Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14440
    • Oulu

    Jos jäähdytin toimii, ei alavesiletkun kuulukkaan kovin lämmetä.
    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

    Comment

    • BMW323
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2007
      • 994
      • kempele

      Originally posted by BMW323 View Post
      joo siellähän se boksi oli

      mut se liitin lähtee laatikon johtosarjasta haarautuu ja pakkohan laatikollekkin on tulle jostain virtaa
      siinä on kumminki 4 paksumpaa johtoa siinä liittimessä

      tämä ongelma selvisi nyt..

      oli jäänyt autoon kiinni yks johto nippu jossa oli tuo liittimen toinen puoli
      Nissan Stagea NM35 -01
      2auto (siisti sivikki -00 jenkki malli.
      harrastepohjalta E21 316

      Comment

      • bimmerE34
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 6209
        • Gotham

        Originally posted by bimmerE34 View Post
        No niin!

        Jäähdytinnestettä lisäsin varmaan reilun litran sinne. Hytissä haisee neste vahvasti, muttei lasit kovin kosteat ole.

        Alavesiletku ei lähtenyt lämpeämään sitten millään. Ei alkuun laisinkaan. Kävin lenkin ajamassa ennenkuin alavesiletku lämpesi edes vähän. Ensiksi termostaatin päästä ja sehän kulkee koneen edestä rautaputken läpi. Pakosarjan puolelta syylärin päästä aivan jääkylmä.

        Kun sain sen lämpimäksi ja ilmausruuviakin oli käytetty auki, puhalsi auto lämmintä. Kierroksia ryntäytin 4500rpm ja tuli tulista puhaltimesta. Muutoin tuli kyllä lämmintä mutta kierroksilla vielä kuumempaa.

        Putket jotka menevät kabiiniin olivat lämpimät kyllä. Flektikin vähän tarrasi jopa vastaan mikä on positiivista. Syyläri muovipäätyinen ja näytti kohtuu tuoreelta. Paisarin korkin jätin löysälle eikä nostanut enää ollenkaan lämpöjä.

        Korkki kun oli auki, niin ylhäältähän pitäisi nesteen kiertää kohtuu vapaasti paisarille tyhjäkäynnillä? Vain kierroksilla tapahtui silmin nähtävää kiertoa. Normaalia vai vesipumppuvikaa?

        Kihnutus ja kahina kävi koneesta. Minun korvaani saattoi kuulostaa samalta miltä rikkinäinen vesipumpun laakeri. Ei välttämättä ollut vain hihna. Mutta tasapainolimpun alta en nestevuotoa nähnyt.

        Lukekaa gurut tämä kirjoitus huolella

        Onko vesipumpun vaihto turhaa vai onko vika siellä?

        Auto latasi tyhjäkäynnillä 14,96 ja kierroksilla 14,64.. Eli vähän yläkanttiin.


        Edit. Ja tässä lämmöt pysyi kun pyöri nyt tyhjäkäynnillä paikallaan paisarin korkki lyösällä..

        Liikaa, liian vähän vai normaalia?
        Kävi mielessä että oisko voinut johtua että jonnekkin nousee ilmakupla aina ja siitä johtuisi syy? Esim. jos vaikka lämppärin kenno vuotaa :think

        ///Pumppu Pojat Racing Team
        Metaline sport #40

        Comment

        • |RealDeal|
          Banned
          • Sep 2011
          • 99
          • Tallinna & Pohjois-savo/Middle of nowhere

          Mulla hajos pelkääjän puolen etu-umpio kun joku raggari heitti kivellä siihen eilen, mistä sais uudet? kohtuu hinnalla tietenkin
          Yhdet ostin nettivaraosasta mutta enpä viitsi sitä vanhaa pistää takaisin kun on muuten uudet. Voin ostaa vaikka 2kpl kuhan saa vaan ehjän tohon

          Comment

          • waudeville
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2006
            • 2089
            • Nokia

            Originally posted by |RealDeal| View Post
            Mulla hajos pelkääjän puolen etu-umpio kun joku raggari heitti kivellä siihen eilen, mistä sais uudet? kohtuu hinnalla tietenkin
            Yhdet ostin nettivaraosasta mutta enpä viitsi sitä vanhaa pistää takaisin kun on muuten uudet. Voin ostaa vaikka 2kpl kuhan saa vaan ehjän tohon
            motonet, ja ihan hyvälaatuiset.
            e34 540ia -94 Batmobile
            candy-king

            ex: e32 735i -89
            e34 525i -89

            Comment

            • |RealDeal|
              Banned
              • Sep 2011
              • 99
              • Tallinna & Pohjois-savo/Middle of nowhere

              Originally posted by waudeville View Post
              motonet, ja ihan hyvälaatuiset.
              meinaatko että löytyisi varaosina? ei ainakaan nettisivuilta pikaisella etsimisellä löytynyt.
              edit:ei ku löytypäs.
              Last edited by |RealDeal|; 22-11-2011, 17:23.

              Comment

              • zener
                Moderator
                • Oct 2004
                • 14440
                • Oulu

                Originally posted by |RealDeal| View Post
                meinaatko että löytyisi varaosina? ei ainakaan nettisivuilta pikaisella etsimisellä löytynyt.
                edit:ei ku löytypäs.
                TYC:n umpiot on aika sutta ja sekundaa. Depot on OK.

                Hella tietenkin sitten parhaimmistoa.
                E65 730dA '04 klick
                F10 520dA '11 klick
                E34 520iA '91 klick

                Instagram


                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                Comment

                • 426Hemi
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2008
                  • 621
                  • Pälkäne

                  -94 e34 hifi system

                  Missäs tuo lisävaruste- hifi systeemin vahvistin tuolla autossa sijaitsee? Tarkoitus olisi poistaa se käytöstä ihan ulkopuolista vahvistinta ja etupään erillissarjaa ajatellen.

                  Sinänsä taitaa olla simppeli homma vetää vaan uudet johdot uusiin kaiuttimiin kajoamatta ollenkaan tuohon vahvistimeen tuola.

                  Osittain myös se mitä tässä haen, on se kun ihan mankasta kuuntelee musaa niin tuppaa kohisemaan aikapaljon, ja epäilen ongelman aiheuttajaksi tuota auton omaa vahvistinta. (samalla radiolla ei kohise muussa autossa.)
                  ex: viitisenkymmentä bmw+muut

                  Comment

                  • Muurahainen
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 9194
                    • Nurmijärvi

                    Vahvistin on takaluukun vasemmassa sivukotelossa.

                    Tuleeko kohina aina cd:tä / radiota soittaessa?

                    Comment

                    • 426Hemi
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2008
                      • 621
                      • Pälkäne

                      Originally posted by Muurahainen View Post
                      Vahvistin on takaluukun vasemmassa sivukotelossa.

                      Tuleeko kohina aina cd:tä / radiota soittaessa?
                      Heti kun vääntää volumen radiosta nollasta ykköselle--->, alkaa melkoinen taustamelu. Ei ole väliä onko cd, muistitikku, radio yms. Se peittyy soivan musiikin alle, eli ei siis kasva äänenvoimakkuuden mukaan. Hiljaisella (normaalilla) voimakkuudella kuunnellessa se häiritsee kuitenkin selvästi jonkinverran.

                      On nyt koitettu 3:lla soittimella ja en usko ongelman olevan niissä.

                      Tuonne takaluukun sivukoteloon en ole vilkaissut, mutta esim. kaiuttimet vaikuttaisi kaikki alkuperäisiltä. Autossa on joku räpelletty soittimen iso-liitännän vastakappale, josta lähtee normaalisti kuitenkin kaiutinjohdot +virrat. Semmosen huomion tein että jos "remote" johdon irroittaa, loppuu musiikki vaikka iso- liittimen kaiutinjohdot olisi kytetty. Lienee normaalia, remote virta toiminee samanlailla tuon kanssa kuin jälkiasennusvahvistimissakin? Ja auton omalle vahvistimelle otetaan signaali ns. kaiutintasoisena normaali soittimen kaiutinlähdöistä?

                      Edit: ja niin, ihan orkkis-systeemi tuo taitaa tuossa olla kun varustelistaan ruksattu. Eli ei mikään jälkiasennettu yms
                      ex: viitisenkymmentä bmw+muut

                      Comment

                      • Muurahainen
                        BTCF Member
                        • Dec 2006
                        • 9194
                        • Nurmijärvi

                        Olisikohan että jälkiasenteisessa mankassa on turhan korkea lähtö vahvistimelle ja siitä tulee kohinaa.

                        Mutta kyllä se löytyy sieltä takaluukusta.

                        Johtojen yhdistely vahvistimen ohi vaan saattaa olla melko intressantti homma.

                        Comment

                        • 426Hemi
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2008
                          • 621
                          • Pälkäne

                          Originally posted by Muurahainen View Post
                          Olisikohan että jälkiasenteisessa mankassa on turhan korkea lähtö vahvistimelle ja siitä tulee kohinaa.

                          Mutta kyllä se löytyy sieltä takaluukusta.

                          Johtojen yhdistely vahvistimen ohi vaan saattaa olla melko intressantti homma.
                          Se signaalihan menee orkkisvahvistimelle siis kuitenkin mankan "kaiutinjohtoja" pitkin, koska muuta vaihtoehtoa ei ole.

                          Tässä kohtaa multa loppuu sähkötekniikan tuntemus, mutta voihan se olla että nykyaikaisessa mankassa kaiutintasoinen signaali eroaa jotenkin jostain muusta/vanhemmasta. Linjatasoisissa lähdöissähän on selvät erot, on 2v, 4v ja onko nykyään jopa 5/6 volttisiakin linjalähtöjä.

                          Täytyy kokeilla huomenna kun mulla on kuitenkin subbaripaketti takaluukussa (eli vahvistin kytkettynä), kytkeä+säätää se johonkin normaalikaiuttimeen ja kuunnella loppuuko kohinat yms häiriöt. Jos loppuu, voidaan vika paikallistaa jokseenkin orkkis vahvistimeen/systeemiin. Jos ei, silloin johtunee mankasta. Vilkaisen myös tuonne takapaksiin onko mitään räpellyksiä sielä.

                          Edit: Tuon auton oman vahvistinjärjestelmän ohittaminen niin, että jälkiasennussoittimen oma vahvistin toimisi ainoana äänen vahvistimena, taitaa olla melko ongelmallista ainakin niin että sen joskus vielä saisi takaisin käyttöön. Eli en tee niin.

                          Helpompi vahvistaa koko auton äänentoisto ihan normaaliin tapaan jälkiasennusvahvistimilla ja vaihtaa samalla erkkasarjan eteen tms yms. Ei tästä kuitenkaan enempää ettei mene turhaan offtopic jutuiksi
                          Last edited by 426Hemi; 22-11-2011, 23:39.
                          ex: viitisenkymmentä bmw+muut

                          Comment

                          • Purtsi123
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2008
                            • 1011
                            • Kuopio

                            Mistä voi päästä vettä sedanin takaoven sisälle tai väliin? Taikka mikä tuon ovipahvin kastelee?

                            Oli ovipahvin alareuna aivan märkänä. Ihmettelin, että miten takalasit on aina huurussa ja syy tais löytyä ihan vahingossa kun voitelin ovien tiivisteitä.

                            Joskus aiemmin on ilmeisesti käyny toisella puolella sama homma, kun oli ovipahvi sisäpuolelta "mädän" näköinen kun sitä joskus irti käytin. Nyt kuitenkin apumiehen puoli oli kuiva.

                            Edit: Ja tulipa mieleen toinenkin kohta mikä vuotaa. Kun käyttää autoa harjattomassa pesussa niin valuu kuskin puolelta edestä sitä lepuutustukea pitkin vesi ihan soirona, kun suihku on kutakuinkin tuulilasin kohdalla.

                            Nämäpä olis kiva saada kuntoon, ettei tartteis ajella talouspaperirulla kädessä.
                            Last edited by Purtsi123; 23-11-2011, 20:31.
                            E61 525xda -08

                            Comment

                            • Kal.ju
                              BTCF Member
                              • Mar 2003
                              • 2881
                              • Akaa / Toijala

                              Originally posted by Purtsi123 View Post
                              Mistä voi päästä vettä.
                              Takaovien vedenpoistoreijät varmaankin tukossa. Todennäköisesti työnnetty joskus alustamassaa liikaa/väärään paikkaan. Pahvi auki ja tarkastelemaan minkälaista vahinkoa se on siellä aiheuttanut. Myös vedenpoistoreijät kannattaa ens alkuun aukaista.

                              Kuskin sekä apparin puolella on läpivetoreijät johdoille. Juurikin siinä tulipellin alla. Jos niistä on tiivistys päässyt haperoitumaan niin tulee vedet sisään. Uudelleen tiivistys jollain silikonilla/tiivistysmassalla pitäs auttaa.

                              Comment

                              • E39-530A
                                BTCF Member
                                • Feb 2007
                                • 936
                                • Espoo

                                Originally posted by Harri G View Post
                                Villi veikkaus että tämä on se pyyhkijöiden kiristinmoottori, eli kiristää pyyhintä vasten tuulilasia kun auton sammuttaa. Vanhetessaan alkaa pitää kovempaa mekkalaa, semmoinen surina pari sekuntia sen jälkeen kun on sammuttanut.
                                Olisikos tämä se sama juttu itsellä. Kun on lähtenyt liikkeelle ja madellut jonkun muutaman kymmen tai sata metriä, kuuluu sellainen surinakonsertti ikään kuin mittariston takaa. Identtinen ääni tulee, kun auton sammuttaa. Kirosin ensiksi, että voisiko olla ABS-pumppu yms., koska liikkeelle lähtiessä suunnilleen tuossa vaiheessa joistakin autoista kuuluu ABS:ien "testirusahdus".

                                Tässä autossa vain ei kai pitäisi olla sitä systeemiä, joka tiivistelee pyyhkijöitä lasia vasten. Jotain katalogia ym. selatessani sain sellaisen kuvan, ettei tässä/tämän ikäisessä mallissa (9/93 540iA sedan) olisi tuota systeemiä. Nyt vain epäilyttää, koska huomasin samojen surinoiden tulevan, jos roiskii vettä sen verran, että lähtee se 3-4x automaattinen pyyhkiminen päälle. Vain onko kyseessä vain pyyhkijöiden "normaali" moottori?
                                E92 335iA -08

                                ---
                                ex E34 540iA -93
                                ex E90 325iA -05
                                ex E39 530iA -00
                                ex Toyota Avensis
                                ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎