Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 kysymyksiä ja vastauksia III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • aakoo
    replied
    Originally posted by maanmittaaja View Post
    Eli äkkiä laskettuna jos on ylimäärästä tilaa hammaskehän ympärillä yli 7mm, niin sitten vaan isompi hammaskehä. Tuo "nakutettu" ja "hyvin pieni matka" kun voi simmussa näyttää väärältä, jos ei pääse suoraan katsomaan... Ja jos vika tuon hammaskehän vaihduttua ilmeni, niin eiköhän se siellä ole syystä tai neljännestä
    Niin siis 7mm puolelleen, 14mm halkaisijaltaanhan on aika helvetin iso väli ainakin omasta mielestä? Ihan ainakaan omaan simmuun ei kyllä noin paljon haritusta ole vielä kehittynyt.

    Näinhän sitä voisi kuvitella, mutta mikä selittää sen, ettei boksiin saanut yhteyttä edes hyppylangan vedettyä diagnostiikkapistokkeeseen?

    Jos jollain on etutolppa irtonaisena tai purettuna, niin myös kuva tolpasta auttaisi varmistamaan, ettei sinne edes käy väärän kokoisella hammaskehällä oleva laakeri/napa.

    Leave a comment:


  • Micce///M
    replied
    Originally posted by Shameless View Post
    joku?
    Oletko katsonut FAQ?
    Moottori on ilmeisesti E34 mallista peräisin? Eli M30B34.

    Leave a comment:


  • Shameless
    replied
    Originally posted by Shameless View Post
    Omassa e30:een on istutettu m30b35 tekniikka! laatikko on getrac 260/6.. eli joko e34 taikka e28 palikkaa.. :think anywhore olen vaihtamssa siihen laatikko öljyt enkä tiedä mitä öljyy laittaisin ku laakkosella ei pystytty sanoo.. autoa en saa heti lähitulevaisuudessa ilmaan että voisin vilkasta laatikon kylkeen mitä siin lukee! mitä porukka on sinne laittanu? ja paljonko sinne menee ( 1,5l isch ) ?
    joku?

    Leave a comment:


  • maanmittaaja
    replied
    Originally posted by aakoo View Post
    Nyt tuli vasta tänä keväänä perehdyttyä tarkemmin tuohon vikaan, ja autossa on 83mm ABS-hammaskehät. Tolpassa on kuitenkin paksusta pellistä "pölysuoja" tms., jonka "kuppiin" hammaskehä uppoaa. Tuon pölysuojan sisälle ei isompi hammaskehä mahtuisi, vaan 83mm istuu sinne kuin nakutettu. ABS-anturi tulee myös nätisti hammaskehän viereen hyvin pienen matkan päähän.
    Eli äkkiä laskettuna jos on ylimäärästä tilaa hammaskehän ympärillä yli 7mm, niin sitten vaan isompi hammaskehä. Tuo "nakutettu" ja "hyvin pieni matka" kun voi simmussa näyttää väärältä, jos ei pääse suoraan katsomaan... Ja jos vika tuon hammaskehän vaihduttua ilmeni, niin eiköhän se siellä ole syystä tai neljännestä

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    vahvistimen vaihto

    Joo elikkäs ostin viikko sitten 525ix 12/1993, ostaessa ei ollu autossa soitinta kiinni. Tossa on se 10kaiuttimen hifisysteemi ja orkkis vahvari kontissa.

    Pistin jonku pioneerin rammarin kiinni mut ei soita ku vasenta takakajaria huonosti ja hiljaa, aattelin et siel olis se vakio vahvistin loppu koska heti ku kytkee vaikka etukajarin kiinni ni soi sekunnin ja sit ei kuulu mistää mitään ääntä.

    Mites tossa hifisysteemissä nyt on noi kytkennät kun eihä erillisen vahvistimen kanssa tuu kaiutinjohtoja mankan taakse...mut tässä tulee? Meinasin laittaa tilalle 4x50w autostudio lankun ku lojuu tossa ylimääräsenä. Mietityttää myös onko ne jakosuotimetkin sen bemarin vakio purkin sisässä sielä takakontissa nii ettei tarvike vahvistimeen saa ku 4kaiutinta kytkettyä?

    Sit siel on vahvistimen päässä jotai sokeripalaviritystä kun ollu kai toinen vahvistin kiinni edellisellä omistajalla. Nii josko joku tietäs paremmin ku minä tästä hifi systeemistä ni vois olla iso apu mulle. E30 jälkeen on niin hiljasta kyytiä et pakko olla kunnon rokkivehkeet.

    E: nii ja sit sellanen pikku ominaisuus kun rajummin kiihdyttää ja nostaa kaasun/vaihtaa isompaa pykälää ni kierrokset tippuu mun mielestä normaalia hitaammin, jos nopeesti vaihtaa ni tippuu vasta ku kytkimen nostaa....mistähän mahtaa johtua? villiveikkaus kääsuläppä jumittaa, imuvuoto?
    Last edited by naikou; 12-05-2013, 04:28. Reason: pikkuvikoja

    Leave a comment:


  • aakoo
    replied
    Arvon kanssaharrastajat,

    nyt tarvittaisiin apua '91 E34:n ABS-ongelmiin.

    Jo pari vuotta sitten syttyi ABS-valo etupyörän laakerien vaihdon jälkeen. Valo toimii "oikein" niin kauan, kunnes saavutetaan ehkä n. 10km/h nopeus, jolloin valo syttyy. En tiedä onko kyseisellä operaatiolla mitään tekemistä asian kanssa, mutta mainitaan nyt kuitenkin. Ekan kerran meni katsastuksesta läpi vikoineen, viime syksynä pomppasi ja sen jälkeen auto menikin talviseisontaan. Nyt olisi kova hinku saada auto leimattua ja ajoon.

    Ensinnäkin, noita pyöränlaakereita on kahdenlaisia, 83mm ja 97mm ABS-hammaskehän halkaisijalla. Auto on 8/91 valmistettu, ja ainakin RealOEM mukaan 11/91 pitäisi vaihtua isommat hammaskehät pienempiin. Eli minun autossani pitäisi olla vielä 97mm hammaskehät. Laakereiden vaihdon yhteydessä oli sen verran kiire ja olin sen verran tyhmä, ettei tullut verrattua uusia laakereita vanhoihin. Vanhat roskiin, auto kasaan ja ulos hallista. ABS-valo syttyi.

    Nyt tuli vasta tänä keväänä perehdyttyä tarkemmin tuohon vikaan, ja autossa on 83mm ABS-hammaskehät. Tolpassa on kuitenkin paksusta pellistä "pölysuoja" tms., jonka "kuppiin" hammaskehä uppoaa. Tuon pölysuojan sisälle ei isompi hammaskehä mahtuisi, vaan 83mm istuu sinne kuin nakutettu. ABS-anturi tulee myös nätisti hammaskehän viereen hyvin pienen matkan päähän.

    Luulin löytäneeni vian ABS-antureiden resistansseja mitatessa, kun takavasen anturi ei antanut mitään lukemaa. Sieltä oli johto kokonaan poikki, ja tilalle vaihdettiin anturi ehjällä johdolla. Sama vika toistuu edelleen, valo syttyy palamaan ajettaessa n. 10km/h vauhtia.

    Auto BMW:n testeriin. Testeri ei saa yhteyttä ABS-ohjainyksikköön.

    ABS-yksikön liittimestä maadoitettiin pumppu, joka surahti, sekä solenoidi, joka piti ääntä. Ei siis pitäisi olla vika ainakaan johdoissa sillä välillä.

    ABS-yksikön liittimestä laitettiin hyppylanka suoraan diagnostiikkapistokkeelle, mutta testeri ei silti saanut yhteyttä boksiin. Tästä pääteltiin, ettei silläkään välillä olisi johtovikaa, mutta boksi ilmeisesti olisi rikki.

    Boksin liittimestä mitattiin antureiden resistanssit. Kaikki näytti sielläkin päässä n. 1kohm lukemia, eli ainakaan piuhavikaa ei pitäisi olla anturit -> boksi -välillä. Antureiden resistanssihan ei tietysti välttämättä kerro kai noiden pulssiantureiden mahdollisesta viasta mitään?

    No, pienen metsästyksen jälkeen löysin ABS-ohjainyksikön samalla Boschin osanumerolla purkuautosta, jossa yksikön ainakin pitäisi olla ehjä. Tästähän ei ole täyttä varmuutta.

    Auto tekee samaa vikaa myös tällä toisella boksilla. Toisen boksin kanssa en vielä päässyt testeriin.

    Onko kellään ideoita kyseisen vian ratkaisemiseksi? Olisin avusta erittäin kiitollinen.

    Leave a comment:


  • Juhi$
    replied
    Originally posted by M. Luuri View Post
    Linkakkaa foorumilta linkkejä keskuslukon toimimattomuudesta tai antakaa vastaus -----> ovet laittaa lukkoon pomppaa ne takaisin auki, toisen kerran kun laittaa kiinni pysyvät kiinni. Ovet avautuvat normaalisti. Kokeilenko heti uutta mikrokytkintä kuskin oveen?
    Itsellä oli kontin luukun johtosarjassa saranan kohdalta johtoja murtunut. Johtosarjan korjauksen jälkeen alkoi toimia. Teki juuri samanlailla kun sulla.

    edit. haha vielä hitaampi

    Leave a comment:


  • Haju69
    replied
    Originally posted by M. Luuri View Post
    Linkakkaa foorumilta linkkejä keskuslukon toimimattomuudesta tai antakaa vastaus -----> ovet laittaa lukkoon pomppaa ne takaisin auki, toisen kerran kun laittaa kiinni pysyvät kiinni. Ovet avautuvat normaalisti. Kokeilenko heti uutta mikrokytkintä kuskin oveen?
    takaluukun johtosarja siinä saranan kupeella. Tutki se alustavasti ja korjaa poikki menneet johdot.

    Edit: hidas

    Leave a comment:


  • Micce///M
    replied
    Originally posted by M. Luuri View Post
    Linkakkaa foorumilta linkkejä keskuslukon toimimattomuudesta tai antakaa vastaus -----> ovet laittaa lukkoon pomppaa ne takaisin auki, toisen kerran kun laittaa kiinni pysyvät kiinni. Ovet avautuvat normaalisti. Kokeilenko heti uutta mikrokytkintä kuskin oveen?
    Linkkiä en osaa antaa, mutta takaluukun johtosarja.

    Leave a comment:


  • M. Luuri
    replied
    Linkakkaa foorumilta linkkejä keskuslukon toimimattomuudesta tai antakaa vastaus -----> ovet laittaa lukkoon pomppaa ne takaisin auki, toisen kerran kun laittaa kiinni pysyvät kiinni. Ovet avautuvat normaalisti. Kokeilenko heti uutta mikrokytkintä kuskin oveen?

    Leave a comment:


  • Shameless
    replied
    Omassa e30:een on istutettu m30b35 tekniikka! laatikko on getrac 260/6.. eli joko e34 taikka e28 palikkaa.. :think anywhore olen vaihtamssa siihen laatikko öljyt enkä tiedä mitä öljyy laittaisin ku laakkosella ei pystytty sanoo.. autoa en saa heti lähitulevaisuudessa ilmaan että voisin vilkasta laatikon kylkeen mitä siin lukee! mitä porukka on sinne laittanu? ja paljonko sinne menee ( 1,5l isch ) ?

    Leave a comment:


  • SushiX
    replied
    Originally posted by |foder| View Post
    Metallinen kestää paremmin rikkaita seoksia, eli ei pala pilalle ihan niin helposti kuin keraaminen. Enempää en osaa sanoa. Viisaammat paikkaa loput...
    Jos en ihan väärin muista niin metallinen kestää paremmin osumaa kuin keraaminen.. Viisaammat korjatkoon jos olen väärässä..

    Itsellä omasta löytyy esim 2kpl noita metallisia katteja.

    Leave a comment:


  • |foder|
    replied
    Metallinen kestää paremmin rikkaita seoksia, eli ei pala pilalle ihan niin helposti kuin keraaminen. Enempää en osaa sanoa. Viisaammat paikkaa loput...

    Leave a comment:


  • kossusukka
    replied
    Kumpaa noista suosittelisit? Mitä eroa on metallisella ja keraamisella katilla? Metallinen ainakin kalliimpi, eli lienee paremmin suodattava?

    Leave a comment:


  • SushiX
    replied
    Originally posted by kossusukka View Post
    520iA:sta on nyt koko putkisto pakosarjalta takapönttöön asti aivan läpimätä, vuotaa mistä sattuu. Jo vähän pitempään on ollut haaveena vääntää itse sinne uusi putkisto kokonaan, jotain 2,5" putkea alusta loppuun ja kahdella (tai miksei jopa kolmella) vapaasti virtaavalla vaimentimella. Eli nyt olisi jopa hyvä syykin aiheeseen, eli tehdä pakosarjalta asti uutta putkea. Ei sillä tehoa saa, mutta ehkä vähän rouheampaa saundia. Periaatteessa voisi vaikka pakosarjankin vääntää suoraan uuden, riippuen innostuksesta...


    Maaginen kysymys tulee katalysaattorin kohdalla.
    Onko tälläisestä mihinkään: http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=13-4002
    Kyseessä siis täysin yleismallinen "racing" katalysaattori. Meneekö tuollaisella ihmehärvelillä leimasta ongelmitta lävitte. Kyseessä kuitenkin vähäpäästöinen -91 rekisteröity 520i. Eli ei mitään rajaa hipoen läpimenemisiä, vaan niin ettei tarvitse jännittää päästömittauksessa.
    Itse jättäisin hyllylle.. Tilaa mieluummin Marteliukselta paljon laadukkaammat kamat..

    Tästä esim 2,5" katti;



    Tai tästä;

    Last edited by SushiX; 10-05-2013, 23:38.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎