E39:in M5 vanteet? Väärä keskireiän koko aiheuttaa tärinää suuremmissa nopeuksissa.
E34 Täristää. Miksi?
Collapse
X
-
Originally posted by peltone View PostE39:in M5 vanteet? Väärä keskireiän koko aiheuttaa tärinää suuremmissa nopeuksissa.
Tasapainotettu juuri ennen alle laittamista.
Comment
-
-
Originally posted by HILLOPAALLIKKO View PostKeskireikä on tietenkin oikean kokoinen! Tuli ilmaistua epäselvästi eli kyseessä on ACS:n vanteet joiden koko on 17" eli E34 M5 vakio koko. Keskireikä on E36 sopiva joten se on myös E34 sopiva...
Tasapainotettu juuri ennen alle laittamista.
Comment
-
-
Originally posted by Leka View PostEi siellä muuta eroavaisuuksia ole kuin nuo reaktiotankojen puslat joita käytetään M5:ssa ja loppupään 540:ssä. Samoja kallistuksenvakaajan kumeja kuin M5:ssa on käytetty joissain maaversioissa M-Tech alustan kanssa jossa on 25mm etuvakaaja.
Muistutetaanpa vielä kerran niistä jäykimmistä orkkispuslista jotka ovat BMW osa# 31 12 1 136 607 ja jota käytetään E31 840/850, E32 740/750:ssä.
Sen siitä saa ku kattoo pelkän tangon osanumeron ja et se sopii kaikkiin malleihin....
Comment
-
-
Lainataanpa topikkia hieman. Omassa jää ratti tärisemään ja heilumaan edestakaisin, kun ajaa 60-80km/h jonkinlaiseen möykkyyn. tuntuu siltä, että jos oikea pyörä osuu möykkyyn ei ala tärisemään, mutta vasen pyörä tekee tämän.
Oikealle on jo reaktiotanko+pusla vaihdettu, hiekkatiellä pienissä kuopissa kuuluu jonkinlaista "pärinää" vasemmalta, kun kuoppia on monta peräjälkeen. Lienee tuoltakin menossa reaktiotangon pallo, pusla todennäköisesti on vielä ehjä, ainakin toisella puolella oli vaihdettaessa. Minkälaisia oireita apusimpukan pusla aiheuttaa ja onko se pahakin vaihtaa?nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
nyk. Yamaha XJR 1200 -98
nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
ex. E34 525 TDS Touring -93
ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
ex. Yamaha YZF 1000R -02
ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
ex. E34 535i -88
ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
ex. Mazda 626 GE 1.8 -93
Comment
-
-
Originally posted by gubbe89 View PostLainataanpa topikkia hieman. Omassa jää ratti tärisemään ja heilumaan edestakaisin, kun ajaa 60-80km/h jonkinlaiseen möykkyyn. tuntuu siltä, että jos oikea pyörä osuu möykkyyn ei ala tärisemään, mutta vasen pyörä tekee tämän.
Oikealle on jo reaktiotanko+pusla vaihdettu, hiekkatiellä pienissä kuopissa kuuluu jonkinlaista "pärinää" vasemmalta, kun kuoppia on monta peräjälkeen. Lienee tuoltakin menossa reaktiotangon pallo, pusla todennäköisesti on vielä ehjä, ainakin toisella puolella oli vaihdettaessa. Minkälaisia oireita apusimpukan pusla aiheuttaa ja onko se pahakin vaihtaa?
Comment
-
-
Suosittelen sitä apusimpukan helan vaihtoa koko sen tangon kanssa. Saksasta 35 euroa postikuluineen ja säästää kotinikkari aikaa ja vaivaa. Ite oon muutamaan otteeseen yrittäny pelkän puslan vaihtaa ja aina päässy rälläkkä/puukkosaha-linjalle lopulta.sigpic
E23 728iA V8-projekti
E38 730D -projekti
E39 540iA -projekti
I01 i3 -projekti
Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)
Comment
-
-
Originally posted by HILLOPAALLIKKO View PostKaivetaas vanha topic esiin
Vaihdoin reaktiotangot ja koiranluut,pyörän laakerin ja jarrulevyt eteen ja 19" vanteet vaihtui 17" M5 vakiokokoon ja tärinät paheni... Yleensä tärinät on vähentyneet rengasprofiilia suurentamalla.
Ainut positiivinen asia on ettei koiranluut enää kolise pienissä möykyissä ja jarruttaminen ei täristä rattia/autoa enää.
Mistäköhän 70-100 alueen tärinät vois johtua, kun paheni vaan osien vaihdolla, koska ennen tärinät oli tosi lievät paitsi tietenkin jarruttaessa?
Iskarit ja jouset on kunnossa... kesän aikana vaihtuu ohjauksen osat kun tuntuu ohjaus epätarkalta, mut ei kai raidetangot+keskitanko tärinää aiheuta? Vai aiheuttaako sittenkin?
Viime kesänä takapää suunnattiin kohdilleen, urissa vaeltelu loppui, mutta voisikohan siellä olla väljyyttä, joka aiheuttaa tärinää?
Etupäätä ei ole vielä suunnattu kohdilleen, mutta tuskin siitäkään on apua tärinöiden kanssa? Vanha neuvo on tietenkin laittaa kaikki osat uusiks, mut kaipaisin ennen sitä vinkkiä.
Kaveri joka asensi uudet osat autooni omien kiireideni vuoksi ei ollut "huomannut" et etuvanteet on isommalla keskireiällä ku takavanteet.
74.1->72.5 sovitteet niin tärinät loppui.
Kyllä meno taas maistuu ku alla on tärinätön e34. Vielä suuntaus ja katsastus niin kesä voi alkaa!
Comment
-
-
Lainataan.
Eli entinen omista vaihtanut jomman kumman raidetangon pään
eikä muista kumman(ihmeellistä). Auto puoltaa oikealle, täristää 80km/h
ja vasemman renkaan ulkoreuna kuluu silmissä. Kumpi siellä nyt on vaihdettu?
Vien kyllä kulmien säätöön mutta jos nyt sais ite vähän säädettyä.F31 330d -13
ex:
F31 320d -13
E91 320d -08
E39 528i -96
E34 535i -90
E34 535i -89
E36 325i -91
E30 316i -89
Comment
-
-
Omat tärinät lähti ainakin todella yksinkertasin konstein. Tosiaan nuo soviterenkaat vaihdoin/lisäsin joka kulmaan ja renkaiden tasapainotus uusiks ni johan lähti!Itellä oli näköjään vaan kuskinpuolella ainut soviterengas. Hyvä ettei tullu tosiaan kalliimpia osia vielä vaihdettua alle, mutta joskushan ne pitää sitten vaihtaa.
Kattokaa tosiaan ne soviterenkaat, ja e34 keskireikähän on 72.5mm.
Last edited by Gemppis; 18-06-2009, 16:28.
Comment
-
-
Originally posted by Gemppis View PostOmat tärinät lähti ainakin todella yksinkertasin konstein. Tosiaan nuo soviterenkaat vaihdoin/lisäsin joka kulmaan ja renkaiden tasapainotus uusiks ni johan lähti!Itellä oli näköjään vaan kuskinpuolella ainut soviterengas. Hyvä ettei tullu tosiaan kalliimpia osia vielä vaihdettua alle, mutta joskushan ne pitää sitten vaihtaa.
Kattokaa tosiaan ne soviterenkaat, ja e34 keskireikähän on 72.5mm.
Entisetkin soviterenkaat oli mutta vähän huonossa kunnossa. Uudet tilalle nii johan loppu tärinä.
E61 525xda -08
Comment
-
-
Originally posted by Purtsi123 View PostMulla myös.Entisetkin soviterenkaat oli mutta vähän huonossa kunnossa. Uudet tilalle nii johan loppu tärinä.
Comment
-
-
Itellä on nyt vaihdettu eteen jarrulevyt, reaktiotangot ja koiranluut ja jarrutustärinät on todella ikävät.
Palat jäi vaihtamatta kun niissä oli vielä pintaa hyvin.
Voikohan alatukivarret ja ohjauksen osat (raidetangot, keskitanko, hela) aiheuttaa tuon tärinän kun tuntuu vaan pahentuneen osien vaihdolla. Seuraavaks ku otan etupäätä auki voisin heittää vanhat levyt paikalle ja kokeilla miten käyttäytyy niillä.
Lisäksi jarruttaessa tuntuu että auto puoltaa vuorotellen kummallekkin puolelle ja katsastuksessa kuskin puolelta löytyi vähemmän tehoja kuin apukuskin puolelta (sallituissa rajoissa)
Tosiaan autossa ei ole mitään mainitsemisen arvoisia tärinöitä 0-160 km/h eli kovin isoja väljiä ei voi löytyä.
Voikohan "väärät" reaktiotangot aiheuttaa tätä (sisäpään puslan osanumero muihin e34 sopiva, ei M5)Last edited by HILLOPAALLIKKO; 01-07-2009, 11:42.
Comment
-
-
Autona e34 540...vänkärin puolen etu pyörä alkaa ravistaa 100km/h jälkeen niin ettei uskalla kovempaa ajaa...vanteet juuri tasapainotettu...reaktiotangot ja puslat(powerflex) just vaihdettu molemmin puolin...missään muualla ei väljää katsastuksessa ilmennyt...:thinkKäyttikset:
E61 525D -06
E60 530ia M-sport -06
kesä-auto E21 "316" -82
ex. E21 315 -81 :drive
ex. E34 540ia -93
ex. E34 520i -88
ex. E34 525ia touring -93
ex. E28 518i Bavaria -87
Comment
-
-
Pistänpäs tännekin vitutus puolelta ihan suoraan copy pastea:
Vituttaa. e34 525i vm90 tärisee ~ 85-90km vauhdissa & siitä ylemmissä nopeuksissa ja voimistuu kun jarruttaa samoissa nopeuksissa. Kaikki veikkaukset menivät osastolle reaktiotangot & raidetangonpäät noh raidetangot vaihtelin kokonaisuudessaan samoin reaktiotangot ja puslat ja ei hävinny mihinkää. Aurauskulmat säädin ei kadonnut. Noh tietty pitäs ehkä käydä nuo renkaat tasapainottaan jos se sitten siitä ois kiinni. Jos ei sillä ratkea niin alkaa hermot mennä
Tämän jälkeen
Renkaat tasapainotettu, ongelma ei hävinnyt. Alkaa epäilyttää, että vika löytyis joko jarruista tai kardaanista / voimansiirrosta. Kummastakohan alottelis. :/ Jostakin auton keskeltä/perästä (vaikea sanoa tarkasti) kyllä kuuluu ulinaa, jonka kyllä tärinöiden jälkeen seuraavaksi huollan. Rahaa kun on vaan rajatusti. Ideoita?
Edittiä vielä, että pyöränlaakerit vaihdettiin eteen kolinan takia myös tärinän ilmestymisen JÄLKEEN. Eli sekin on poissuljettu.Tämän hetkinen ja ensimmäinen menopeli BMW 525i -90
Comment
-
Comment