E34 Kysymyksiä ja vastauksia VIII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Juhi$
    replied
    Joo enpä olisi uskonut että noi on näin vaikeita löytää. Olen varmaan puoli vuotta metsästänyt jo tuollaista suht fiksu kuntoista. Jännä että tuolta jenkeistä saisi uutena vielä vaikka tehdaskaan ei noita enää valmista.
    Last edited by Juhi$; 13-04-2019, 10:47.

    Leave a comment:


  • MPV
    replied
    Kyllähän se 700 vähän kalliilta kuulostaa, mutta noitten kanssa taitaa jo olla vähän niin, että hyvä jos rahalla saa.

    Ebayssa oli yksi melko puutteellinen...

    Leave a comment:


  • Roisto
    replied
    Originally posted by Juhi$ View Post
    Onko ~700€ kohtuu kuntoisesta oem m tech etupuskurista nykyään käypä hinta? Tuntuu olevan tarjonta nollassa eikä mitään hajua mihin rahaan noi on viime vuosina liikkunut.
    Kalliilta kuulostaa mutta mulla nyt pitäs kaikki saada ilmaseksi...

    Kun oltas jenkeissä niin https://www.ecstuning.com/b-genuine-...r/51112231634/

    Leave a comment:


  • Juhi$
    replied
    Onko ~700€ kohtuu kuntoisesta oem m tech etupuskurista nykyään käypä hinta? Tuntuu olevan tarjonta nollassa eikä mitään hajua mihin rahaan noi on viime vuosina liikkunut.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by Kv1984 View Post
    Haittaakos se jotain jos on moottorin puolelta vikakoodi muistissa, vaikka ko. osa on kuitenkin jo vaihdettu/korjattu? Tarkoitan että jääkö ecu jonkinlaiseen vikatilaan niin kauaksi aikaa, kunnes vikakoodit nollataan? Kampiakselin anturista pukkasi koodia, mutta se johtui siitä, että anturi oli huonosti kiinni.

    Kyseinen vanhus on vm. 1991.
    Varmaksi en osaa vastata mutta tuskin jää tuosta vikatilaan.

    Leave a comment:


  • Kv1984
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Ainakaan omat eivät ole nollanneet. Adaptiot kylläkin nollautuvat.
    Haittaakos se jotain jos on moottorin puolelta vikakoodi muistissa, vaikka ko. osa on kuitenkin jo vaihdettu/korjattu? Tarkoitan että jääkö ecu jonkinlaiseen vikatilaan niin kauaksi aikaa, kunnes vikakoodit nollataan? Kampiakselin anturista pukkasi koodia, mutta se johtui siitä, että anturi oli huonosti kiinni.

    Kyseinen vanhus on vm. 1991.

    Leave a comment:


  • jj5
    replied
    No juu pitänee se kytkin nyt jokatapauksessa ilmata kun vaikuttaa että murjoin työsylinterin mäntää sen verran irrotusyrityksen yhteydessä että alkoi vuotamaan ja joutaa näin ollen vaihtoon. Paikaltaanhan se systeemi tuli ihan kivasti letkun/putken liitoksia avaamatta kun vaihdelaatikko oli hitusen laskeutunut paikaltaan.

    Tulipa huomattua tässä E46 kanssa puuhastellessa että siinä on kanssa pieni lenkki kovaa putkea työsylinterin yhteydessä, että kai siihen joku syy sitten on.
    E36 ei tällaista ole, ainakaan meidän 320i.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by Kv1984 View Post
    Nollautuuko E34 vikakoodit sillä, että pitää akunkenkää irti 10-30 min, vai tarvitseeko nollata testerillä? :think
    Ainakaan omat eivät ole nollanneet. Adaptiot kylläkin nollautuvat.

    Leave a comment:


  • Klasu-
    replied
    Oma lie sitten haastavampaa mallia, kytkin nimittäin ei itseään ilmaa.
    535i sedan, 3/91.

    Ahkera poljenta kyllä tuottaa petaalin, jolla kyllä kytkin irroittaa/ajelee, mutta ei ilokseen.

    Kunnollisen poljintuntuman saavuttaminen on omassa aina vaatinut ilmausproseduurin, ja tuon "vastavirtaan työntämisen" olen havainnut tuottavan hyvän lopputuloksen nopeiten.

    Nyt kun pääsylinteri vielä hieman rupesi falskaamaan (ei edes siinämäärin, että tekisi tippaa jalkotilaan) - johtaa talviseisonta siihen, että kytkin hujahtaa ekapolkaisulla suoraan lattiaan.
    Nestettä säiliössä ylämerkkiin koko seisonnan ajan. Vuodon pienuuden takia neste ei tietysti silminnähden ole vajunut.


    Akun irroituksen _pitäisi_ nollata vikakoodit ja adaptaatiot kyllä.

    Leave a comment:


  • Kv1984
    replied
    Nollautuuko E34 vikakoodit sillä, että pitää akunkenkää irti 10-30 min, vai tarvitseeko nollata testerillä? :think

    Leave a comment:


  • Haju69
    replied
    Minä aikoinaan luin jostain, mahdollisesti tältä Forumilta että e34 kytkin ilmautuu käytännössä itsestään. Nesteet sisään, käy kahvilla ja korkki kiinni ja eikun ajoon. Näin tein ja homma toimi ihan siltään. Kyseessä oli - 95 525 touring sillä kertaa.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    E34 kytkin ilmautuu ihan vain kytkintä polkemalla.

    On tehty lukuisia kertoja ja ei ole väliä vaikka järjestelmä olis päässy ihan kuivaksi.


    Vaatii toki aika tovin vemppaamista.

    Leave a comment:


  • Klasu-
    replied
    Originally posted by jj5 View Post
    Kiitos kommenteista MPV ja muutkin.

    Vaihdelaatikon irti/kiinni operaatio tässä siis on käynnissä, siispä haluaisin selvitä avaamatta nestelinjaa välttyäkseni mahdollisesti ikävältä ilmausprosessilta. Tallissa ilman nosturia ja kunnollista vaihteistonostinta luonnollisesti mutkistaa hommaa jos samaan aikaan kun vaihdelaatikkoa laskee täytyy työsylinterin kanssa kikkailla, mutta se lienee tässä sitten se oikea vaihtoehto.

    E36 menee suoraan letku työsylinteriin. Siispä mietin että onko joku tehnyt kolmenepaan samanlaista kun itse en keksi välttämätöntä tarvetta tuolle lenkin tekevälle putken pätkälle.



    Kolmenepassa menee kytkimen pääsylinterille kaksi "putkea" - luonnollisesti.

    Pääsylinterin sijainti vain on sellainen, että käytännössä asian havaitseminen visuaalisesti vaatii purkamista, juuri asian kanssa teutaroineena homma on selkeästi muistissa.

    Jarrubuusteri/rattiakseli peittävät _kaiken_ näkyvyyden moottoritilan kautta, eikä kojelaudan alusmuovien purkaminenkaan tarjoa kovin kummoista näkyvyyttä pääsylinterin putkiliitännöille.

    Pähkinänkuoressa ; Pääsylinterille menee jarrunestesäiliön kyljestä, takaa, vasemmalta puolelta letku (koko matka joustavalla letkulla) - nestesyöttö.
    Letku menee tuliseinässä olevan läpivientikumin kautta kabiiniin, ja kiinnittyy pääsylinterin keskivaiheille, suoraan ylöspäin.

    Paineputki pääsylinteriltä lähtee pääsylinterin etupäästä, joka menee tuliseinän läpi. Putkijuntturi jää nippanappa konehuoneen puolelle. Putki menee kovana linjana runkoaisan alastaittuvaan osaan, tekee stressispiraalin, ja muuttuu letkuksi, joka päätyy työsylinterille.

    Ilmaamista ei kannata jännittää, siihen on hyvin yksinkertainen kikka. Iso injektioruisku, tai ihan 0,5l limupullo, ja paineilma.

    -Jos petaali on jäänyt pohjaan, nosta se käsin yläasentoon.

    -Varaa n.2dl jarrunestettä limupulloon/isoon injektioruiskuun, jonka voit yhdellä rykäisyllä tuupota purkista ulos aiheuttamatta ilmakuplia välille.

    -Tyhjennä jarrunestesäiliötä riittävästi, voi imeä vaikka aika kuivaksikin, älä koske jarruun tällöin. Jätä jarrunestesäiliön korkki auki tässävaiheessa.

    -Aseta injektioletku työsylinterin nippaan, avaa nippa, ja ala tuupota nestettä sisään työsylinterin ilmanipasta. Ei haittaa, jos alkuun tulet työntäneeksi vähän ilmaa, se 2dl riittää hoitamaan koko järjestelmän.

    -Tuuppaa koko 2dl nestettä, kunnes pohja häämöttää, älä päästä ilmaa mukaan tässävaiheessa, sulje nippa, irroita letku.

    -Ei kun kabiiniin testaamaan. Jos ei heti ekalla tullut kunnollista kytkintä, pumppaa poljinta kerta/pari, avusta tarpeen mukaan kädellä yläasentoon, ja uusi nesteinjektio.

    -Kun valmista, tarkista nestetaso säiliössä, säädä max - min väliin, ja korkki kiinni.

    Onnistuu ihan kohtuudella auto pukeillakin, eikä vaadi maagisen internet-pajoittajan taitoja

    Versiossa kaksi korvataan injektioruutta letkulla vasemman etujarrusatulan ilmanipasta työsylinterin ilmanippaan, ja poljetaan jarrua. Tällöin neste kiertää säiliössä ympyrää, ja on syytä aloittaa nestepinta lähellä max - merkkiä. Säiliö ei koskaan tyhjene tai ylitäyty, joten yksi murehdittava asia vähemmän.
    Last edited by Klasu-; 01-04-2019, 20:09.

    Leave a comment:


  • Kv1984
    replied
    Originally posted by TFV View Post
    Onko pyyhkimien tyyppitaudille mitään korjauskikkaa?
    Nousee oikea pyyhkijänvarsi konepeltiin kiinni.
    Uudet puslat, ellei halua vaihtaa koko vivustoa. Puslathan sieltä pettää/löystyy aikaa myöten ja siksi se varsi tipahtaa konepellin reunaa vasten. Joskus tehtiin yhteen kolmenelkkuun joku pikapatentti kupari- tms. prikoilla, ja se toimi ihan hyvin.

    Leave a comment:


  • TFV
    replied
    Onko pyyhkimien tyyppitaudille mitään korjauskikkaa?
    Nousee oikea pyyhkijänvarsi konepeltiin kiinni.

    Leave a comment:

Working...
X