Originally posted by Hemi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 ja nelipyöräsuuntaus ?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Hankey View PostVanha aihe ylös.
Mistä löytyy akselistojen mitat e39:ään ja toleranssit?
Eli tarvetta alustanmittaukseen tarvittaville mitoille.Originally posted by Hankey View PostMutta paljonkohan esim. akselivälissä on toleranssi?
Comment
-
-
No ei todellakaan. Itse vaihdatin iskarit ja jouset, ja kielisin säätämästä ja kas kummaa, ratti pysyi just samassa kuin vanhoillakin osilla. Oisin ollut reilu 60 kymppiä köyhempi siitä varmistuksesta, että kaikki on kohdillaan.
Originally posted by Kparta View PostOlen hommaamassa uusia vanteita + renkaita. Siis orggis vanteiden tilalle isommat, 18" tai 19".
Onko tällöin järkevää mennä teetättämään nelipyöräsuuntaus?---- Bee äm dapl juu ----
Comment
-
-
Originally posted by jamoc8 View PostNo ei todellakaan. Itse vaihdatin iskarit ja jouset, ja kielisin säätämästä ja kas kummaa, ratti pysyi just samassa kuin vanhoillakin osilla. Oisin ollut reilu 60 kymppiä köyhempi siitä varmistuksesta, että kaikki on kohdillaan.
Eli ratin asento ei todellakaan kerro yhtään mitään alla olevista akselistokulmista.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostRatti toki pysyy helposti suorassa vaikka camberit ja casterit olisivat paljonkin pielessä. Toki myös mikäli auraus muuttuu saman verran kummaltakin puolelta(varsinkin silloin kun molemmat nurkat uusitaan yhtä aikaa), voi kokonaisauraus olla paljonkin pielessä, ja ratti silti suorassa.
Eli ratin asento ei todellakaan kerro yhtään mitään alla olevista akselistokulmista.
Ajossa en näin talvinopeuksilla huomannut mitään muutosta,mutta varmasti takarenkaat ainakin kestävät nyt kauemmin.
Comment
-
-
Kerropa mitä siellä voisi muuttua, kun säätöosiin ei kosketa? Toki negatiivista hivenen lisää kun lyhyempää jousta laitetaan.. ja casteria eikä camberia ei 39:stä pysty säätämään, ainakaan edestä.
Oman kokemukseni mukaan "halpapajojen" suuntauslaitteistoja ei kalibroida säännöllisesti/ koskaan. Eli varmasti säädettävää löytyy kun menet vain liikkeestä toiseen, mittälaitteissa niin paljon eroja.. Jopa suoralla lankulla/ silmillä näkee taka-aurauksen paremmin kuin paskalla laitteistolla.
Originally posted by Hemi View PostRatti toki pysyy helposti suorassa vaikka camberit ja casterit olisivat paljonkin pielessä. Toki myös mikäli auraus muuttuu saman verran kummaltakin puolelta(varsinkin silloin kun molemmat nurkat uusitaan yhtä aikaa), voi kokonaisauraus olla paljonkin pielessä, ja ratti silti suorassa.
Eli ratin asento ei todellakaan kerro yhtään mitään alla olevista akselistokulmista.---- Bee äm dapl juu ----
Comment
-
-
Originally posted by jamoc8 View PostKerropa mitä siellä voisi muuttua, kun säätöosiin ei kosketa? Toki negatiivista hivenen lisää kun lyhyempää jousta laitetaan.. ja casteria eikä camberia ei 39:stä pysty säätämään, ainakaan edestä.
Oman kokemukseni mukaan "halpapajojen" suuntauslaitteistoja ei kalibroida säännöllisesti/ koskaan. Eli varmasti säädettävää löytyy kun menet vain liikkeestä toiseen, mittälaitteissa niin paljon eroja.. Jopa suoralla lankulla/ silmillä näkee taka-aurauksen paremmin kuin paskalla laitteistolla.
Sitten....sadannen kerran....myös e39:n etupäästä PYSTYY TODELLAKIN SÄÄTÄMÄÄN KAIKKIA kulmia, jos/kun ne vain HALUTAAN säätää. Tämän ihmeellisen urbaanilegendan mukaan ei tietenkään voi, mutta voin luvata että kyse todellakin on vain siitä HALUTAANKO ne säätää vai ajaa "premiumluokan" autolla jonka alustakulmat ovat jotain muuta kuin mitkä ne PITÄISIVÄT olla.
"Suoralla lankulla" on kyllä aika vaikea saada mitään mitta-arvoja, mutta mikäli tämä on ainoa keino mittailla sen "premium auton" alustakulmia vain siksi että kunnollisia suuntauslaitteistoja ei Suomesta löydy, niin voimme toki kysyä onko kyse todellakin laitteistojen puutteista vai jostain muusta?
Comment
-
-
Niinpä, jos todella halutaan säätää. Eli viilataan/ porataan iskarin yläpää liikkuvvaksi sivulle ja eteenpäin. Ja turvaudutaan sen jälkeen isoihin rikkoihin muttereiden alla. Ja tämähän vaatiin noin sentin sivuttaisliikuttamismahdollisuuden jotta asteen saapi muutettua esim camberia.
Sanotaanko, että suoralla lankulla voi tarkistaa esim takapään aurauksen silmämääräisesti.
Originally posted by Hemi View PostSiis KAIKKI kulmat muuttuvat jo pelkästään avaamalla ja uudelleen kiinnittämällä esim.etupään tuentoja.
Sitten....sadannen kerran....myös e39:n etupäästä PYSTYY TODELLAKIN SÄÄTÄMÄÄN KAIKKIA kulmia, jos/kun ne vain HALUTAAN säätää. Tämän ihmeellisen urbaanilegendan mukaan ei tietenkään voi, mutta voin luvata että kyse todellakin on vain siitä HALUTAANKO ne säätää vai ajaa "premiumluokan" autolla jonka alustakulmat ovat jotain muuta kuin mitkä ne PITÄISIVÄT olla.
"Suoralla lankulla" on kyllä aika vaikea saada mitään mitta-arvoja, mutta mikäli tämä on ainoa keino mittailla sen "premium auton" alustakulmia vain siksi että kunnollisia suuntauslaitteistoja ei Suomesta löydy, niin voimme toki kysyä onko kyse todellakin laitteistojen puutteista vai jostain muusta?---- Bee äm dapl juu ----
Comment
-
-
Originally posted by jamoc8 View PostNiinpä, jos todella halutaan säätää. Eli viilataan/ porataan iskarin yläpää liikkuvvaksi sivulle ja eteenpäin. Ja turvaudutaan sen jälkeen isoihin rikkoihin muttereiden alla. Ja tämähän vaatiin noin sentin sivuttaisliikuttamismahdollisuuden jotta asteen saapi muutettua esim camberia.
Sanotaanko, että suoralla lankulla voi tarkistaa esim takapään aurauksen silmämääräisesti.
Etukelkan siirrolla/asemoinnilla saadaan paljon aikaiseksi kun ohjurit "viilataan", ja siis paljon ennen kuin mihinkään muuhun tarvitsee puuttua. Hienosäätöä löytyy tietenkin vielä tämän jälkeen reaktiotankojen ja alatukivarsien kiinnityspisteistä.
Mikäli iskarin/perssonin yläpään kiinnityspisteitä ei halua lähteä "viilailemaan" itse perssontunneliin, voi toki lautasen välissä käyttää epäkeskeistä säätölevyäkin. Castereihin harvoin tarvitsee käytännössä yläpäästä kajota, eli säätövara tehdään käytännössä VAIN camberisäätöjä varten kuten ne ovat VAKIONA suurimmassa osassa esim.e46:sta joten ei se nyt niin ihmeellinen asia ole.
Ainakin minä olen niin omistani kuin kymmenistä/sadoista asiakkaiden kovankin kolarin kokeneista ja/tai paljonkin madalletuista autoistakin saanut KAIKKI etupään kulmat AINA kaikkien tehdastoleranssien sisälle viimeisen viidentoistavuoden ajan, eikä tässä ole todellakaan mitään ongelmaa.
Comment
-
-
Homma olis ajankohtainen itselläkin, autona tosin e36.
Kenelle tuon kiikutan (pk-seutu) ettei mene kikkailuksi koko homma ?
Käsi ylös jos joku foorumilta tuon voi tehdä pk seudulla.sigpic
E91 320D /// M-SPORT Touring
Ex: E36 328 /// Touring Ex harraste, nykyinen kiertopalkinto
Ex: E30 325 Touring
Comment
-
-
Ite kävin omasta mittauttaa ohjauskulmat tossa konala shellin rs superhuollossa 69e.. eipä sieltä kyllä hirveesti auvennu ulottuvuuksia et miten ne osaa säätää niitä kulmia.. casteria liian vähän edessä ja takaa oli camperin säädöt jumissa... joten aika +-0 eli nyt pitää rupee miettii mistä täristäminen johtuu ku kulmat on edessä ok ei oo auraukset vituillaan / muuta semmosta...
Tämmösen lapun sain sieltä kätöseen: http://img89.imageshack.us/img89/948/img1011lo6.jpgsigpic
Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)
Comment
-
-
säätöä Porissa?
Elikkäs onko tietoa mihin Porissa/Porin seudulla kannattaisi mennä nelipyöräsuuntaus teettämään? Johanssonin korjaamolla kävin jo, mutta siellä oli suunnattiin vaan ohjaus ja todettiin legendaarinen "ei sille takapäälle voi mitään säätöjä tehdä eikä sillä ole niin merkitystäkään". Euromasterista ei ole aikaisempien autojen kohdalla myöskään mitään kovin hyvää sanottavaa. Vianorilla ilmeisesti tehdään suuntauksia ja Takalassa Noormarkussa. Miten on Rinta-Joupin huolto, tehdäänkö siellä? On kyllä silti vähän huonossa maineessa tuo merkkihuolto Porissa... Kertokaas nyt onko jollain kokemuksia, ettei tarvi joka puulaakiin kiikuttaa rahoja..
Comment
-
Comment