Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 kysymyksiä ja vastauksia IX

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #16
    Originally posted by jj5 View Post
    Mielenkiintoista. Mitkä arvot on erilaiset vrt. takaveto?

    En ole E34ix:ää päässyt pahemmin tutkiskelemaan mutta ainakin E30ix:ssä on iskaritolppa huomattavan pystyssä vs takaveto

    Comment

    • Kal.ju
      BTCF Member
      • Mar 2003
      • 2871
      • Akaa / Toijala

      #17
      Edellisessä topicissa kysyin

      Originally posted by Kal.ju View Post
      Onko uusissa m-tech helmoissa nuo tiivisteet jo paikoillaan??
      Vastaan itse omaan kysymykseen: Ei ole.
      Joutuu siis tilaamaan uudet tiivisteetkin.

      Comment

      • Bansku
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2011
        • 1493
        • Savo

        #18
        Originally posted by jj5 View Post
        Mielenkiintoista. Mitkä arvot on erilaiset vrt. takaveto?
        Ainakin casterissa huomattava ero, toisekseen kääntyvyyttä ei ole yhtä paljoa mitä takavetoisessa jne.

        Comment

        • jj5
          BTCF Member
          • Aug 2012
          • 1300
          • pks

          #19
          Originally posted by Bansku View Post
          Ainakin casterissa huomattava ero, toisekseen kääntyvyyttä ei ole yhtä paljoa mitä takavetoisessa jne.
          Ok, casterikin voisi olla vielä tehtävissä. Vaikea myös sanoa vaatiiko tuollainen ohjaus sitten toimiakseen saman määrän casteria kuin simpukkamallin räpellys.

          Jotenkin vois olettaa, että jos nelivedon ohjaus ei toimisi ilman etuvetoa, ei se myöskään toimisi nelikossa kun jalka on pois kaasulta. :think
          sigpic

          Comment

          • Klasu-
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2010
            • 546
            • Helsinki

            #20
            Taitaa tuon IX:n etuapurungon kanssa tulla ongelmia myös tiettyjen muiden E34 - moottorien osalta öljypohjan kanssa.

            Hammastangon kiinnityspisteenä toimiva poikkipalkki/hammastanko todenäköisesti tapaa myös öljypohjaan, ellei käytä M50 - moottoria, ja siinä IX - öljypohjaa.

            Ei tuo simpukkaohjaus oikeastaan ole edes kolmenelkussa mikään huono toteutus. Kun ohjausnivelistön pitää kunnossa, eikä itse ohjausvaihteessa ole ylimääräistä välystä, en usko, että hammastankomallisesta ohjauksesta saavutetaan mitään suurta konkreettista iloa, vaikka se saataisi hyvin toteutettuakin.

            Paljon useammin töissä tulee vaihdeltua väljistyneitä/vuotavia hammastankoja, kun itse ohjausvaihteita simpukkaohjauksiin, vaikka noiden jakauma omissa hommissa on varmaan enemmän painottunut simpukkaohjauksellisten puolelle.

            Ohjauksen niveliä menee simpukkamalleihin tasaisesti, mutta ovat helppoja/edukkaampia uusia tarpeen tullen, kuin se hammastanko. Ohjausvaihteet harvoin rikkoutuvat/väljistyvät merkittävästi paljonkaan ajetuissa.

            Comment

            • Muurahainen
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 9194
              • Nurmijärvi

              #21
              Originally posted by jj5 View Post
              Ok, casterikin voisi olla vielä tehtävissä. Vaikea myös sanoa vaatiiko tuollainen ohjaus sitten toimiakseen saman määrän casteria kuin simpukkamallin räpellys.

              Jotenkin vois olettaa, että jos nelivedon ohjaus ei toimisi ilman etuvetoa, ei se myöskään toimisi nelikossa kun jalka on pois kaasulta. :think

              Oletko joskus kuullut etuvetoisista autoista?

              Eikä ehjä simpukka ole mikään räpellys. Toimii oikein hienosti.

              Comment

              • -Markus-
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2005
                • 1461
                • Ihan Savossa

                #22
                Taitaa vaan olla aika harvassa sellainen E34 missä ei olis simpukassa yhtään väljää...

                Ford Mondeo Mk3 STW
                VW E-Golf 2015
                BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

                Comment

                • Klasu-
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2010
                  • 546
                  • Helsinki

                  #23
                  Kyllähän nämä jo aika iällä on, että ihan täydellistä timmeyttä ei simpukoiltakaan ehkä voi odottaa.

                  Simpukan käytännön välys vielä vähenee öljynpaineen noustessa, eli realistiset klapit löytyy tehostinpumpun pyöriessä.

                  Kuitenkin on niin, että pieni klappi ei vielä tee autosta laisinkaan "ajettavaa" - tai huonoa.

                  Näissä on kuitenkin miljoona epätäydellistä muuttujaa, kuten kaikissa muissakin henkilöautoissa, alkaen ihan painonjakaumasta, mihin sen kapsäkin tai olutlaatikon tavaratilaan sijoittaa, jatkuen bensan määrästä renkaiden kuntoon/merkkiin/malliin....renkaatkin puntitetaan usein vaan 5g tarkkuuteen.
                  Vähän joikkelit vanteet vielä kuvioon, ja huono iskari johonkin nurkkaan, niin...

                  Huonokuntoiset pallonivelet uusimalla, ja elähtäneet puslat vaihtamalla, ja pyöränkulmien huolellisella säädöllä pääsee kyllä aika miellyttävään tulokseen.

                  Ja sitten vielä se, ettei ne hammastangotkaan ilmasia ole. Yli 5keur arvoisia olen nähnyt, kun on säätyvää välitystä ym. sähköheepeliä ympätty. Ja niitä on jo 100tkm ajettuihin uusittu kun ovat
                  A) väljistyneet
                  B) väljistyttyään riittävästi ruvenneet vuotamaan solkenaan öljyä.

                  Epäilen kustannusten olevan suurin hammastanko-ohjauksiin siirtymisen syistä henkilöautoissa.
                  Perinteinen hammastanko lie edullisempi valmistaa kuin simpukkaohjaus.

                  Comment

                  • Muurahainen
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 9194
                    • Nurmijärvi

                    #24
                    Simpukassa on säätökin mistä sitä voi kirrata.

                    Itse olen nyt ajellut e38:lla jossa luonnollisesti simpukka ja kyllä se on ollut oikein omaan mieleen.

                    Comment

                    • Bansku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2011
                      • 1493
                      • Savo

                      #25
                      Ja kun siellä menee siis oikeasti geometriassa niin moni asia vituiksi vaikka jonkun hammastangon sinne sattuisitkin löytämään mikä menee ns. Bolt on paikalleen. Jos ei ole tietoa mitä on tekemässä niin ei kannata tuohon ryhtyä. Ja kääntövarsien/olkavarsien kriittisissä/määräävissä mitoissa on eroa keskenään vertaa e34ix ja takaveto. Mm. Tukivarret ja tämän myötä myö kynkät tekevät varmasti erillaiset liikkeet takavetoisessa ja nelivetoisessa e34:ssa. Niissä kun ei keulan osien puolesta ole mitään samaa osaa.

                      Comment

                      • Urpo_rotta
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 5128
                        • Pirkkala

                        #26
                        En oo tätä keskustelua tällä kertaa seurannut mutta viimeksi kun tästä oli puhetta muutama vuosi takaperin, päädyttiin lopputulemaan että ei kannata ryhtyä.
                        Joku jenkki yritti aika tosissaankin mutta palautti simpukan hetken hammastangolla ajeltuaan.
                        Totean saman kuin silloinkin: jos asentaa hammastanko-ohjatusta autosta aivan kaikki osat eli tukivarret, tolpat yms. Säilyttäen alkuperäisret mitat ja luovuttaja on takavetoinen niin hyvähän siitä tulee mutta onhan työmaa.

                        Kannattaa yleisesti tutustua hammastanko vs. Simpukka geometrioiden eroihin niin huomaa että pelkän tangon vaihto ei riitä alkuunkaan.
                        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                        E34 525i -90 twinturbo 427/519

                        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                        Kysy jos tarvetta

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5128
                          • Pirkkala

                          #27
                          Lisätään nyt vielä että ehjä simpukka on ajolleen aivan bueno. Ja renkaat, herra siunaa miten iso vaikutus niillä on ajettavuuteen jos simpukassa on yhtään väljää.
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • Toni U.
                            Newbiemmer
                            • Aug 2013
                            • 24
                            • Lappeenranta

                            #28
                            Latausjännite liian suuri

                            Moi! Missähän voisi olla vika, kun latausjännite on yli 18V, paitsi aivan tyhjäkäynnillä 14,5V. Jännitteensäädin vaihettiin jo laturiin, eikä vaikutusta. Moottorin maadoitus ok. Auto on 530i V8 vm1993.
                            Nyt: E34 530i vm93 Diamantschwarz
                            ex: E36 325i vm94 Cosmosschwarz
                            ex:E36 316i -96 Hellrot
                            ex: E39 528i -96 Arktissilber

                            Comment

                            • -Markus-
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2005
                              • 1461
                              • Ihan Savossa

                              #29
                              Originally posted by Toni U. View Post
                              Moi! Missähän voisi olla vika, kun latausjännite on yli 18V, paitsi aivan tyhjäkäynnillä 14,5V. Jännitteensäädin vaihettiin jo laturiin, eikä vaikutusta. Moottorin maadoitus ok. Auto on 530i V8 vm1993.
                              Mulla oli vastaava M5:ssa. Johdot otti maihin laturin sisällä, eikä säädin ollu pelissä vaan latas täysillä koko ajan kierroksista riippuen.

                              Ford Mondeo Mk3 STW
                              VW E-Golf 2015
                              BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

                              Comment

                              • Toni U.
                                Newbiemmer
                                • Aug 2013
                                • 24
                                • Lappeenranta

                                #30
                                Originally posted by -Markus- View Post
                                Mulla oli vastaava M5:ssa. Johdot otti maihin laturin sisällä, eikä säädin ollu pelissä vaan latas täysillä koko ajan kierroksista riippuen.
                                Kiitos vinkistä. Uus laturi tilattu.
                                Nyt: E34 530i vm93 Diamantschwarz
                                ex: E36 325i vm94 Cosmosschwarz
                                ex:E36 316i -96 Hellrot
                                ex: E39 528i -96 Arktissilber

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎