Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ja nelipyöräsuuntaus ?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #31
    Originally posted by JKK View Post
    Vaihdoin E39 sedaniini etupään tukivarret (siis ei reaktiotangot, vaan ne helpommat, takimmaiset). Vaihdon jälkeen ratti heilahti n.30 astetta oikealle??? Miten ihmeessä siinä näin kävi?
    Joku on pielessä, holkit ei ole epäkeskot. Onko alatukivarret asennettu (siis kiristetty pultit) ohjeiden mukaisesti? 6-sylinterisissä näin: http://www.btcf.fi/forum/showthread....700#post740700
    E39 528iA

    Comment

    • JKK
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2328
      • Uusimaa

      #32
      Tehty on ohjeiden mukaisesti

      Juuri noin homma tuli tehtyä. Ainoa vain, että sopivan nivelen irroittajan puuttuessa vanhat piti paukuttaa aikamoisella voimalla irti pesästään, jolloin tulivat ulos holkkien kanssa. Olisiko paukuttaessa voinut jokin paikka vääntyä? Isäukkoni sanoi ettei ole koskaan kuullut, että niveliä paukuttaessa olisi paikat siitä vääntyilleet, ja ukko on noita hommia tehnyt kuitenkin 35 vuotta yrittäjänä työkseen... Noh eihän siinä mitään, jos homma menee jiiriin pelkällä aurauksen säädöllä.
      BMW G30 545e M-Sport

      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

      Comment

      • shotguni
        Bimmer Rookie
        • Mar 2007
        • 70

        #33
        käytin autoni pyöränsuuntauksessa ja kyseessä piti olla nelipyöräsuuntaus. Kuitekin ne suuntasi ainoastaa noista raidetangoista. Ne sano vaan, että koska on madallettu auto, ni noihin muihin säätöihin ei kosketa. Yritin kuitekin asiasta mitään tietämättömänä kysellä, että eikös ne säädöt pitäis kuitekin olla samat molemmin puolin(vaikka madallus niitä ohjearvoja olisikin muuttanut)...

        Sain myös tuon suuntausraportin työstä. Ihmettelin vaa ku takapään säädöistä ei camber eikä myöskään auraus ole tuolla ohjearvo-välillä(arvoissa on myös heittoa eripuolilla). Kuitenkaan niihin säätöihin ei puututtu. Myös etupään camber oli aavistuksen verran ohjearvo-välin ulkopuolella...mutta ne sanoi, että ko. autossa niitä säätöjä ei voida tehdä(ilmeisesti se myös pitää paikkansa, että "peruskonstein" niitä ei säädetä...niinkun tässä ketjussa on jo puhuttukin).

        Eli onko tää ihan normaali käytäntö madalletun e39 bemarin kohdalla, että ne ei puutu noihin takapään säätöihin vai pitääkö mun mennä vaatimaan sitä säätöä myös takapäälle? Ja vaikuttaako toi madaltaminen tosiaan siihen, että nuo arvot eivät kuulu olla "ohjearvojen" mukaisia? Autoa madallettu 20/30 ja auto on 523 e39.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #34
          Originally posted by shotguni View Post
          käytin autoni pyöränsuuntauksessa ja kyseessä piti olla nelipyöräsuuntaus. Kuitekin ne suuntasi ainoastaa noista raidetangoista. Ne sano vaan, että koska on madallettu auto, ni noihin muihin säätöihin ei kosketa. Yritin kuitekin asiasta mitään tietämättömänä kysellä, että eikös ne säädöt pitäis kuitekin olla samat molemmin puolin(vaikka madallus niitä ohjearvoja olisikin muuttanut)...

          Sain myös tuon suuntausraportin työstä. Ihmettelin vaa ku takapään säädöistä ei camber eikä myöskään auraus ole tuolla ohjearvo-välillä(arvoissa on myös heittoa eripuolilla). Kuitenkaan niihin säätöihin ei puututtu. Myös etupään camber oli aavistuksen verran ohjearvo-välin ulkopuolella...mutta ne sanoi, että ko. autossa niitä säätöjä ei voida tehdä(ilmeisesti se myös pitää paikkansa, että "peruskonstein" niitä ei säädetä...niinkun tässä ketjussa on jo puhuttukin).

          Eli onko tää ihan normaali käytäntö madalletun e39 bemarin kohdalla, että ne ei puutu noihin takapään säätöihin vai pitääkö mun mennä vaatimaan sitä säätöä myös takapäälle? Ja vaikuttaako toi madaltaminen tosiaan siihen, että nuo arvot eivät kuulu olla "ohjearvojen" mukaisia? Autoa madallettu 20/30 ja auto on 523 e39.
          Käy pyytämässä mielummin rahasi kuluttajasuojalla uhkaamalla takaisin ja vaihda liikettä nopeammin kuin ehdit sanoa: Kissa.....

          Comment

          • shotguni
            Bimmer Rookie
            • Mar 2007
            • 70

            #35
            Originally posted by Hemi View Post
            Käy pyytämässä mielummin rahasi kuluttajasuojalla uhkaamalla takaisin ja vaihda liikettä nopeammin kuin ehdit sanoa: Kissa.....

            ahas...joo pitääpä käydä neuvottelemassa.

            Mut kertokaas viel, että kuuluisko madallettu auto säädättää samoihin arvoihin, ku vastaava alkuperäisellä alustalla oleva?

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              #36
              Originally posted by shotguni View Post
              ahas...joo pitääpä käydä neuvottelemassa.

              Mut kertokaas viel, että kuuluisko madallettu auto säädättää samoihin arvoihin, ku vastaava alkuperäisellä alustalla oleva?
              Vähintään samoihin arvoihin tai jopa hieman pystympään pyörät takana kuin mitä ohjearvot sanovat. Tästä löytyy vanha keskustelu forumilta, jossa omaa autoani säädettiin pariin otteeseen ja lopulta toivottu lopputulos tuli vasta itse tekemällä. Alusta oli tosin M-sport.
              ---

              Comment

              • shotguni
                Bimmer Rookie
                • Mar 2007
                • 70

                #37
                Originally posted by -Tapi View Post
                Vähintään samoihin arvoihin tai jopa hieman pystympään pyörät takana kuin mitä ohjearvot sanovat. Tästä löytyy vanha keskustelu forumilta, jossa omaa autoani säädettiin pariin otteeseen ja lopulta toivottu lopputulos tuli vasta itse tekemällä. Alusta oli tosin M-sport.
                kiitän!

                Comment

                • shotguni
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2007
                  • 70

                  #38
                  Kiitoksia vaan kovasti vastauksista.

                  Soitin sinne samaisee korjaamoon ja ehdotin, että oisin ottanut rahat takaisin ja mennyt muualle säädättämään(niinkuin Hemi tossa jo neuvoikin). Ne kuitekin vakuutti osaavansa laittaa myös sen takapään säätöihin ja huomenna meen nyt uudestaan säädätykseen. Tällä kertaa paikalla pitäis olla mies, jolla kuulemma kokemusta e39:stä.

                  Laitan tähän liitteksi ton viime kertasen suuntausraportin, johon oon merkannu noi arvot, jotka ei ole ohjearvo-välillä. Toivon nyt, että ainaki toi takapää saataisin huomenna noihin rajoihin. Tuo vasen etu camber myös näyttää olevan rajojen ulkopuolella, onko sille mitää tehtävissä, jos on ni miten(jotta osaan sitte huomenna päteä siel!)?

                  Ja jos joku jaksais "suomentaa" mulle, että kuinka pahasti noi arvot on tällä hetkellä viturallaan?

                  Ja autonihan ei ole tota suuntausraporttia vastaava(olispa...). Mulla on 523(ilmeisesti toi sitte 535/540 oli se parhaiten vastaava...kait).
                  Attached Files

                  Comment

                  • Kentsu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 1397
                    • Tuusula

                    #39
                    Originally posted by shotguni View Post
                    Ja autonihan ei ole tota suuntausraporttia vastaava(olispa...). Mulla on 523(ilmeisesti toi sitte 535/540 oli se parhaiten vastaava...kait).
                    Tuossa raportissa on "E39 sedan, muut kuin 535i, 540i 18" vanteilla".
                    Ex: 523iA '97, 520iA '89
                    /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                    Comment

                    • shotguni
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2007
                      • 70

                      #40
                      Originally posted by Kentsu View Post
                      Tuossa raportissa on "E39 sedan, muut kuin 535i, 540i 18" vanteilla".
                      ahas...OK.

                      Comment

                      • shotguni
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2007
                        • 70

                        #41
                        Oisin todella kiitollinen jos joku tietäjä kertois vielä, että kuinka toi etupään camber saadaan kohilleen....ja saadaako sitä kohilleen ilman "virityksiä"?

                        auto siis huomenna menossa uusinta säädätykseen.

                        Comment

                        • Rubu
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2006
                          • 809
                          • Kuopio

                          #42
                          Originally posted by shotguni View Post
                          Oisin todella kiitollinen jos joku tietäjä kertois vielä, että kuinka toi etupään camber saadaan kohilleen....ja saadaako sitä kohilleen ilman "virityksiä"?

                          auto siis huomenna menossa uusinta säädätykseen.
                          Noissa sun cambereissa ei kyllä ole edes mitään vikaa. Ehkä takaa voisi oikeaa hitusen nostaa ja vasen laskea mutta se on jo nus nus, koska tuo ohjearvo on noin tiukka. Taakse tosin kaipaa lisää aurausta.
                          Nuo camberithan on asteita ja minuutteja, joten 1.59 jälkeen tulee 2.00

                          Oisin vähän sitä mieltä että tuskin sitä etucamberia voi säätää ilman yläpään reikien viilailua tai alatukivarren rungon puoleista.
                          Ainakaan omastani en ole keksinyt miten oisin säätäny enkä asiakkaidenkaan autoista.

                          Mun mielipide on madalletusta autosta että cambereita ei pitäisi yrittää pistää ohjearvoon koska auton alusta/tukivarret on "joustossa" kun sitä on madallettu.
                          Jos ohjearvona on vakioalustaisen tai M-alustaisen arvot.(Tietysti jos alusta on M niin sitten siihen M:n arvoon.
                          Oon noita ropannut enemmän ja vähemmän noin 6 vuotta eikä kukaan ole valittanut että olisi ollut huono ajaa säädön jälkeen.
                          Voihan se olla tietysti että ne ei vaan ole osanneet vaatia sitä "parasta" asetusta.:think
                          Last edited by Rubu; 13-07-2007, 07:28.

                          Comment

                          • Hankey
                            Newbiemmer
                            • May 2003
                            • 11

                            #43
                            Vanha aihe ylös.
                            Mistä löytyy akselistojen mitat e39:ään ja toleranssit?
                            Eli tarvetta alustanmittaukseen tarvittaville mitoille.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #44
                              Originally posted by Hankey View Post
                              Vanha aihe ylös.
                              Mistä löytyy akselistojen mitat e39:ään ja toleranssit?
                              Eli tarvetta alustanmittaukseen tarvittaville mitoille.
                              Nämä mitat löytyvät automaattisesti mittalaitteiston kovalevyltä, kun autosi tiedot/malli on siihen syötetty.

                              Comment

                              • Kparta
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2007
                                • 33

                                #45
                                Olen hommaamassa uusia vanteita + renkaita. Siis orggis vanteiden tilalle isommat, 18" tai 19".

                                Onko tällöin järkevää mennä teetättämään nelipyöräsuuntaus?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎