Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ja nelipyöräsuuntaus ?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1838
    • Kotona/Poissa

    Originally posted by janke View Post
    Ääntely ilmeisesti on sellasta "mid-noice" jurnutusta?
    En tiedä mitä tuo ''mid-noice' tarkoittaa.

    Yleensä nämä minun tapaukset kuulostaa ajaessa kuin jossain renkaassa ois tosi kova rengaspaine ja tien pinta poikkeuksellisen karkea. Ja kädellä pyöritettäessä kuuluu semmonen tasainen jurina.
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08

    Comment

    • janke
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 3667
      • seinäjoki

      Originally posted by Havis View Post
      En tiedä mitä tuo ''mid-noice' tarkoittaa.

      Yleensä nämä minun tapaukset kuulostaa ajaessa kuin jossain renkaassa ois tosi kova rengaspaine ja tien pinta poikkeuksellisen karkea. Ja kädellä pyöritettäessä kuuluu semmonen tasainen jurina.
      Minullahan toi hammastangon pitämä ääni hyppäsi oktaavin ylempään taajuuteen, joten en enää tiedä vaikka olisi jotain laakeri vikaakin, vaikka en ainakaan pyörät ilmassa mitään erikoista löydä renkaita ravistellen.:think
      Bmw 316 E30 -88

      Comment

      • Havis
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1838
        • Kotona/Poissa

        Originally posted by janke View Post
        Minullahan toi hammastangon pitämä ääni hyppäsi oktaavin ylempään taajuuteen, joten en enää tiedä vaikka olisi jotain laakeri vikaakin, vaikka en ainakaan pyörät ilmassa mitään erikoista löydä renkaita ravistellen.:think
        Ravistelun ja väljyyksien etsimisen lisäksi kun rengas on ilmassa kannattaa myös pyöritellä sitä reippaasti ainakin yksi täysympyrä. Siinä selviää mm. laahaako jarru, onko renkaaseen tullut patteja ja äänteleekö laakeri.
        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

        E60 523iA -08

        Comment

        • Bomb5
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2011
          • 726
          • Kivijärvi

          Viime keväänä etupään osien + narinahelojen uusimisen yhteydessä suunnattiin 235/45R17 kesärenkaat alla ja taakse tuli camberia symmetrisesti -1°50'. Edessä camberit jäivät V: -1°02', O: -0°40', eli eroa 0°22'. Ajattelin kesällä tehdä etutolppien kiinnitysreikiin hieman camberin säätöön varaa ja poistaa tuon camber-eron. Samalla laitan 4 mm paksut korotusrenkaat yläpään laakereiden ja korin väliin. Mitä mieltä olette, muuttuuko auraukset edessä merkittävästi, jos säädän esim. vasenta tolppaa 3 mm ulommaksi ja oikeanpuoleista 1 mm sisemmäksi? Ajattelin käyttää nelipyöräsäädössä seuraavan kerran vasta myöhemmin, kun jotain osiakin vaihtuu. Miten olette ruostesuojanneet nuo viilatut reiät? Niin ja mites toi yläpään laakerissa oleva tappi, jossain oli juttua että sen voi "lyödä pois"? Meinasin hoitaa tämän operaation vain laskemalla iskaritolppaa esim. 5 cm irroittamatta sitä kokonaan autosta. Onnistuuko?
          Last edited by Bomb5; 21-04-2013, 21:47.
          E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

          Comment

          • Bmw Dreamer
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 2762
            • Kouvola

            Eikös tuon camberin saisi edestä iskaria pyörittämällä kuntoon? Kun iskarihan ei ole ns. keskitetty, ja sen takia siinä on ne kohdat vasemmalle ja oikealle erikseen... ei tarvis mitään reikiä alkaa viilaamaan tai muitakaan patentteja. Onhan iskarit varmasti kohdallaan?

            Tuli vaihdettua narinahelat, tuntui renkaat suoristuvan hurjasti, vaikka ajattelin et ei paljoa voi vaikuttaa, kun paljoa ei väljää ollut. Tai ehkä noi sit oli kuitenkin niin väljät, olisin ite kuvitellut väljyyttä tarvitsevan enempi, jotta pyörät menee noin perseelleen...
            BMW 520d Touring '06 314tkm
            BMW 530D Touring '99 552tkm
            BMW 320da Touring '02 427tkm
            Volvo V70 D5 '02
            Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
            Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
            Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

            Case IH 5140 Maxxum

            Comment

            • Bomb5
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2011
              • 726
              • Kivijärvi

              Originally posted by Bmw Dreamer View Post
              Eikös tuon camberin saisi edestä iskaria pyörittämällä kuntoon? Kun iskarihan ei ole ns. keskitetty, ja sen takia siinä on ne kohdat vasemmalle ja oikealle erikseen... ei tarvis mitään reikiä alkaa viilaamaan tai muitakaan patentteja. Onhan iskarit varmasti kohdallaan?
              Aiempi omistaja on asentanu nuo madallusjouset. Pitää tarkastaa nuo L/R-merkit vielä. Ainakin jousen päät näyttävät istuvan oikeissa kohdissa.
              Tuli vaihdettua narinahelat, tuntui renkaat suoristuvan hurjasti, vaikka ajattelin et ei paljoa voi vaikuttaa, kun paljoa ei väljää ollut. Tai ehkä noi sit oli kuitenkin niin väljät, olisin ite kuvitellut väljyyttä tarvitsevan enempi, jotta pyörät menee noin perseelleen...
              Joko on suunnattu ja testailtu? Millanen tuli, vaihdoitko integral linkit myös?
              E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

              Comment

              • Bmw Dreamer
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 2762
                • Kouvola

                No testattu on joo, nuljuaa vieläkin, mut kulmat voi olla, ja varmasti onkin ihan perseellään. Kuvia kattelin, niin eipä noi pystynpää ole kuitenkaan tullu.

                Ei tässä paljoa oo tänää voinu säädellä... Huomenis jos sais raidetangonpään, sitte pitäis melkein aikaa saada jostain... :think Kouvolan Euromaster ilmeisesti se oikea paikka.

                Öö, mitkä noista nyt on integral linkit? (edit: Realoem... Aa, ne on nuo, niiksi vähän niitä arvelinkin. En vaihtanu. Mietin kyllä että nämäkin aiheuttanee tarpeeksi väljänä kaikkea kivaa? :tuumaus: Eipä noita usein kait vaihdella? )



                http://i17.photobucket.com/albums/b5...psdf866064.jpg - Ihan ku uus.

                Last edited by Bmw Dreamer; 22-04-2013, 00:26.
                BMW 520d Touring '06 314tkm
                BMW 530D Touring '99 552tkm
                BMW 320da Touring '02 427tkm
                Volvo V70 D5 '02
                Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                Case IH 5140 Maxxum

                Comment

                • janke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2010
                  • 3667
                  • seinäjoki

                  Mä sain eteen camberia lisättyä ihan vain kiilaamalla alhaalta iskarin ja navan välistä. En tiedä mikisi noilla tolpilla ei päässyt viime kesänä edes oikealle hehtaarille cambereissa, mutta tuolla keinolla ja yläpään viilauksilla sekä digi-passia käyttäen tulivat eturenkaan aika pystyyn, toki ei ole vielä suuntaus koneen todistetta tuosta, mutta pian se nähdään.
                  Bmw 316 E30 -88

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3667
                    • seinäjoki

                    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                    No testattu on joo, nuljuaa vieläkin, mut kulmat voi olla, ja varmasti onkin ihan perseellään. Kuvia kattelin, niin eipä noi pystynpää ole kuitenkaan tullu.

                    Ei tässä paljoa oo tänää voinu säädellä... Huomenis jos sais raidetangonpään, sitte pitäis melkein aikaa saada jostain... :think Kouvolan Euromaster ilmeisesti se oikea paikka.

                    Öö, mitkä noista nyt on integral linkit? (edit: Realoem... Aa, ne on nuo, niiksi vähän niitä arvelinkin. En vaihtanu. Mietin kyllä että nämäkin aiheuttanee tarpeeksi väljänä kaikkea kivaa? :tuumaus: Eipä noita usein kait vaihdella? )



                    http://i17.photobucket.com/albums/b5...psdf866064.jpg - Ihan ku uus.

                    http://i17.photobucket.com/albums/b5...pse36e4520.jpg
                    Olipas hyvässä kunnossa noi sinun vanhat narinat. Minäkin noita linkkejä ihmettelin, mutta kun puslat näytti olevan ihan terveet ja tiukat, niin en sitten vaihtanut niitä.:think
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • Bomb5
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2011
                      • 726
                      • Kivijärvi

                      Joo, ei kaikki vaihda niitä linkkejä, mutta laitoin nekin uusiksi, kun ne irroitetaan siinä samalla kuitenkin eikä maksanu paljoa. Se työhän siinä on v-mäinen, minkä vuoksi vein osien kanssa pajalle.
                      E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                      Comment

                      • Bmw Dreamer
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 2762
                        • Kouvola

                        Originally posted by janke View Post
                        Olipas hyvässä kunnossa noi sinun vanhat narinat. Minäkin noita linkkejä ihmettelin, mutta kun puslat näytti olevan ihan terveet ja tiukat, niin en sitten vaihtanut niitä.:think
                        Veikkaisin et ois voinu olla melkee alkuperäset (ei kai näillä kilsoilla kuitenkaan mitenkään mahdollista?), mutta ei niissä sit taas bmw:n leimaa ollu, Germany kyllä luki. Ja kumin lukitusrenkaat oli vihree ja vaaleanpunainen, jos niistä voi merkkiä päätellä?

                        Originally posted by Bomb5 View Post
                        Joo, ei kaikki vaihda niitä linkkejä, mutta laitoin nekin uusiksi, kun ne irroitetaan siinä samalla kuitenkin eikä maksanu paljoa. Se työhän siinä on v-mäinen, minkä vuoksi vein osien kanssa pajalle.
                        Niinno mä en tosiaan tullu aatelleeks et tarvis muuta vaihtaa, ja et ne olis ollu siedettävän hintasia? No kunnossa noikin vielä oli.

                        Todella vittumainen homma kyllä tuon alatukivarren takia vaihtaa noita, pitäis kait korinpuolen puslat löysätä, niin ei olis niin hanakasti tiellä?
                        BMW 520d Touring '06 314tkm
                        BMW 530D Touring '99 552tkm
                        BMW 320da Touring '02 427tkm
                        Volvo V70 D5 '02
                        Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                        Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                        Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                        Case IH 5140 Maxxum

                        Comment

                        • Bomb5
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2011
                          • 726
                          • Kivijärvi

                          Onkos muilla vedellyt nyt kesärenkaiden vaihdon jälkeen uraisella tiellä? Kahdella kädellä saa pitää kiinni ratista ja vääntää vastaan, tuntuu kuin auto olis rikki vaikka paljon tuli uusia osia viime keväänä. Vaihtamatta jäi vielä reaktiotangot (puslat vaihtui) ja takaa ylemmät varret. Iskarit on alkuperäiset, mutta toimivat. Vaihdoin takarenkaat eteen ja päinvastoin, voiko se tehä tämmöstä? Paineet on kyllä kovat, kuten aiemminkin: 2.8/3.0. Eturenkaita väännellessä ei ollut selkeää väljää, mutta rengas liikkuu tunkattuna käsin väännellessä 3-9 kuitenkin hieman, silmämääräisesti n. +/- 2 mm reunoilla, vaikka varsinaista lonksetta ei tunnukkaan.

                          Edit. Löytyi aivan pieni välys toisesta raidetangonpäästä, mutta ei kuulemma tartte vaihtaa. Auton käytös on nyt 500 km jälkeen rauhoittunut. Ilmeisesti renkaiden etu <-> taka vaihdon takia niillä kesti tottua uusiin paineisiin ja pyöränkulmiin. Kulkee lähes samalla tavalla kuin viime kesänäkin.
                          Last edited by Bomb5; 01-05-2013, 21:08.
                          E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                          Comment

                          • _nixu_
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2006
                            • 8972
                            • Kellokoski

                            Originally posted by Bomb5 View Post
                            Onkos muilla vedellyt nyt kesärenkaiden vaihdon jälkeen uraisella tiellä? Kahdella kädellä saa pitää kiinni ratista ja vääntää vastaan, tuntuu kuin auto olis rikki vaikka paljon tuli uusia osia viime keväänä. Vaihtamatta jäi vielä reaktiotangot (puslat vaihtui) ja takaa ylemmät varret. Iskarit on alkuperäiset, mutta toimivat. Vaihdoin takarenkaat eteen ja päinvastoin, voiko se tehä tämmöstä? Paineet on kyllä kovat, kuten aiemminkin: 2.8/3.0. Eturenkaita väännellessä ei ollut selkeää väljää, mutta rengas liikkuu tunkattuna käsin väännellessä 3-9 kuitenkin hieman, silmämääräisesti n. +/- 2 mm reunoilla, vaikka varsinaista lonksetta ei tunnukkaan.
                            Mitkä renkaat ja kuinka kuluneet?
                            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                            Comment

                            • miccou
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2005
                              • 488
                              • Iisalmi

                              Originally posted by Bomb5 View Post
                              Onkos muilla vedellyt nyt kesärenkaiden vaihdon jälkeen uraisella tiellä?
                              Täällä ainakin vetelee 235/45-17 rengastuksella. Renkaina Tyfoon merkkiset ja kulutuspintaa jotain 3-5mm. Viimeisimpänä takapäähän vaihdettu narinahelat ja ne integral linkit. Etupään kaikki tukivarret (Lemförder) vaihdettu n. 30 tkm sitten...

                              Ei ole vielä kyllä tullut käytettyä 4-pyöräsuuntauksessa narinahelojen vaihdon jälkeen ja rattikin on kyllä hieman vinossa vasemmalle talven jäljiltä
                              VW Passat 1.8t -04


                              X1 20Da X-Drive -13
                              E39 530Da Touring -01
                              E39 525iA Touring -01
                              E46 325iA Sedan -01
                              E46 320D Touring -00
                              Audi A3 1.9TDI -01
                              VW Multivan 2.5 TDI -05

                              Comment

                              • Bomb5
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2011
                                • 726
                                • Kivijärvi

                                Originally posted by _nixu_ View Post
                                Mitkä renkaat ja kuinka kuluneet?
                                GY Eagle f1 asy2 235/45R17, lähes uudet renkaat, ajettu n. 6 tkm ja viime keväänä suunnattu.
                                E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎