Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ja nelipyöräsuuntaus ?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hankey
    Newbiemmer
    • May 2003
    • 11

    #46
    Originally posted by Hemi View Post
    Nämä mitat löytyvät automaattisesti mittalaitteiston kovalevyltä, kun autosi tiedot/malli on siihen syötetty.
    Mutta paljonkohan esim. akselivälissä on toleranssi?

    Comment

    • Matula
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2007
      • 1706

      #47
      Originally posted by Hankey View Post
      Vanha aihe ylös.
      Mistä löytyy akselistojen mitat e39:ään ja toleranssit?
      Eli tarvetta alustanmittaukseen tarvittaville mitoille.
      Originally posted by Hankey View Post
      Mutta paljonkohan esim. akselivälissä on toleranssi?
      Tarkoitatko alustanmittauksella nelipyörää vai korinmittausta?

      Comment

      • Hankey
        Newbiemmer
        • May 2003
        • 11

        #48
        Alustanmittaus = Korinmittausta vai akselistojen mittausta?
        Last edited by Hankey; 31-03-2008, 20:58.

        Comment

        • jamoc8
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2005
          • 277
          • Oulu

          #49
          No ei todellakaan. Itse vaihdatin iskarit ja jouset, ja kielisin säätämästä ja kas kummaa, ratti pysyi just samassa kuin vanhoillakin osilla. Oisin ollut reilu 60 kymppiä köyhempi siitä varmistuksesta, että kaikki on kohdillaan.


          Originally posted by Kparta View Post
          Olen hommaamassa uusia vanteita + renkaita. Siis orggis vanteiden tilalle isommat, 18" tai 19".

          Onko tällöin järkevää mennä teetättämään nelipyöräsuuntaus?
          ---- Bee äm dapl juu ----

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #50
            Originally posted by jamoc8 View Post
            No ei todellakaan. Itse vaihdatin iskarit ja jouset, ja kielisin säätämästä ja kas kummaa, ratti pysyi just samassa kuin vanhoillakin osilla. Oisin ollut reilu 60 kymppiä köyhempi siitä varmistuksesta, että kaikki on kohdillaan.
            Ratti toki pysyy helposti suorassa vaikka camberit ja casterit olisivat paljonkin pielessä. Toki myös mikäli auraus muuttuu saman verran kummaltakin puolelta(varsinkin silloin kun molemmat nurkat uusitaan yhtä aikaa), voi kokonaisauraus olla paljonkin pielessä, ja ratti silti suorassa.
            Eli ratin asento ei todellakaan kerro yhtään mitään alla olevista akselistokulmista.

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10076
              • KVLA

              #51
              Originally posted by Hemi View Post
              Ratti toki pysyy helposti suorassa vaikka camberit ja casterit olisivat paljonkin pielessä. Toki myös mikäli auraus muuttuu saman verran kummaltakin puolelta(varsinkin silloin kun molemmat nurkat uusitaan yhtä aikaa), voi kokonaisauraus olla paljonkin pielessä, ja ratti silti suorassa.
              Eli ratin asento ei todellakaan kerro yhtään mitään alla olevista akselistokulmista.
              Näin se on.Omaanikin kävin varmistuksena nelipyörä suuntauksen teettämässä ennen uusia kesäpyöriä.Ettei tuolla "kuudenkympin säästöllä" joudu ostamaan tonnin renkaita.Auto kyllä kulki suoraan ratinkin ollessa kohdillaan,mutta kyllä niitä taka camppereita ja aurauksia molemmilta akseleilta silti ruuvattiin.

              Ajossa en näin talvinopeuksilla huomannut mitään muutosta,mutta varmasti takarenkaat ainakin kestävät nyt kauemmin.

              Comment

              • jamoc8
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2005
                • 277
                • Oulu

                #52
                Kerropa mitä siellä voisi muuttua, kun säätöosiin ei kosketa? Toki negatiivista hivenen lisää kun lyhyempää jousta laitetaan.. ja casteria eikä camberia ei 39:stä pysty säätämään, ainakaan edestä.
                Oman kokemukseni mukaan "halpapajojen" suuntauslaitteistoja ei kalibroida säännöllisesti/ koskaan. Eli varmasti säädettävää löytyy kun menet vain liikkeestä toiseen, mittälaitteissa niin paljon eroja.. Jopa suoralla lankulla/ silmillä näkee taka-aurauksen paremmin kuin paskalla laitteistolla.


                Originally posted by Hemi View Post
                Ratti toki pysyy helposti suorassa vaikka camberit ja casterit olisivat paljonkin pielessä. Toki myös mikäli auraus muuttuu saman verran kummaltakin puolelta(varsinkin silloin kun molemmat nurkat uusitaan yhtä aikaa), voi kokonaisauraus olla paljonkin pielessä, ja ratti silti suorassa.
                Eli ratin asento ei todellakaan kerro yhtään mitään alla olevista akselistokulmista.
                ---- Bee äm dapl juu ----

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #53
                  Originally posted by jamoc8 View Post
                  Kerropa mitä siellä voisi muuttua, kun säätöosiin ei kosketa? Toki negatiivista hivenen lisää kun lyhyempää jousta laitetaan.. ja casteria eikä camberia ei 39:stä pysty säätämään, ainakaan edestä.
                  Oman kokemukseni mukaan "halpapajojen" suuntauslaitteistoja ei kalibroida säännöllisesti/ koskaan. Eli varmasti säädettävää löytyy kun menet vain liikkeestä toiseen, mittälaitteissa niin paljon eroja.. Jopa suoralla lankulla/ silmillä näkee taka-aurauksen paremmin kuin paskalla laitteistolla.
                  Siis KAIKKI kulmat muuttuvat jo pelkästään avaamalla ja uudelleen kiinnittämällä esim.etupään tuentoja.
                  Sitten....sadannen kerran....myös e39:n etupäästä PYSTYY TODELLAKIN SÄÄTÄMÄÄN KAIKKIA kulmia, jos/kun ne vain HALUTAAN säätää. Tämän ihmeellisen urbaanilegendan mukaan ei tietenkään voi, mutta voin luvata että kyse todellakin on vain siitä HALUTAANKO ne säätää vai ajaa "premiumluokan" autolla jonka alustakulmat ovat jotain muuta kuin mitkä ne PITÄISIVÄT olla.
                  "Suoralla lankulla" on kyllä aika vaikea saada mitään mitta-arvoja, mutta mikäli tämä on ainoa keino mittailla sen "premium auton" alustakulmia vain siksi että kunnollisia suuntauslaitteistoja ei Suomesta löydy, niin voimme toki kysyä onko kyse todellakin laitteistojen puutteista vai jostain muusta?

                  Comment

                  • jamoc8
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2005
                    • 277
                    • Oulu

                    #54
                    Niinpä, jos todella halutaan säätää. Eli viilataan/ porataan iskarin yläpää liikkuvvaksi sivulle ja eteenpäin. Ja turvaudutaan sen jälkeen isoihin rikkoihin muttereiden alla. Ja tämähän vaatiin noin sentin sivuttaisliikuttamismahdollisuuden jotta asteen saapi muutettua esim camberia.

                    Sanotaanko, että suoralla lankulla voi tarkistaa esim takapään aurauksen silmämääräisesti.


                    Originally posted by Hemi View Post
                    Siis KAIKKI kulmat muuttuvat jo pelkästään avaamalla ja uudelleen kiinnittämällä esim.etupään tuentoja.
                    Sitten....sadannen kerran....myös e39:n etupäästä PYSTYY TODELLAKIN SÄÄTÄMÄÄN KAIKKIA kulmia, jos/kun ne vain HALUTAAN säätää. Tämän ihmeellisen urbaanilegendan mukaan ei tietenkään voi, mutta voin luvata että kyse todellakin on vain siitä HALUTAANKO ne säätää vai ajaa "premiumluokan" autolla jonka alustakulmat ovat jotain muuta kuin mitkä ne PITÄISIVÄT olla.
                    "Suoralla lankulla" on kyllä aika vaikea saada mitään mitta-arvoja, mutta mikäli tämä on ainoa keino mittailla sen "premium auton" alustakulmia vain siksi että kunnollisia suuntauslaitteistoja ei Suomesta löydy, niin voimme toki kysyä onko kyse todellakin laitteistojen puutteista vai jostain muusta?
                    ---- Bee äm dapl juu ----

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #55
                      Originally posted by jamoc8 View Post
                      Niinpä, jos todella halutaan säätää. Eli viilataan/ porataan iskarin yläpää liikkuvvaksi sivulle ja eteenpäin. Ja turvaudutaan sen jälkeen isoihin rikkoihin muttereiden alla. Ja tämähän vaatiin noin sentin sivuttaisliikuttamismahdollisuuden jotta asteen saapi muutettua esim camberia.

                      Sanotaanko, että suoralla lankulla voi tarkistaa esim takapään aurauksen silmämääräisesti.
                      Ensinnäkin, jos senttien säätöihin pitää e39:n etupäässä ryhtyä, on jotain vialla/hajalla, tai keulan kolarivauriota ei ole viety mittojen suhteen loppuun asti. Ensisijainen toimenpide tällöin on luonnollisesti ehjien osien vaihto ja/tai "nenän" robotissa paikalleen veto.
                      Etukelkan siirrolla/asemoinnilla saadaan paljon aikaiseksi kun ohjurit "viilataan", ja siis paljon ennen kuin mihinkään muuhun tarvitsee puuttua. Hienosäätöä löytyy tietenkin vielä tämän jälkeen reaktiotankojen ja alatukivarsien kiinnityspisteistä.
                      Mikäli iskarin/perssonin yläpään kiinnityspisteitä ei halua lähteä "viilailemaan" itse perssontunneliin, voi toki lautasen välissä käyttää epäkeskeistä säätölevyäkin. Castereihin harvoin tarvitsee käytännössä yläpäästä kajota, eli säätövara tehdään käytännössä VAIN camberisäätöjä varten kuten ne ovat VAKIONA suurimmassa osassa esim.e46:sta joten ei se nyt niin ihmeellinen asia ole.
                      Ainakin minä olen niin omistani kuin kymmenistä/sadoista asiakkaiden kovankin kolarin kokeneista ja/tai paljonkin madalletuista autoistakin saanut KAIKKI etupään kulmat AINA kaikkien tehdastoleranssien sisälle viimeisen viidentoistavuoden ajan, eikä tässä ole todellakaan mitään ongelmaa.

                      Comment

                      • Silli
                        Bimmer Rookie
                        • May 2003
                        • 101
                        • Vantaa

                        #56
                        Homma olis ajankohtainen itselläkin, autona tosin e36.
                        Kenelle tuon kiikutan (pk-seutu) ettei mene kikkailuksi koko homma ?
                        Käsi ylös jos joku foorumilta tuon voi tehdä pk seudulla.
                        sigpic
                        E91 320D /// M-SPORT Touring
                        Ex: E36 328 /// Touring Ex harraste, nykyinen kiertopalkinto
                        Ex: E30 325 Touring

                        Comment

                        • Exami
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2004
                          • 986
                          • Hyvinkää, Tuusula

                          #57
                          Ite kävin omasta mittauttaa ohjauskulmat tossa konala shellin rs superhuollossa 69e.. eipä sieltä kyllä hirveesti auvennu ulottuvuuksia et miten ne osaa säätää niitä kulmia.. casteria liian vähän edessä ja takaa oli camperin säädöt jumissa... joten aika +-0 eli nyt pitää rupee miettii mistä täristäminen johtuu ku kulmat on edessä ok ei oo auraukset vituillaan / muuta semmosta...

                          Tämmösen lapun sain sieltä kätöseen: http://img89.imageshack.us/img89/948/img1011lo6.jpg
                          sigpic
                          Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                          Comment

                          • KuuKi
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 1055
                            • Lahti

                            #58
                            -----
                            Last edited by KuuKi; 03-05-2013, 14:57.
                            KuukiFix palvelee...
                            sigpic
                            NYT: A1 8X, T3, 190e
                            EX: S5 8T coupe, S4 B5 avant, S3 8L, E46 330dA Touring, E36 318tds Compact airride, E36 325i coupe, E36 320iA coupe, E30 320i & 316

                            Comment

                            • m5 lemans
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2005
                              • 190
                              • espoo

                              #59
                              Kävin HeKan luona "ämmäni" kanssa ja kyllä hän hommansa osaa. Suosittelen. Nimimerkillä kranttu...

                              Comment

                              • jyrtsä
                                Newbiemmer
                                • Aug 2006
                                • 27

                                #60
                                säätöä Porissa?

                                Elikkäs onko tietoa mihin Porissa/Porin seudulla kannattaisi mennä nelipyöräsuuntaus teettämään? Johanssonin korjaamolla kävin jo, mutta siellä oli suunnattiin vaan ohjaus ja todettiin legendaarinen "ei sille takapäälle voi mitään säätöjä tehdä eikä sillä ole niin merkitystäkään". Euromasterista ei ole aikaisempien autojen kohdalla myöskään mitään kovin hyvää sanottavaa. Vianorilla ilmeisesti tehdään suuntauksia ja Takalassa Noormarkussa. Miten on Rinta-Joupin huolto, tehdäänkö siellä? On kyllä silti vähän huonossa maineessa tuo merkkihuolto Porissa... Kertokaas nyt onko jollain kokemuksia, ettei tarvi joka puulaakiin kiikuttaa rahoja..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎