Tässä puutumisessa kyse ei todennäköisesti ole suoranaisesti anturin erilaisesta rikkoutumisesta (pl. lakkaa lukemasta kokonaan), vaan siitä, miten ECU anturan toimintaa tulkitsee.
Todennäköinen skenaario sekoilevasta anturasta voi aiheuttaa vaikka sen, että ecu tiputtaa sytytysennakkoa kohdatessaan erikoista anturitietoa, ja sytytysennakon vähentyessä vähenee myös moottorista ulos saatava teho.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E34 Kysymyksiä ja vastauksia VIII
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by jj5 View PostEikös tuon vikamuistin perusteella jo kannata laittaa se anturi vaihtoon jos ei muita ideoita vian korjaamiseksi oli. Minulla ainakin m50 moottorissa ohjainlaite osasi oikein havaita rikkinäisen kampuran anturin.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Kv1984 View PostVoiko huono kampiakselin anturi aiheuttaa vain sellaista oiretta, että auto ei kiihdy kuin ehkä joskus huomenna? Vikakoodia pukkaa ko. anturista, ja muuten moottori toimii ihan ok, mutta liikkeelle lähtö/kiihdytys on yhtä tuskaa. Joku Micrakin menee ohi niin että heilahtaa
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Kv1984 View PostOliko mitään muita oireita?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Kv1984 View PostVoiko huono kampiakselin anturi aiheuttaa vain sellaista oiretta, että auto ei kiihdy kuin ehkä joskus huomenna? Vikakoodia pukkaa ko. anturista, ja muuten moottori toimii ihan ok, mutta liikkeelle lähtö/kiihdytys on yhtä tuskaa. Joku Micrakin menee ohi niin että heilahtaa
Leave a comment:
-
-
Voiko huono kampiakselin anturi aiheuttaa vain sellaista oiretta, että auto ei kiihdy kuin ehkä joskus huomenna? Vikakoodia pukkaa ko. anturista, ja muuten moottori toimii ihan ok, mutta liikkeelle lähtö/kiihdytys on yhtä tuskaa. Joku Micrakin menee ohi niin että heilahtaa
Leave a comment:
-
-
Ei mullakaan ole ainuttakaan pinnapulttia mennyt ikibä poikki m5x kannesta. Harvemmin lähtee pelkkä mutteri, yleensä pinnapultin kanssa. Eikä ole tarvinnut lämmitelläkkään
Leave a comment:
-
-
Nykyäänhän saa jo jonkinlaisia pieniä induktiolämmittimiä. Varmasti asiallisia, jos paljon ropaa vanhojen autojen kanssa. En toki tiedä miten toimivia/tehokkaita nuo on.
Leave a comment:
-
-
Ittellä lähteny yleensä pinnapultinkamssa mutterit jos on ollu lujempaa kiinni, joko se mutteri aukee tai sitten se tulee pinnapultinkanssa pois. Ainuttakaan ei oo vielä katkennu:think
Leave a comment:
-
-
Pakosarjojen/pakoputkien pinnapulteilla/muttereilla on oikeastaan vallan järjestään taipumus aiheuttaa päänvaivaa, johtuen niiden kokemasta lämpötilavaihtelusta
Lämpö on hyvä irroittaja, mutta myös hyvä kiinnittäjä, ajan kanssa.
Lämpövaihtelut myös tapaavat heikentää teräksisiä pultteja merkittävästi, usein nuo saattavat antautua pienelläkin väännöllä.
Kuitenkin, kun kiinnitetään valurautainen pakosarja alumiiniseen kanteen, on pinnapultti&mutterikombinaatio merkittävästi parempi ratkaisu, kun pultti.
- Kaksi potentiaalista avautumispaikkaa, joko mutteri jätää pinnapultin, tai pinnapultti peruuttaa kannesta.
- Teräksisen pinnapultin päässä olevalle mutterille on helppo antaa lämpöä siten, että rupeaa hehkumaan. Tällöin usein haastavatkin lähtevät ehjänä irti.
Itse pinnapultin irroittaminen alumiinisesta kannesta voikin olla sitten tuskaisempi homma.
Alumiinille ei kärsi kovaa pistelämpöä antaa, koska se sulaa. Pinnapulttia kuumentaessa iso alumiinimassa imee tehokkaasti kaiken lämmön itseensä, ja vaikka pultti on sulamispisteessä, ei se 10mm syvyydessä alumiinissa oleva osa pultista ole riittävän kuuma irrotakseen.
Osan pinnapulteista voi saada toholla riittävän kuumaksi, mutta niukilla on.
Happi&asetyleeni on näissä voittajan valinta, mutta ei jokaisen harrastajan käsillä.
Toimintamalli:
-Varaa sopiva työkalu, kuusikulmainen hylsy, sopiva väännin/tarvittava jatko/nivelkombo käsille, kaikki valmiiksi. Usein mutterit/pultit ruosteen syömiä, jolloin kanta ei välttämättä kooltaan vastaa sitä, mitä se oli uutena. Jos nurkissa lojuu tuumaisia&millisiä, tarjoutuu mahdollisuus etsiä parhaiten sopiva kuhunkin tilanteeseen. 12-kulmaiset hylsyt tai kiintoavaimen umpipää on huono idea.
-Puhdista kanta teräsharjalla jos mahdollista, jotta hylsy istuu parhaalla mahdollisella tavalla.
-Pillillä mutteri oranssiksi kauttaaltaan, pilli äkkiä sammuksiin, ja välittömästi hylsy päälle ja kääntö, kun on vielä oranssi.
Usein lähtevät ihan pienellä voimalla tällöin, jos ei, lisää lämpöä, ja uusi yritys.
Kun on pari kierrosta liikkunut, harvoin enää jässähtää uusiksi kiinni.
Irroitusöljyt harvoin tarjoavat merkittävää apua näissä paikoissa, niiden varaan ei kannata laskea, tai jos haluaa yrittää, pitäytyy ainakin vääntämästä niitä sitten poikki. Irroitusöljy on parhaimmillaan kun pultti/mutteri liikkuu, mutta ahdistaa, ja lämpöä ei tarjolla.Last edited by Klasu-; 06-03-2019, 20:02.
Leave a comment:
-
-
Millainen homma on irrottaa M50 pakosarja (etummainen) yläkautta? Onko pinnapulteilla tapana katketa, vai irtoaisko nuo messinki(?)mutterit helpommalla kuin pakosarjan ja putken välisen laippaliitoksen mutterit? :think
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jani73 View PostAinakin absittomaan 520 löytyy vielä. Mutta en tiedä onko ne valmiiksi taivutetut kuten bensaputket oli. Bensaputket oli aika edulliset joitain vuosia sitten, marmorilta.
Täältä näet saako niitä. Safarin selaimella ei toiminut, mutta Chromella toimii.
https://www.bmw.fi/fi/footer/s%C3%A4...aluettelo.html
Polttoaineputket ostin myös, ne on muotoon taivutetut eli sopii suoraan kiinni. Tosin hyvin on bmw tarkastanut hintoja, 2012 kun ostin schmiedmannilta viimeksi niin maksoi 22e/kpl ja nyt maksaa 55e. Schmiedmanni ei tosin edes suostunut toimittamaan kun kuullemma postikulut nousee liikaa... Käännyinkin marmorin puoleen ja sieltä tuli putket aikalailla samalla hinnalla kolmessa päivässä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by ooopeee View PostMolemmat setit ostettava?Last edited by jani73; 06-03-2019, 09:21.
Leave a comment:
-
Leave a comment: