Ehkä sitä voisi lyhyesti nyt kommentoida tuota sigun E39:iä, kun se on omistuksessa jo n. 1,5 vuotta ollut. Sitä ennen se oli veljeni auto, mutta kun hän ei enää tarvinnut dieseliä, päätin hankkia kyseisen auton itselleni, koska tunsin auton sielunelämän jo tältä ajalta.
Olin aikanaan mukana, kun veljeni kanssa menimme hänelle ostamaan autoa. Nettiautossa erottui tämä musta yksilö, joka oli varusteiltaan ihan ok hyvä ja omistajansa mukaan hyvässä kunnossa. Paikan päällä sitten löin läppärin kiinni autoon ja ryhdyin etsimään mahdollisia vikakoodeja ja tsekkasin livedatan. Mitään erityistä moitittavaa ei ollut ja kaikki näytti tekniikan osalta olevan pääsääntöisesti OK. Suutinten korjausarvotkin olivat mitä mainioimmat ja turbo vaikutti koeajolla olevan iskussa. Lisäksi joidenkin pelkäämä GM:n automaatti tuntui pelaavan hyvin, vaikka öljynvaihdoista ei ollut tietoa (eli tuskin koskaan vaihdettu).
Mittarissa oli ostohetkellä 262 tkm. Hintaa moiselle keksinölle tuli n. 5k€ vuonna 2012. Varusteita ovat automaattinen ilmastointi, sporttiratti, ilmaperä (jokseenkin harvinainen sedaneissa), persgrillit edessä, manuaalinen takaikkunaverho, pro hifi-paketti, valkoiset vilkut, vakkari ja parkkitutkat takana. On kuitenkin perus lättänä kangaspenkeillä ja ei sisällä M-pakettia. Sisustan kunto itsessään oli kuitenkin erittäin hyvä. Kyseessä on myös Suomi-auto, joka alunperin oli jonkun Finnairin pomon työsuhdeautona.
Ensimmäisenä autosta tsekattiin imusarjan läppien olemassaolo, sillä ne rikkoutuessaan voisivat aiheuttaa mittavia vahinkoja. Ne oli kuitenkin jo poistettu, mutta jostain kumman syystä tästä ei ollut mitään mainintaa missään auton papereissa. Tein siis työn tavallaan turhaan, mutta toisaalta aiheellisesti mielenrauhan vuoksi. Otin muutamia kuvia työstä, jotta mahdollisen seuraavan omistajan ei tarvitse samaa operaatiota tehdä.
Tarkastellessani autoon tehtyä huoltohistoriaa veljeni ja omalta omistusajaltani, on auton merkittävimmät huoltokohteet olleet seuraavia:
- koko alusta tukivarsien ja puslien osalta täysin uusittu
- jarrut vaihdettu täysin uusiin itse satuloita lukuun ottamatta
- siirtopumppu ja polttoainetankin pumppu vaihdettu
- vesipumppu ja termari apulaitehihnoineen ja kiristimineen vaihdettu
- jarrutehostin vaihdettu
- etu- ja takavalot vaihdettu (osittain hyvästä syystä, koska vanhat valot päästivät sisäänsä kosteutta ja oireilivat muutenkin)
Muutakin huoltoa/remonttia on tehty, mutta ne ovat olleet kustannukseltaan paljon maltillisempia ja kuuluvat nk. säännölliseen huoltamiseen, jotka tulevat vastaan autossa kuin autossa.
Kori ja tekniikka ovat omasta mielestäni jopa erittäin hyvässä kunnossa. Sen sijaan Suomen suolatut tiet ovat kuitenkin tehneet tehtävänsä ja auton jokainen ovi kuljettajan puolen takaovea ja konepeltiä lukuun ottamatta, kärsivät eriasteisista ruostevaurioista, pääsääntöisesti jäljet ovat saumoissa. Ovia tietysti saa uusia ja se on helpompaa kuin korivaurioiden korjaaminen, mutta tuottaa kuitenkin kustannuksia, jos haluaa auton olevan "virheettömässä kunnossa".
Mittariin pyörähti hiljattain lukemat 310 tkm.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 ostamassa ja käyttökokemuksia, vol 2.
Collapse
X
-
Itsellä on viimeviikosta asti ollut E39 525tds -99 jokapäiväisessä käyttössä, ja entisellä omistajalla ollut myös jokapäiväisessä käyttössä, ihan hyvinhän tuo on toiminut ja vedotkin on aikalailla talella, mittarin mukaan on ajettu 365tkm, vaihteistokin on näis tuntuu toimivan ihan normaalisti, ainut vika itel löytyy tost autosta tähän mennes niin on että lämpömittari on siel sinisen ja puolenvälin välillä ja välillä sinisellä aluella, mutta tämä vika johtuneen aikavarmasti termarista, ja puhaltaa kyl aikalaila lämmintä ilmaa jokapaikkasta.Last edited by tonnizi; 11-11-2014, 12:00.
Leave a comment:
-
-
Päivittäisessä käytössä on 340tkm ajettu -97 520i. Itse olen tällä vehkeellä ajanut vähän reilu 10tkm. Harvoin päästää pienen öljypöläyksen mutta luulen sen olevan venttiilivarrenkumien syytä, ei kuitenkaan järjettömästä syö öljyä (n. 1l/8000km)
Perästä jokin nivel kolahtaa, äkkiseltään tukivarret näyttäisi olevan kaikki alkuperäisiä osia. Kerran on koiranluut taakse vaihdettu. Ajoltaan huippuluokkaa ikäisekseen. Varusteita ei ole kuin persgrillit, kesällä on kuuma joten jos meinaa tällaista hankkia niin ilmastointi on hyvä ja pitää auton kyllä viileänä. Velipoika nimittäin laittoi samanlaisen hieman paremmilla varusteilla ja sitä vertauskuvana käyttäen.
Leave a comment:
-
-
Olisi auton päivityksen aika ja diisseli e39 on tarkoitus hankkia. Onko tommonen sedan -97 525tds ihan loppuun ajettu kun kilometrejä on jo 400 000km? Ja onko noissa mitään muuta mitä pitäisi ottaa huomioon kauppoja tehdessä?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by kye View PostEn nyt muista prosenttiosuuksia mutta suurta osaa autoista korjataan pelleistään/muoveistaan elinkaarensa aikana. Osa kiertää AVK:n kautta kerran tai kaksikin elinkaarensa aikana osa pysyy kilvissä koko elinkaarensa. Tiedän sellaisiakin kilvissä olevia autoja joita on oiottu 5-10 kertaa pysyen koko ajan kilvissä. Onko se sitten parempi kuin sellainen joka menee ekasta kuhmusta lunastukseen ja palaa uudelleen rekisteröitynä liikenteeseen? No Tämän lunastetun pitää ainakin täyttää useampia asioita rekisteröitäessä, jotta katsastus voidaan hyväksyä. Kuinkahan monesta kolaroidusta eiAVK autosta on dokumentoituna kaikkien tarkastettavista jälkeenpäin seuraavia asiota; pyöränsuuntausraportti, turvalaitteiden tarkatus/vikamuistiraportti, alustan/korimittapistepöytkirja, yms??!
Toki siitä olen samaa mieltä, että oli auto sitten AVK tai ei niin kolarikorjatut kiertäisin kaukaa, kun katsoo esim E39 pistehitsejä ja kotelojen rakenteita niin niitä harva peltiseppä korjaa ilman että kohta kukkii, tuntunut menevän nuo kolarit ja ruostevammat käsi kädessä. Ei se AVK ostettu ole yhtään sen huonompi kun mällätty joka ei mennyt lunariin, mutta AVK käyneestä tietää suorilta että luvassa on peltitöitä kun muista joutuu päättelemään itse onko se kolaroitu.
Originally posted by öpel View PostItse en luota jobbareihein yhtään, mutta en myöskään yksityisenä autoaan myyviin. Kun sattumalta nämä yksityiset myyjät heittäytyvät täysin tietämättömiksi tai suoraan sanoen valehtelevat suu täynnä auton kunnosta, siis jos ovat myymässä paskaa, kuten moni E39-ikäinen auto jo on. Automyyjä on aina huijari, yksityinen tai firma. Tosin enemmän se yksityinen taitaa kusettaa, koska laki ei velvoita mihinkään turvaan, vain perävalotakuu.
Mutta kun auto on päätynyt jo jobbarin valikoimiin ja edellinen omistaja on turvassa kun on saanut siitä rahansa, niin puhelinsoitolla aukeaakin pitkä tarina auton todellisesta kunnosta.
Tuosta vastuusta voisi ajatella myös niin päin, että liikkeellä on vakuutettuna tilat ja autot joten sen ei tarvitse pelätä seuraamuksia jos myy paskan jollekin henkisesti epävakaalle kun taas yksityisellä myyjällä voi ruveta kuumottamaan jos vedättää väärää kaveria. Tästä syystä itse, silloin harvoin jos tulee autoa myytyä, kerron suoraan viat koska puhtaalla omallatunnolla nukkuu paremmin eikä oven takana odota kirveen kanssa joku kun ostaja löytääkin sieltä sen kieron venttiilin joka jäi mainitsematta. Toki tästä johtuen olisin hyvinkin huono autojobbari ja autokaupoilla joskus hieman on otettu perseeseen rahallisesti. Kukin tyylilläänLast edited by Gedd; 07-11-2014, 23:32.
Leave a comment:
-
-
Tämä voisi olla oikea paikka kertoa omasta menossa olevasta kokeilusta. Hankin noin 1.5 vuotta sitten 2003 vuoden e39 525d. Olen auton kolmas omistaja ja ostohetkellä mittarissa oli noin 350tkm. Autoa en olisi muuten mennyt edes katsomaan mutta väri oli mielenkiintoinen ja auto oli vain kivenheiton matkan päässä naapurikaupungissa.
Koeajolla yllätyin miten hyvä auto oli ajoltaan vaikka mittarilukeman perusteella olin mielessäni menossa katsomaan elinkaaren lopussa olevaa auto vanhusta. Samoin kori on varsin hyvä muutamia käytön jälkiä lukuunottamatta ja varsinkin sisusta autossa oli todella siisti ja kuskinpenkki mukaan lukien. Ostaessa autossa oli tuulilasi halki sekä etujarrulevyt uusissa sekä wepasto huollon tarpeessa. Positiivistä autossa oli vasta laitettu uusittu akku, takajarrut levyineen, uudet etuvalot, kattava tukivarsi ja puslaremontti suoritettuna sekä huoltokirja. Auto on minun ensimmäinen suomiauto (bmw), jonka huomaa kyllä varusteista. Jotain onneksi on ostaessa ruksittu, kuten koko musta sisusta, business cd ja hifi paketti, takalasin verho, vakionpeudensäädin, sporttiratti ja valkoiset vilkut.
Autolla on käyty 1,5 vuoden ajan päivittäin töissä, joka aamu se on lähtenyt käymään ilman ongelmia ja aina se on vienyt perille. Samoin 2 vuotena olen auton katsastanut ilman huomautuksia. Ajan autolla käytännössä työmatkoja valtatietä pitkin noin 25 -30 tkm vuodessa. Tuulilasin uusiminen oli auton hintaan nähden arvokas, mutta päivittäin olen nauttinut uudesta kirkkaasta lasista. Samoin Wepasto, jonka saa ajastaa kellolla on ollut todellinen luxus-varuste, koska myös asiakaskäynneiltä pääsen liikkeelle lämpimällä autolla.
Jos auto menisi vielä seuraavat kaksi vuotta ilman totaalista hajoamista niin silloin se olisi 450tkm ajettu ja olisin päässyt 100tkm käytännössä muutaman satasen huoltokuluilla vuodessa. Vietän autossa ajallisesti vähintään 8h/viikko ja matka-ajossa E39 on ollut todella hyvä, mukava ja hiljainen auto. Aika näyttää miten lopulta käy, mutta tähän mennessä olen ollut todella tyytyväinen hankintaani ja vastineeseen mitä rahalla on saanut niin laadullisesti ja määrällisesti. Maailmasta saa nykyään huomattavasti uudempia ja modernimpia autoja, mutta täytyy sanoa E39 korvaaminen tulee olemaan aikanaan järkevällä budjetilla todella haastava tehtävä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Gedd View PostSensijaan yksityiseltä saa saman auton halvemmalla ja jonkinlaisella tiedolla auton historiasta, voidaan ruveta keskustelemaan siitä, kuinka järkevää on ostaa jobbarilta auto
En usko että "todelliset automiehet" ostavat autojobbareilta ensimmäistäkään autoa. Koska siperia on opettanut.
Mutta kun auto on päätynyt jo jobbarin valikoimiin ja edellinen omistaja on turvassa kun on saanut siitä rahansa, niin puhelinsoitolla aukeaakin pitkä tarina auton todellisesta kunnosta.
Leave a comment:
-
-
Käsittämätöntä tauhkaamista aina kun tulee topicci autokaupasta. Aina vedätään mukaan AVK:n kautta kiertäneet autot.
Samaa kuraa ne on tuolla premium selection osastolla ja muissa lasipalatseissa.
En nyt muista prosenttiosuuksia mutta suurta osaa autoista korjataan pelleistään/muoveistaan elinkaarensa aikana. Osa kiertää AVK:n kautta kerran tai kaksikin elinkaarensa aikana osa pysyy kilvissä koko elinkaarensa. Tiedän sellaisiakin kilvissä olevia autoja joita on oiottu 5-10 kertaa pysyen koko ajan kilvissä. Onko se sitten parempi kuin sellainen joka menee ekasta kuhmusta lunastukseen ja palaa uudelleen rekisteröitynä liikenteeseen? No Tämän lunastetun pitää ainakin täyttää useampia asioita rekisteröitäessä, jotta katsastus voidaan hyväksyä. Kuinkahan monesta kolaroidusta eiAVK autosta on dokumentoituna kaikkien tarkastettavista jälkeenpäin seuraavia asiota; pyöränsuuntausraportti, turvalaitteiden tarkatus/vikamuistiraportti, alustan/korimittapistepöytkirja, yms??!
Niin ja minulla on kovasti sellainen mielikuva että se auton lunastus johtuu monasti jostain muusta kuin siitä että itse vaurio olisi liian hinnakas korjattavaksi. Esim. yhtiöt pyrkivät alusta loppuun saakka välttämään venttapäivien maksamisesta auton käyttäjälle.
SAA ja PITÄÄ olla erimieltä ;-)
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostKyllä, elääkseni minun on nimenomaan tarkoitus saada maksimaalisen iso kate jokaisesta myymästäni ajoneuvosta ja tämä on juuri se syy miksi nämä realiteetit enemmän ja vähemmän ajettujen suhteesta pitää pitää kirkkaana koko ajan mielessä.
Ostaja päättää / Ostaja on kuningas mitä hän itselleen haluaa ja mistä hän haluaa maksaa ja tämän olen todennutkin että onneksi teitä "todellisia automiehiä" on ostajakunnassa joille kilometrit on vain lukema mittarissa.
En usko että "todelliset automiehet" ostavat autojobbareilta ensimmäistäkään autoa. Koska siperia on opettanut.
Pointtisi siitä, että todennäköisyydet on vähemmän ajetun puolella jos ostaa molemmat autot sokkona tuli selväksi enkä tätä kiistä. Siitä huolimatta lupaan lähettää sinulle postikortin jossa myönnän siperian minua opettaneen ja sinun olleen oikeassa - heti kun tuohon aikaisemmassa esimerkissä mainittu esimerkki kääntyy kustannuksien puolesta minua vastaan ja tuo E61 on osoittautunut halvemmaksi. Mutta hengitystä ei kannata pidättääLast edited by Gedd; 07-11-2014, 20:59.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Havis View PostMistä ihmeestä itse tiedät
- että se pieni ajomäärä varmuudella pitää paikkansa?
Originally posted by Havis View Post- ettei auto pienestä ajomäärästä huolimatta ole täysi rahareikä?
Autoissa pikkuisen perehtymällä/googlettamalla löytää kyllä halutessaan kunkin automerkin+mallin tyyppiviat ja mitä missäkin kohtaa elinkaarta voi ruveta olettaa tulevan vastaan.
Originally posted by Havis View PostEi kilometrit autoja tuhoa, vaan huoltojen/korjausten laiminlyönti.
Edelleenkin autossa on n.80% vanhenevia osia ja osakokonaisuuksia joihin ei ole minkäänlaista huolto-ohjelmaa, eikä niitä käytännössä voida edes huoltaa, vaan rikkuessaan osa pitää vaihtaa uuteen(kuten mm.ne monet ikääntyessään "kyrvähtävät" sähköosat/komponentit).
Lisäksi, vaikka huollettaisiin, niin silti mekaniikalla on oma kestoikänsä ja kun kilometrejä alkaa olemaan se +400tkm ja enemmän, alkaa myös ne huolletut kohteet helposti heittämään "ketjua yli".
Originally posted by Havis View PostTämä "vähän ajetun" auton kovan hintapyynnön antama tae edullisista kilometreistä se vasta romantiikkaa ja lapsellista hyväuskoisuutta on
Siperia opettaa hyvin nopean konkurssin kautta että näin ei todellakaan ole.
Originally posted by Havis View PostKyllä tuollasen joppari-autokauppiaan ainoa tarkoitus on saada myydyistä autoistaan mahd. suuri kate. Parhaiten sen saa kun korjaa pienikilometrisiä AVK-pommeja ja pistää ne kiertoon hyvällä katteellaOstajan kannalta hinta / laatusuhde ratkaisee, ei myyjän elintason ylläpitäminen.
Ostaja päättää / Ostaja on kuningas mitä hän itselleen haluaa ja mistä hän haluaa maksaa ja tämän olen todennutkin että onneksi teitä "todellisia automiehiä" on ostajakunnassa joille kilometrit on vain lukema mittarissa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by suffeli View PostSuorastaan huvittavaa keskusteluaMinusta ainoa järkevä syy ostaa paljon ajettu auto on rahan puute. Jokainen auton osa joka liikkuu, kuluu. Aina voidaan viisastella, että kun autolla on ajettu vain "pitkää matkaa", niin kilometrit ei haittaa. Joissain yksilöissä ehkä, mutta jokainen auto joutuu paaliin, kun metrit tulee täyteen.
Täysin toinen asia onkin miettiä, että kumpi on parempi: 100tkm ajettu kia, toyota, ford, hyandai vai 200tkm ajettu bmw, audi, mb. :think
Kun näkee/katsoo/lukee mitä vikoja uudehkoissa premiumeissa on, melkein turvallisempi ostaa se Foorti tai Kiia.
Mielestäni ensimmäinen virhe käytetyn auton ostossa määritellä yksilön kunto mittarilukeman suuruudella tai pienuudella, mutta siitä en sen enempää kun tää on jo mennyt lähes inttämiseksi tässä keskustelussa.
Jakoketju soikoon...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by suffeli View PostSuorastaan huvittavaa keskusteluaMinusta ainoa järkevä syy ostaa paljon ajettu auto on rahan puute. Jokainen auton osa joka liikkuu, kuluu. Aina voidaan viisastella, että kun autolla on ajettu vain "pitkää matkaa", niin kilometrit ei haittaa. Joissain yksilöissä ehkä, mutta jokainen auto joutuu paaliin, kun metrit tulee täyteen.
Täysin toinen asia onkin miettiä, että kumpi on parempi: 100tkm ajettu kia, toyota, ford, hyandai vai 200tkm ajettu bmw, audi, mb. :think
Originally posted by ^^jaani^^ View PostTännehhän saatiin hyvä keskustelu aikaseksi mun kysymyksestäNoh tässä tarinassa kävi niin, että auto ei ollut semmoinen kuin piti. Piti olla ruosteeton ja siisti. Ruostetta löyty ja takakaari rutussa, hinta turhan kova auton kuntoon nähden. En ikinä ole niin naarmuista autoa nähnyt
autolla oli ajettu siis 435tkm ja hintaa 3900€
Hyvin se kulki, mutta jotain sivuääniä kylläkin, eka kerta kun kokeilin tämmöistä ja ihastuin. Jatketaan paremman etsiskelyä ja ehkä bensana nytLast edited by Gedd; 07-11-2014, 16:32.
Leave a comment:
-
-
Suorastaan huvittavaa keskusteluaMinusta ainoa järkevä syy ostaa paljon ajettu auto on rahan puute. Jokainen auton osa joka liikkuu, kuluu. Aina voidaan viisastella, että kun autolla on ajettu vain "pitkää matkaa", niin kilometrit ei haittaa. Joissain yksilöissä ehkä, mutta jokainen auto joutuu paaliin, kun metrit tulee täyteen.
Leave a comment:
-
-
Tännehhän saatiin hyvä keskustelu aikaseksi mun kysymyksestäNoh tässä tarinassa kävi niin, että auto ei ollut semmoinen kuin piti. Piti olla ruosteeton ja siisti. Ruostetta löyty ja takakaari rutussa, hinta turhan kova auton kuntoon nähden. En ikinä ole niin naarmuista autoa nähnyt
autolla oli ajettu siis 435tkm ja hintaa 3900€
Hyvin se kulki, mutta jotain sivuääniä kylläkin, eka kerta kun kokeilin tämmöistä ja ihastuin. Jatketaan paremman etsiskelyä ja ehkä bensana nyt
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostMistä ihmeestä sinä oikeasti tiedät missä ja miten ne kilometrit ihan oikeasti ovat kertyneet? "Mukulakivikaduilla" vai pääteillä, silloin kun mittarissa alkaa olemaan 400tkm???
- että se pieni ajomäärä varmuudella pitää paikkansa?
- ettei auto pienestä ajomäärästä huolimatta ole täysi rahareikä?
Ei kilometrit autoja tuhoa, vaan huoltojen/korjausten laiminlyönti.
Originally posted by Hemi View PostKaikki nämä tämän kaltaiset "loogiset" päätelmät ovat ihan oikeasti puhdasta romantiikkaa ja itsepetosta ostettaessa paljon ajettua vanhaa autoa ja ikäänkuin sillä vältettäisiin enemmän ajetun suurempi vikatiheys.
Originally posted by Hemi View PostMutta, kuten jo aiemmin todettua, näin autokauppiaan näkökulmasta on luojan lykky että tähän oikeasti uskovia yleensä vähän nuorempia kuluttajia jota Siperia ei ole vielä tarpeeksi rangaissut on olemassa ja että heille se mittarilukema ei merkitse mitään...Ostajan kannalta hinta / laatusuhde ratkaisee, ei myyjän elintason ylläpitäminen.
Last edited by Havis; 07-11-2014, 08:23.
Leave a comment:
-
Leave a comment: