e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Smartone
    Newbiemmer
    • Aug 2005
    • 29

    Tutinat johtui renkaiden painoista

    Kesärenkailla tutisi juuri niinkuin täällä on kymmenissä tarinoisa kerrottu, myös omassani. Tasapainotutin syksyllä kesäkumit, tutinat ei loppunu, vaihdoin talvikumit ja vanteet, tutinat loppui, keväällä vaihdoin kesäkumit,taas alkoi tutinat. Menin rengasliikkeeseen (Oulun euromaster) ja kerroin vaivani. Kaveri sanoi että no pannaanpa puntarille ne renkaat ja katotaan. Seuraavaksi kysyi että niin missäs nämä on tasapainotettu... on meinaan puntit päin p....

    No sitten painotettiin uusiksi ja yksi vanne jossa oli merkityksetön heitto siirrettiin varmuuden vuoksi edestä taakse. Ei tutise enää.

    Siis tsekatkaa renkaat, vanteet ja painotukset niin loppuu tutinat. Älkää luottako siihen että no on ne katottu. Kattojia on näköjään joka lähtöön.

    Comment

    • TROCK
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 435
      • Tampere

      tutina todella syö miestä...

      Itellä kans alkoi e39:ssä tutinat, kun vaihdoin talvimunkeista keväällä 17" kesäkiekkoihin. Vaihtelin renkaita edestä taakse ja toisinpäin, mutta mikään ei tuntunut auttavan. Joskus ilmiötä ei ollut, mutta useimmiten sen saattoi havaita nopeuksissa 50-60 ja 80-110.

      No viime maanantaina vein kiekot sitten tasapainotukseen (eri paikkaan, kuin mistä oli ostettu) ja nehän oli ihan päin persettä! Kolmea kumia käännettiin vanteella, yhdelle riitti uudelleen tasapainotus. Selkäheittoakin noissa kolmessa oli melkoisesti, mutta ainakin Rengasmaan poikien mukaan he saivat ne sellaiseen malliin, ettei pitäisi tutinoiden siitä johtua. Alkuun tuntui hyvältä, mutta vain päivän...!

      Eli kait sitä täytyy alkaa jotain alustaan vaihtaan. Autolla on ajettu nyt 124tkm ja viime huollossa oli huoltoraporttiin raapustettu, että "vasemmassa takapyörän alapuslassa pieni välys+narisee". Osaiskos joku kertoa, mikä pusla tuo on ja voisikos se vaikuttaa osaltaan tuohon tutinaan?

      Pelkästään tuossa vika ei kuitenkaan voine olla, koska joskus tutisee rattikin ja toisinaan ei. Eli ilmeisesti edessäkin on jotain sanottavaa.
      - - - - - - -
      F10 520dA
      ex E61 530dA, ex E39 530dA

      Comment

      • creative 22
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2005
        • 560
        • Alavus

        Toverit tutisevat, kertokaapa vähän minkälaiset vanne/rengassatsit autoistanne löytyy?Onko kellään ongelmia myös orgisvanteella jossa et ym. varmasti oikein?Minulla on Dezent "reunavanne" ja Falken renkaat 235/45/17-suomeksi:Ei toimiTalvirenkailla 15` ei ongelmia ollut.
        Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

        Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

        BMW Freude Am Fahren

        Comment

        • Vee-eit
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 709
          • Turku

          Originally posted by TROCK
          Eli kait sitä täytyy alkaa jotain alustaan vaihtaan. Autolla on ajettu nyt 124tkm ja viime huollossa oli huoltoraporttiin raapustettu, että "vasemmassa takapyörän alapuslassa pieni välys+narisee". Osaiskos joku kertoa, mikä pusla tuo on ja voisikos se vaikuttaa osaltaan tuohon tutinaan?
          Mulla oli takapyörän alapuslassa eli narinahelassa välystä liki viisi milliä pyörästä mitattuna ja auto ei tärissyt yhtään. En silti väitä etteikö välys lisäisi tärinän mahdollisuutta.
          Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

          Comment

          • Tontsa
            Bimmer Fanatic
            • May 2003
            • 201
            • Uusimaa

            Omassa 15" talvirengastuksessa on tutina aika ikävää(peltivanteet) ja 17" 235 kesäpyörissä huomattavasti hillitympää,molemmista sitä kuitenkin löytyy.
            Kesäpyörät on BBS:n alut.Olisko ollu malli style5 tai jotain.
            Tutina on mallia peräpää/koko auto,innolla seurataan topiccia jos joltain joku taikatemppu hommaan löytyy.
            Täytynee ainakin viedä talvirengastus uudelleen tasapainotukseen,kunhan kelit vaihtuu.
            Audi S3 -07

            Ex: Skoda 120, Opel Kadett -68, Ford Taunus L -76,
            Ford Escort LX -84, Ford Sierra -85, Toyota Carina 2 -88,
            Toyota Celica GT -89, Toyota Corolla Si -94, Toyota Celica/Supra -84,
            BMW 730i -89, Audi S4 -92, Toyota Corolla -89,
            BMW 530dA -00, Audi S3 -07

            Comment

            • TROCK
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2005
              • 435
              • Tampere

              Originally posted by creative 22
              Toverit tutisevat, kertokaapa vähän minkälaiset vanne/rengassatsit autoistanne löytyy?Onko kellään ongelmia myös orgisvanteella jossa et ym. varmasti oikein?Minulla on Dezent "reunavanne" ja Falken renkaat 235/45/17-suomeksi:Ei toimiTalvirenkailla 15` ei ongelmia ollut.
              Niin, itellä ne 15" talvipyörät orkkisaluilla ja misukan nastoilla; ei tutinaa. Ja kesäpyörät 235/45-17 GoodYear Excellenceillä ja vanteena sama kuin creativellä(?) eli Dezent type S; tutisee niin pirusti tietyillä nopeuksilla!
              - - - - - - -
              F10 520dA
              ex E61 530dA, ex E39 530dA

              Comment

              • JKK
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2328
                • Uusimaa

                Excellence

                Originally posted by TROCK
                Niin, itellä ne 15" talvipyörät orkkisaluilla ja misukan nastoilla; ei tutinaa. Ja kesäpyörät 235/45-17 GoodYear Excellenceillä ja vanteena sama kuin creativellä(?) eli Dezent type S; tutisee niin pirusti tietyillä nopeuksilla!
                Hieman ohi aiheen, mutta pakko kysyä mielipidettäsi noista Good-Yearin kumeista? Menin nimittäin tilaamaan samanlaiset itselleni. Eivät ole tosin vielä tulleet, mutta kiinnostaisi tietää millaiset ovat? Melu, suuntavakavuus yms... Toivottavasti en astunut suohon...
                BMW G30 545e M-Sport

                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                Comment

                • Robi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2002
                  • 7606
                  • Vantaa

                  Originally posted by JKK
                  Hieman ohi aiheen, mutta pakko kysyä mielipidettäsi noista Good-Yearin kumeista? Menin nimittäin tilaamaan samanlaiset itselleni. Eivät ole tosin vielä tulleet, mutta kiinnostaisi tietää millaiset ovat? Melu, suuntavakavuus yms... Toivottavasti en astunut suohon...
                  Hiljaiset ja kohtalaisen hyvät ainakin taksikuskien mielestä ajaa...toki jokun verran on ollut ongelmia mm pystyheiton kanssa (eli kumit eivät ole pyöreät)
                  Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                  Tiedustelut priva tai 0452210069

                  Current
                  E61 530d
                  E39 530d
                  E39 520iA
                  E46 330xd
                  E28 528i

                  Comment

                  • Robi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2002
                    • 7606
                    • Vantaa

                    Originally posted by TROCK
                    että "vasemmassa takapyörän alapuslassa pieni välys+narisee". Osaiskos joku kertoa, mikä pusla tuo on ja voisikos se vaikuttaa osaltaan tuohon tutinaan?

                    Pelkästään tuossa vika ei kuitenkaan voine olla, koska joskus tutisee rattikin ja toisinaan ei. Eli ilmeisesti edessäkin on jotain sanottavaa.
                    Narinahela eli nro 2 seuraavassa kuvassa.

                    Linkki sivulle missä osanumerotkin-> KLICK
                    Mulla ainakin aiheutti tärinää joka myös tuntui ratissa aika ajoin. Maksaa muutaman kymppiä ja vaihtoduuni saman verran.
                    Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                    Tiedustelut priva tai 0452210069

                    Current
                    E61 530d
                    E39 530d
                    E39 520iA
                    E46 330xd
                    E28 528i

                    Comment

                    • okko
                      BTCF Honorary Member
                      • Apr 2005
                      • 1770
                      • Honkajoki

                      Omassa alkoi myös tutinat kesärenkaiden pyörittyä alla noin kuukauden (käytettynä ostettu paketti, tosin vasta pienet, mutta häiritsevät. Vein painotukseen kaverille ja "pyysi" kyllä pieniä korjauksia noin 10g luokkaa. Nyt kulkee taas vakaasti. BBS 8,5/18 ja continentalin 245/40/18. Kyllä ne vaan vaikuttaa pienet asiat isoon autoon.
                      When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

                      Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

                      Comment

                      • villej
                        Newbiemmer
                        • Mar 2006
                        • 13
                        • Vantaa

                        E39 tutisee

                        Hei.

                        Edellisiin kumivirityksiin / painotuksiin sellaista, että kumien kanssa pelleily korjaa tilanteen vain hetkeksi. Auto on niin herkkä, että kun 5 grammaa mutaa tarttuu rillaan, niin taas alkaa tutina.

                        Itselläni (E39 Touring -97 178tkm) apurungot kumit kungossa. 5 paria renkaita testattu. 10.7.2006 vaihdettiin iskarit (takana 40%) koska terävissä töyssyissä ikävä tömähdys. Iskarit tosiaan oli ihan lopussa, koska nyt takapää ei enää tömäytä sillan kansissa yhtä pahasti.

                        E39 Touringin alustassa on yksinkertaisesti jotain yleistä mätää ja aion ottaa siitä selvää, vaikka se veisi meikäläisen konkurssiin. Auto muodostaa jonkinlaisen resonaattorin, joka alkaa väristä ajossa. Jos alusta/kumit on aivan tikissä, niin resonaattori pysyy nimellisesti kurissa (resonoi niin nopeasti, ettei sitä takapuolessa huomaa). Jos saisi tekniikan maailman väen analysoimaan ongelmaa...

                        Ajamisen ilo poissa,
                        Ville J.

                        Comment

                        • teepee
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2003
                          • 149
                          • Helsinki

                          Tutina lähti iskareista

                          Mulla lähti tutina edellisessä autossa (E39 '99 528i sedan) kun iskarit kiristettiin. Merkkiliikkeet (Laakkonen+Metro-Auto) eivät löytäneet mitään vikaa, mutta Tapiolan Essolla osasivat löytää vian. Vaikka tärinä tuntui tulevan takaa, silti todellinen syy oli kuulemma etuiskarit, joiden yläpään kiinnityspultit kiristämällä tärinä lakkasi kokonaan.

                          Tästä on aikaa pari vuotta.
                          E39 530dA Touring '01
                          http://www.peltonen.com/

                          Comment

                          • isa
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2005
                            • 40
                            • Espoo

                            Tasapainotus renkaille HYVIN

                            On se senverran tarkka tasapainotuksesta tuo farkku että kun Vi...r Olari ei saanut renkaita tasapainoon , vein seuraavaksi Järvenperään Teknopyörä:ään .
                            Jokaisessa pyörässä 10-45 g heittoa. Kaveri tasapainotti ja nyt menee kun juna 55 ja 110 nopeuksissa. Muissa nopeuksissa tuota värinää ei oikeastaan ole ollutkaan. Se on vaan aika tarkka miten sen vanteen asettaa tuohon tasapainotuskoneeseen. Minulla on alkup BMW alut ja renkaina aika pullat 225/60/16 Nokia NRZI. Aika korkea profiili , mutta hývin toimii sekä soralla että asfaltilla.
                            Voin suositella http://www.teknopyora.fi.
                            Autoni on e39 523 iAT vm 2000 , ajettu 127 tkm. Ei tuontiauto.
                            F10 530i 2012, Havanna Metallic
                            Ex523 iA Touring , 3/2000 , Titansilber

                            Comment

                            • vaviah
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2003
                              • 632
                              • Turku

                              Originally posted by villej
                              10.7.2006 vaihdettiin iskarit (takana 40%) koska terävissä töyssyissä ikävä tömähdys. Iskarit tosiaan oli ihan lopussa, koska nyt takapää ei enää tömäytä sillan kansissa yhtä pahasti.
                              Tämä selittänee itsellänikin saman tömäyksen, jonka ajattelin johtuvan takakelkan puslista, jotka kuitenkin ovat aivan kunnossa. Tämä hyvä lisätieto. Mitä tulee iskareihin, minulle vaihdettiin myös eteen uudet iskarit, mutta tämä ei tutinaan auttanut. Renkaat on kolmeen kertaan tasapainotettu ja kokeiltu on VIISIÄ eri renkaita tähänkin. Ja todella, ainut jolla ei tutissut, oli vanhat ja kuluneet Michelinin kitkat peltivanteilla... Tietääkö joku onko Turun suunnalla jotain todella asiantuntevaa rengasliikettä johon voisi viedä renkaat ensin että saisi pystyheiton pois? Jos ei sillä häviä, vaihdan tod. näköisesti reaktiotangot ja alatukivarret eteen vaikka ovatkin kolmen eri korjaajan mielestä täysin kunnossa...
                              X1 18d sDrive -18
                              320i GT xDrive -13
                              i3 BEV -13
                              X1 18dA xDrive -16
                              X5 3.0iA -00
                              320d Touring -00
                              528iA Touring -97
                              325 CiA -93
                              316i -94
                              316 -88

                              Comment

                              • roibmw
                                Newbiemmer
                                • Apr 2006
                                • 15

                                Originally posted by vaviah
                                Tämä selittänee itsellänikin saman tömäyksen, jonka ajattelin johtuvan takakelkan puslista, jotka kuitenkin ovat aivan kunnossa. Tämä hyvä lisätieto. Mitä tulee iskareihin, minulle vaihdettiin myös eteen uudet iskarit, mutta tämä ei tutinaan auttanut. Renkaat on kolmeen kertaan tasapainotettu ja kokeiltu on VIISIÄ eri renkaita tähänkin. Ja todella, ainut jolla ei tutissut, oli vanhat ja kuluneet Michelinin kitkat peltivanteilla... Tietääkö joku onko Turun suunnalla jotain todella asiantuntevaa rengasliikettä johon voisi viedä renkaat ensin että saisi pystyheiton pois? Jos ei sillä häviä, vaihdan tod. näköisesti reaktiotangot ja alatukivarret eteen vaikka ovatkin kolmen eri korjaajan mielestä täysin kunnossa...
                                Viime viikolla vaihdettiin uudet iskarit (m-sport) myös omaan e39 528iA touringiin ja tömähtely väheni jonkin verran, mutta edelleen "häiritsee" ajoittain.En tiedä kuuluuko tömäyttely sportin alustan ominaisuuksiin ?? Takakelkan puslat oli myös ehjät, autolla ajettu 180tkm ja ko. 11/98. Huomenna menee nelipyöräsuuntaukseen, toivottavasti ratin vatkaaminen loppuu siihen

                                Comment

                                Working...
                                X