Kysymys GM:stä ja sen toiminnasta. Kylmänä liikkeellelähössä luistaa. Eli pihasta lähtiessä pihatiellä ehtii laittaa kakkosen tupaan (tai ei) ja pihatien päässä pysähdyksen jälkeen ku lähtee, nii luistaa. Vai luistaako? Huomasin eilen, että kierrokset laskee liikkeellelähössä ja tuntuu ettei liiku ja sitte saa "pidon" takasi ja sitte liikkuu normaalisti. Aiheuttaako laatikon luistaminen kierrosten laskun ja tunteen, että moottori hyytyis? Oon tämän huomannu ennenkin, harvoin vaan tulee kiekkamittaria kattottua tässä tilanteessa. Jos siinä hyytyessä painaa kaasua enemmän, nii lähtee sitte nykäsemällä jatkamaan. Jos pintakaasulla, nii junnaa sekunnin ja sitte lähtee. Se on siis lyhytkestoinenki se liikkeellelähön tahmeus. sekunti-kaks. Muuten ei mitään outoa laatikon toiminnassa. Kokeilin vetää 1600kg asuntovaunuaki tuossa syssyllä ja ei se siinä oikutellu yhtään.
E39 Kysymyksiä ja vastauksia XVII
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Sen luulisi menevän vikatilaan jos oikeasti luistaa. Turbiinia epäilisin.Originally posted by Samppae39 View PostTeki samaa ennen öljynvaihtoa ja sen jälkeen. 338tkm ajettu. Ölpät vaihettu ekan kerran 330tkm kohalla.F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
Momentinmuunnin näissä GM laatikoissa muttenkin yleensä se alkulähde täystuholle. Itsekin tuossa tilanteessa harkitsisin momentinmuuntimen uusimista varsinkin, jos sen pystyy omatoimisesti suorittamaan. Jos homma täytyy ulkoistaa, niin toki konsultoisin ensin vaikkapa herra Siekkistä järkevästä lähestymistavasta.Originally posted by peto2 View Post
Sen luulisi menevän vikatilaan jos oikeasti luistaa. Turbiinia epäilisin.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
Joo ei onnistu omatoimisesti. Siekkiselle joskus keväällä soittelin ja ei sillä ollu muuta vinkkiä, ku ajaa niin kauan ku liikkuu ja sitte vaihtaa toimivan laatikon tilalle. Se vaan häirihtee, että kierrokset laskee takerrellessa, ei nouse niinku luistaessa olettas. Ja alkoki kevättalvella ihan yhtäkkiä. Mutta ei oo kyllä pahentunukkaan tässä.Originally posted by Clavurion View Post
Momentinmuunnin näissä GM laatikoissa muttenkin yleensä se alkulähde täystuholle. Itsekin tuossa tilanteessa harkitsisin momentinmuuntimen uusimista varsinkin, jos sen pystyy omatoimisesti suorittamaan. Jos homma täytyy ulkoistaa, niin toki konsultoisin ensin vaikkapa herra Siekkistä järkevästä lähestymistavasta.
Comment
-
No sitten menen aikaisemmalla mielipiteelläni. Omaan GM laatikkoon uusin profylaktisesti muuntimen 290 tkm nurkilla. Lisäksi huuhteluöljynvaihdot. Nyt 410 tkm mittarissa ilman ongelmia.Originally posted by Samppae39 View Post
Joo ei onnistu omatoimisesti. Siekkiselle joskus keväällä soittelin ja ei sillä ollu muuta vinkkiä, ku ajaa niin kauan ku liikkuu ja sitte vaihtaa toimivan laatikon tilalle. Se vaan häirihtee, että kierrokset laskee takerrellessa, ei nouse niinku luistaessa olettas. Ja alkoki kevättalvella ihan yhtäkkiä. Mutta ei oo kyllä pahentunukkaan tässä.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
Oisko joku hyvä paikka mistä hankkia turpiini? Varaosa-autossa on kyllä toimiva koko loota 587tkm ajettuna, että sekin ois vaihtoehto tietty.Originally posted by Clavurion View Post
No sitten menen aikaisemmalla mielipiteelläni. Omaan GM laatikkoon uusin profylaktisesti muuntimen 290 tkm nurkilla. Lisäksi huuhteluöljynvaihdot. Nyt 410 tkm mittarissa ilman ongelmia.
Lisätään vielä se, että jos lähtee sportilla pihasta, nii ei tee tuota hyytymistä.
Ja lisätään vielä sekin, että autossa on muutaki outoa. Samanen pihastalähtö kylmänä, niin auto "ryntää" 1500-2000 kierroksen kohdalla, eli kiihtyy huomattavasti, vaikka kaasu pysyy samassa asennossa pintakaasulla. Isommilla vauhdeilla tekee saman noin 1000 kierrosta ylempänä. Lisäks savuttaa reilusti ja kulutuskin on vähintään litran koholla. En tiiä liittyvätkö toisiinsa. Mutta ei oikeen tiedä mistä lähtis edes tuota purkamaan tuota moottorin vikapakettia. Koodeja ei anna ei laatikosta, ei moottorista. Mylly ittessään raksuttaa sievästi ja ei tunnu laiskalta. Mutta täyskiihdytyksessä savutus on huonon bulkkisoftan luokkaa, eli varsin huomattavaa. Kuitenkin leimalla k oli 0,12 kun kunnolla poletti ennen leimaa.Last edited by Samppae39; 29-11-2025, 08:04.
Comment
-
Autogearilta aikoinaan oli omaan ostettu.Originally posted by Samppae39 View Post
Oisko joku hyvä paikka mistä hankkia turpiini? Varaosa-autossa on kyllä toimiva koko loota 587tkm ajettuna, että sekin ois vaihtoehto tietty.
Lisätään vielä se, että jos lähtee sportilla pihasta, nii ei tee tuota hyytymistä.
Ja lisätään vielä sekin, että autossa on muutaki outoa. Samanen pihastalähtö kylmänä, niin auto "ryntää" 1500-2000 kierroksen kohdalla, eli kiihtyy huomattavasti, vaikka kaasu pysyy samassa asennossa pintakaasulla. Isommilla vauhdeilla tekee saman noin 1000 kierrosta ylempänä. Lisäks savuttaa reilusti ja kulutuskin on vähintään litran koholla. En tiiä liittyvätkö toisiinsa. Mutta ei oikeen tiedä mistä lähtis edes tuota purkamaan tuota moottorin vikapakettia. Koodeja ei anna ei laatikosta, ei moottorista. Mylly ittessään raksuttaa sievästi ja ei tunnu laiskalta. Mutta täyskiihdytyksessä savutus on huonon bulkkisoftan luokkaa, eli varsin huomattavaa. Kuitenkin leimalla k oli 0,12 kun kunnolla poletti ennen leimaa.
Voihan tuo toki olla kuluma tai lika venttiilipöydässäkin. Vähän jännä jos se sport-asennossa ei tee tuota, toisaalta sportilla ne paineet on isommat ja tuota kautta virtaukset venttiilipöydässä saattaa olla vähän kovemmat. Joka tapauksessa kuten clavurion sanoi, ei tuo momentinmuuntimen vaihto ennalta hukkaan mene kuitenkaan.
Jos ei se muuta asiaa, niin sitten venttiilipöydälle puhdistus ja kasaus, jos ei sitten samalla tee. Tiivisteet siihen on hyvä vaihtaa samalla vähintään, tarkempi mies varmaan uusisi solennoiditkin ja ne o-renkaat lootan rungon ja venttiilipöydän väliin.
Eli tuolta https://www.vaihteistokauppa.fi/en/a...ters/c/130812/
Last edited by Jarger; 29-11-2025, 12:01.
Comment
-
Siekkinen meinas, ettei noita kannata korjata, tulee nii kalliiks. Eikä itte pysty, nii teettämällä ainaki tulee kalliiks. Halvempi vaihtaa vaan loota jos tuo leviää.Originally posted by Jarger View Post
Autogearilta aikoinaan oli omaan ostettu.
Voihan tuo toki olla kuluma tai lika venttiilipöydässäkin. Vähän jännä jos se sport-asennossa ei tee tuota, toisaalta sportilla ne paineet on isommat ja tuota kautta virtaukset venttiilipöydässä saattaa olla vähän kovemmat. Joka tapauksessa kuten clavurion sanoi, ei tuo momentinmuuntimen vaihto ennalta hukkaan mene kuitenkaan.
Jos ei se muuta asiaa, niin sitten venttiilipöydälle puhdistus ja kasaus, jos ei sitten samalla tee. Tiivisteet siihen on hyvä vaihtaa samalla vähintään, tarkempi mies varmaan uusisi solennoiditkin ja ne o-renkaat lootan rungon ja venttiilipöydän väliin.
Eli tuolta https://www.vaihteistokauppa.fi/en/a...ters/c/130812/
Comment
-
Oletko Recro:n nykyisiä hintoja kysellyt? https://recro.eu/fi/Originally posted by Samppae39 View Post
Siekkinen meinas, ettei noita kannata korjata, tulee nii kalliiks. Eikä itte pysty, nii teettämällä ainaki tulee kalliiks. Halvempi vaihtaa vaan loota jos tuo leviää.
Comment
-
Joskus availin tuollaisen pariin kertaan, mutta vain isoon lukkorenkaaseen asti. Onnistuin kyllä siistimään sen ja löytämään viankin, mutta vain seurauksen, en itse syytä.Originally posted by Samppae39 View Post
Siekkinen meinas, ettei noita kannata korjata, tulee nii kalliiks. Eikä itte pysty, nii teettämällä ainaki tulee kalliiks. Halvempi vaihtaa vaan loota jos tuo leviää.
No, syyn korvasin kyllä lootan ostajalle jälkikäteen, kun käytti sen pajalla.
Mutta ei nuo niin hankalia ole, ainakaan tuo loota. Toki aikaavievää hommaa on joka tapauksessa. Tuo venttiilipöytä ei ainakaan paha ole vaikka vaihtaa, kun ei tarvitse lootaakaan irroittaa, jos haluaa kokeilla.
Suomessa se kannattavuus menee käytännössä käsi kädessä työn määrän kanssa, kun sen teettää jollakulla toisella.
Comment
-
Buksinilta kyselin keväällä. Lupas selvitää, ei oo vissiin vielä selvinny.Originally posted by Heguli 31 View Post
Oletko Recro:n nykyisiä hintoja kysellyt? https://recro.eu/fi/
Comment
-
Tunkin nokassa en ala touhaamaan tommosta ja ku ei oo nosturia, nii se pitäs ulkoistaa. Siekkinen meinas, että osiaki on vaikee löytää. Venttiilivika kyllä kuulostais loogisemmalta, mitä turbiini. Mitään muita turbiiniin viittaavia vikoja ei ole. Ei täristä tms. Kai ny 8tkm aikana ois turbiinista sen verran mujua irronnu, että loota ois vainaa jo jos tuo turbiini olis menossa. Paha sanoa, ku en näiden sielunelämää ymmärrä. Eikä kyllä edelleenkään se sovi järkeen, että luistava laatikko laskis moottorin kierroksia luistaessaan liikkeellelähössä.Originally posted by Jarger View Post
Joskus availin tuollaisen pariin kertaan, mutta vain isoon lukkorenkaaseen asti. Onnistuin kyllä siistimään sen ja löytämään viankin, mutta vain seurauksen, en itse syytä.
No, syyn korvasin kyllä lootan ostajalle jälkikäteen, kun käytti sen pajalla.
Mutta ei nuo niin hankalia ole, ainakaan tuo loota. Toki aikaavievää hommaa on joka tapauksessa. Tuo venttiilipöytä ei ainakaan paha ole vaikka vaihtaa, kun ei tarvitse lootaakaan irroittaa, jos haluaa kokeilla.
Suomessa se kannattavuus menee käytännössä käsi kädessä työn määrän kanssa, kun sen teettää jollakulla toisella.Last edited by Samppae39; Yesterday, 21:26.
Comment
-
Ymmärrettävää.Originally posted by Samppae39 View Post
Tunkin nokassa en ala touhaamaan tommosta ja ku ei oo nosturia, nii se pitäs ulkoistaa. Siekkinen meinas, että osiaki on vaikee löytää. Venttiilivika kyllä kuulostais loogisemmalta, mitä turbiini. Mitään muita turbiiniin viittaavia vikoja ei ole. Ei täristä tms. Kai ny 8tkm aikana ois turbiinista sen verran mujua irronnu, että loota ois vainaa jo jos tuo turbiini olis menossa. Paha sanoa, ku en näiden sielunelämää ymmärrä. Eikä kyllä edelleenkään se sovi järkeen, että luistava laatikko laskis moottorin kierroksia luistaessaan liikkeellelähössä.
Noissa on venttiilipöydissä kulumahommia myös. 5L40E valvebody problems löytyy lisää lueskeltavaa.
Itselle oli puoli venttiilipöytää vaihdettu takuuseen lootan kunnostuksen yhteydessä kun auto oli 3-4v vanha X5:een... eka remppa siis. Noin 150tkm kohdalla.
Oli toki varmaan muutakin, mutta tuo oli sellainen minkä näki, kun päiväys puolessa pöydässä oli uudempi kuin loota itse
Comment
Comment