e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kentsu
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 1397
    • Tuusula

    Originally posted by hoikkas
    Tänään ajelin pariin otteeseen n.90-100km/h, niin ei enään ratti väpättänyt. Pitää kait olla tyytyväinen, vai pitäisikö kuitenkin varmistaa se ettei kyseessä ole Hemin mainitsema jomman kumman alatukivarren välys.
    Kuinka sellainen tsiigataan, onnistuuko helposti, entä sen ongelman korjaus (osat,asennus yms.) kulut?
    Mitä se tekee autolle jos ajaa autolla jossa alatukivarsissa välystä.
    Toivottavasti teillä on malttia vastata, sillä joudun kysymään varmasti tyhmiäkin, mutta kun näistä asioista ei ole mitään tietoa/kokemusta...
    Tämä ratin väpätys taitaa olla lähes aina etupään ongelmia kun taas tämä paljon jauhettu koko auton "tutina" on takapään juttuja. Ratin väpätys (mahdollisesti vain tietyissä olosuhteissa) johtuu juuri alatukivarren välyksestä tai reaktiotangosta heloineen (löytyy muita threadejä). Itsellä oli myös hieman tuota väpätystä mutta poistui jo kun vaihdoin pelkästään toisen reaktiotangon kumihelan (toista en vielä kerenny...).
    Ex: 523iA '97, 520iA '89
    /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

    Comment

    • hoikkas
      BTCF Member
      • Oct 2005
      • 1579
      • TURKU

      Originally posted by Kentsu
      Tämä ratin väpätys taitaa olla lähes aina etupään ongelmia kun taas tämä paljon jauhettu koko auton "tutina" on takapään juttuja. Ratin väpätys (mahdollisesti vain tietyissä olosuhteissa) johtuu juuri alatukivarren välyksestä tai reaktiotangosta heloineen (löytyy muita threadejä). Itsellä oli myös hieman tuota väpätystä mutta poistui jo kun vaihdoin pelkästään toisen reaktiotangon kumihelan (toista en vielä kerenny...).
      Kiitos infosta!
      No, jos mullakin tuo olisi noin. Kannattaisko mielestäsi minunkin vaihtaa reaktiotangon kumihela, mulla ilmeisesti apparin puolella kun siellä huollon ukko niitä tsiigaili (olin nelipyöräsuuntauksessa).
      tuossa tulosta:
      vas. etu oikea etu
      vas. etu oikea etu
      camber -1.09 -0.43
      camber -1.16 -0.46
      caster 4.87 5.36
      caster 4.87 5.36
      auraus -0.35 -0.43
      auraus -0.03 -0.04
      kok.auraus -0.78
      kok.auraus -0.07
      ohj.suoraan eteen 0.02
      ohj.suoraan eteen 0.00

      vas. taka oikea taka
      vas. taka oikea taka
      camber -2.27 -2.06
      camber -2.08 -2.08

      auraus -0.14 -0.16
      auraus -0.17 -0.17
      kok.auraus -0.30
      kok.auraus -0.35
      ohj.suoraan eteen 0.01
      ohj.suoraan eteen 0.00

      Mitä noista voi päätellä?
      BMW i4M50

      Comment

      • BCN
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2003
        • 313
        • Tampere

        Mitenkäs ootte tuon apurungon puslan irroittaneet? Lähteekö ihan kuumentamalla irti? Uuden puslan saa ilmeisesti sisään pienellä voitelulla ja tunkkaamalla?

        Edit: Jaahas löysinkin searchilla jotain karmaisevaa...ei taida ollakkaan niin helppo juttu. Pitäisikö siis koko apurunko tiputtaa alas, irroittaa pakoputki yms. Huh huh... :(
        Last edited by BCN; 08-06-2006, 22:44.

        Comment

        • Kentsu
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 1397
          • Tuusula

          Originally posted by hoikkas
          Kiitos infosta!
          No, jos mullakin tuo olisi noin. Kannattaisko mielestäsi minunkin vaihtaa reaktiotangon kumihela, mulla ilmeisesti apparin puolella kun siellä huollon ukko niitä tsiigaili (olin nelipyöräsuuntauksessa
          Mielestäni kannattaa tutkia missä on välystä ja onko helat rapistuneet (niissä tuskin välystä löytyy vaikka paskana olisivatkin) ja sen jälkeen vaihtaa osia pareittain. Ainakin alatukivarsien vaihdon jälkeen on suhteellisen suositeltavaa tehdä nuo pyöränkulmien tarkastus uudestaan.
          Ex: 523iA '97, 520iA '89
          /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

          Comment

          • vaviah
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2003
            • 632
            • Turku

            Voisiko joku nyt laittaa tänne vielä lyhyen ohjeen siitä, miten nuo etualatukivarret vaihdetaan? Sitä on moni kysellyt. Periaatteessahan se ei ole ihmeellinen toimenpide: kaksi ruuvia auki, varsi pois, uusi tilalle, pultit kiinni. Lisäksi toki Xenonien tunnistusvarren irroitus ja kiinnitys takaisin oikealla puolella. Mutta miten käytännössä? Onnistuuko jos nostaa kulman ylös auton vakiotunkilla vai kampeaako jousi, kallistuksenvakaaja tms. tuentaa niin, ettei pultteja saa pois eikä uusia tilalle? Pelkästään koiranluiden vaihtokin oli vaikeaa yhdestä kulmasta nostettaessa tuosta syystä. Työkaluna tarvittiin rautakankea... Entä onko Motonetin halpisvarressa joku paikka Xenonin tunnistinvarrelle vai pitääkö valot suunnata asennuksen jälkeen uudelleen? Ainakin Hemi on näitä Motonetin varsia suositellut, mutta vähän ne arveluttavat. Motonetin koiranluut olivat jo aivan ruosteessa muutaman kuukauden päästä asennuksesta. Erottuvat ikävästi alumiinisista varsista... Reaktiotankojen vaihdosta onkin tuore hyvä keskustelu täällä toisaalla.
            X1 18d sDrive -18
            320i GT xDrive -13
            i3 BEV -13
            X1 18dA xDrive -16
            X5 3.0iA -00
            320d Touring -00
            528iA Touring -97
            325 CiA -93
            316i -94
            316 -88

            Comment

            • KFZ-Koenig
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2003
              • 2900

              Muutama onkin kommentoinut jo E38-kokemuksiaan tänne topicciin, niin lisätään oma tarina.

              Autossani ei ollut esiintynyt n. 2,5v aikana mitään väpinöitä/tutinoita/ratin vatkaamista, mutta viimeksi talvirenkailta kesärenkaille vaihdettaessa nuo kaikki ongelmat alkoivat. 60kmh asti meno oli tasaista, mutta sen jälkeen ratti vatkasi, auto tuntui vahvistavan tuota liikettä takapäätä kohdin ja jarrutettaessakin ratti väpätti viimeistä päivää. Renkaina autossa on 245/45-19, jotka olivat jo edellisenä kesänä alla ilman mitään vastaavia ongelmia.

              Putsasin poralla + neekerintukalla kumpaankin etujarrulevyyn ilmestyneet ruosteiset pinnat, jotka tulivat vannetta vasten, kiristelin pultit tasaisesti rengasta välillä pyörittäen ja väänsin sopivan momentin (hauismomenttiavaimella). Tämän jälkeen tein n. 10km koeajon eri nopeuksilla maantiellä ja totesin kaikkien ongelmien kadonneen ja menon olevan todella tasaista Melko pienestä tuntuu olevan kiinni.
              Last edited by KFZ-Koenig; 17-06-2006, 23:51.
              Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

              Comment

              • Kentsu
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 1397
                • Tuusula

                Originally posted by KFZ-Koenig
                ...mutta viimeksi talvirenkailta kesärenkaille vaihdettaessa nuo kaikki ongelmat alkoivat....
                Näinhän se meni mullakin, eli 15" ns. peltialuilla en huomannut mitään. Kun heitin alle ensikerran alkuperäiset tasapainoitetut 16" aluvanteet 20 mm leveämmillä kumeilla niin jopahan löytyi pientä ratin vapinaa + jarrutärinää. Ei taida olla pelkästään minun teoria että kun jousittamatonta massaa kasvatetaan niin pienetkin epätasapainot / välykset "rungon kiinnityspisteistä ulospäin laskettuna" ryhtyy tuntumaan ajossa. On kai tästäkin juttua ollut...
                Ex: 523iA '97, 520iA '89
                /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                Comment

                • petepii
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2005
                  • 279
                  • Joensuu

                  e38 tutisee 80-130km/h nii perkeleesti mutta ratti ei täristä yhtään,kaikki renkaat on tasapainotettu ja yhessä renkaassa oli hieman pystyheittoa, voisko tuo tutina johtuu siitä yhestä ainoosta renkaasta???

                  Originally posted by creative 22
                  Ma tutisen ja tutisen..maailman tappiin asti..No joo.E38 omistajat vois myös sekaantua tähän topikkiin vähän ja kertoilla onko tuossa kunkkumallissa samaa vikaa, seiskahan uusitaan aina ennen vitosta, joten osaltaan samoja alusta systeemejä varmaankin käytetään.Vai onko e38 akselisto myös alumiinia?Tosin käsitykseni on että e38 oli simpukka-ohjauksella koko elinkaarensa?Toisin kun e39 jossa kys.ratkaisua käytettiin vain v8 malleissa.Korjatkaa jos väärää infoa.Onko tuo simpukka-ohjaus "huonompi" välittämään ei enää niin uuden alustan rengas/vanne epätasapainon aiheuttamaa tärinää?e39 v8 onnelliset omistajat, kertokaa myös kokemuksianne, kiitos.

                  Comment

                  • M57D
                    Bimmer Rookie
                    • May 2006
                    • 46

                    Originally posted by petepii
                    e38 tutisee 80-130km/h nii perkeleesti mutta ratti ei täristä yhtään,kaikki renkaat on tasapainotettu ja yhessä renkaassa oli hieman pystyheittoa, voisko tuo tutina johtuu siitä yhestä ainoosta renkaasta???

                    Yksin ajaessa esim. apumiehen penkki heiluu kun heinäseiväs ja ratti ei kuitenkaan täristä.... ?

                    Renkaissa kudokset tai rakenne rikki. Ei näy tasapainoituksessa mutta kun siihen tulee massa päälle + riittävä nopeus niin vatkaus alkaa. Kokeile toisia renkaita.

                    Jos ei auta niin, tutki huolellisesti eturipustukset (puslat + tukivarret) vaikka ei kolinaa vielä kuuluisikaan. Yleinen vika myös E39:ssä

                    Comment

                    • petepii
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2005
                      • 279
                      • Joensuu

                      joo pitää koittaa toisiii renkaita ku kuitenkin joutuu ostamaan uudet renkaat/vanteet. nyt kun on tosi "hyvännäköiset ja urheilulliset" 215/65-16 saksan kitkat ja merkkihän on nangan.....

                      Originally posted by M57D
                      Yksin ajaessa esim. apumiehen penkki heiluu kun heinäseiväs ja ratti ei kuitenkaan täristä.... ?

                      Renkaissa kudokset tai rakenne rikki. Ei näy tasapainoituksessa mutta kun siihen tulee massa päälle + riittävä nopeus niin vatkaus alkaa. Kokeile toisia renkaita.

                      Jos ei auta niin, tutki huolellisesti eturipustukset (puslat + tukivarret) vaikka ei kolinaa vielä kuuluisikaan. Yleinen vika myös E39:ssä

                      Comment

                      • creative 22
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2005
                        • 560
                        • Alavus

                        No niin, palataas tutina/tärinä linjoille.Tulipas tänään tutkittua tuota omaa koslaa (e39 10/97).Otin molemmilta puolilta reaktiotangot ja alatukivarret sisäpäistään irti tutkiakseni ko.osien kunnon.Sisäpäiden ollessa irti sai hyvin tukivarsia heiluttelemalla todettua että kaikki pallonivelet olivat hyvässä kunnossa ja suojakumit ehyet.Mutta kappas vaan reaktiotankojen puslat olivat halkeilleet, ei tosin vielä "finaalissa", mutta selviä murtumia oli, vasen puoli oli halki 2cm matkalta.Alatukivarsien sisäpäissä oli pientä murtumaa mutta aika jämäkältä ne vielä tuntui.

                        Tis:ssä kuvataan Bmw:n oma erikoistyökalu/mittalaite, millä tutkitaan reaktiotangon puslan kunto, onko kukaan nähnyt tätä laitetta suomessa toiminnassa?

                        Täytyypä väsätä tunkkipeti että saa nuo puslat vaihdettua irroittamatta palloniveltä.Kun saan puslat vaihdettua, raportoin oliko vaikutusta ajoittaiseen tärinään, mikä autossani välillä tuntuu.
                        Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                        Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                        BMW Freude Am Fahren

                        Comment

                        • creative 22
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2005
                          • 560
                          • Alavus

                          No joo puslat vaihdettu ja täytyy rehdisti todeta, että kyllähän auto parani selvästi, ratin "väpätys" katosi ja samoin tutina kevyissä jarrutuksissa.
                          Muutenkin etupää tuntuu jämäkämmältä vs. ennen.Eturenkaan "potkutestissä"
                          tämän jämäköitymisen myöskin huomaa.

                          Kaverin 8t prässille vaan joutui tukivarsien kanssa lähtemään, koska omatekoinen tekele (he-palkin pätkä, 2 fiatin moottorin kammen runkopukkia, 2t hallitunkka), viritys ei aivan jaksanut puslaa ulos työntää, ja isommalla prässilläkin toinen pusla oli todella lujassa.

                          Muutenhan tuo varsien irroitus on varsin simppeli homma,kuten jo aiemmin todettiinkin, mitä nyt joutuu irroittamaan jarruille menevät ilmakanavat että puslan puoleiset pultit mahtuu pois, ja iskareita hieman nostamaan (olivat tiukassa!), että pallonivelet mahtuu nousemaan ylös.Muuten ei autosta löytynyt edestä mitään välyksiä, joten odotukset ovat suuret että tutke pysyy nyt poissa
                          Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                          Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                          BMW Freude Am Fahren

                          Comment

                          • vaviah
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2003
                            • 632
                            • Turku

                            Originally posted by creative 22
                            No joo puslat vaihdettu ja täytyy rehdisti todeta, että kyllähän auto parani selvästi, ratin "väpätys" katosi ja samoin tutina kevyissä jarrutuksissa.
                            Muutenkin etupää tuntuu jämäkämmältä vs. ennen.Eturenkaan "potkutestissä"
                            tämän jämäköitymisen myöskin huomaa.
                            Hävisikö se takapään / koko auton tutina samalla vai oliko sitä lainkaan alunperinkään?
                            X1 18d sDrive -18
                            320i GT xDrive -13
                            i3 BEV -13
                            X1 18dA xDrive -16
                            X5 3.0iA -00
                            320d Touring -00
                            528iA Touring -97
                            325 CiA -93
                            316i -94
                            316 -88

                            Comment

                            • creative 22
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2005
                              • 560
                              • Alavus

                              Enemmän sitä mun autossa edestä tuli (ratti vatkas), etenkin kylmänä.Aavistuksen vielä 120kmh ylöspäin takaa tuntuis jotain tulevan.Tosin mulla on oikeassa takapyörässä n.95 gr painoja..renkaan pyörittely ei tähän vaivaan auttanut vaan renkaassa tai vanteessa lienee jokin vika.Pitäisi kokeilla alkuperäistä alumiinipeltialua tuonne, joka varapyöränä.Voi olla kyllä kuten joku totesikin, täysin tutinatonta tästä automallista ei taida saadakkaan..ja samat vaivat oli e34:ssakin ainakin mulla.
                              Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                              Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                              BMW Freude Am Fahren

                              Comment

                              • Cell
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2004
                                • 7037
                                • Uusikaupunki

                                Taatusti saa tutinattoman. E34:n tutinat korjaantuu vaihtamalla alustan osat (ja tsekkaamalla että vanteet ovat keskellä ja tasapainossa), luultavasti samoin E39:n kohdalla, ovat vain vähän kalliimpia ja niitä on enemmän. Luultavasti jostain löytyy kohtuuhintaisia E39:n alustapalikoitakin.
                                325i -08
                                i3 REx -17
                                M5 -98 Imolarot
                                535i -90 N/A project (maatumassa)

                                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                                Comment

                                Working...
                                X