave a comment:


  • Kv1984
    replied
    Voiko huono kampiakselin anturi aiheuttaa vain sellaista oiretta, että auto ei kiihdy kuin ehkä joskus huomenna? Vikakoodia pukkaa ko. anturista, ja muuten moottori toimii ihan ok, mutta liikkeelle lähtö/kiihdytys on yhtä tuskaa. Joku Micrakin menee ohi niin että heilahtaa

    Leave a comment:


  • Bansku
    replied
    Ei mullakaan ole ainuttakaan pinnapulttia mennyt ikibä poikki m5x kannesta. Harvemmin lähtee pelkkä mutteri, yleensä pinnapultin kanssa. Eikä ole tarvinnut lämmitelläkkään

    Leave a comment:


  • jani73
    replied
    Nykyäänhän saa jo jonkinlaisia pieniä induktiolämmittimiä. Varmasti asiallisia, jos paljon ropaa vanhojen autojen kanssa. En toki tiedä miten toimivia/tehokkaita nuo on.

    Leave a comment:


  • Gemmi
    replied
    Ittellä lähteny yleensä pinnapultinkamssa mutterit jos on ollu lujempaa kiinni, joko se mutteri aukee tai sitten se tulee pinnapultinkanssa pois. Ainuttakaan ei oo vielä katkennu:think

    Leave a comment:


  • Kv1984
    replied
    Kiitos, Klasu Täytyy nyt toivoa että pinnapultit eivät katkeile...

    Leave a comment:


  • Klasu-
    replied
    Pakosarjojen/pakoputkien pinnapulteilla/muttereilla on oikeastaan vallan järjestään taipumus aiheuttaa päänvaivaa, johtuen niiden kokemasta lämpötilavaihtelusta

    Lämpö on hyvä irroittaja, mutta myös hyvä kiinnittäjä, ajan kanssa.

    Lämpövaihtelut myös tapaavat heikentää teräksisiä pultteja merkittävästi, usein nuo saattavat antautua pienelläkin väännöllä.

    Kuitenkin, kun kiinnitetään valurautainen pakosarja alumiiniseen kanteen, on pinnapultti&mutterikombinaatio merkittävästi parempi ratkaisu, kun pultti.

    - Kaksi potentiaalista avautumispaikkaa, joko mutteri jätää pinnapultin, tai pinnapultti peruuttaa kannesta.

    - Teräksisen pinnapultin päässä olevalle mutterille on helppo antaa lämpöä siten, että rupeaa hehkumaan. Tällöin usein haastavatkin lähtevät ehjänä irti.


    Itse pinnapultin irroittaminen alumiinisesta kannesta voikin olla sitten tuskaisempi homma.

    Alumiinille ei kärsi kovaa pistelämpöä antaa, koska se sulaa. Pinnapulttia kuumentaessa iso alumiinimassa imee tehokkaasti kaiken lämmön itseensä, ja vaikka pultti on sulamispisteessä, ei se 10mm syvyydessä alumiinissa oleva osa pultista ole riittävän kuuma irrotakseen.

    Osan pinnapulteista voi saada toholla riittävän kuumaksi, mutta niukilla on.
    Happi&asetyleeni on näissä voittajan valinta, mutta ei jokaisen harrastajan käsillä.

    Toimintamalli:

    -Varaa sopiva työkalu, kuusikulmainen hylsy, sopiva väännin/tarvittava jatko/nivelkombo käsille, kaikki valmiiksi. Usein mutterit/pultit ruosteen syömiä, jolloin kanta ei välttämättä kooltaan vastaa sitä, mitä se oli uutena. Jos nurkissa lojuu tuumaisia&millisiä, tarjoutuu mahdollisuus etsiä parhaiten sopiva kuhunkin tilanteeseen. 12-kulmaiset hylsyt tai kiintoavaimen umpipää on huono idea.

    -Puhdista kanta teräsharjalla jos mahdollista, jotta hylsy istuu parhaalla mahdollisella tavalla.

    -Pillillä mutteri oranssiksi kauttaaltaan, pilli äkkiä sammuksiin, ja välittömästi hylsy päälle ja kääntö, kun on vielä oranssi.
    Usein lähtevät ihan pienellä voimalla tällöin, jos ei, lisää lämpöä, ja uusi yritys.
    Kun on pari kierrosta liikkunut, harvoin enää jässähtää uusiksi kiinni.

    Irroitusöljyt harvoin tarjoavat merkittävää apua näissä paikoissa, niiden varaan ei kannata laskea, tai jos haluaa yrittää, pitäytyy ainakin vääntämästä niitä sitten poikki. Irroitusöljy on parhaimmillaan kun pultti/mutteri liikkuu, mutta ahdistaa, ja lämpöä ei tarjolla.
    Last edited by Klasu-; 06-03-2019, 20:02.

    Leave a comment:


  • Kv1984
    replied
    Millainen homma on irrottaa M50 pakosarja (etummainen) yläkautta? Onko pinnapulteilla tapana katketa, vai irtoaisko nuo messinki(?)mutterit helpommalla kuin pakosarjan ja putken välisen laippaliitoksen mutterit? :think

    Leave a comment:


  • rgaweer
    replied
    Originally posted by jani73 View Post
    Ainakin absittomaan 520 löytyy vielä. Mutta en tiedä onko ne valmiiksi taivutetut kuten bensaputket oli. Bensaputket oli aika edulliset joitain vuosia sitten, marmorilta.

    Täältä näet saako niitä. Safarin selaimella ei toiminut, mutta Chromella toimii.

    https://www.bmw.fi/fi/footer/s%C3%A4...aluettelo.html
    Orkkis jarruputket tulee suorana, eli joutuu itse tekemään mutkat niihin. Juuri tilasin omaani jos vaikka olisi ollut valmiiksi taivutettu mutta ei ollut.

    Polttoaineputket ostin myös, ne on muotoon taivutetut eli sopii suoraan kiinni. Tosin hyvin on bmw tarkastanut hintoja, 2012 kun ostin schmiedmannilta viimeksi niin maksoi 22e/kpl ja nyt maksaa 55e. Schmiedmanni ei tosin edes suostunut toimittamaan kun kuullemma postikulut nousee liikaa... Käännyinkin marmorin puoleen ja sieltä tuli putket aikalailla samalla hinnalla kolmessa päivässä.

    Leave a comment:


  • jani73
    replied
    Originally posted by ooopeee View Post
    Molemmat setit ostettava?
    Ei. Kun luet tarkkaan, niin toinen on autoihin -9/91 asti ja toinen 9/91- jälkeen valmistetuille. Sen huomaa tuosta väliviivan sijainnista, onko se ennen vai jälkeen tuon kk/vuosiluvun.
    Last edited by jani73; 06-03-2019, 09:21.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎