Onkohan täällä Rovaniemen seudulla yhtään e39 farkkua m-sport alustalla varustettuna, ois nimittäin kiva verrata tuohon omaan "tömäyttelijaan"?
On varmasti, täällä ainakin yksi joka tömähtelee ja vapisee teiden halkeamissa. Lisäksi tietenkin tärisee 110km/h:n vauhdissa. Puslien vaihto on ohjelmassa loppukesän/syksyn aikana, kunhan ehtisi tekemään sen ulosvetäjän. Merkkiliike osaa veloittaa hommasta aika paljon ja kun periaatteena on ollu tehdä kaikki korjaukset itse, niin homma on venynyt ja venynyt.
Voisihan noita joku päivä testailla, itsellä ei ole tuttavapiirissä yhtään E39 farkkua.
Moro. -98 E39 523iA Touring 180tkm. Samaa probleemaa ja psykiatria kaivataan.
Onkos apurungon puslien kuntoa edes tarkastettu? Mulla oli omassa 523i hiacessa puslat täysin finaalissa 170tkm kohdalla, meni kuin käärme kuorma päällä. Puslien, jousien ja iskarien vaihdon jälkeen on mennyt ilman isompia vapinoita.
Teinpä sitten pienen kokeen, eli takarenkaat ei ollu ihan tasapainossa, ja tämä tyypillinen 55 ja 110 km/h tärinä taas vaivasi.
ME Auto Raisiossa vaihtoi tänään kaikki 4 kpl takapään apurungon puslat (työt 140 ja puslat 59/kpl).
Samoilla tasapainottamattomilla renkailla tärinä hävisi täydellisesti, ja perä kantaa kuorman ja ottaa poikittaistöyssyt upeasti. Mittarissa on 194 tkm, eli kyllä se näyttää olevan puslien ikä ennen 200 tkm täynnä.
Eli tärinästä kärsiville suosittelen samaa lääkettä, jos kaikki muut palikat on jotenkuten kunnossa.
Voisitko laittaa kuvan vaikka netti-ETK:sta että näkisin mitkä osat olit vaihtanut. Itselläkin vaivaa juuri tuo 55km/h ja 110km/h tutinat ja ajattelin koittaa vaihdattaa samat osat.
Mittarissa tällä hetkellä 177tkm ja alustaan ei tietääkseni ole juurikaan palikoita vaihdettu.
Mahtaako homma muuten onnistua kotitallissa vai tarvitaanko jotain erikoistyökaluja?
Laitoin E38:n kesärenkaisiin (225/60/16) taakse paineet 2.8 baariin koska lastia oli paljon (manuaalin suositus). Havaintona oli 90-130km/h:n nopeudessa ilmaantunut pieni tutina. Laskin paineet 2.5 baariin ja tutina on poissa.
hmmm, tuliko siis korjattua alustan väljyydet laskemalla rengaspainetta?
hmmm, tuliko siis korjattua alustan väljyydet laskemalla rengaspainetta?
Alla kirjoitettu on vi*tuilua rehtiin ja kaverilliseen tyyliin:
En tiedä koska alla on renkaat jossa on myös kumia (ei siis ns. nuoriso -vanteensuojat). Takarenkaat on kyllä 3 vuotta vanhat ja paskana neljästä eri kohtaa (paikattu tubelesilla) joten tuntuu, että tasapainotus muuttui kovemmilla paineilla. Pystyheittoakin voi olla. Sen enempää asiaa ei tutkita koska E38:n viimeinen kesä on päällä, autosta tulee vaimon talvivessa.
PS. Voiko sinun E39:n takaluukkuun laittaa myös tavaraa (esim lastenrattaat tai jopa jotain painavampaa?) vai alkaako heti raapia?
Sain viimeinkin Saksasta horsteilta vastauksen sähköpostissa. Kysyivät kärryn tunnistenumeroa ja lupasivat, että joku heidän insinöörinsä tekee korjausehdotelman. Ts. tehtaan oma lista potentiaalisista tutinan lähteistä ja tyyppivioista. Pyysin listan järjesteltynä eli ei kasana osia jotka vaihdetaan kerralla.
Apurungon puslat varmaankin ovat listalla - minulla tosin ne ovat Laakkosen mukaan ehjät. Pitäisi käyttää Robilla tutkailtavana. Ehkä Laakkosella on huononäköistä porukkaa..
Mitä mä oon noita touringin takapuslia katellut niin melkein kaikissa yli 140tkm ajetuissa on ne aivan loppu. Ei kannata luottaa korjaamon sanaan vaan kurkkaa itse. Oli yksi tapaus joka kävi neljä kertaa pajalla, myös laakkosella juuri takapään puslien takia ja siitä huolimatta takakelkan isot puslat oli vaihtamatta. Näytin pokalle ne puslat mitkä pitää vaihtaa ja se lähti siitä pajalle...eipä ole sen jälkeen tärissyt.
Noi on oikeasti helppo tsekata, 21mm pultti auki ja katsoo onko halkeamia puslissa...
Pk-seudulla voin jopa mä kurkata puslien kunnon jos ei itse viitsi.
Onko tuo yhtä helppo tarkistaa sedanista? ja onnistuukohan tunkilla..? tai vaihtoehtosesti jos joku osaisi kertoa Lappeenrannan seudulta jonkun paikan missä saa auton nostettua ylös. Olen yrittänyt etsiä mutta tuntuu että kaikki TI-hallit on nykyään varustettu pelkästään vesiletkulla
-kMA
ps. villej, laita heti infoo kun saat korjausehdotelman ni päästää korjailee..
Mitä mä oon noita touringin takapuslia katellut niin melkein kaikissa yli 140tkm ajetuissa on ne aivan loppu. Ei kannata luottaa korjaamon sanaan vaan kurkkaa itse. Oli yksi tapaus joka kävi neljä kertaa pajalla, myös laakkosella juuri takapään puslien takia ja siitä huolimatta takakelkan isot puslat oli vaihtamatta. Näytin pokalle ne puslat mitkä pitää vaihtaa ja se lähti siitä pajalle...eipä ole sen jälkeen tärissyt.
Juuri näin! ME-Autossakin asentaja oli sattumalta tiskillä kun mä suorastaan vaadin niitä vaihtamaan puslat. Asentaja sitten huikkas sieltä selän takaa, että "viimeksihän ne näytti hyviltä, kun niitä katottiin, eli ei niitä kannata vaihtaa".
Mä sitten totesin, että mä olen asiaan perehtynyt ja käynyt lukuisia keskusteluja kohtalotovereiden kanssa. Siihen asentajan lakoninen vastaus: "Ei kannata uskoa kaikkea mitä netistä lukee..."
laitetaampa ny omatki kokemukset tähän keskusteluun...eli mulla ei ainakaa toistaiseski ole tota tärinä-ongelmaa vielä ollu paitsi sillon ku ajaa kauan aikaa tasakaasulla n.100km/h ja siitä lähtee tasasesti kiihdyttämään niin auto takapäästä kuuluu ihmeellinen jurina ja koko auto tärisee n.2sekuntia.tässä vaiheessa nopeus on jotain +110km/h.eipä toi oo kovin pahasti ajamistä häirinny mut ihmetyttää vaan että mistähän tommonen tärinä johtuu? autona siis e39 530d
Mercedes Benz Cls 350cdi W218
Opel Insignia 2.0 Cdti
Scania R560 8x4
Juuri näin! ME-Autossakin asentaja oli sattumalta tiskillä kun mä suorastaan vaadin niitä vaihtamaan puslat. Asentaja sitten huikkas sieltä selän takaa, että "viimeksihän ne näytti hyviltä, kun niitä katottiin, eli ei niitä kannata vaihtaa".
Mä sitten totesin, että mä olen asiaan perehtynyt ja käynyt lukuisia keskusteluja kohtalotovereiden kanssa. Siihen asentajan lakoninen vastaus: "Ei kannata uskoa kaikkea mitä netistä lukee..."
No pidin kuitenkin pääni, ja tutinat hävis
- noh, näitä lökäpöksy-nenänkaivaja-minä-tiedän-kaiken-olen-asentanut-autoja-pienestä-pitäen-asentajia valitettavasti löytyy aina sieltä täältä, onneksi taitavat sentään olla jo katoavaa kansanperinnettä
No niin, irroitin tänään molemmat etupyörät autostani, purkasin jarrut.Etunapojen ja jarrulevyjen välissä oli reippaasti ruostetta, annoin porakonetta ja "neekerin tukkaa", oikein huolella.Kasasin ja koeajolle..masentava oli lopputulos, tutina lähes tuplaantui!
Täytyy kyllä alata suunnittelemaan toisia renkaita ja ehkä vanteitakin.
Nämä nykyiset on painotettu jo 4 kertaa, tuloksetta..
No niin, irroitin tänään molemmat etupyörät autostani, purkasin jarrut.Etunapojen ja jarrulevyjen välissä oli reippaasti ruostetta, annoin porakonetta ja "neekerin tukkaa", oikein huolella.Kasasin ja koeajolle..masentava oli lopputulos, tutina lähes tuplaantui!
Et ole kuitenkaan vielä vaihtanut alatukivarsia? Minulla ainoa ongelma on ollut ratin heiluminen 85-95km/h vauhdissa ja jarrutuksissa, talvirenkailla ihan sama juttu. Heräteostin eBaysta uudet reaktiotangot, alatukivarret ja raidetangot (myös sisänivelet) joten ehkäpä niillä saa jotain muutosta, toivottavasti parempaan... Koiranluut vaihdoin jo (toinen oli väljä) ja etuiskarien yläpuolen laakerit, takaiskarit yms. vaihtuu viikonloppuna. Tämähän alkoi etuiskarien vaihdolla (joka pitää tehdä nyt osin uudestaan), mutta sitten tuli innostus tehdä koko juttu vähän paremmin.
Hmmm..auton alla makaavia Bmw-kuljettajia voi näköjään bongata nyt joka puolella suomeaAivan oikein, en ole vaihtanut alatukivarsia, vain ne reaktiotankojen puslat.Kovasti noita retuuttelin kun sisäpäät oli irti mutta en noissa huomannut mitään vikaa, pallonivelet olivat kunnossa.Sisäpäitä koetin väännellä pitkän pultin kanssa, eipä niissäkään välystä tuntunut.
Onhan toki täysin selvää että tuo sisäpää voi olla jo väljä vaikkei se käsin tunnukkaan, momentithan on ihan toiset kun autolla ajetaan ja paino on päällä..
Comment