Itselläni sama ongelma eli auto täristää 85-100km/h vauhdissa. Vanhat vanteet oli kierot, mutta nyt kun vaihdoin uudet vanteet ja renkaat niin tärinä hieman pieneni! Eli omalla kohdallani ongelma ei ollut vaan vanteet, vaan syytä on myös jossain muualla! 100km/h vauhdissa kun jarruttaa niin tärinä on huomattavasti voimakkaampi, muutoin ei jarruttaessa tärise! ylimääräisiä ääniä ei mistään kuulu. Joten missä vika???
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E34 Täristää. Miksi?
Collapse
X
-
itsellä ollut kans juuri samaa tärinä ongelmaa E34ssa jo muutaman kuukauden..
lopultakin sitten selvis muutaman sadan euron ja kasan uusia osia vaihdettua että tärinä johtuikin vaan soviterenkaista! aina kun oli jotain osia vaihtanut ja vanteet irrottanut niin se tuntui vähenevän ja välillä taas suureni...
mutta nyt kuitenkin varma tieto että johtuu soviterenkaista ja tärinä saatu sen verran vähälle että pärjää siihen asti kun saa rahaa kasaan ja uudet vanteet ja renkaat...ja soviterenkaat on kuulemma tosi yleistä bemareissa,vanhoissa sekä ihan uusissa..ja tosiaan tärinää ilmeni välillä vähän missäkin vauhdissa.
jarruttaessa mukavaa keinumista,80 vauhdissa ihan kunnon tärinää ja moottoritiellä(120km/h) ei enään melkeimpä mitäänE90 lci 335d bluewater metallic
Comment
-
-
Originally posted by booster View Postitsellä ollut kans juuri samaa tärinä ongelmaa E34ssa jo muutaman kuukauden..
lopultakin sitten selvis muutaman sadan euron ja kasan uusia osia vaihdettua että tärinä johtuikin vaan soviterenkaista! aina kun oli jotain osia vaihtanut ja vanteet irrottanut niin se tuntui vähenevän ja välillä taas suureni...
mutta nyt kuitenkin varma tieto että johtuu soviterenkaista ja tärinä saatu sen verran vähälle että pärjää siihen asti kun saa rahaa kasaan ja uudet vanteet ja renkaat...ja soviterenkaat on kuulemma tosi yleistä bemareissa,vanhoissa sekä ihan uusissa..ja tosiaan tärinää ilmeni välillä vähän missäkin vauhdissa.
jarruttaessa mukavaa keinumista,80 vauhdissa ihan kunnon tärinää ja moottoritiellä(120km/h) ei enään melkeimpä mitäänLast edited by tuco; 08-05-2007, 07:39.
Comment
-
-
herrakani
Hmm, mulla klappaa kardaani silleen edestakaisin muutaman millin. Saa nähdä miten muuttuu kun saan keskilaakerin vaihdettua. Tukilaakeri on ollu myös skidisti vinossa, saattaisikohan siinä olla vika? Mene ja tiedä, meen ostamaan kompressorin ja pulttimopon niin saan purettua sen tossa etupihalla.
Comment
-
Originally posted by herrakani View PostHmm, mulla klappaa kardaani silleen edestakaisin muutaman millin. Saa nähdä miten muuttuu kun saan keskilaakerin vaihdettua. Tukilaakeri on ollu myös skidisti vinossa, saattaisikohan siinä olla vika? Mene ja tiedä, meen ostamaan kompressorin ja pulttimopon niin saan purettua sen tossa etupihalla.
Comment
-
-
Originally posted by pheno View Post"Tömiseekö" sisälle asti sillain kevyesti jollain kierrosalueella? Mulla teki tollasta keskikannattimen vaihdon jälkeen, nimenomaan kakkosella vedättäessä. Syy selvisi lopulta että tukikumiin tuli laitettua liian vähän pänninkiä.E39 ja E91
Comment
-
-
herrakani
-
Originally posted by Harri UKM View PostMikä on pänninki? Sori savolaisuuteni. Oon kattellu tätä topiikkia jo useita kertoja ja nyt totaalisesti pomppasi. Juuri samanlaiset oireet itsellä. Eli tömisee keskikierroksilla. Talvella kovilla pakkasilla aika kovastikkin. Sitten on toinen ongelma: tämä perinteinen tärinä 80-100km/h vauhdissa. Kunhan saan aikaiseksi niin pitää vaihtaa kardaanin tukilaakeri ja rättinivel. Lisäksi olen miettinyt eteen tukivarsien ja koiranluitten laittamista. Raportoin sitten miten äijän käy. Keskireikä pitäisi olla kondiksessa. Ei varmaan vanteitten edellisen omistajan autossa tärissyt?
Tuon kuminivelen kunnon näkee helposti auton alta, toisin kuin tukilaakerin. Se vaatii yleensä vähintään taka/keskivaimentimen löysyttämisen tai koko putkiston irrottamisen, jotta pääsee kardaaniin käsiksi.Last edited by pheno; 02-06-2007, 22:27.
Comment
-
-
Kardaani on tällä hetkellä Ko-Met Oy:llä huollossa, jossa ne laittaa uuden ristinivelen ja tasapainottavat uuden vakionopeusnivelen kanssa.
Kysytääs täältä: Mitä vaikutusta on rättinivelen keskireiällä? Onko siitä haittaa kun uudessa on isommalla reiällä oleva, kuin siinä mikä otettiin pois? Kl-varaosista kävin mallin kanssa hakemassa uuden, ja kotona vasta tarkemmin tutkiessa huomasin että keskireikä on isompi.Nyk: GSX1300R -00
Ex:E61 525ia -06, E39 528i -00 M-Sport, E34 540ia -92, E30 Cabrio M50B25, E34 535i, E30 325i Cabrio, E34 520i 24V-
---------------------------------------------
-Official member of BTCF-Sauna Team-
---------------------------------------------
Comment
-
-
Originally posted by Raputurkki View PostJälleen kerran tätä täristämisasiaa. Katoin searchilla, mutta en oikein löytäny ratkasua ongelmaani, joten otetaan asia taas kerran esille.
Eli ongelmana on tärinä/vapina 70-90 km/h nopeuksissa. Ratti tärisee ja vapina tuntuu koko autossa. Nopeuden kasvaessa yli 90 km/h vapina loppuu.
Autossa on aivan uudet iskarity ja jouset ja niiden vaihdon jälkeen vapina paheni lähes kaksinkertaiseksi. Vanhat jouset ja iskarit oli tosi väsyneet, joten ilmeisesti ne anto anteeks jotain väljyyttä jossain?
Renkaat on tasapainotettu tänä keväänä, joten se ei liene ongelma. Lisäksi musta oli jännää, että laittaessani auton vapaalle n. 80 km/h nopeudessa vaihdekeppi heiluu aika runsaasti myös. Musta sen ei pitäis heilua ittekseen.
Eli missäköhän ongelma piilee? Oiskohan jossain laakereissa vikaa, vai jossain alustan osissa liikaa väljyyttä?
Mitä kannattaa ekaks kokeilla vaihtaa ongelman korjaamiseksi? Älkääkä sanoko, että autoa, bliis.ei ne tehot vaan se kuski...
Comment
-
-
herrakani
Originally posted by pheno View PostSe pitää siirtää lepotilasta laatikon suuntaan muistaakseni n. 4mm ja pultata siihen kiinni. Bentleyn oppaasta löytyy lisätietoa asiasta.
Mulla ei riittänyt forza hinnatalkaen-kompurassa, olis pitäny varmaan ostaa isompi. Ens viikolla korjaamolle tai tallille, saa nähdä.
Comment
-
Originally posted by herrakani View PostBentleyn manuaalissa lukee "Preload center bearing toward front 4-6mm (arrow)" ja nuoli osoittaa taka-akseliin päin.
Comment
-
-
herrakani
Joo, taiskin olla vaan erilainen kardaani bentleyllä kun mulla. Mulla kuulu selkeä klappi ja jyrinä siitä keskilaakerista, eli se on ainakin rikki. Toiveet on aika korkealla että saisin vihdoin ton sheikkauksen loppumaan.
Comment
Comment