Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ostamassa ja käyttökokemuksia, vol 2.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lj123
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2015
    • 1215
    • Lohja

    Originally posted by Havis View Post
    Ratti väärällä puolella, karsii aika raakalla kädellä ostajakuntaa
    Suurin osa BMWeistä siellä on sellaisia, joissa on ratti oikealla puolella, eli vasemmalla. Imago-kysymys ilmeisesti siellä. Ja jos ei muuten niin tuo yleisen puolen BMW Japaniasta ketju on hyvää viihdettä.
    E39 M5 -99
    F11 530d Xdrive -14

    Comment

    • janke
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 3665
      • seinäjoki

      Jos saa kysyä, niin paljonkos ajetun 520 Havis hankki? Onko hiljaisempaa kyyttiä kun vanhalla 523?
      Aikaisemmin tuossa mainitsinkin, että noita 520 olisi aika hyvin tarjolla, mutta varustelutaso ei niinkään ole kaikissa samaa kun mallisarjan yläpäässä, mutta nämähän onkin makuasioita.
      Bmw 316 E30 -88

      Comment

      • jannmann
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 5856
        • Joccis City

        Originally posted by janke View Post
        Kovasti olisi juhlavaa löytää 530ia ja nimenomaan automaatti, mutta kuten aikaisemmin tuossa sanoinkin, niin tällä hetkellä ei ole oikein ainakaan nettiautossa tarjontaa ja voi olla, että näissä ei enää tulekkaan mitään myynnin hyökyaaltoa, kun suurin osa on paalattu tai osina tallinperällä. Hyvän e39 hinta alkaa 5-tontulla ja kun vertaa mitä uudempia random merkkejä tuohon hintaan saa ja minkä ikäisiä? Se mikä tässä on sairasta, niin mikään muu automerkki ei näköjään kiinnosta kun bmw ja vielä e39:think
        Jos löytyy, niin harkitse myös 540i mallia vanos koneella ja manuaalilla..
        Kulutus samaa luokkaa kuin 530iA ja no kaikki muu suorituskyky ihan jotain muuta.
        Aprilia RSV4

        Comment

        • Jax_KiBez
          BTCF Member
          • Jan 2010
          • 2070
          • Pirkanmaa

          Originally posted by jannmann View Post
          Jos löytyy, niin harkitse myös 540i mallia vanos koneella ja manuaalilla..
          Kulutus samaa luokkaa kuin 530iA ja no kaikki muu suorituskyky ihan jotain muuta.
          Ymmärrän kyllä kuinka märkä päiväuni on E39 540i manuaali on, mutta jos nimenomaan haluaa automaattina niin miksi hankkia manuaali. Itsekin herättää omistushalua 530iA, muuten V8 mutta jotenkin noiden turhat liikaliikkuvat osat ei kiehdo, ei sitten ohjauksessa tai moottorissa vaikka mukavasti on ääntä, vääntöä ja tehoa enempi.

          Ehkä jonain päivänä mäkin pääsen yli tästä V8-pelosta
          Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
          Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

          _____________________________________
          Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
          Tästä mun kaluston showroomiin
          Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3665
            • seinäjoki

            Originally posted by jannmann View Post
            Jos löytyy, niin harkitse myös 540i mallia vanos koneella ja manuaalilla..
            Kulutus samaa luokkaa kuin 530iA ja no kaikki muu suorituskyky ihan jotain muuta.
            Mistäs vuosimallista alkae 540 on tullut vanos? Mites ne jakopää ongelmat niissä on, vai oliko niitä?
            Mites 535?
            Last edited by janke; 13-02-2017, 19:17.
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • Havis
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1838
              • Kotona/Poissa

              Originally posted by janke View Post
              Jos saa kysyä, niin paljonkos ajetun 520 Havis hankki? Onko hiljaisempaa kyyttiä kun vanhalla 523?
              Aikaisemmin tuossa mainitsinkin, että noita 520 olisi aika hyvin tarjolla, mutta varustelutaso ei niinkään ole kaikissa samaa kun mallisarjan yläpäässä, mutta nämähän onkin makuasioita.
              Aina saa kysyä.

              523i -96 oli siis itselläni mittarilukemat 250 000 km - 450 000 km

              520i:ssa heinäkuussa ostettaessa taulussa n. 260 000 km, ja nyt reilu 10 000 enempi. (hintapyynti oli liikkeessä siinä 3000,- 4000 tienoilla)

              Hyvin saman luokan ajomäärä siis ostohetkellä. 523i söi koko minun omistusajan öljyä, sitä sai täyttää yleensä 3000 - 6000 km välein.

              520i taas ei syö öljyä käytännössä lainkaan, ja varmaan sen vuoksi vetää puhtaasti kun kierroksia on yli 1500 rpm, kun tulpat ei ole karstassa. Ainoa pikkuvika tällä hetkellä on liikkeellelähdöissä useinmiten esiintyvä aavistuksen omainen nyykähdys (750 - 1200 rpm alueella esiintyvä), sammuu jos ei ole tarkkana. Joku imuvuoto, DISA CCV tms. juttu kenties.

              Äänekkyys, tai äänettömyys samaa tasoa. Rengastuksessa eroa, 523i:ssä 235/45 17 kesärenkaat, 520i:ssä vakio 205/65 15:t. Ei merkittävää eroa rengasäänissä, toi E39 on melko immuuni rengaskoon vaikutukselle. 523i:ssä kuului hyvin vaimea ja matala hummaava ääni joka 520i:stä puuttuu. Syytä ääneen en koskaan saanut selville.

              Suorituskyvyssä en tosiaan voi sanoa erottavani mitään merkittävää etua puoleen tai toiseen. 520i tuntuu menevän n. 0.5 - 1.0 litraa vähemmällä.

              Samoin ajossa ei juuri huomaa onko alla 15" tai "17 renkaat, hienosti menee noilla perusnakeillakin.

              Faceliftin H7-valot paremmat kuin vanhemman vastaavat, mutta umpiot paljon kalliimmat.
              Faceliftin verhoilukangas (perus-antrasiitti) valovuoden laadukkaamman ja kestävämmän tuntuista.

              Totta juu, 520:t tuntuu olevan melko perusvarustettuja. Omassa lisäruksattuna vain metalliväri, sport ratti monitoiminapeilla, valkoiset vilkut, mitä näitä nyt oli.

              Itselle riitti kun löyty ilmastointi, vakkari ja sadetunnistin. (E39:n sadetunnistin toimii pirun hienosti)

              Vanhemman mallin automaatti-ilmastointi selvästi monipuolisempi ja huolettomampi käyttää kuin 520i:n manuaali-ilmastointi.
              Last edited by Havis; 13-02-2017, 19:42.
              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

              E60 523iA -08

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

                Originally posted by Jax_KiBez View Post
                Ymmärrän kyllä kuinka märkä päiväuni on E39 540i manuaali on, mutta jos nimenomaan haluaa automaattina niin miksi hankkia manuaali. Itsekin herättää omistushalua 530iA, muuten V8 mutta jotenkin noiden turhat liikaliikkuvat osat ei kiehdo, ei sitten ohjauksessa tai moottorissa vaikka mukavasti on ääntä, vääntöä ja tehoa enempi.

                Ehkä jonain päivänä mäkin pääsen yli tästä V8-pelosta
                540iA kuluttaa helposti huomattavasti enemmän kuin 530iA, mutta 540i manuaalilla pääsee samaan ja allekkin.
                Ymmärrän kyllä tomaatin "helppouden", mutta eipä sitä 4,4l koneella tarvitse hirveesti keppiä vatkata manuaalinakaan.
                Aprilia RSV4

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5856
                  • Joccis City

                  Originally posted by janke View Post
                  Mistäs vuosimallista alkae 540 on tullut vanos? Mites ne jakopää ongelmat niissä on, vai oliko niitä?
                  Mites 535?
                  98 vuonna tulee vanos.
                  Onhan niissä tuskana se jakopää, sitä ei voi kiistää. Eli se pitää ostaessa selvittää.
                  535i ei tarjoa mitään etua 540i verrattuna. Eli suoraan isompi vaan.

                  Lisäksi yleensä näissä kasikoneissa on rustattu sinne lisävarustelistaan oikeasti nippeleitä jos niistä tykkää.
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3665
                    • seinäjoki

                    Originally posted by jannmann View Post
                    98 vuonna tulee vanos.
                    Onhan niissä tuskana se jakopää, sitä ei voi kiistää. Eli se pitää ostaessa selvittää.
                    535i ei tarjoa mitään etua 540i verrattuna. Eli suoraan isompi vaan.

                    Lisäksi yleensä näissä kasikoneissa on rustattu sinne lisävarustelistaan oikeasti nippeleitä jos niistä tykkää.
                    Huomannut usein 540 myynti ilmoituksissa, että jakopää tehty. No, mikä se kirous sielä nokassa on? Jos korjaamo teekee, niin meneekö auton hinta toistamiseen remonttiin? Kuinkas noissa vakuutukset, että onko iso ero kutosiin verrattuna? Paljonkos noissa on motin öljytilavuus?
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5856
                      • Joccis City

                      Originally posted by janke View Post
                      Huomannut usein 540 myynti ilmoituksissa, että jakopää tehty. No, mikä se kirous sielä nokassa on? Jos korjaamo teekee, niin meneekö auton hinta toistamiseen remonttiin? Kuinkas noissa vakuutukset, että onko iso ero kutosiin verrattuna? Paljonkos noissa on motin öljytilavuus?
                      Ongelma on V-mallisessa laahaimessa josta irtoaa muovinen liukupinta osittain tai kokonaan kun tunteja tarpeeksi takana.
                      Itse tehtynä ei mahdottoman kallis. Foorumilla myös muutamia harrastajia jotka tekee edullisesti.

                      Oman 530i (01) ja 540i(02) erot vakuutuksissa oli n. 10e/vuosi.

                      Karvan alle 8l menee öljyä.
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • hietase
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2012
                        • 562
                        • Espoo

                        Originally posted by Havis View Post
                        Ratti väärällä puolella, karsii aika raakalla kädellä ostajakuntaa
                        Nuo mitä porukka linkittää tuohon auto Japanista-ketjuun on ainakin järjestään vasemmanpuoleisella ohjauksella varustettuja. Kieltämättä herättää omistamisen haluja jotkut 40 tkm ajetut 525-530ia:t.

                        Comment

                        • tmth
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 2194
                          • Kangasala

                          Originally posted by janke View Post
                          Kuinkas noissa vakuutukset, että onko iso ero kutosiin verrattuna?
                          Ei kai vakuutuksissa tosiaan juuri mitään valtaisia eroja ole, mutta käyttömaksussa voi jonkun sortin pomppaus tulla 2001->

                          F10 & R55
                          ex:
                          E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

                          Comment

                          • Havis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1838
                            • Kotona/Poissa

                            Originally posted by hietase View Post
                            Nuo mitä porukka linkittää tuohon auto Japanista-ketjuun on ainakin järjestään vasemmanpuoleisella ohjauksella varustettuja. Kieltämättä herättää omistamisen haluja jotkut 40 tkm ajetut 525-530ia:t.
                            Onko nuo muutenkin EU varusteltuja, ei Japan? Japani peleissä yleensä kun nopeusmittarin alue taitaa lain vaatimuksesta loppua 180 km/h:een, jos en ihan väärin muista.
                            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                            E60 523iA -08

                            Comment

                            • Muurahainen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2006
                              • 9194
                              • Nurmijärvi

                              Originally posted by Havis View Post
                              Onko nuo muutenkin EU varusteltuja, ei Japan? Japani peleissä yleensä kun nopeusmittarin alue taitaa lain vaatimuksesta loppua 180 km/h:een, jos en ihan väärin muista.
                              Kyllä ne aika liki EU malleja on. On siellä toki myös vääränkätisiä missä voi olla mittareissa juuri tuollaisia yms. mutta pitää valita sellainen missä ei ole.

                              Comment

                              • duuk
                                Moderator
                                • Dec 2006
                                • 10512
                                • Saaressa

                                Annanpa oman mielipiteeni:

                                E39:jä on ollut omistuksessa

                                528i
                                540iA X 2
                                ///M5

                                Sekä aikanaan faijan 530dA:llä tuli ajettua melkoisesti

                                Jos V8 ei ole vaihtoehto niin kyllä kallistuisin omien kokemuksieni mukaan 530dA. Kyllä tuo M52 on auttamattomasti liian pieni moottori E39:iin eikä kaverin 530iA tuonut koeajolla mitään positiivista kokemusta lisäksi.
                                Ei noiden bensavehkeidenkään painoperustainen verotus eli alle 01 malliset mitään ilmaista ole, niin ero dieseliin ei suuren suuri ole..

                                Mielestäni suotta sitä V8 pelkäämään. Käytetyt moottorit ovat aivan sika halpoja ja ei se jakopää remppakaan mikään älyttömän kallis ole.
                                M62 moottorina automaattilaatikolla on mukavan letkeä, mutta jos mopoauto pitää ohittaa se kyllä onnistuu. M52:lla se oli lähinnä itsemurhaa verrattavissa oleva suorite.

                                Sitten taas onko siinä 540:ssä järkeä kun vertaa M5:een niin ei juurikaan. M5 menee omissa ajoissa pienemmällä kuin 540iA, vakuutus ja verot on samat molemmissa. M5:en lähinnä moottoripuolella oleva tekniikka vaatii lisäsijoituksia verrattuna 540 ja tietysti ostohinta.
                                Tokikin 540:it on paikotellen vaarallisenkin halpoja, mutta halpaan joutunee muutaman €uron sijoittamaan esim alustaan jne fixiin.

                                duke's garage:
                                Suzuki R50
                                E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & F11 520dA M-Sport
                                M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                                S38 S54 S62

                                instagram: _duuk

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎