Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Täristää. Miksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14446
    • Oulu

    Kummasti hiljeni alusta, kun vaihdoin alatukivarret eteen ja kallistuksenvakaajan vääntötangot.
    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA (2.8l) '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

    Comment

    • Anzafin
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2006
      • 3747
      • Kajaani

      En viitsinyt uutta threadia aloittaa tämän kyssärin vuoksi.

      Eli rengasfirmalta "unohtui" laittaa uusiin aluvanteisiin soviterenkaat paikalleen. Seurauksena helvetinmoinen tärinä 70km/h ylöspäin. Ja tärinähän ilmeni/selvisi vasta 400km reissulla viikonlopun aikana. Armoton vi..tus tietenkin päälle ja eilen maanantaina takasin rengasliikkeeseen. No sovitteet laitettiin mutta edelleen täristää vähäsen. Kysymys on siis että ehtiikö tommonen 400km maantieajo ilman sovitteita "kierouttamaan" uusia vanteita tai vaurioittamaan jotain muuta.

      Vian tutkinta jatkunee uudella tasapainotuksella eri liikkeessä, mutta mitä mieltä olette?

      Autona 530d (e60), jolla ajettu n.80000 eli ei "pitäisi" olla kulumisvikaa vielä...?

      Comment

      • M-Lead
        Bimmer Enthusiast
        • May 2007
        • 1500
        • Oulu

        Originally posted by eskomorko View Post
        Eli samanlaista tärinää on mullakin 85-95 nopeuksissa. Muissa nopeuksissa menee tosi nätisti.
        Vähän faktoja: oikee etuvanne just suoristettu ja oon ite varmistanu, et on kans suora ja kaikki renkaat muutenkin on tasapainossa. Keskitysreiät on varmasti tiukat, kun ei meinaa edes käsin saada vannetta paikalleen, että vois pultit kiristää. Hauskaa tästä tekee se, että talvirenkailla täristystä ei tunnu ja nekin on kuitenkin 215/55 R16 profiililla.
        Eilen olin nelipyöräsuuntauksessa. Oli käytännössä turha keikka, koska kulmat oli kunnossa. Korjaaja epäili, että vika löytyisi apusimpukasta. Mistään puslista, nivelistä, tukivarsista ei löytynyt vikaa ja autokin on katsastettu kuukausi sitten.
        Vika ei välttämättä edes ilmene aina, mutta mitä pahemmat urat on tiessä niin sitä enemmän ravistaa. Ja silloin kun ravistaa niin rattia kääntämällä(kaartamalla) oikeelle tai vasemmalle, ravistus katoaa.
        Takakelkan puslat on vaihdettu vuosi sitten.

        Tuo, että ravistus katoaa rattia käännettäessä viittaa mielestäni ehkä juuri tuohon apusimpukan väljyyteen, jolloin renkaat pääsee kääntyilemään eri suuntiin toisiinsa nähden.

        Eli hyviä neuvoja kaivataan!
        Samaa vikaa mullakin, autossa on kylläkin E39:n 16" vanteet ja Michelinin 215/55 renkaat.
        Täytyy tarkistaa onko tiukkoja sovitepaloja noissa, aikomuksena vaihtaa vielä reaktiotanko, alatukivarret puslineen. Katotaan jos tärinä häipyisi. Jännä juttu, että uraisilla teillä ravistaa, sitten kun on hyväkuntonen ja tasanen tie niin ei mitään.

        Ex: E30 318iS M-Tech II, E34 525i, E28 518i Bavaria, E28 518i, E34 535i, E28 518, E30 318i, E34 535i + muut

        Comment

        • pheno
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 1995
          • Tampere

          Originally posted by Harri G View Post
          Mikä on pänninki? Sori savolaisuuteni. Oon kattellu tätä topiikkia jo useita kertoja ja nyt totaalisesti pomppasi. Juuri samanlaiset oireet itsellä. Eli tömisee keskikierroksilla. Talvella kovilla pakkasilla aika kovastikkin. Sitten on toinen ongelma: tämä perinteinen tärinä 80-100km/h vauhdissa. Kunhan saan aikaiseksi niin pitää vaihtaa kardaanin tukilaakeri ja rättinivel. Lisäksi olen miettinyt eteen tukivarsien ja koiranluitten laittamista. Raportoin sitten miten äijän käy. Keskireikä pitäisi olla kondiksessa. Ei varmaan vanteitten edellisen omistajan autossa tärissyt?
          Tähän vielä päivitystä. Vaihdoin parisen päivää sitten kardaanin ristinivelen ja loputkin kiihdytyksessä olleet tutinat hävisivät. Vanhassa ristikossa oli pykäliä parissa kohtaa. Esim. kolmosella vedätettäessä reilummin tuntui hyttiin selvä tutina jota ihmettelin pitkän aikaa. Luulin alunperin vian olevan renkaissa. No, hieman siinä oli hommaa, mutta ilman sorvia ja heittokelloa en olisi edes lähtenyt yrittämään, nimittäin sorvissa kardaanin etu ja takaosan tasapaino saatiin just eikä melkeen kohdalleen. Oikea nivelen mitat on kupin halkaisija 24mm ja kuppien etäisyys 74.5mm. Vanhan ristikon akselissa näkyy selviä jälkiä miten neulat on kuluttaneet uria, mikä sitten aiheuttaa sitä pykältämistä.

          Turun merteil myi alunperin tasan sentin liian lyhyen, minkä kyllä piti sopia kaikkiin e34:siin.... Taisi sinne loppujen lopuksi vielä 10/100mm jäädä heittoa, mitä ei saatu pois , mutta ei kai tuo meinaa enää mitään. Nyt voi rauhassa kiihdytellä ilman että tuntuu mitään tutinaa.
          Last edited by pheno; 20-07-2007, 18:01.

          Comment

          • TeeDee
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2007
            • 497
            • Rovaniemi

            Lainailen tätä threadia kun otsikkoon sopivasti sopii. Elikkäs itsellä on aika mielenkiintoinen probleema tuossa e34:ssa. Elikkä joskus silloin tällöin kun maantienopeuksista alat hiljentämään vauhtia (ei siis mitään jos ajat vaan tasanopeutta) niin alkaa semmonen tärinä joka pikkuhiljaa voimistuu ja tuntuu että koko auto vapisee. Sitten kun hiljentää vauhdin 40-50km/h niin tärinä loppuu ja kun taas kiihdytät niin ei tärinöistä tietoakaan. Tämä ei tapahdu siis joka kerta vaan silloin tällöin. Esmes matkalla Vantaa - Rovaniemi ei kertaakaan. Mistähän helvetistä johtuu?

            e: Rättiniveltä epäiltiin, ei mitään vikaa näkynyt ainakaan olevan kun auto ylös nostettiin. Kardaanissakaan ei kyllä minkään sortin välystä tuntunut. Epäilen kuitenkin, että joku kardaanin osa se voisi olla... Ideoita mitä seuraavaksi katsella?
            Last edited by TeeDee; 26-07-2007, 22:20.
            Tämän hetkinen ja ensimmäinen menopeli BMW 525i -90

            Comment

            • TeeDee
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2007
              • 497
              • Rovaniemi

              Eipä moottoristakaan johtunut kun moottorin kannatinkumeja epäiltiin. Sammuttelin auton kun tärinä alkoi eikä se mihinkään poistunut. Toisaalta huomasin tässä kaverin kanssa, että ilmeisesti vasemman takarenkaan pusla paskana kun se tuntuu montuissa meteliä pitävän. Voisiko tärinä johtua siitä? Ihme homma muuten se, että taas on mennyt pitkä aika ettei ole tehny kertaakaan mitään meteliä. Mm. mökillä kävin tossa vkl ~170km eikä mitään.
              Tämän hetkinen ja ensimmäinen menopeli BMW 525i -90

              Comment

              • alspe
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 3402
                • Tre

                Itsellä on mennyt vasen etukumi sisäreunasta kudoksille kun en ole vielä jousien ja muiden osien vaihdon jälkeen säätänyt kulmia. e34:ssa ei tietääkseni ole muuta säätöä kuin raidetangoissa. Säätääkö aurauksen säätö myös myös muut kulmat kohdalleen? Camber/Caster. Vai eikö niitä saa säädettyä ilman temppuja?
                G30 520d xDrive
                EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  Hieman offtopic, mitä tukivarsia ja muita alustan osia jengi on vaihtanu? Orginaali kamaa, mallia motonet vai jotain "hintaisekseen hyvää" ulkomailta?
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • Sturmovik
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2005
                    • 360
                    • häme

                    Kannetaan nyt omakin korsi kekoon: Jarruttaessa kovemmasta vauhdista (yli 80km/h) täristää aika kiitettävästi ja esim kun liikennevaloihin hiljentää vauhtia sanotaan nyt vaikka n. 20km/h ja painan jarrua hyvin vähän nii auto nykii ihan selvästi.

                    Noh, jarrulevythän siellä on kierossa ajattelin. Uudet levyt ja palat paikalleen ja koeajolle, mutta tärinäthän ei muuttunu puoleen eikä toiseen. Olisko aiheeseen mitään ideoita? Ei kai nyt napakaan ittestään kieroon mene yhtäkkiä....

                    Autona E34 525 touring.

                    Comment

                    • Mystinen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2005
                      • 1206
                      • Kehä3

                      Mun 535 täristää välillä 80km/h:n vauhdissa sen takia ku kuskinpuolen etujarru laahaa. Pitäis avata ja herkistellä satulat ja männät. n.500e puslaremontti autti peräpään vetelyyn ja muihin tärinöihin

                      Vaparien virittäminen on säälittävää
                      350hp/480Nm@0,666bar
                      xxxhp/670Nm@1,6bar
                      - Mystinen.Fi -
                      -ISO maailma välillä pelottaa Connection-

                      Comment

                      • TeeDee
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2007
                        • 497
                        • Rovaniemi

                        Originally posted by Mystinen View Post
                        Mun 535 täristää välillä 80km/h:n vauhdissa sen takia ku kuskinpuolen etujarru laahaa. Pitäis avata ja herkistellä satulat ja männät. n.500e puslaremontti autti peräpään vetelyyn ja muihin tärinöihin
                        Jaahas. Kuullostaisi että 500€ remontti tulossa. Hienolta kuulostaa. Sen verta samanlaiset oireet atm. :/
                        Tämän hetkinen ja ensimmäinen menopeli BMW 525i -90

                        Comment

                        • pheno
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 1995
                          • Tampere

                          Originally posted by Sturmovik View Post
                          Kannetaan nyt omakin korsi kekoon: Jarruttaessa kovemmasta vauhdista (yli 80km/h) täristää aika kiitettävästi ja esim kun liikennevaloihin hiljentää vauhtia sanotaan nyt vaikka n. 20km/h ja painan jarrua hyvin vähän nii auto nykii ihan selvästi.

                          Noh, jarrulevythän siellä on kierossa ajattelin. Uudet levyt ja palat paikalleen ja koeajolle, mutta tärinäthän ei muuttunu puoleen eikä toiseen. Olisko aiheeseen mitään ideoita? Ei kai nyt napakaan ittestään kieroon mene yhtäkkiä....

                          Autona E34 525 touring.
                          Mitä olen palstaa lukenut, niin antaisin ääneni reaktiotangon puslille. Ne ovat nimenomaan kovilla jarrutuksissa.

                          Comment

                          • bimmer 740
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2007
                            • 99

                            omassa autossa oli keskimmäisen välitangon nivel ihan loppu, ja jarrua kun painoi kovassa vauhdissa niin koko ratti tärisi ja haki molempiin suuntiin. ja valoihin pysähdyttäessä niin auto tuntui nykivän, niin paljon väljyyttä oli niveles! ainakin oman auton vika löytyi.

                            Comment

                            • nojoo
                              BTCF Member
                              • Sep 2005
                              • 101
                              • KPO

                              e34 535 täristää

                              En viitsinyt uutta aloittaa, niin kysynpä täältä.

                              Eli autona toimii e34 535i vm-12/87

                              Tärinä alkoi vaimeana ja loppui kierroksien noustessa yli 3000rpm, kun kiihdytti kakkosvaihteella.
                              Nyt on alkanut ravistaa autoa enemmän jo tyhjäkäynnillä ja kumma kolkatus kuuluu pohjan alta noin keskivaiheilta. Autolla pystyy ajamaan, kun pitää vaan kierrokset yli 3000rpm. Täristää joka vaihteella, ennen oli vain 2. ja hetken 3. vaihteella.

                              Luin kardaanin rättinivelestä juttua ja epäilys olisi suunnattu siihen. Asiasta tietävät kertokaa.
                              Tesla Model S
                              Z3 2.8 roadster
                              E32 730i V8

                              Comment

                              • asvirkku
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2004
                                • 514
                                • Bern

                                Originally posted by nojoo View Post
                                En viitsinyt uutta aloittaa, niin kysynpä täältä.

                                Eli autona toimii e34 535i vm-12/87

                                Tärinä alkoi vaimeana ja loppui kierroksien noustessa yli 3000rpm, kun kiihdytti kakkosvaihteella.
                                Nyt on alkanut ravistaa autoa enemmän jo tyhjäkäynnillä ja kumma kolkatus kuuluu pohjan alta noin keskivaiheilta. Autolla pystyy ajamaan, kun pitää vaan kierrokset yli 3000rpm. Täristää joka vaihteella, ennen oli vain 2. ja hetken 3. vaihteella.

                                Luin kardaanin rättinivelestä juttua ja epäilys olisi suunnattu siihen. Asiasta tietävät kertokaa.
                                Rättinivel kuuluu ennemmin klonksahduksena kun veto tulee päälle. Tarkastuksen alle "voiman kulkujärjestyksessä"
                                - moottorin tukikumit
                                - laatikon tukikumit
                                - rättinivel
                                - kardaanin tasapainotus ja nivel
                                - kardaanin tukilaakeri.

                                Voipi melkein sanoa, että kun purkaa kannattaa kaikki noi kattoa huolella saman tien. Arvelisin, että sulla on kaikissa noissa huollettavaa.

                                T AV
                                e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎