Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ostamassa ja käyttökokemuksia, vol 2.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Gedd
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Mistä ihmeestä sinä oikeasti tiedät missä ja miten ne kilometrit ihan oikeasti ovat kertyneet? "Mukulakivikaduilla" vai pääteillä, silloin kun mittarissa alkaa olemaan 400tkm???
    Kaikki nämä tämän kaltaiset "loogiset" päätelmät ovat ihan oikeasti puhdasta romantiikkaa ja itsepetosta ostettaessa paljon ajettua vanhaa autoa ja ikäänkuin sillä vältettäisiin enemmän ajetun suurempi vikatiheys.
    Ok, hieman suuntaa antavana voi tietenkin pitää sitä onko auto esim.pohjoisen Suomen vai pääkaupunkiseudun auto, mutta loppujen lopuksi sillä on varsin vähän vaikutusta ajatellen eteen tulevien huoltojen/korjausten suuria linjoja.
    Mutta, kuten jo aiemmin todettua, näin autokauppiaan näkökulmasta on luojan lykky että tähän oikeasti uskovia yleensä vähän nuorempia kuluttajia jota Siperia ei ole vielä tarpeeksi rangaissut on olemassa ja että heille se mittarilukema ei merkitse mitään...
    Tässä on sellainen toinenkin näkemysero, että joillakin raha vaikuttaa siihen millä voi ajaa. Sinulla kaikesta päätellen ei ainakaan niin paljoa että tarvitsee tehdä kompromissi ajomukavuuden ja auton "tuoreuden" kanssa, onnea siis tästä autuudesta, itsekin mielelläni valitsisin esim M550d käyttikseksi jos olisi mahdollisuus.

    Mutta kun itsellä ja varmasti monella niistä asiakkaista "joita siperia ei vielä ole opettanut" se auton budjetti ei ole pohjaton ja kun firman pihasta ei voi ottaa sitä F-korista esittelyautoa kauppareissulle niin tarvitsee tehdä valintoja.

    Jos nyt jossitellaan että tällainen isompi remontti josta ei tonnilla selvitä osuisikin jollain ihmeen tuurilla kohdalle, jako hyppää tai tulee kampi kyljestä läpite, niin vitutuskäyrä ei siitä huolimatta ole samalla tasolla millä se olisi jos joutuisi ajamaan sellaisella sekä samaan budjettiin sopivalla että sinun maailmankuvaasi sopivalla "sijoituksella". Ehkä jonkun 2000 luvun lopun skeida-anjoviksen voisi saada jollain 3 sylinterisellä bensamyllyllä tai 1.2TDI voimanpesällä ja jos oikein tuuri käy niin lisävarusteina voi olla sähkölasit edessä ja penkinlämmitin.

    Jos haluaisin siirtyä uudempaan ja vähemmän ajettuun autoon joka tarjoaa saman ajonautinnon, joutuisin ostamaan esim E60 540, joka maksaa äkkiä 10 000 euroa enemmän. Siihen rahaan tekee jo aikamoisen remontin tuohon vanhaankin

    Ja jos se siperia on jotain opettanut, niin pahimmat ostokrapulat tähän asti siitä huolimatta että vikatiheys tilastollisesti kasvaakin kilometrien myötä, ovat olleet niistä vähiten ajetuista jotka tuli ostettua hätiköiden koska "kilometrit takaa kunnon."

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by timppa811 View Post
    Melkoista yleistämistä, joten jatketaan samalla linjalla.

    Olen samaa mieltä edeltäjän kirjoittavan kanssa ettei kilometreillä ole mitään merkitystä.

    Otetaan 2 ääripään esimerkkiä yksityiskäytöstä.
    Vaihtoehto 1. 5v vanha auto kehä-1 sisältä jolla kuljetaan 10km töihin raskaassa ruuhkassa ja tietenkin ilman lämmitystä talvisin. Tässä autossa kilometrejä tulee ainoastaan 12tkm/vuosi mukulakivillä hyppyytystä. Eli myytäessä tässä on 60tkm

    Vaihtoehto 2. 5v vanha auto rovaniemeläisen saippuakauppiaan auto jolla hän ajelee ympäri suomea kaupaten tavaraa. Arkipäivisin hän ajaa 300km(4tuntia) päivässä. Ajo on pitkää matkaa pääosin vähäisessä liikenteessä. Autossa myytäessä on vaikka 250tkm.

    Hinnaltaan myytäessä 1.vaihtoehto on varmaankin 2xkalliimpi, mutta mielestäni ollut jopa kovemmalla käytöllä.

    Hyvä että löytyy kilometreihin tuijottajia, voi silloin itse ostaa enemmän ajettuja helmiä =)
    Mistä ihmeestä sinä oikeasti tiedät missä ja miten ne kilometrit ihan oikeasti ovat kertyneet? "Mukulakivikaduilla" vai pääteillä, silloin kun mittarissa alkaa olemaan 400tkm???
    Kaikki nämä tämän kaltaiset "loogiset" päätelmät ovat ihan oikeasti puhdasta romantiikkaa ja itsepetosta ostettaessa paljon ajettua vanhaa autoa ja ikäänkuin sillä vältettäisiin enemmän ajetun suurempi vikatiheys.
    Ok, hieman suuntaa antavana voi tietenkin pitää sitä onko auto esim.pohjoisen Suomen vai pääkaupunkiseudun auto, mutta loppujen lopuksi sillä on varsin vähän vaikutusta ajatellen eteen tulevien huoltojen/korjausten suuria linjoja.
    Mutta, kuten jo aiemmin todettua, näin autokauppiaan näkökulmasta on luojan lykky että tähän oikeasti uskovia yleensä vähän nuorempia kuluttajia jota Siperia ei ole vielä tarpeeksi rangaissut on olemassa ja että heille se mittarilukema ei merkitse mitään...

    Leave a comment:


  • öpel
    replied
    Tuohon en väitä vastaan, toki maantiekilometrit ovat autolle parempia kuin kaupunkinykimimen kylmällä koneella. Maantieajossa ainoastaan konepellin kiveniskemät on suurempi uhka. Helsingistä nyt ei autoa tietenkään kannata ostaa, se on todennäköisimmin saanut sekä mukulakivestä kuin myös rannikkoilmasto on vienyt pellit. Vanha viisaus on ostaa auto lapista, kun on pidemmän aikaa oikea talvi, niin ei tarvii suolata.

    Mutta mistä voit tietää, että se ostamasi auto on ollut pitkässä maantieajossa, eikä vain rääkätty nurkka-ajossa? No joo, ehkä 5-vuotiaan auton historiaa pystyy vielä vähän selvittämään soittamalla edelliset omistajat, mutta vaikea on löytää yli 10-vuotias auto (E39), jossa vain muutama omistaja ja siten helposti selvitettävissä historia. Nimimerkillä kokemusta on, omaa E39:ä etsin pitkään, kunnes viimein löytyi se joka oli vain muutamalla omistajalla.

    Leave a comment:


  • timppa811
    replied
    Melkoista yleistämistä, joten jatketaan samalla linjalla.

    Olen samaa mieltä edeltäjän kirjoittavan kanssa ettei kilometreillä ole mitään merkitystä.

    Otetaan 2 ääripään esimerkkiä yksityiskäytöstä.
    Vaihtoehto 1. 5v vanha auto kehä-1 sisältä jolla kuljetaan 10km töihin raskaassa ruuhkassa ja tietenkin ilman lämmitystä talvisin. Tässä autossa kilometrejä tulee ainoastaan 12tkm/vuosi mukulakivillä hyppyytystä. Eli myytäessä tässä on 60tkm

    Vaihtoehto 2. 5v vanha auto rovaniemeläisen saippuakauppiaan auto jolla hän ajelee ympäri suomea kaupaten tavaraa. Arkipäivisin hän ajaa 300km(4tuntia) päivässä. Ajo on pitkää matkaa pääosin vähäisessä liikenteessä. Autossa myytäessä on vaikka 250tkm.

    Hinnaltaan myytäessä 1.vaihtoehto on varmaankin 2xkalliimpi, mutta mielestäni ollut jopa kovemmalla käytöllä.

    Hyvä että löytyy kilometreihin tuijottajia, voi silloin itse ostaa enemmän ajettuja helmiä =)

    Originally posted by Hemi View Post
    Mistä sen voi päätellä mitä oikeasti on tehty ja mitä tekemättä ostaessaan +400-tuhatta ajettua ja hyvällä tuurilla tuontiautoa?
    Bemareissa jakopäitä EI vaihdella 200tkm:ssä(poislukien uudemmat diesel nelikot ja vanhat kasit), vaan jos vaihdellaan esim.näissä kutosdieseleissä niin, siinä 400-500tkm:n kantturoissa(jos vaihdettu aiemmin, myyjä puhuu lämpimikseen tai sitten on ollut jokin haveri).

    Sillä ei ole merkitystä onko tuossa 400tkm:ssä jo ehditty kerran vaihtaa kaikki alustan osat ja mm.anturit, koska toinen kierros alkaa joka tapauksessa olemaan viimeistään lähellä.
    Lisäksi tässä kohtaa alkaa jo menemään viimeistään turboja, latureita, startteja, värinänvaimentimia, moottorin kumityynyjä, laatikon turbiineja, vetoniveliä, kotelosuojatuista kurkkaa takakotelot, erilaisia sähköboxien vikoja, virtalukon pohja, olkavarret alkaa olemaan loppu(liikaa camberia), kelkan puslat toiseen kertaan, kardaani viimeistään, jne,jne,jne.
    Nämä kaikki kertaantuvat siinä +400tkm lisättynä siihen mitä kaikkea muuta alkaa mahdollisesti tulemaan tässä kohtaa eteen.
    Eli, se alusta pistetään uusiin puihin pääsääntöisesti siinä 200-250tkm ja seuraava kierros riippuu onko käytetty heikkoja tarvikeosia vai orggistasoa.
    Viimeistään +400tkm alkaa toinen kierros ja kolmas/neljäs jos on käytetty halvimpia tarvikkeita.

    Eli, oikeasti et voi tietää mitä on tehty, mitä tekemättä ja mitä on tulossa eteen, mutta siitä voi olla varma että kaiken normaalin kuluvan huolto-osan lisäksi voi mukaan alkaa laskea näitä perusosia kuten latureita, startteja, sähköosia, jne.
    On siis pahimmanlaatuista itsepetosta ostaa paljon ajettu siistikin auto sillä että se oikeasti omaisi pienemmän vikatiheyden kuin "huonollakaan pidolla" ollut puolet vähemmän ajettu.
    Siihen vähemmän ajettuun kannattaa vielä se täyshuolto kerran tehdäkkin ja sijoitetulle pääomalle saa vielä lisäarvoa/tuottoa, kun taas se myydessä 500tkm ajettu "helmi" ei todellakaan maksa takaisin mitään muita kuin itse tehdyt ylläpitävät välttämättömät huollot.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Gedd View Post
    ps. Haluaisin nähdä 400tkm ajetun M62 jossa on alkuperäiset jakopään laahaimet ehjänä
    Itseäni edellisestä lainaten, mitä sanoinkaan:

    Originally posted by Hemi View Post
    Bemareissa jakopäitä EI vaihdella 200tkm:ssä(poislukien uudemmat diesel nelikot ja vanhat kasit),
    Muutenhan tuo esille tuomasi on sitä näennäislogiikkaa jolla ajokilometrien lisääntyessä autosta tulee parempi kokonaissijoitus, kuin vähän ajetusta.
    sitä nyt sitten voi kukin tykönään pohtia onko oikeasti pitkässä juoksussa näin, varsinkaan kun meillä ei edelleenkään ole röntgen katsetta eikä ennustuspalloa.
    Kuitenkin se mikä edelleen on faktaa on se että ajosuoritteen kasvaessa vikatiheys nimenomaan kasvaa ja vikojen laatu tulee isommiksi/vakavammiksi, jolloin korjauksiin käytetyt pääomat ovat suhteellisesti myyntihintaan nähden koko ajan isompia.
    voi toki olla että yksilötasolla voi koku päästä 500tkm ajetulla pitkäänkin ilman isompaa remonttia, mutta kyllä se näillä kilsoilla napsahtaa sitten jo seuraavalle, tai se on napsahtanut jo edelliselle.
    Eli näillä ajosuorottella se alkaa olemaan ns."herrassaan" tuleeko remonttia vai ei, mutta mitä enemmän ja isompia lukuja mittaristossa, sitä todennäköisemmin niitä tulee.

    Leave a comment:


  • Gedd
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Mistä sen voi päätellä mitä oikeasti on tehty ja mitä tekemättä ostaessaan +400-tuhatta ajettua ja hyvällä tuurilla tuontiautoa?
    Bemareissa jakopäitä EI vaihdella 200tkm:ssä(poislukien uudemmat diesel nelikot ja vanhat kasit), vaan jos vaihdellaan esim.näissä kutosdieseleissä niin, siinä 400-500tkm:n kantturoissa(jos vaihdettu aiemmin, myyjä puhuu lämpimikseen tai sitten on ollut jokin haveri).

    Sillä ei ole merkitystä onko tuossa 400tkm:ssä jo ehditty kerran vaihtaa kaikki alustan osat ja mm.anturit, koska toinen kierros alkaa joka tapauksessa olemaan viimeistään lähellä.
    Lisäksi tässä kohtaa alkaa jo menemään viimeistään turboja, latureita, startteja, värinänvaimentimia, moottorin kumityynyjä, laatikon turbiineja, vetoniveliä, kotelosuojatuista kurkkaa takakotelot, erilaisia sähköboxien vikoja, virtalukon pohja, olkavarret alkaa olemaan loppu(liikaa camberia), kelkan puslat toiseen kertaan, kardaani viimeistään, jne,jne,jne.
    Nämä kaikki kertaantuvat siinä +400tkm lisättynä siihen mitä kaikkea muuta alkaa mahdollisesti tulemaan tässä kohtaa eteen.
    Eli, se alusta pistetään uusiin puihin pääsääntöisesti siinä 200-250tkm ja seuraava kierros riippuu onko käytetty heikkoja tarvikeosia vai orggistasoa.
    Viimeistään +400tkm alkaa toinen kierros ja kolmas/neljäs jos on käytetty halvimpia tarvikkeita.

    Eli, oikeasti et voi tietää mitä on tehty, mitä tekemättä ja mitä on tulossa eteen, mutta siitä voi olla varma että kaiken normaalin kuluvan huolto-osan lisäksi voi mukaan alkaa laskea näitä perusosia kuten latureita, startteja, sähköosia, jne.
    On siis pahimmanlaatuista itsepetosta ostaa paljon ajettu siistikin auto sillä että se oikeasti omaisi pienemmän vikatiheyden kuin "huonollakaan pidolla" ollut puolet vähemmän ajettu.
    Siihen vähemmän ajettuun kannattaa vielä se täyshuolto kerran tehdäkkin ja sijoitetulle pääomalle saa vielä lisäarvoa/tuottoa, kun taas se myydessä 500tkm ajettu "helmi" ei todellakaan maksa takaisin mitään muita kuin itse tehdyt ylläpitävät välttämättömät huollot.

    No mutta eikös se 500tkm ajetun pienempi jälleenmyyntiarvo ole kuitattu taskuun jo kun se on ostettu muita selvästi halvemmalla aikanaan esim 450tkm ajettuna? Ja tämä isompien kilometrien tuoma halvempi hankintahinta sallii paremmat varusteet ja isomman koneen ylittämättä budjettia, kunhan ei osta paskaa.

    Elävän elämän esimerkki.

    Itse ostin tuon E39 540 ~340tkm ajettuna samaan aikaan kun tuttu osti 170tkm ajetun E61 523. Itsellä on murheina ollut tasan 30 euron jännitteensäädin laturiin ja akku. Puslat, nivelet, bensapumppu, nokka-akselin asentotunnistimet, jäähdytin, suurin osa yleensä vuotavista moottorin tiivisteistä ym tyypilliset oli vaihdettu ~50tkm sisään kuittien mukaan.

    Tuttu, joka ei niin ole asiaan perehtynyt, osti liikkeestä "sokkona" tuon E61 tuplahinnalla tuohon mun autooni verrattuna, että on varmasti parempi kun yksikään E39 koska on uudempi ja 100tkm vähemmän ajettu kun suurin osa E39. Myyjä vakuutti että näillä kilometreillä ei ole vielä huolen häivää. Kuinkas ollakaan, nyt murehditaan kontin johtosarjaa, antennivahvistinta, täysin mykkää idriveä ja kompuran imuputkea että pelastuuko kompura vielä vai laitetaanko uusi. Ja monet osat jotka mainitsin omastani olevan korjattu, ovat pian tässä autossa edessä. Halpaa.

    Sitten lasketaan vaikka parin vuoden päästä kaikki yhteen, arvon lasku, hankintahinnat, remontit, lasketaan joku arvo sille kuinka nihkeää oli ajella karvalakkimallin 523 vs. 540 ja myydään autot muutaman vuoden päästä. En usko jääväni kovin merkittävästi tappiolle hänen hankintaansa verrattuna.

    Toki, jos hän olisi lähtenyt ostamaan 400tkm ajettua autoa niin olisi sattunut todennäköisesti vieläkin isompi katastrofi, mutta tarkoitan, että jos yhtään osaa ja viitsii katsoa mitä ostaa niin pelkkien kilometrien perusteella en pudottaisi ehdokkaita pois jos auto on muuten sellainen mitä haetaan ja hinnassa näkyy omasta mielestä riittävästi ne isommat kilometrit. Itse en halunnut maksaa 30% lisää 100tkm vähemmän ajetusta, mutta joku voi ja toki saakin haluta jos tätä arvostaa.

    Eli näkisin autojobbarin unelmaksi asiakkaat jotka eivät katso mitä ostaa. Olkoon joko sen varjolla että "se on vähän ajettu, ei voi olla paska" tai tämä mainitsemasi bensalenkkari joka katsoo että auto on paljon ajettu mutta päällisin puolin hyvin myyntifiksattu ja "metrit näkyy vaan mittarissa". Toki näitä ensimmäisiä, jotka lyövät kätensä paskaan kun luulevat matalien kilometrien olevan hyvän auton tae löytyy varmastikin enemmän. Eli siinä lienet oikeassa että vähemmän ajettuja on helpompi myydä oli auto sitten susi tai ei, mutta itse katsonkin asiaa ostajan silmin. Ja ostaja harvemmin ajattelee päällimmäisenä "millainenkohan tämä on myydä eteenpäin jos olisin autokauppias"

    ps. Haluaisin nähdä 400tkm ajetun M62 jossa on alkuperäiset jakopään laahaimet ehjänä
    Last edited by Gedd; 06-11-2014, 00:47.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Gedd View Post
    Tässä tuli nyt pieni väärinymmärrys sen suhteen miten määritellään hyvin pidetty ja hyvin huollettu.

    Tarkoitan hyvin huolletulla ja pidetyllä sitä, että siihen on tehty kaikki tarpeellinen rahaa ja vaivaa säästämättä, en pelkkää ohjelman mukaista huoltoa tai sitä että vaihdetaan vasta kun auto ei enään liiku. Tämä tarkoittaa 400tkm ajetun kohdalla sitä, että lähes kaikki anturit, puslat ja nivelet on uusittu joten kilometrien myötä kasvanut vikaantumisherkkyys koskee lähinnä alakerran laakereita tmv.

    Esimerkkinä 200tkm ajettu auto jossa on jakopää tekemättä, alustan puslat vaihtamatta ja tyyppiviat korjaamatta, esim takaluukun johtosarjat touringeissa jne ja 400tkm ajettuun jossa nämä on kunnossa.

    Jos pitää valita 200tkm ja 400tkm ajetusta joska ovat yhtä hyvässä kunnossa, tietenkin ottaisin sen 200 ajetun, en muuta väittänytkään. Mutta en todellakaan maksa 50% korkeampaa hintaa siitä sen vuoksi

    Teillä autokauppialla kun usein tuppaa vaihtumaan oston ja myynnin välissä se, että kumpi oikeasti merkitsee, ikä vai kilometrit, ja harvemmin asiakkaan eduksi Ja ne mittarissa olevat kilometrit eivät näissä taida yleensä puhua yhtään sen enempää totta kun penkin kuntokaan, ne kilometrit taitaa saksan päässä vaihtua mittarissa yhtä helposti kun ne penkit ja ovipahvitkin.


    Mistä sen voi päätellä mitä oikeasti on tehty ja mitä tekemättä ostaessaan +400-tuhatta ajettua ja hyvällä tuurilla tuontiautoa?
    Bemareissa jakopäitä EI vaihdella 200tkm:ssä(poislukien uudemmat diesel nelikot ja vanhat kasit), vaan jos vaihdellaan esim.näissä kutosdieseleissä niin, siinä 400-500tkm:n kantturoissa(jos vaihdettu aiemmin, myyjä puhuu lämpimikseen tai sitten on ollut jokin haveri).

    Sillä ei ole merkitystä onko tuossa 400tkm:ssä jo ehditty kerran vaihtaa kaikki alustan osat ja mm.anturit, koska toinen kierros alkaa joka tapauksessa olemaan viimeistään lähellä.
    Lisäksi tässä kohtaa alkaa jo menemään viimeistään turboja, latureita, startteja, värinänvaimentimia, moottorin kumityynyjä, laatikon turbiineja, vetoniveliä, kotelosuojatuista kurkkaa takakotelot, erilaisia sähköboxien vikoja, virtalukon pohja, olkavarret alkaa olemaan loppu(liikaa camberia), kelkan puslat toiseen kertaan, kardaani viimeistään, jne,jne,jne.
    Nämä kaikki kertaantuvat siinä +400tkm lisättynä siihen mitä kaikkea muuta alkaa mahdollisesti tulemaan tässä kohtaa eteen.
    Eli, se alusta pistetään uusiin puihin pääsääntöisesti siinä 200-250tkm ja seuraava kierros riippuu onko käytetty heikkoja tarvikeosia vai orggistasoa.
    Viimeistään +400tkm alkaa toinen kierros ja kolmas/neljäs jos on käytetty halvimpia tarvikkeita.

    Eli, oikeasti et voi tietää mitä on tehty, mitä tekemättä ja mitä on tulossa eteen, mutta siitä voi olla varma että kaiken normaalin kuluvan huolto-osan lisäksi voi mukaan alkaa laskea näitä perusosia kuten latureita, startteja, sähköosia, jne.
    On siis pahimmanlaatuista itsepetosta ostaa paljon ajettu siistikin auto sillä että se oikeasti omaisi pienemmän vikatiheyden kuin "huonollakaan pidolla" ollut puolet vähemmän ajettu.
    Siihen vähemmän ajettuun kannattaa vielä se täyshuolto kerran tehdäkkin ja sijoitetulle pääomalle saa vielä lisäarvoa/tuottoa, kun taas se myydessä 500tkm ajettu "helmi" ei todellakaan maksa takaisin mitään muita kuin itse tehdyt ylläpitävät välttämättömät huollot.

    Leave a comment:


  • Gedd
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Näin autokauppiaana luojalle kiitos siitä että on ihan oikeasti olemassa ihmisiä jotka tähän uskovat ja kehtaavat sen vieläpä tunnustaa(ei, he eivät jostain syystä ole autokauppiaita, eivätkä jo Siperian opetukset pitkässä juoksussa läpikäyneet).
    Muuten noista takapihan "myötätuntovaihdokeistahan" ei pääsisi ikinä eroon, jos paikalle ei eksyisi nuorempaa mieshenkilöä jolle kilometrit ovat vain mittarissa....
    Se tässä "logiikassa" nyt aina tosin välillä kummastuttaa, miksi ei ostaisi sitä oikeasti huollettua 200tkm ajettua, kuin "oikeasti huollettu" 400tkm ajettu(eli miksi vertailu tehdään huolletun ja huoltamattoman välillä)?

    Kuitenkin autossa on 80% kuluvaa vanhenevaa osaa johon ei mikään huolto/huolto-ohjelma vaikuta, vaan niillä kun tulee kilsat täyteen, ne tulee ja mitä enemmän ajettu sitä nopeammin.
    Jonkun verran toki varsinkin yleissiisteyteen voidaan vaikuttaa ylläpidolla ja niihin kuluviin huolto-ohjelman peruskohteisiin, mutta nämä ovat loppujen lopuksi piperrystä siihen nähden onko autolla ajettu 400tkm vai 200tkm.
    Ei se tietenkään tarkoita sitä että se 400tkm ajettu tarvitsisi olla loppu, mutta se on FAKTA että vikatiheys kasvaa 100% varmuudella ajosuoritteen kasvaessa.
    Ok, jos kaikki huollot ja korjaukset onnistuu itseltä, eikä pelkää isompaakaan remonttia, mutta silloinkaan se mittarilukema ei kulje taakseppäin ja tämän tajuaa sitten kun koittaa myynnin/vaihdon aika.
    Eli ne tehdyt remontit ovat helposti tuuleen revittyjä euroja ja ostohetken "halpuus" punnitaan vasta myydessä lisättynä huolto/korjauskuluilla.
    Mutta, kukin uskossaan ja tyylillään, ei siinä mitään.

    ps.Arvaappa muuten ihan piruuttasi moneenko vaihdokki kilometrivammaiseen ja puhkikuluneeseen/"nussittuun" autoon mm.minä olen vaihtanut 25-vuoden aikana vähän ajetusta kolariautosta penkit, ovipahvit, ratin, vaihdekepin nupin sen muun hyvän sisä ja ulkopesun lisäksi(siis ihan samaa mitä kaikki autokauppiaat mm.Saksassa)?
    Voin luvata että moneen, joten se ulkokuoren siisteys ei sinällään ole mikään tae mistään, ne kilometrit on.

    Tässä tuli nyt pieni väärinymmärrys sen suhteen miten määritellään hyvin pidetty ja hyvin huollettu.

    Tarkoitan hyvin huolletulla ja pidetyllä sitä, että siihen on tehty kaikki tarpeellinen rahaa ja vaivaa säästämättä, en pelkkää ohjelman mukaista huoltoa tai sitä että vaihdetaan vasta kun auto ei enään liiku. Tämä tarkoittaa 400tkm ajetun kohdalla sitä, että lähes kaikki anturit, puslat ja nivelet on uusittu joten kilometrien myötä kasvanut vikaantumisherkkyys koskee lähinnä alakerran laakereita tmv.

    Esimerkkinä 200tkm ajettu auto jossa on jakopää tekemättä, alustan puslat vaihtamatta ja tyyppiviat korjaamatta, esim takaluukun johtosarjat touringeissa jne ja 400tkm ajettuun jossa nämä on kunnossa.

    Jos pitää valita 200tkm ja 400tkm ajetusta joska ovat yhtä hyvässä kunnossa, tietenkin ottaisin sen 200 ajetun, en muuta väittänytkään. Mutta en todellakaan maksa 50% korkeampaa hintaa siitä sen vuoksi

    Teillä autokauppialla kun usein tuppaa vaihtumaan oston ja myynnin välissä se, että kumpi oikeasti merkitsee, ikä vai kilometrit, ja harvemmin asiakkaan eduksi Ja ne mittarissa olevat kilometrit eivät näissä taida yleensä puhua yhtään sen enempää totta kun penkin kuntokaan, ne kilometrit taitaa saksan päässä vaihtua mittarissa yhtä helposti kun ne penkit ja ovipahvitkin.
    Last edited by Gedd; 05-11-2014, 22:34.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Gedd View Post
    I
    Hyvin pidetty ja huollettu 400tkm ajettu on takuulla parempi ja huolettomampi kuin laiminlyöty ja huoltamaton 200tkm ajettu. Hyvällä pidolla olleessa ei nuo metrit näy kun korkeintaan penkin reunuksessa ja poljinkumeissa, eikä näissäkään jos on ahkerasti hoidettu
    Näin autokauppiaana luojalle kiitos siitä että on ihan oikeasti olemassa ihmisiä jotka tähän uskovat ja kehtaavat sen vieläpä tunnustaa(ei, he eivät jostain syystä ole autokauppiaita, eivätkä jo Siperian opetukset pitkässä juoksussa läpikäyneet).
    Muuten noista takapihan "myötätuntovaihdokeistahan" ei pääsisi ikinä eroon, jos paikalle ei eksyisi nuorempaa mieshenkilöä jolle kilometrit ovat vain mittarissa....
    Se tässä "logiikassa" nyt aina tosin välillä kummastuttaa, miksi ei ostaisi sitä oikeasti huollettua 200tkm ajettua, kuin "oikeasti huollettu" 400tkm ajettu(eli miksi vertailu tehdään huolletun ja huoltamattoman välillä)?

    Kuitenkin autossa on 80% kuluvaa vanhenevaa osaa johon ei mikään huolto/huolto-ohjelma vaikuta, vaan niillä kun tulee kilsat täyteen, ne tulee ja mitä enemmän ajettu sitä nopeammin.
    Jonkun verran toki varsinkin yleissiisteyteen voidaan vaikuttaa ylläpidolla ja niihin kuluviin huolto-ohjelman peruskohteisiin, mutta nämä ovat loppujen lopuksi piperrystä siihen nähden onko autolla ajettu 400tkm vai 200tkm.
    Ei se tietenkään tarkoita sitä että se 400tkm ajettu tarvitsisi olla loppu, mutta se on FAKTA että vikatiheys kasvaa 100% varmuudella ajosuoritteen kasvaessa.
    Ok, jos kaikki huollot ja korjaukset onnistuu itseltä, eikä pelkää isompaakaan remonttia, mutta silloinkaan se mittarilukema ei kulje taakseppäin ja tämän tajuaa sitten kun koittaa myynnin/vaihdon aika.
    Eli ne tehdyt remontit ovat helposti tuuleen revittyjä euroja ja ostohetken "halpuus" punnitaan vasta myydessä lisättynä huolto/korjauskuluilla.
    Mutta, kukin uskossaan ja tyylillään, ei siinä mitään.

    ps.Arvaappa muuten ihan piruuttasi moneenko vaihdokki kilometrivammaiseen ja puhkikuluneeseen/"nussittuun" autoon mm.minä olen vaihtanut 25-vuoden aikana vähän ajetusta kolariautosta penkit, ovipahvit, ratin, vaihdekepin nupin sen muun hyvän sisä ja ulkopesun lisäksi(siis ihan samaa mitä kaikki autokauppiaat mm.Saksassa)?
    Voin luvata että moneen, joten se ulkokuoren siisteys ei sinällään ole mikään tae mistään, ne kilometrit on.
    Last edited by Hemi; 05-11-2014, 20:37.

    Leave a comment:


  • Gedd
    replied
    Itse taas en tän ikäisissä autoissa anna juuri arvoa kilometreille, joskin noilla kilometreillä olisi hyvä ehkä tehdä puristuspainemittausta ym vähän tarkempaa ja varmistua niistä huolloista että on tehty, jakopää ja jäähdytyjärjestelmä, automaattilaatikollisessa usampi säännöllinen öljynvaihto.

    Hyvin pidetty ja huollettu 400tkm ajettu on takuulla parempi ja huolettomampi kuin laiminlyöty ja huoltamaton 200tkm ajettu. Hyvällä pidolla olleessa ei nuo metrit näy kun korkeintaan penkin reunuksessa ja poljinkumeissa, eikä näissäkään jos on ahkerasti hoidettu


    Ihan noin pienenä vertailukohtana tuo oma 345tkm ajettu 540 on kaikinpuolin siistimmässä kunnossa kuin monet 2012-2013vm alle 100tkm ajetut fordit ja opelit mitä firman työautoina on katsellut, ja kaikenlisäksi tämä kuluttaa vähemmän öljyä kun nuo loppuun poljetut 90tkm ajetut fiestat ja corsat. Puhumattakaan penkkien, ratin yms kunnosta. Varusteisiin ja ajomukavuuteen ei tarvinne edes ottaa kantaa...
    Last edited by Gedd; 05-11-2014, 19:02.

    Leave a comment:


  • Tompd
    replied
    Ite sanoisin, että on aika hintava kun vertaa kilometrimäärään.

    Vaikka kuinka olisi huollettu niin onse 430tkm autolle erittäin paljon, kiertäisin kaukaa.
    Last edited by Tompd; 05-11-2014, 11:49.

    Leave a comment:


  • ^^jaani^^
    replied
    Tarkoitus olisi tuollainen 530d hankkia. Auto siis 2,9 myllyllä, sillä laiskemmalla. Ajettu 430tkm. Onko tuo miten paljon tuolle koneelle? Mitä kannattaa autosta tarkastaa? Mainittakoon vielä että 3900e on autolla hintaa

    Leave a comment:


  • kalevik
    replied
    Originally posted by öpel View Post
    540 löytäminen oikeasti hyvässä kunnossa, vähän ajettuna (luotettavat kilometrit) ja edullisesti voi olla hankalaa. Ne joiden auto on oikeasti pidetty hyvin, niin eivät siitä halvalla luovu. Itse en uskaltaisi mennä isoa kasikoneista noin 15-vuotiasta Bemaria hakemaan, ellen saa täyttä varmuutta kilsoista. Ne voivat olla mitä vaan, tiedämmehän kuinka saksalaiset tykkää vääristellä numeroita ja nämä autot ovat poikkeuksetta tuonteja.
    Minulla on sitten poikkeus joka vahvistaa tuon 'poikkeuksetta tuonteja' säännön. Aito 'suomiauto', huoltokirja aukoton. Vuosien varrella vaihdetuista osista ym kuitit tallessa. Jopa auton alkuperäinen 'kauppakirja' löytyy.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by öpel View Post
    Jos ottaa vm. 2000 tai vanhemman, niin ei tarvii maksaa käyttömaksua päästöjen mukaan, joka on melko suuri ero näissä vanhoissa bensakrematorioissa. Jos nyt se on suuri summa koko autoilun kustannukset huomioiden.

    Suurempi etu vuosimallin 2000 tai vanhemmissa on, ettei tarvii tapella katsastuksessa OBD testerin kanssa. Eikös se ole, että jos päästöistä menee läpi, niin kelpaa. OBD-aikakaudella yksikin vikakoodi moottorin muistissa tarkoittaa hylkyä, vaikka kuinka olisi mallikkaat päästöt. Mutta tämä taitaa olla lähinnä ranskisten ja spagettimaan tuotteiden ongelma, eihän bemareissa ole moottoreissa vikaa
    No en nyt oikeasti murehtisi noista vikakoodeista muistissa.
    Aika helppoja häivyttää sieltä ja yleensä ihan fiksuja korjatakkin.

    Leave a comment:


  • BMW_Harrastaja
    replied
    Ostaa 09/00 - 12/00 ikäisen M5:n, niin saa hyvän pelin "halvemmalla" käyttömaksulla. Case closed. Vaan, jos totta puhutaan, niin en itse rajaisi iän perusteella noita. Kunto+varustetaso/hinta ratkaisee.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎