Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Kysymyksiä ja vastauksia X

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jannnu78
    Bimmer Rookie
    • Aug 2013
    • 150
    • Tampere

    e39 m54b22 ja mystinen öljynpainevalo

    Allaolevaa ceissiä seurattu nyt muutama vuosi :

    öljynpaineita ei siis minun aikana mitattu kun olen auton omistanut . autoon on vaihdetttu 3 v sitten uusi öljypumppu , ilmeiseti epäilty että tässä vika .

    vaihdettu siis vanha pumppu turhaan ? paineet kuulemma aikanaan mitattu mekaanisella mittarilla , tyhjäkäynnillä kuulemma paineet pääsee tipppumaan , lukemia ei tiedossa

    asian tekee mystiseksi se että kun kelit viilenee käytännössä lokakuusta-toukokuuhun asti auto ei herjaa öljynpaine valosta , mutta kesäkuumilla ilmoilla kun kiukaan ajaa lämpöiseksi ja auton antaa käydä tyhjäkäyntiä ajoittain painevalo vilkkuu , himpunkin kun antaa kaasua valo katoaa välittömästi.

    hommattu uusi orginelli paineanturi ,ei vielä asennettu " odotellaan kesäkelejä "

    keltaista öljyvaloa myös joskus vilkautti , vaihdoin uuden diamondit niin ei sen koomin ole vilkutellut . Fortea sun muita myrkkyjä en uskolla koneeseen kaataa , ajattelin että teen parina vuotena tihennetyn öljynvaihto välin 2x vuodessa . kone tosiaan on tikannut aina nätisti mitään ylimääräistä ei ole kuulunut missään vaiheessa .

    ps.tarinan mukaan suodattimen jalassa ei ole kumi tiivistettä vaan tiivistetty jollain tiivistysaineella ? jos se pääsee falskaamaan voiko aiheutaa minkälaisia oireita ?

    edit: niin ja minun aikana koneessa pyörinyt aina Teboil diamond 5w-40:piset
    Last edited by jannnu78; 17-02-2016, 22:38.

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9138
      • Oulu

      Originally posted by jannnu78 View Post
      ps.tarinan mukaan suodattimen jalassa ei ole kumi tiivistettä vaan tiivistetty jollain tiivistysaineella ? jos se pääsee falskaamaan voiko aiheutaa minkälaisia oireita ?
      Missä kunnossa on suodatinkannen keskitappi ja sen o-renkaat?
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • jannnu78
        Bimmer Rookie
        • Aug 2013
        • 150
        • Tampere

        Originally posted by Clavurion View Post
        Missä kunnossa on suodatinkannen keskitappi ja sen o-renkaat?
        tipsejä senverta luettu että tuo eliminoitu poijes , eli tappiin on vaihdettu uudet molemmat kumiprikat , toki tämä tehty nyt talvella että vaikutuksen näkee taas kesäkeleillä , vanhat ei ollu ainakaan silmämääräisesti huonossa hapessa . keskitapista en osaa sanoa mitään . ei ainakaan murtunut eikä puutu paloja.

        onkos muuten ohivuoto venttiili niin siellä alla suodatin jalassa ? voiko tämän toimimattomuus tehdä jotakin ? tämä siis ihan mutuna ei ole tarkistettu siis . mutta tuo kelivaihtelu tossa ihmetyttää miksi ei tee sitä talvella , muuttuuko nuo öljyn ominaisuudet niin juoksevaksi kesällä kun mylly oikesti lämmin että joku siellä nyt kokee vääryyttää ja valo vilkuttelee nimenomaan motarilta tulon jälkeen kotipihassa kun antaa jäädä tyhjäkäynnille .

        tokihan tuo suodattimen kotelon kansi ei tyyris että sen tietty voisi vielä vaihtaa uuteen , olishan sekin sitten eliminoitu poijes .
        Last edited by jannnu78; 18-02-2016, 09:16.

        Comment

        • sakke39
          Bimmer Rookie
          • Aug 2014
          • 60
          • Finland, Salo

          Millasta öljyä 528 manuaalin laatikkoon kannattaa laittaa? Vaihteisto on tosiaan 5v manuaali ja vuosimallia 1996, ehkä varovainen muistikuva olis että laatikon kyljessä olis lukenu ZF??? Ja mitenkäs se vaihto tapahtuu, roppu pohjasta auki ja uudet tilalle?? Onko jotain mitä pitäis ottaa huomioon??

          Comment

          • Hezman
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2012
            • 708
            • Jyväskylä

            Originally posted by jannnu78 View Post
            Allaolevaa ceissiä seurattu nyt muutama vuosi :

            öljynpaineita ei siis minun aikana mitattu kun olen auton omistanut . autoon on vaihdetttu 3 v sitten uusi öljypumppu , ilmeiseti epäilty että tässä vika .

            vaihdettu siis vanha pumppu turhaan ? paineet kuulemma aikanaan mitattu mekaanisella mittarilla , tyhjäkäynnillä kuulemma paineet pääsee tipppumaan , lukemia ei tiedossa

            asian tekee mystiseksi se että kun kelit viilenee käytännössä lokakuusta-toukokuuhun asti auto ei herjaa öljynpaine valosta , mutta kesäkuumilla ilmoilla kun kiukaan ajaa lämpöiseksi ja auton antaa käydä tyhjäkäyntiä ajoittain painevalo vilkkuu , himpunkin kun antaa kaasua valo katoaa välittömästi.

            hommattu uusi orginelli paineanturi ,ei vielä asennettu " odotellaan kesäkelejä "

            keltaista öljyvaloa myös joskus vilkautti , vaihdoin uuden diamondit niin ei sen koomin ole vilkutellut . Fortea sun muita myrkkyjä en uskolla koneeseen kaataa , ajattelin että teen parina vuotena tihennetyn öljynvaihto välin 2x vuodessa . kone tosiaan on tikannut aina nätisti mitään ylimääräistä ei ole kuulunut missään vaiheessa .

            ps.tarinan mukaan suodattimen jalassa ei ole kumi tiivistettä vaan tiivistetty jollain tiivistysaineella ? jos se pääsee falskaamaan voiko aiheutaa minkälaisia oireita ?

            edit: niin ja minun aikana koneessa pyörinyt aina Teboil diamond 5w-40:piset
            Öljynmerkkivalon vilkkuminen ei ole mikään hyvä juttu. Sinänsä ei luulis tässä tapauksessa vian olevan kovin suuri, mikäli vilkuttelun aloituksesta tosiaan on yli kolme vuotta.?

            Eikös se ole ihan loogista, että jos merkkivalo joskus syttyy, niin syttyy nimenomaan kuumimmissa mahdollisissa olosuhteissa:think Tällöinhän öljy on notkeimmillaan, joka taas vaikuttaa suoraan öljypumpun tuottoon/paineeseen. Kylmemmissä olosuhteissa öljyn lämpö pysyy matalampana, jolloin myös jäykempää ja siittä taas seuraa että paineet pysyy riittävällä tasolla.
            Vaihtamalla jäykemmät öljyt vilkuttelun vois saada loppumaan, mutta kukin saa itse miettiä onko se hyvä keino vai ei.

            Olettaen, että paineanturi on ehjä, vika vois olla joko pumpussa tai pumpun ja paineanturin välisessä linjassa.

            Comment

            • ts18056
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2010
              • 276
              • Joroinen

              Originally posted by Hezman View Post
              Olettaen, että paineanturi on ehjä, vika vois olla joko pumpussa tai pumpun ja paineanturin välisessä linjassa.
              Taikka joku laakerointi sen verran väljä, että paineet karkaa riittävän kuumilla ja liruilla öljyillä.
              E39 525i -01
              ex 750iL -96

              Comment

              • jannnu78
                Bimmer Rookie
                • Aug 2013
                • 150
                • Tampere

                Originally posted by Hezman View Post
                Öljynmerkkivalon vilkkuminen ei ole mikään hyvä juttu. Sinänsä ei luulis tässä tapauksessa vian olevan kovin suuri, mikäli vilkuttelun aloituksesta tosiaan on yli kolme vuotta.?

                Eikös se ole ihan loogista, että jos merkkivalo joskus syttyy, niin syttyy nimenomaan kuumimmissa mahdollisissa olosuhteissa:think Tällöinhän öljy on notkeimmillaan, joka taas vaikuttaa suoraan öljypumpun tuottoon/paineeseen. Kylmemmissä olosuhteissa öljyn lämpö pysyy matalampana, jolloin myös jäykempää ja siittä taas seuraa että paineet pysyy riittävällä tasolla.
                Vaihtamalla jäykemmät öljyt vilkuttelun vois saada loppumaan, mutta kukin saa itse miettiä onko se hyvä keino vai ei.

                Olettaen, että paineanturi on ehjä, vika vois olla joko pumpussa tai pumpun ja paineanturin välisessä linjassa.
                niin maalaisjärjellä luulisi että olisi leiponut kone jo kiinni jos vika olisi vakava. ropeelmia ollut kyllä auton kanssa , mutta tää öljynpaine valo konkretisoitu toissa vuonna , luulin että mittarissa jotain vikaa kun vilkutteli satunnaisesti sitä valoa tyhjäkäynnillä ja kesä keleillä , viime kesänä tein empiiristä tutkimusta ja kävin usein polttaa karstoja illalla motarilla ja nimenomaan sieltä tullessa tyhjäkäynnillä vilkuttelee välistä , nurkka ajossa ei käytännössä ollenkaan tee tätä .

                öljypumppu vikaan en jaksa uskoa koska osa vaihdettu ja aikaa siitä kulunut liian vähän että voisi olla pumpussa taas vikaa . pitäisikö tuo alapään leekeroinnista kuulua käynnissä jotain ylimääräistä ääntä jos siellä on väljää ?

                ja kuinka tyypillistä näissä bensamyllyissä on näitä vaivoja ? jotenkin saanut kuvan että tuo M54 pannu on aika kestävässä maineessa ja ajamalla sitä ei loppuuun saisi autolla ajettu nyt sen 200.000tkm

                jossain oli että öljypumpun sihti voisi olla myös tukossa ja aiheuttaa näitä vaivoja , mutta tämä taitaa tulla lähinnä jos ajetaan liian pitkällä öljynvaihto välillä tai öljypumpulla ikää liikaa .

                pitää viedä mansessa jonkun gurun luokse tutkimuksiin jos ei tuolla öljynpaine anturilla rauhoitu , elinkaarta kuitenkin biilissä olisi edessä vielä paljon .

                ootteko miten muuten vaihtanu noita paineantureita , silmällä sen kyllä näkee suodati jalassa mutta rojua edessä aika lailla että saisi jatkovartisen räikän uitettu sinne asti ? :think

                Comment

                • Roito
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2009
                  • 3921
                  • Tavastila/Kotka

                  Originally posted by sakke39 View Post
                  Millasta öljyä 528 manuaalin laatikkoon kannattaa laittaa? Vaihteisto on tosiaan 5v manuaali ja vuosimallia 1996, ehkä varovainen muistikuva olis että laatikon kyljessä olis lukenu ZF??? Ja mitenkäs se vaihto tapahtuu, roppu pohjasta auki ja uudet tilalle?? Onko jotain mitä pitäis ottaa huomioon??
                  ZF S5D 320Z.

                  Pitäisi olla askin kupeessa värillinen tarra, se väri kertoo mikä öljy sinne kuuluu.

                  Muuta mitä kannattaa ottaa huomioon niin laita se roppu myös sitten takaisin kiinni ennen täyttöä

                  jotain vaihtoehtoja:

                  - Castrol SAF-XO 75W-90
                  - Castrol syntrans
                  - Redline MT-90

                  1.3 litraa menee öljyä askiin joten kaks putelia joudut ottamaan.

                  50tkm about suositeltu vaihtoväli.
                  Last edited by Roito; 19-02-2016, 00:19. Reason: lisätty vaihtoväli
                  BMW E70 X5 käyttismöhkö
                  MB W639 Kummisetä

                  Entisiä: E39= 5kpl E36= 2kpl E38= 1kpl E34= 4kpl E30= 2kpl E46= 1kpl E53= 1kpl M= 1kpl muut merkit= 18kpl kaksipyöräiset= 13kpl

                  Comment

                  • Attekun
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2013
                    • 1407
                    • Saarijärvi

                    Tyhmä kysymys, mutta onko suositella mitä ja mistä ostaa palaneiden facelift enkeleiden polttimoiksi?
                    Toyota Alphard MS
                    Peugeot e-2008
                    ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

                    Comment

                    • ilpopi
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2012
                      • 139
                      • Kankaanpää

                      Originally posted by Attekun View Post
                      Tyhmä kysymys, mutta onko suositella mitä ja mistä ostaa palaneiden facelift enkeleiden polttimoiksi?
                      No ihan perus Ba9s 10W halogen-polttimo, saa kyllä pienellä askartelulla vaihdettua.

                      EDIT: eli samalainen kuin siellä jo onkin, Tästä opastusvideo.
                      Last edited by ilpopi; 19-02-2016, 11:16.

                      Comment

                      • TheRipper
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2012
                        • 4974
                        • Paimio

                        Originally posted by Axum View Post
                        Yksi napakka isku ISOLLA vasaralla.
                        Originally posted by Jamppa81 View Post
                        Ja kuparitahnaa kierteeseen eikä tarvi laittaa kiinni yhtään tiukemmalle kuin mitä hihna antaa kiristää.
                        Originally posted by Muurahainen View Post
                        Oleellista on kuitenkin että kiristää.
                        Jos jättää löysälle niin kiristyy sen verran koville itsekseen ettei tahdo irrota.

                        Kiitokset kaikille vinkeistä. Visko lähti helposti auki ei tarvittu erikoistyökaluja. 32mm avain, vääntörauta ja kuminuija riittivät. Veikkaisin ettei ole ollut aiemmin auki...tai miksi olisikaan ensimmäisten 120tkm aikana avaustarvetta ollutkaan...

                        Nyt sitten vaan syylärin kun saa keploteltua irti ja uuden tilalle niin ollaan hyvällä mallilla...mutta eihän kaikki helppoa ole ja aina voi tulla jotain yllätyksellistä...tosin olisi kiva jos kerrankin menisi niin kuin pitäisi.
                        F10 523iA 2010

                        Ex: E39 528iA 1997
                        Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                        Ex: E65 745iA 2003
                        Ex: E46 318i 1998
                        Ex: E34 525iA 1989

                        Comment

                        • TheRipper
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2012
                          • 4974
                          • Paimio

                          Originally posted by Pazi88 View Post
                          Pelaa, mut korkkiin piti laittaa extra tiiviste, et se saatiin pitämään. Myöskään kennon rakenne ei vakuuta. Laita joku 40€ lisää hintaa, niin ebaysta löytyy orggis behr syyläreitäkin.
                          No eipä pidä vanha korkki aidossa Hella/Behrissäkään (made in chinahan tämäkin on eli parhaimmassa/pahimmassa tapauksessa sama vehe...)...

                          Pikkuhiljaa kerää paisuntasäiliön täyteen ja sitten korkin välistä rupeaa kusemaan kiertää korkin kuinka tiukkaan tahansa...eli eivät yhteen sovi.

                          Millainen extratiivistyspaketti tähän oikein sitten pitäisi väkertää?
                          F10 523iA 2010

                          Ex: E39 528iA 1997
                          Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                          Ex: E65 745iA 2003
                          Ex: E46 318i 1998
                          Ex: E34 525iA 1989

                          Comment

                          • ezaa
                            BTCF Member
                            • May 2013
                            • 37
                            • Pohjois-Pohjanmaa

                            Kokemuksia tällaisesta? Elikkä 525i -03 alkoi vinkumaan tyhjäkäynnillä, sama ääni alkaa myös ajaessa hetikohta kun löysää kaasun? Vinkuminen häviää kun kaasua painaa

                            Comment

                            • Roito
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2009
                              • 3921
                              • Tavastila/Kotka

                              Originally posted by ezaa View Post
                              Kokemuksia tällaisesta? Elikkä 525i -03 alkoi vinkumaan tyhjäkäynnillä, sama ääni alkaa myös ajaessa hetikohta kun löysää kaasun? Vinkuminen häviää kun kaasua painaa
                              Hihna luistaa?
                              BMW E70 X5 käyttismöhkö
                              MB W639 Kummisetä

                              Entisiä: E39= 5kpl E36= 2kpl E38= 1kpl E34= 4kpl E30= 2kpl E46= 1kpl E53= 1kpl M= 1kpl muut merkit= 18kpl kaksipyöräiset= 13kpl

                              Comment

                              • TheRipper
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2012
                                • 4974
                                • Paimio

                                Originally posted by TheRipper View Post
                                No eipä pidä vanha korkki aidossa Hella/Behrissäkään (made in chinahan tämäkin on eli parhaimmassa/pahimmassa tapauksessa sama vehe...)...

                                Pikkuhiljaa kerää paisuntasäiliön täyteen ja sitten korkin välistä rupeaa kusemaan kiertää korkin kuinka tiukkaan tahansa...eli eivät yhteen sovi.

                                Millainen extratiivistyspaketti tähän oikein sitten pitäisi väkertää?

                                Vastataan nyt itse tähän sitten...laitoin vain ihan normaalin O-renkaan ja näyttäisi nyt pitävän. Helppo fiksaus.
                                F10 523iA 2010

                                Ex: E39 528iA 1997
                                Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                                Ex: E65 745iA 2003
                                Ex: E46 318i 1998
                                Ex: E34 525iA 1989

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎