Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1838
    • Kotona/Poissa

    Originally posted by Siankarlo View Post
    ...
    Tarkoitus olisi nyt tehdä autoon alkuperäisillä osilla alustaremontti, jonka jälkeen autolla voisi ajaa ilman alustan pikkumurheita ainakin 50.000 kilsaa. Eli mieluummin vaihtaa vähän liikaa kuin yhtään liian vähän kuluvia osia....

    Oma ajatus on ollut, että hommaan ei saisi mennä enempää kuin 1.500 euroa. Realismia?
    Vaihda vain ne osat jotka jo nyt on selvästi kuluneet väljäksi. Jos väljyyttä ei löydy, ei osiakaan tarvitse uusia etukäteen.

    Nuo Hemin mainitsemat taka-apurungon puslat ovat ilmeisesti vääntävässä dieselissä yksi ensimmäisenä kuluvista alustan osista, joten jos välttämättä alustaremppaan rahaa haluat laittaa, vaihda tosiaan ne.

    Ei se, että nyt uusit 50% alakerran osista vielä takaa, etteikö 50000km kuluessa jokin osa siitä huolimatta menisi vaihtokuntoon.

    Todennäköisimmin kyllä pärjäät sen 50000km ilman suurempaa osien uusimista, luulen...
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08

    Comment

    • Dunky
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 4927
      • Kotka

      Originally posted by Siankarlo View Post
      Ok, nuo takakelkan puslat siis ainakin laitetaan listalle.
      Mulla on Heavy Duty ulosvetäjä noille puslille jos tarvitset asennus apua
      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

      Comment

      • Variss
        Newbiemmer
        • Apr 2010
        • 21
        • Iisalmi

        Kertokaapas että mistä kannattas lähtee vikaa ekana ehtimään jos ratti tärisee välillä 80-100km/h vauhissa, voisko olla laahaava jarru vikana vai pitääkö rueta puslat kahtomaan/vaihtamaan? Autona siis e36 318.
        e36 318i -97

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by Siankarlo View Post
          Ok, nuo takakelkan puslat siis ainakin laitetaan listalle.

          Tätä foorumia lukiessa näyttäisi siltä, että etupään osienkaan kuntoa ei luotettavasti voi silmämääräisesti todeta, ja tuntuman perusteella osat ei ole enää uuden veroiset, joten ajatus on pistää sitten koko p***a kerralla kuntoon, ettei tarvitse jatkuvasti rampata pajalla ja pyöränsuuntauksessa kun vaihtaa aina yhden osan kerrallaan.

          Mutta tietysti joku järki täytyy pitää päässä, en varmaankaan lähde etutolppia vielä tuon ikäisinä vaihtamaan, jos vaikuttavat päälle päin ehjiltä.
          Siis ei se sen enempää tule "kuntoon" jos ehjien osien tilalle vaihtelet ehjiä?
          Tuon ikäisessä diesel e39:ssä kun on oikeasti paljon tärkeämpiäkin ja rahaa nieleviä huoltokohteita, kuten juuri nuo takkelkan puslat jotka näillä kilometreillä on joka tapauksessa vaihtokunnossa ja jotka vaikuttavat huomattavasti ajettavuuteen.
          Eli tarkoitan sitä että oikeat kohdat huoltoon/korjaukseen ja loput rahat tilille jemmaan siihen kohtaan kun vaikka laatikko sytyttää ratasvalon.
          Onko esim.takatuentojen "narinahelat" vaihdettu? Entä onko imusarjasta läpät pois?

          Comment

          • Siankarlo
            Bimmer Rookie
            • Sep 2010
            • 133
            • Helsinki

            Originally posted by Hemi View Post
            Eli tarkoitan sitä että oikeat kohdat huoltoon/korjaukseen ja loput rahat tilille jemmaan siihen kohtaan kun vaikka laatikko sytyttää ratasvalon.
            Onko esim.takatuentojen "narinahelat" vaihdettu? Entä onko imusarjasta läpät pois?
            Läpät on poistettu, narinaheloista en tiedä - jotakin oli jossakin vaiheessa vaihdettu takatuennoistakin mutta maanantainapa tuo selviää.

            Ajatus koko alustan läpikäynnistä on jäänyt mun päähäni ajoilta, kun omistin vuosia sitten Mi16-peugeotin, siinä yksi eturipustuksen hajonnut osa vaurioitti käytännössä yleensä myös jotakin toista osaa niin että hetikohta remontin jälkeen taas oltiin pajalla, jos ei kerralla laittanut osia kuntoon. Toisaalta, nyt puhutaan BMW:stä, ja jo tällainen puusilmäkin näkee että E39:n suunnittelija on ajatellut asioita enemmän loppuun asti kuin virkaveljensä aikanaan patonkimaassa.

            OT: Koittakaahan kestää hölmöt kysymykseni, kun on kyseessä eka tämän merkin auto. Suurin nöyrryytys tähän mennessä oli eilen kun en meinannut millään saada tankin korkkia auki - en tajunnut ettei siinä ole kierteitä ollenkaan...
            2012 F11 530DAt Xdrive
            Ex 2002 E39 530DAt

            Comment

            • TMW
              Bimmer Rookie
              • Mar 2006
              • 145
              • Kempele

              Älä tosiaan lähde vaihtamaan koko satsia ellei kolise. Itse tein toissakesänä eteen ja taakse kaikenlaista, kivaa kyytiä oli rouvalla vuoden verran nyt kolisee jo kivasta edessä. Katsastussetä oli laittanut paperiin,jotta vasen ulompi raidetangonpää väljä. En meinannut uskoa, kun uusin koko paketin Lemförder-osilla...auto ylös ja välystä 5 mm----eli aika mahtavasti. Taitaa olla sama, kun ostaa mätänetin osia kun ei näköjään kestä kuin reilun vuoden. Toki lähiöihin tullut lisää useita hidastetöyssyjä, joihin rouva ei ainakaanm paljoa höllää

              Comment

              • Jacques
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2008
                • 573
                • pk

                Täällä todennäköisesti selvisi syy tärinään renkaanvaihdon yhteydessä.

                Takakelkan etummaiset puslat ovat väsyneet. Näkyy selvästi kun kelkkaa nostaa tunkilla etupuolelta. Toiseksi selvä sivuttaisklappi kuskinpuolen takarenkaassa. Jokin pusla/tanko väsähtänyt lopullisesti.

                Löytyykö pk-seudulta innokkaita foorumilaisia, joilla olisi tekemisen puutetta? Rahakorvausta vastaan tietysti.
                G30 540i
                F32 435d

                Comment

                • Bemaristi74
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2010
                  • 38
                  • Uusimaa

                  Jaksoin lukea miltei kaikki vastaukset mitä tähän ketjuun on kirjoitettu
                  Omassa E39:ssä tuntuu juuri kuvausten mukainen tutina/koko autoa heiluttava liike varsinkin noin 50 km/h nopeudessa, muuten menee tasaisesti aina tuonne 110km/h saakka mitä nyt talvella olen koittanut. Oliko nyt niin, että nuo taka-apurungon puslat on ne jotka kannattaa vaihdattaa? Veto päällä tutina ehkä on vielä pahempi eli ylämäkeen 50 km/h on myrkkyä. Ihme kyllä tämä tutina ei ole täysin toistettava :think
                  Ainakaan kotikonstein tarkistettuna ei takarenkaissa ole pystyheittoa...

                  Kokemuksia, mihin kannattaa uudellamaalla viedä auto tarkistettavaksi? Löytyykö tältä foorumilta asiantuntijoita joilla olisi mahdollisuus auttaa, korvausta vastaan?
                  Antti

                  Comment

                  • m_tuomisto
                    Newbiemmer
                    • Dec 2010
                    • 2
                    • Tampere

                    Osaiskohan täälä joku auttaa mistä lähtee ettiin vikaa kun auto pitää tod. kovaa meteliä siinä ~50km/h ja nopeemmissa vauhdeissa, ei oo tutinaa eikä oiken mikään näistä tarinoista täsmää. Ratti tärisee tosi pientä liikettä mut auto ei vetele ja jatkaa matkaa suoraan ku ratista päästää.

                    Ääni on siis matala ja jyrisevä, ääni nousee korkeemmaksi mityä lujempaa menee, pahin siinä 80-90km/h ja kuuluu eniten kuskin kohdalla. Oikealle käännettäessä loppuu vasemmalle ei. Tähän lähtee järki koska meteli on siis tosi kova. Tuntuu et ääni tulee kuskinpuolen eturenkaasta...?

                    Renkaina on vanhat hakkapeliitat mut en jaksa uskoo et niistäkää ny noin kovaa ääntä lähtis. Arvostaisin pikku apuja, kiitos! Iskari on vaihdettu jo siihen paikkaan ku oli kuiva mut se ei auttanu mitään. Madallusta 40mm.


                    E39 520i -98

                    Comment

                    • jsr85
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2007
                      • 1372
                      • Oulainen

                      Originally posted by m_tuomisto View Post
                      Osaiskohan täälä joku auttaa mistä lähtee ettiin vikaa kun auto pitää tod. kovaa meteliä siinä ~50km/h ja nopeemmissa vauhdeissa, ei oo tutinaa eikä oiken mikään näistä tarinoista täsmää. Ratti tärisee tosi pientä liikettä mut auto ei vetele ja jatkaa matkaa suoraan ku ratista päästää.

                      Ääni on siis matala ja jyrisevä, ääni nousee korkeemmaksi mityä lujempaa menee, pahin siinä 80-90km/h ja kuuluu eniten kuskin kohdalla. Oikealle käännettäessä loppuu vasemmalle ei. Tähän lähtee järki koska meteli on siis tosi kova. Tuntuu et ääni tulee kuskinpuolen eturenkaasta...?

                      Renkaina on vanhat hakkapeliitat mut en jaksa uskoo et niistäkää ny noin kovaa ääntä lähtis. Arvostaisin pikku apuja, kiitos! Iskari on vaihdettu jo siihen paikkaan ku oli kuiva mut se ei auttanu mitään. Madallusta 40mm.


                      E39 520i -98
                      Pyöränlaakeri.
                      ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                      Comment

                      • mijuko
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2010
                        • 951
                        • ۩□□۩

                        Originally posted by m_tuomisto View Post
                        Tuntuu et ääni tulee kuskinpuolen eturenkaasta...?
                        .


                        E39 520i -98
                        Vaihda eturenkaiden puolta, jos rengasta epäilet:think

                        Comment

                        • Aslakki
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2008
                          • 359
                          • Kuusamo

                          Originally posted by m_tuomisto View Post
                          Osaiskohan täälä joku auttaa mistä lähtee ettiin vikaa kun auto pitää tod. kovaa meteliä siinä ~50km/h ja nopeemmissa vauhdeissa, ei oo tutinaa eikä oiken mikään näistä tarinoista täsmää. Ratti tärisee tosi pientä liikettä mut auto ei vetele ja jatkaa matkaa suoraan ku ratista päästää.

                          Ääni on siis matala ja jyrisevä, ääni nousee korkeemmaksi mityä lujempaa menee, pahin siinä 80-90km/h ja kuuluu eniten kuskin kohdalla. Oikealle käännettäessä loppuu vasemmalle ei. Tähän lähtee järki koska meteli on siis tosi kova. Tuntuu et ääni tulee kuskinpuolen eturenkaasta...?

                          Renkaina on vanhat hakkapeliitat mut en jaksa uskoo et niistäkää ny noin kovaa ääntä lähtis. Arvostaisin pikku apuja, kiitos! Iskari on vaihdettu jo siihen paikkaan ku oli kuiva mut se ei auttanu mitään. Madallusta 40mm.


                          E39 520i -98

                          Kuten jo edellä, melko selvästi pyöränlaakeri.
                          E39 525iA - 01, Toyota Avensis 2005 2.0d, Toyota Corolla 2007 1.6, Ex. E30 318i cabrio 3/1992, Ex.E39 530i M-Sport 11/2001, Ex.E39 525iA-01, Ex.E36 325i coupe 4/1994, Ex.Toyota Avensis 2006 2.0d, Ex.Nissan Primera 2.0i 1999, Ex. E39 530da touring 2/2000, Ex. Opel Vectra 2.0 -97, Ex. Toyota Corolla 1.6 -88

                          Se mikä ei tapa, se vit... ketuttaa

                          Comment

                          • m_tuomisto
                            Newbiemmer
                            • Dec 2010
                            • 2
                            • Tampere

                            Joo kiitosta vaan! epäilin itekkin tota pyöränlaakeria mutta moni sano ku sen äänen kuuli et laakerista lähtee rahinaa enemmänkin.. mut täytyy tutkia asia!

                            Comment

                            • meihemi
                              Newbiemmer
                              • Aug 2010
                              • 7
                              • Finland

                              Alkusyksystä vaihettiin Lahdessa (520i -98 210.000km) etupäähän pyörän laakerit molempiin pyöriin niin siitä heti päivänä alko koko auto tutisemaan.

                              Ei pidä mitään mekkalaa kääntäessä tai missään muussakaan tilanteessa, mutta kun ajaa tasaisella tiellä niin on vauhtia sitten 10km/h tai 100km/h niin koko auto tutisee ja vapisee. Jos ajaa hiljaa niin tutisee vähemmän ja kun ajaa kovempaa niin sitä enemmän tai tiheämmin tutisee.

                              Pahimmalta tutina tuntuu 20-40km/h aamuruuhkanopeuksissa ja on nopeus tosissaan mikä tahansa niin tutina noudattaa samaa kaavaa (pam...pa pam...pa pam) ja vaihtaa rytmiä sen mukaan mikä sattuu olemaan tilannenopeus. Pysähdyksissä ei luonnollisestikaan vapise yhtään.

                              Vapaalla valuttaessa vapina on tismalleen sama eli moottori/laatikkopohjainen tämä tutina ei tunnu olevan.

                              Vaihdetut laakerit ostettu motonetistä (persaukinen valinta, tiedän).

                              Kysymys kuuluukin, että voiko etulaakerit (huoltomiehen mukaan meni paikalleen todella hienosti ilman mitään ongelmia!) tosissaan aiheuttaa tuota tutinaa mistä täällä on niin paljon puhetta?

                              8000km tutistu jo ja kohta halkeaa vati!

                              Kiitti.

                              Comment

                              • Dunky
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 4927
                                • Kotka

                                Originally posted by Bemaristi74 View Post
                                Jaksoin lukea miltei kaikki vastaukset mitä tähän ketjuun on kirjoitettu
                                Omassa E39:ssä tuntuu juuri kuvausten mukainen tutina/koko autoa heiluttava liike varsinkin noin 50 km/h nopeudessa, muuten menee tasaisesti aina tuonne 110km/h saakka mitä nyt talvella olen koittanut. Oliko nyt niin, että nuo taka-apurungon puslat on ne jotka kannattaa vaihdattaa? Veto päällä tutina ehkä on vielä pahempi eli ylämäkeen 50 km/h on myrkkyä. Ihme kyllä tämä tutina ei ole täysin toistettava :think
                                Ainakaan kotikonstein tarkistettuna ei takarenkaissa ole pystyheittoa...

                                Kokemuksia, mihin kannattaa uudellamaalla viedä auto tarkistettavaksi? Löytyykö tältä foorumilta asiantuntijoita joilla olisi mahdollisuus auttaa, korvausta vastaan?
                                Sedan vai farmari?
                                Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                                Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎