Originally posted by Neutrone
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e39 tutina syö miestä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by -JMV- View PostMissä kunnossa kesärenkaat oli, nimittäin renkailla on merkittävä vaikutus tärinään. Broidin autoon vaihettiin melkein kaikki alustan osat ja sama tärinä/tutina jatkui, mutta kun uusittiin kesärenkaat, niin tärinät oli tiessään.F10 530d semiVOLL
ex. E90 320d M-Sport '06
ex. E39 523i M-Sport '00
ex. E36 325i Coupe '92
ex. E30 316i '89
Comment
-
-
Joo sen verran tuli tänään autoa tutkittua että alustassa ei ole MISSÄÄN mitään ylimääräistä välystä,auto oli ajosiltanosturilla jossa takapää nostettiin ylös siten takatukivarsista että vetoakselien kulma vastasi normaalia ajotilannetta ja autolla ajettiin nosturin päällä pitkät pätkät,parhaimmillaan 130km/h ja täytyy todeta että voimansiirrossa eikä missään muuallakaan alustassa esiintynyt minkäänlaisia värinöitä tms.
Kardaanin tukilaakerikin tuli tarkistettua,eli pakoputken lämpösuoja irti niin se pääsi liikkumaan sen verran eteenpäin että pääsi käsiksi tuohon kumilimppu-laakeriyhdistelmään ja kunnossa se oli,melko löysästi tosin liikkui sivuttain mutta sellainenhan sen varmaan pitää ollakin ettei koriin kantaudu ylimääräisiä voimansiirron ääniä eikä kumissa näkynyt myöskään mitään väsymismurtumia.
Auto piti kesärenkailla(Conti 235-45-17 orggisaluilla) samanlaista tärinää,nekin tasapainotettiin kertaalleen ja vaihdettiin edestä taakse,ei auttanut.
Nyt alla on uudet 225-45-18 Goodyear IceNavi kitkat,vanteina uudet M5 Replicat ja tärinät jatkuu edelleen,nekin vaihdettu kertaalleen edestä taakse.
Nyt kuitenkin nosturilla autoa ajettaessa tuli huomattua että takarenkaissa huomaa ihan selvän selkäheiton,eli säteittäisheiton,ja sama eturenkaissa,niissä sen huomaa pelkästään käsin pyöritellenkin.
Samoin kun kesärenkaita tarkistustasapainotettiin huomasin kun rengas oli tasapainotuskoneessa että siinä oli selvä silmin havaittava selkäheitto ja mainitsin siitä asentajalle josko pitäisi päästää ilmat pois ja kääntää rengasta eri asentoon vanteella.
"Joo onhan tossa pientä heittoo mutta sillä ei oo mitään merkitystä..."
Joo ei varmaan muun automerkin kanssa mutta tää on Bemu ja vieläpä E39,mietiskelin...
Eli onko nyt nyt niin että tuo E39 on niin tarkka katiska että jos rengas-vanneyhdistelmä on yleismies-rengasasentaja-Jantusen mielestä tasapainossa ei se välttämättä tarkoita sitä että se olisi tarpeeksi hyvä E39:iin!?
Eli pelkkä tasapainotus ei riitä vaan ilmeisesti tuota säteisheittoa ei saa olla pyörissä pätkääkään?
Auto sai ennen taka-apurungon puslien vaihtoa hirveitä vibroja kun sillä ajoi esim.ennen hidasteita oleviin "herättäjäuriin".Ne vaivat poistuivat puslien vaihdolla,edelleen takapää tuntuu jotenkin ylijäykältä mutta se saattaa olla vaan ominaisuuskin,autossa on orggis irroitettava vetokoukku ja käsittääkseni silloin auto lähtee tehtaalta aina jäykemmillä jousilla jolloin takapään jousitus on aina jonkinasteinen kompromissi.
Mutta asiaan,nyt on ilmeisesti vaan mentävä rengasliikkeeseen ja sanottava että nyt niitä nakkeja pyöritellään vanteilla niin kauan että löytyy asento jossa ne on kaikkein vähiten ellipsit ja koittaa kuinka matka sen jälkeen taittuu...
Comment
-
-
Onko E39 alustassa joku perustavaa laatua oleva suunnittelumoka kun se on niin herkkä tutisemaan? Jossain ajo ominaisuuksiltaan heikossa Toyotassa saa olla silminnähtäviä välyksiä ilman oireita.
Tuntuu että E39:n alusta on ollut tikissään vain tehtaalta lähtiessään. Jos se on niin nirso esim. renkaiden suhteen kuten annetaan ymmärtää eihän alusta tarvitse kuin muutaman tällin (joita suomen tiestöllä valitettavasti tulee) jonka jälkeen homma on käsitelty ja säädöt perseellään.Last edited by rasanttu; 24-10-2009, 00:51.
Comment
-
-
Originally posted by rasanttu View Post
1-Onko E39 alustassa joku perustavaa laatua oleva suunnittelumoka kun se on niin herkkä tutisemaan? Jossain ajo ominaisuuksiltaan heikossa Toyotassa saa olla silminnähtäviä välyksiä ilman oireita.
2-Tuntuu että E39:n alusta on ollut tikissään vain tehtaalta lähtiessään. Jos se on niin nirso esim. renkaiden suhteen kuten annetaan ymmärtää eihän alusta tarvitse kuin muutaman tällin (joita suomen tiestöllä valitettavasti tulee) jonka jälkeen homma on käsitelty ja säädöt perseellään.Jos alusta suunnitellaan antamaan hyvät ajo-ominaisuudet, tuntuu ongelmatkin herkemmin kuin takaveto-ladassa.
2: Luulen, että E39:n tutinaongelmat ei todellisuudessa ole ihan yhtä yleisiä kuin mitä tätä foorumia lukemalla voisi ymmärtää, koska ne joilla ongelmia ei ole, eivät pidä asiaa esillä yhtä kovalla äänellä kuin ne joilla ongelmia esiintyy. Se mikä voisi E39:ssä olla helpompaa, on noiden alustavälysten paikallistaminen, koska nyt tutinoiden selvitys usein syö miestä (ja lompakkoa) rotan lailla.
Samoin E39:t alkavat olla jo paljon ajettuja seniori-malleja, joissa huollon ja korjausten laiminlyönti alkaa näkyä.
Ja toisaalta, aika harva corolla-lada sietää niin hyvin ylikoko vanteita kuin E39/E38 pirssit.Last edited by Havis; 24-10-2009, 06:04."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Totuushan on että kyllä tuo E39:n alusta on todellinen taideteos ja tien pintaan koskettavan renkaan pinnan ja korin välillä on aika monta kumipuslaa ja tukivartta,eli rengassetti jossa on sanomista varmastikin tuntuu tärinöinä ja toisaalta täydellinen rengassetti antaa unelmakyydit...
Täytyy siis vaan tosiaan tehdä rengasliikkeessä selväksi että nyt ne pyörät on saatava pyörimään 100% eikä selkäheittoa saa olla yhtään,ja jos ei se tuolla nykyisellä kokoonpanolla onnistu niin sitten on vaan vaihdettava pyöriä.
Itsellä on ollut lähes 100kpl autoja omistuksessa ja useasti olen seissyt rengasliikkeessä tasapainotuskoneen äärellä kun renkaita on tasapainotettu ja voisin sanoa että erittäin usein jonkinasteista selkäheittoa on ollut havaittavissa ja autolla ajaessa se ei kuitenkaan ole tuntunut YHTÄÄN.
Nykyinen kulkine on järjestyksessään toinen E39 ja yhteensä 25:s bemari mikä on omistuksessa ja ainoastaan kerran on ollut vastaavia ongelmia,E34 525iA:n kanssa,että tärinöitä ei saatu kuriin ja kai se silloinkin oli sitten sama homma näin jälkeenpäin ajateltuna,eli alla varmaankin pyöri jotkin vanhat baarumit jotka varmaan oli tasapainossa muttei pyöreät...
Eli nyt kaikkien näiden tärinäongelmien kanssa painivien kannattaa varmaankin lähteä siitä liikkeelle että jos alusta on tarkkojen tutkimusten jälkeen tikissä niin silloin pitää vaan kääntyä rengasliikkeen puoleen ja vaatia rengasasentajalta 100% suoritusta.
Tietenkään paraskaan rengasasentaja ei ihmeisiin pysty jos vanteissa on heittoa ja renkaissa sanomista.
Eli ei mennä vaan sokkona hakkaamaan omaisuuksia ja"varmuuden vuoksi"vaihtamaan alustaan jokaikistä tukivartta ja puslaa jos ne muuten kunnossa ovat.
Comment
-
-
Originally posted by Samppae39 View PostRatti tutisee, oikeasta etukulmasta kuuluu ulvonta 60-70km/h vauhdissa ja terävissä töyssyissä kuuluu samasta kulmasta semmonen epätiivis kolina/lotina. Onko joku joka aiheuttas nuo kaikki oireet?
Kaikki tukivarret yms. vajaan vuoden vanhat edessä. Myös iskarit vajaan vuoden vanhat.Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...
Comment
-
-
Originally posted by Samppae39 View PostNii, mä vähä itekki mietin, mutta tuntus, ettei laakeri kolisis...Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...
Comment
-
Comment