Kummasti hiljeni alusta, kun vaihdoin alatukivarret eteen ja kallistuksenvakaajan vääntötangot.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E34 Täristää. Miksi?
Collapse
X
-
En viitsinyt uutta threadia aloittaa tämän kyssärin vuoksi.
Eli rengasfirmalta "unohtui" laittaa uusiin aluvanteisiin soviterenkaat paikalleen. Seurauksena helvetinmoinen tärinä 70km/h ylöspäin. Ja tärinähän ilmeni/selvisi vasta 400km reissulla viikonlopun aikana. Armoton vi..tus tietenkin päälle ja eilen maanantaina takasin rengasliikkeeseen. No sovitteet laitettiin mutta edelleen täristää vähäsen. Kysymys on siis että ehtiikö tommonen 400km maantieajo ilman sovitteita "kierouttamaan" uusia vanteita tai vaurioittamaan jotain muuta.
Vian tutkinta jatkunee uudella tasapainotuksella eri liikkeessä, mutta mitä mieltä olette?
Autona 530d (e60), jolla ajettu n.80000 eli ei "pitäisi" olla kulumisvikaa vielä...?
Comment
-
-
Originally posted by eskomorko View PostEli samanlaista tärinää on mullakin 85-95 nopeuksissa. Muissa nopeuksissa menee tosi nätisti.
Vähän faktoja: oikee etuvanne just suoristettu ja oon ite varmistanu, et on kans suora ja kaikki renkaat muutenkin on tasapainossa. Keskitysreiät on varmasti tiukat, kun ei meinaa edes käsin saada vannetta paikalleen, että vois pultit kiristää. Hauskaa tästä tekee se, että talvirenkailla täristystä ei tunnu ja nekin on kuitenkin 215/55 R16 profiililla.
Eilen olin nelipyöräsuuntauksessa. Oli käytännössä turha keikka, koska kulmat oli kunnossa. Korjaaja epäili, että vika löytyisi apusimpukasta. Mistään puslista, nivelistä, tukivarsista ei löytynyt vikaa ja autokin on katsastettu kuukausi sitten.
Vika ei välttämättä edes ilmene aina, mutta mitä pahemmat urat on tiessä niin sitä enemmän ravistaa. Ja silloin kun ravistaa niin rattia kääntämällä(kaartamalla) oikeelle tai vasemmalle, ravistus katoaa.
Takakelkan puslat on vaihdettu vuosi sitten.
Tuo, että ravistus katoaa rattia käännettäessä viittaa mielestäni ehkä juuri tuohon apusimpukan väljyyteen, jolloin renkaat pääsee kääntyilemään eri suuntiin toisiinsa nähden.
Eli hyviä neuvoja kaivataan!
Täytyy tarkistaa onko tiukkoja sovitepaloja noissa, aikomuksena vaihtaa vielä reaktiotanko, alatukivarret puslineen. Katotaan jos tärinä häipyisi. Jännä juttu, että uraisilla teillä ravistaa, sitten kun on hyväkuntonen ja tasanen tie niin ei mitään.
Ex: E30 318iS M-Tech II, E34 525i, E28 518i Bavaria, E28 518i, E34 535i, E28 518, E30 318i, E34 535i + muut
Comment
-
-
Originally posted by Harri G View PostMikä on pänninki? Sori savolaisuuteni. Oon kattellu tätä topiikkia jo useita kertoja ja nyt totaalisesti pomppasi. Juuri samanlaiset oireet itsellä. Eli tömisee keskikierroksilla. Talvella kovilla pakkasilla aika kovastikkin. Sitten on toinen ongelma: tämä perinteinen tärinä 80-100km/h vauhdissa. Kunhan saan aikaiseksi niin pitää vaihtaa kardaanin tukilaakeri ja rättinivel. Lisäksi olen miettinyt eteen tukivarsien ja koiranluitten laittamista. Raportoin sitten miten äijän käy. Keskireikä pitäisi olla kondiksessa. Ei varmaan vanteitten edellisen omistajan autossa tärissyt?
Turun merteil myi alunperin tasan sentin liian lyhyen, minkä kyllä piti sopia kaikkiin e34:siin.... Taisi sinne loppujen lopuksi vielä 10/100mm jäädä heittoa, mitä ei saatu pois , mutta ei kai tuo meinaa enää mitään. Nyt voi rauhassa kiihdytellä ilman että tuntuu mitään tutinaa.Last edited by pheno; 20-07-2007, 18:01.
Comment
-
-
Lainailen tätä threadia kun otsikkoon sopivasti sopii. Elikkäs itsellä on aika mielenkiintoinen probleema tuossa e34:ssa. Elikkä joskus silloin tällöin kun maantienopeuksista alat hiljentämään vauhtia (ei siis mitään jos ajat vaan tasanopeutta) niin alkaa semmonen tärinä joka pikkuhiljaa voimistuu ja tuntuu että koko auto vapisee. Sitten kun hiljentää vauhdin 40-50km/h niin tärinä loppuu ja kun taas kiihdytät niin ei tärinöistä tietoakaan. Tämä ei tapahdu siis joka kerta vaan silloin tällöin. Esmes matkalla Vantaa - Rovaniemi ei kertaakaan. Mistähän helvetistä johtuu?
e: Rättiniveltä epäiltiin, ei mitään vikaa näkynyt ainakaan olevan kun auto ylös nostettiin. Kardaanissakaan ei kyllä minkään sortin välystä tuntunut. Epäilen kuitenkin, että joku kardaanin osa se voisi olla... Ideoita mitä seuraavaksi katsella?Last edited by TeeDee; 26-07-2007, 22:20.Tämän hetkinen ja ensimmäinen menopeli BMW 525i -90
Comment
-
-
Eipä moottoristakaan johtunut kun moottorin kannatinkumeja epäiltiin. Sammuttelin auton kun tärinä alkoi eikä se mihinkään poistunut. Toisaalta huomasin tässä kaverin kanssa, että ilmeisesti vasemman takarenkaan pusla paskana kun se tuntuu montuissa meteliä pitävän. Voisiko tärinä johtua siitä? Ihme homma muuten se, että taas on mennyt pitkä aika ettei ole tehny kertaakaan mitään meteliä. Mm. mökillä kävin tossa vkl ~170km eikä mitään.Tämän hetkinen ja ensimmäinen menopeli BMW 525i -90
Comment
-
-
Itsellä on mennyt vasen etukumi sisäreunasta kudoksille kun en ole vielä jousien ja muiden osien vaihdon jälkeen säätänyt kulmia. e34:ssa ei tietääkseni ole muuta säätöä kuin raidetangoissa. Säätääkö aurauksen säätö myös myös muut kulmat kohdalleen? Camber/Caster. Vai eikö niitä saa säädettyä ilman temppuja?G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Kannetaan nyt omakin korsi kekoon: Jarruttaessa kovemmasta vauhdista (yli 80km/h) täristää aika kiitettävästi ja esim kun liikennevaloihin hiljentää vauhtia sanotaan nyt vaikka n. 20km/h ja painan jarrua hyvin vähän nii auto nykii ihan selvästi.
Noh, jarrulevythän siellä on kierossa ajattelin. Uudet levyt ja palat paikalleen ja koeajolle, mutta tärinäthän ei muuttunu puoleen eikä toiseen. Olisko aiheeseen mitään ideoita? Ei kai nyt napakaan ittestään kieroon mene yhtäkkiä....
Autona E34 525 touring.
Comment
-
-
Mun 535 täristää välillä 80km/h:n vauhdissa sen takia ku kuskinpuolen etujarru laahaa. Pitäis avata ja herkistellä satulat ja männät. n.500e puslaremontti autti peräpään vetelyyn ja muihin tärinöihin
Vaparien virittäminen on säälittävää
350hp/480Nm@0,666bar
xxxhp/670Nm@1,6bar
- Mystinen.Fi -
-ISO maailma välillä pelottaa Connection-
Comment
-
-
Originally posted by Mystinen View PostMun 535 täristää välillä 80km/h:n vauhdissa sen takia ku kuskinpuolen etujarru laahaa. Pitäis avata ja herkistellä satulat ja männät. n.500e puslaremontti autti peräpään vetelyyn ja muihin tärinöihinTämän hetkinen ja ensimmäinen menopeli BMW 525i -90
Comment
-
-
Originally posted by Sturmovik View PostKannetaan nyt omakin korsi kekoon: Jarruttaessa kovemmasta vauhdista (yli 80km/h) täristää aika kiitettävästi ja esim kun liikennevaloihin hiljentää vauhtia sanotaan nyt vaikka n. 20km/h ja painan jarrua hyvin vähän nii auto nykii ihan selvästi.
Noh, jarrulevythän siellä on kierossa ajattelin. Uudet levyt ja palat paikalleen ja koeajolle, mutta tärinäthän ei muuttunu puoleen eikä toiseen. Olisko aiheeseen mitään ideoita? Ei kai nyt napakaan ittestään kieroon mene yhtäkkiä....
Autona E34 525 touring.
Comment
-
-
e34 535 täristää
En viitsinyt uutta aloittaa, niin kysynpä täältä.
Eli autona toimii e34 535i vm-12/87
Tärinä alkoi vaimeana ja loppui kierroksien noustessa yli 3000rpm, kun kiihdytti kakkosvaihteella.
Nyt on alkanut ravistaa autoa enemmän jo tyhjäkäynnillä ja kumma kolkatus kuuluu pohjan alta noin keskivaiheilta. Autolla pystyy ajamaan, kun pitää vaan kierrokset yli 3000rpm. Täristää joka vaihteella, ennen oli vain 2. ja hetken 3. vaihteella.
Luin kardaanin rättinivelestä juttua ja epäilys olisi suunnattu siihen. Asiasta tietävät kertokaa.Tesla Model S
Z3 2.8 roadster
E32 730i V8
Comment
-
-
Originally posted by nojoo View PostEn viitsinyt uutta aloittaa, niin kysynpä täältä.
Eli autona toimii e34 535i vm-12/87
Tärinä alkoi vaimeana ja loppui kierroksien noustessa yli 3000rpm, kun kiihdytti kakkosvaihteella.
Nyt on alkanut ravistaa autoa enemmän jo tyhjäkäynnillä ja kumma kolkatus kuuluu pohjan alta noin keskivaiheilta. Autolla pystyy ajamaan, kun pitää vaan kierrokset yli 3000rpm. Täristää joka vaihteella, ennen oli vain 2. ja hetken 3. vaihteella.
Luin kardaanin rättinivelestä juttua ja epäilys olisi suunnattu siihen. Asiasta tietävät kertokaa.
- moottorin tukikumit
- laatikon tukikumit
- rättinivel
- kardaanin tasapainotus ja nivel
- kardaanin tukilaakeri.
Voipi melkein sanoa, että kun purkaa kannattaa kaikki noi kattoa huolella saman tien. Arvelisin, että sulla on kaikissa noissa huollettavaa.
T AVe60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren
Comment
-
Comment