Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ja nelipyöräsuuntaus ?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Keimo
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2032
    • Kekkoslovakia

    E39 ja nelipyöräsuuntaus ?

    Tuli laitettua Sachs:n alustasarja alle ja nyt pitäisi viedä nelipyöräsuuntaukseen (miel. Espoon alueella). Osaako joku suositella paikkaa ja hinnatkin kiinnostaa.

    Mites on, kun joku kiven kovaa väitti, että nelipyöräsuuntaus on rahastuskikka, koska takapäätä ei voida kuitenkaan säätää? eli riittäisi vaan etupään suuntaus?
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    No sehän onkin ollut viimoisen päälle "ammattimiehen" kommentti???
    No, itse asiassa esim.e39:ssä kuten monessa muussakin nykyautossa on säädöt rakennettu kaikille kulmille juuri takapäähän.
    Erityisesti auton äärikäyttäytymiselle(Suomen talvi?) juuri takapään kunnossaolo on aivan oleellista. Sieltä säädetään auton kulkukulma(kulkeeko suoraan vai kuin ajokoira),sekä pitkälti auton yli/aliohjaavuus(camber) sekä suuntavakavuus kovemmissa nopeuksissa(caster ja auraus).
    Etupäässä saa olla yllättävän paljon kulmat viturallaan, ennenkuin siitä saa perstuntumalla viestiä. Samoin on äärikäytöksen laita. Eli vaikka etupään casterit ja camberit olisi pielessä PALJON, ei se heti tunnu ratin takana juuri miltään jos ongelmat ovat symmetrisiä(tällöin ei puolla).
    Takapäässä kun on jotain häikkää, tuntuu tämä heti levottomana ajokäytöksenä erityisesti maantienopeuksissa ja erityisesti ohitus tilanteissa Suomalaisilla "tyyppiteillä". Vain Ranskalaisista ei saa säädettyä takakulmia ilman lekaa tai hydraulipuristinta....näin karrikoiden.

    Comment

    • Keimo
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2032
      • Kekkoslovakia

      #3
      No niin, sitäpä tässa ajattelinkin.

      Seuraava kysymys eli mistä löytyy asiantuntevaa osaamista asiassa PKI-seudulla. Vianorilla ei kuulemma onnistu nelipyöräsuuntaus (soitin Olariin).

      Comment

      • damet
        Bimmer Rookie
        • Jun 2004
        • 30
        • Seinäjoki

        #4
        Originally posted by Keimo
        No niin, sitäpä tässa ajattelinkin.

        Seuraava kysymys eli mistä löytyy asiantuntevaa osaamista asiassa PKI-seudulla. Vianorilla ei kuulemma onnistu nelipyöräsuuntaus (soitin Olariin).

        Niin ja missähän hinnoissa nuo yleensä pyörivät?
        -Itselläkin sama edessä..

        Comment

        • masai
          Newbiemmer
          • Mar 2005
          • 14

          #5
          Tuossa on asiaa.
          Takaakseli on se, mikä määrää auton kulkusuunnan. Kori voi (ja lähes aina onkin) jonkin verran vinossa akseliin nähden. Suuntaus tehdään takaakselin mukaan ja siitä ALOITTAEN. Senjälkeen suunnataan etupään kulmat (camber/caster) ja viimeisenä auraus, kuska pienikin muutos edellisiin vaikuttaa aina aurauskulmaan.

          Korin korkeus mitataan useimmissa autoissa ja syötetään tiedot koneeseen ennen suuntausta. Rengaspaineet tarkastettava ennen suuntausta! Useimmiten tehdas määrää myös, pitääkö polttoainetankki olla täynnä, tai puolillaan ynnä paljonko autossa pitää olla kuormaa sisällä. Ohjauspyörä ja jarrupoljin lukitaan. Tällä varmistetaan ratin tuleminen suoraan suuntauksen jälkeen.

          Noin se pääpiirteittäin menee, jos tehdään oikein. Vianori tekee suuntauksia, niinkuin Euromasterkin. Molemmissa on hyvät laitteet, kunhan tekijä vaan osaa hommansa. Raportin saat suuntauksesta, josta näkee arvot ennen ja jälkeen suuntauksen ja onko kaikki ohjearvoissa?
          Tulihan vuodatus...

          Comment

          • Guest's Avatar

            #6
            Originally posted by damet
            Niin ja missähän hinnoissa nuo yleensä pyörivät?
            -Itselläkin sama edessä..
            verrokkina täällä Jyväskylässä hintaluokka 50-65e, oman coupen säätö 55e

            Comment

            • aapok
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2003
              • 807
              • Liperi

              #7
              Itse säädätin ao. autoni Euromasterilla ja muuten ok mutta sanoi etteivät he säädä täkapään pystykallistuksi ollenkaan, kun on vaikeampi homma. Sanoi, että merkkiliike tekee. Siinä pitää vissiin purkaa enemmän ja säätää ja sitten taas kasata ja katsoa kuin kävi jne jne.. kunnes kallistukset kunnossa.
              -Aapo-

              520da touring Lci M-sport -07
              1600-2 -68 (kaveriprojekti)
              Chevrolet Avalanche LTZ -09
              Sea Ray 230 sundancer -94

              Comment

              • Rahu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 6464
                • Tuusula

                #8
                Vie ruskeasuon teboilille siellä on helvetin pätevä äijä joka tekee ainoastaan 4-pyörä suuntauksia, tekee siitä autosta sellaisen niin kuin itse haluat eikä hintakaan ollu paha 50-70€ muistaakseni.
                Last edited by Rahu; 12-05-2005, 19:34.
                BMW Service
                P.o4oo925441
                [email protected]
                Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10051
                  • KVLA

                  #9
                  Kannattaa varmaan kysyä ennen nosturille ajoa mitä säätöjä valitsemallasi pajalla osataan/viitsitään säätää.Ettei tarvi viedä toiseen puljuun "uusintaan",jos ammattitaito tai säätömotivaatio ei riitä.Pelkkä edullinen hinta voi täten kostautua.

                  Comment

                  • Keimo
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2032
                    • Kekkoslovakia

                    #10
                    Originally posted by Rahu
                    Vie ruskeasuon teboilille siellä on helvetin pätevä äijä joka tekee ainoastaan 4-pyörä suuntauksia, tekee siitä autosta sellaisen niin kuin itse haluat eikä hintakaan ollu paha 50-17€ muistaakseni.
                    Täsmennätkö tuota hinta eli 50-?? euroa.

                    Juu, sovinkin jo tässä boardilla kirjoittelevan henkilön kanssa suuntauksesta, mutta eip kyllä ole tietoa osaamisesta suuntauksen osalta.

                    Kauanko muuten kestää ko. operaatio?

                    Comment

                    • JamBBa
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2003
                      • 362
                      • Vantaa

                      #11
                      Mä sanoisin että pelkkään tarkastukseen riittää puolisen tuntia, mut sit jos aletaan säätämään ni kyllä siinä saa aikaa kulumaan tunnin tai parikin, jos taisteluks menee.
                      Say NO to signatures!

                      Comment

                      • Sami
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 1332
                        • Kajaani

                        #12
                        Muistakaa kun säädätte/säädätätte niitä kulmia niin pari ukkoo istumaan autoon säädön ajaksi niin tulee myös kohdalleen...

                        Comment

                        • larmatin
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 1118
                          • Perttula

                          #13
                          tänään just säädin yhden klubilaisen E39 touringin johon oli laitettu alusta sarja ja takapäästä siinä sai säätää camberin ja aurauksen , sekä etu aurauksen , etu camberit oli aavistuksen pielessä mutta niille ei löydy säätöä bemarista..
                          aikaa meni noin 55min.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Tuo Hegulin pointti on se tärkein huomioitava juttu kun nelipyöräsuuntaukselle on lähdössä. Kaikkia kulmia voidaan säätää(myös e39:n etucambereita), mutta ihan jokaisessa paikassa ei ole ammattitaitoa eikä halua säätää kulmia paikalleen joten kannattaa todellakin tiedustella onnistuuko ja pystytäänkö tarvittaessa tekemään muuta kuin aukaisemaan raidetankojen lukitusmutterit.
                            Kokemus on valttia ja erityisesti kokemus säädettävästä autosta. Samalla säästyy teettäjän rahat kun ei tarvitse arpoa mitä seuraavaksi voitaisiin tehdä ja näin homma onnistuu järjellisessä ajassa. Ammattimies kun saa alle 100€:n veloituksella jo nekin säädöt kohdalleen mitä ei kuulemma kuulukkaan saada.

                            Comment

                            • reddewil
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2003
                              • 3015
                              • West Coast

                              #15
                              Lehtisaaressa on muistaakseni euromaster jossa säädätin. Siitä hyvä paikka että ukko soitti ja sano että vituiks menee edessä ku väljää reidetangossa ja takana ei riitä camberin säätövara.
                              Sen prikan voi modata, johon hemi tuossa jo viittasi, mutta harva paja sellasta tekee, saati viittii edes ilmoittaa. Vianorilla kävi niin että katsastukseen sen jälkeen niin alapallo vaihtoon, ja just oli muka säädetty, vittu ihme toimintaa, ja säädöt oli m-tech arvoilla. Kiesi e36
                              ...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎