Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -JMV-
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 840
    • Etelä-Pirkanmaa

    Originally posted by Neutrone View Post
    Itelläkin esiintyy edelleeen tota tutinaa 110km/h ympäristössä, eikä kyllä kiinnosta tippaakaan ruveta summassa vaihteleen osia kumpaankaan päähän. Tuo tutina tietysti lakkas kun vaihdoin donitsi koon talvirenkaat, eli 205/65-15, mutta alkuperäisillä 17" tärinää oli juuri tossa 100km/h ympäristössä vaihtelevasti. Ota näistä sitten selvää...olisi kiva saada tuo pikku tutinakin pois, mutta en kyllä tuohon summamutikassa vaihteluun lähde, joten antaa olla siihen asti kun joku tekee jonkun läpimurron tän tutina-asian suhteen
    Missä kunnossa kesärenkaat oli, nimittäin renkailla on merkittävä vaikutus tärinään. Broidin autoon vaihettiin melkein kaikki alustan osat ja sama tärinä/tutina jatkui, mutta kun uusittiin kesärenkaat, niin tärinät oli tiessään.
    F82 harraste

    Comment

    • Neutrone
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 1319
      • Tampere

      Originally posted by -JMV- View Post
      Missä kunnossa kesärenkaat oli, nimittäin renkailla on merkittävä vaikutus tärinään. Broidin autoon vaihettiin melkein kaikki alustan osat ja sama tärinä/tutina jatkui, mutta kun uusittiin kesärenkaat, niin tärinät oli tiessään.
      Ihan hyvässä hapessa olivat. Tasaisesti kuluneet ja pintaa 6mm, edessä 235/45-17 ja takana 255/40-17 Nokialaiset. Alustakin hieman vaihtui tuossa kesällä, jonka jälkeen kulmatkin katottiin uudestaan, mutta sama tutina jatkui. Varmaan se ongelma sielä on edelleen, mutta nuo talvidonitsit on vaan niin anteeks antavat.
      F10 530d semiVOLL
      ex. E90 320d M-Sport '06
      ex. E39 523i M-Sport '00
      ex. E36 325i Coupe '92
      ex. E30 316i '89



      Comment

      • mjr68
        Newbiemmer
        • Sep 2009
        • 25
        • Finland

        Joo sen verran tuli tänään autoa tutkittua että alustassa ei ole MISSÄÄN mitään ylimääräistä välystä,auto oli ajosiltanosturilla jossa takapää nostettiin ylös siten takatukivarsista että vetoakselien kulma vastasi normaalia ajotilannetta ja autolla ajettiin nosturin päällä pitkät pätkät,parhaimmillaan 130km/h ja täytyy todeta että voimansiirrossa eikä missään muuallakaan alustassa esiintynyt minkäänlaisia värinöitä tms.
        Kardaanin tukilaakerikin tuli tarkistettua,eli pakoputken lämpösuoja irti niin se pääsi liikkumaan sen verran eteenpäin että pääsi käsiksi tuohon kumilimppu-laakeriyhdistelmään ja kunnossa se oli,melko löysästi tosin liikkui sivuttain mutta sellainenhan sen varmaan pitää ollakin ettei koriin kantaudu ylimääräisiä voimansiirron ääniä eikä kumissa näkynyt myöskään mitään väsymismurtumia.
        Auto piti kesärenkailla(Conti 235-45-17 orggisaluilla) samanlaista tärinää,nekin tasapainotettiin kertaalleen ja vaihdettiin edestä taakse,ei auttanut.
        Nyt alla on uudet 225-45-18 Goodyear IceNavi kitkat,vanteina uudet M5 Replicat ja tärinät jatkuu edelleen,nekin vaihdettu kertaalleen edestä taakse.
        Nyt kuitenkin nosturilla autoa ajettaessa tuli huomattua että takarenkaissa huomaa ihan selvän selkäheiton,eli säteittäisheiton,ja sama eturenkaissa,niissä sen huomaa pelkästään käsin pyöritellenkin.
        Samoin kun kesärenkaita tarkistustasapainotettiin huomasin kun rengas oli tasapainotuskoneessa että siinä oli selvä silmin havaittava selkäheitto ja mainitsin siitä asentajalle josko pitäisi päästää ilmat pois ja kääntää rengasta eri asentoon vanteella.
        "Joo onhan tossa pientä heittoo mutta sillä ei oo mitään merkitystä..."
        Joo ei varmaan muun automerkin kanssa mutta tää on Bemu ja vieläpä E39,mietiskelin...
        Eli onko nyt nyt niin että tuo E39 on niin tarkka katiska että jos rengas-vanneyhdistelmä on yleismies-rengasasentaja-Jantusen mielestä tasapainossa ei se välttämättä tarkoita sitä että se olisi tarpeeksi hyvä E39:iin!?
        Eli pelkkä tasapainotus ei riitä vaan ilmeisesti tuota säteisheittoa ei saa olla pyörissä pätkääkään?
        Auto sai ennen taka-apurungon puslien vaihtoa hirveitä vibroja kun sillä ajoi esim.ennen hidasteita oleviin "herättäjäuriin".Ne vaivat poistuivat puslien vaihdolla,edelleen takapää tuntuu jotenkin ylijäykältä mutta se saattaa olla vaan ominaisuuskin,autossa on orggis irroitettava vetokoukku ja käsittääkseni silloin auto lähtee tehtaalta aina jäykemmillä jousilla jolloin takapään jousitus on aina jonkinasteinen kompromissi.
        Mutta asiaan,nyt on ilmeisesti vaan mentävä rengasliikkeeseen ja sanottava että nyt niitä nakkeja pyöritellään vanteilla niin kauan että löytyy asento jossa ne on kaikkein vähiten ellipsit ja koittaa kuinka matka sen jälkeen taittuu...

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Takapyörissä selkäheittoa EI SAA e39:ssä olla yhtään(onko nuo entiset kesä ja nykyiset talvikumit asennettu samassa lafkassa?). Takapään pyöränkulmat pitää myös olla kunnossa.

          Comment

          • rasanttu
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2007
            • 530
            • Tuusula

            Onko E39 alustassa joku perustavaa laatua oleva suunnittelumoka kun se on niin herkkä tutisemaan? Jossain ajo ominaisuuksiltaan heikossa Toyotassa saa olla silminnähtäviä välyksiä ilman oireita.

            Tuntuu että E39:n alusta on ollut tikissään vain tehtaalta lähtiessään. Jos se on niin nirso esim. renkaiden suhteen kuten annetaan ymmärtää eihän alusta tarvitse kuin muutaman tällin (joita suomen tiestöllä valitettavasti tulee) jonka jälkeen homma on käsitelty ja säädöt perseellään.
            Last edited by rasanttu; 24-10-2009, 00:51.
            Freude am Fahren

            Comment

            • Havis
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1839
              • Kotona/Poissa

              Originally posted by rasanttu View Post

              1-Onko E39 alustassa joku perustavaa laatua oleva suunnittelumoka kun se on niin herkkä tutisemaan? Jossain ajo ominaisuuksiltaan heikossa Toyotassa saa olla silminnähtäviä välyksiä ilman oireita.

              2-Tuntuu että E39:n alusta on ollut tikissään vain tehtaalta lähtiessään. Jos se on niin nirso esim. renkaiden suhteen kuten annetaan ymmärtää eihän alusta tarvitse kuin muutaman tällin (joita suomen tiestöllä valitettavasti tulee) jonka jälkeen homma on käsitelty ja säädöt perseellään.
              1: Sinä vastasit asiaan jo itse aika hyvin Jos alusta suunnitellaan antamaan hyvät ajo-ominaisuudet, tuntuu ongelmatkin herkemmin kuin takaveto-ladassa.

              2: Luulen, että E39:n tutinaongelmat ei todellisuudessa ole ihan yhtä yleisiä kuin mitä tätä foorumia lukemalla voisi ymmärtää, koska ne joilla ongelmia ei ole, eivät pidä asiaa esillä yhtä kovalla äänellä kuin ne joilla ongelmia esiintyy. Se mikä voisi E39:ssä olla helpompaa, on noiden alustavälysten paikallistaminen, koska nyt tutinoiden selvitys usein syö miestä (ja lompakkoa) rotan lailla.
              Samoin E39:t alkavat olla jo paljon ajettuja seniori-malleja, joissa huollon ja korjausten laiminlyönti alkaa näkyä.

              Ja toisaalta, aika harva corolla-lada sietää niin hyvin ylikoko vanteita kuin E39/E38 pirssit.
              Last edited by Havis; 24-10-2009, 06:04.
              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

              E60 523iA -08

              Comment

              • mjr68
                Newbiemmer
                • Sep 2009
                • 25
                • Finland

                Totuushan on että kyllä tuo E39:n alusta on todellinen taideteos ja tien pintaan koskettavan renkaan pinnan ja korin välillä on aika monta kumipuslaa ja tukivartta,eli rengassetti jossa on sanomista varmastikin tuntuu tärinöinä ja toisaalta täydellinen rengassetti antaa unelmakyydit...
                Täytyy siis vaan tosiaan tehdä rengasliikkeessä selväksi että nyt ne pyörät on saatava pyörimään 100% eikä selkäheittoa saa olla yhtään,ja jos ei se tuolla nykyisellä kokoonpanolla onnistu niin sitten on vaan vaihdettava pyöriä.
                Itsellä on ollut lähes 100kpl autoja omistuksessa ja useasti olen seissyt rengasliikkeessä tasapainotuskoneen äärellä kun renkaita on tasapainotettu ja voisin sanoa että erittäin usein jonkinasteista selkäheittoa on ollut havaittavissa ja autolla ajaessa se ei kuitenkaan ole tuntunut YHTÄÄN.
                Nykyinen kulkine on järjestyksessään toinen E39 ja yhteensä 25:s bemari mikä on omistuksessa ja ainoastaan kerran on ollut vastaavia ongelmia,E34 525iA:n kanssa,että tärinöitä ei saatu kuriin ja kai se silloinkin oli sitten sama homma näin jälkeenpäin ajateltuna,eli alla varmaankin pyöri jotkin vanhat baarumit jotka varmaan oli tasapainossa muttei pyöreät...
                Eli nyt kaikkien näiden tärinäongelmien kanssa painivien kannattaa varmaankin lähteä siitä liikkeelle että jos alusta on tarkkojen tutkimusten jälkeen tikissä niin silloin pitää vaan kääntyä rengasliikkeen puoleen ja vaatia rengasasentajalta 100% suoritusta.
                Tietenkään paraskaan rengasasentaja ei ihmeisiin pysty jos vanteissa on heittoa ja renkaissa sanomista.
                Eli ei mennä vaan sokkona hakkaamaan omaisuuksia ja"varmuuden vuoksi"vaihtamaan alustaan jokaikistä tukivartta ja puslaa jos ne muuten kunnossa ovat.

                Comment

                • piritek2
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2009
                  • 87
                  • Oulu

                  Oire: E39 jumputtaa hieman voimansiirrosta ajettaessa hiljaa noin 1500rpm:llä. Maantiellä ei jumputa, eikä kiihdyttäessä kovempaa. Autolla ajettu 215tkm. Vinkkejä mitkä kannattais vaihtaa tai tarkistaa?

                  Comment

                  • rasanttu
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2007
                    • 530
                    • Tuusula

                    Vielä kun pohtii mikä taso rengasliikkeissä yleensäottaen on.. Ne painot lätkitään sinnepäin. Eikait se Toyotassa tosiaan haittaa vaikka painoja ei olis ollenkaan.
                    Freude am Fahren

                    Comment

                    • rainekoo
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2008
                      • 294
                      • oulainen

                      Piritek2:

                      Mulla tekee just samaa( samat kierrokset ja kaikki muut täsmää) ja nyt on menossa vauhtipyörä ja kytkin vaihtoon.

                      Comment

                      • Samppae39
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2009
                        • 1659
                        • Vähäkyrö

                        Ratti tutisee, oikeasta etukulmasta kuuluu ulvonta 60-70km/h vauhdissa ja terävissä töyssyissä kuuluu samasta kulmasta semmonen epätiivis kolina/lotina. Onko joku joka aiheuttas nuo kaikki oireet?

                        Kaikki tukivarret yms. vajaan vuoden vanhat edessä. Myös iskarit vajaan vuoden vanhat.

                        Comment

                        • Jürgen_
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2008
                          • 2707
                          • Mylsä

                          Originally posted by Samppae39 View Post
                          Ratti tutisee, oikeasta etukulmasta kuuluu ulvonta 60-70km/h vauhdissa ja terävissä töyssyissä kuuluu samasta kulmasta semmonen epätiivis kolina/lotina. Onko joku joka aiheuttas nuo kaikki oireet?

                          Kaikki tukivarret yms. vajaan vuoden vanhat edessä. Myös iskarit vajaan vuoden vanhat.
                          Laakeri :think
                          Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                          Comment

                          • Samppae39
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2009
                            • 1659
                            • Vähäkyrö

                            Nii, mä vähä itekki mietin, mutta tuntus, ettei laakeri kolisis...

                            Comment

                            • Jürgen_
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2008
                              • 2707
                              • Mylsä

                              Originally posted by Samppae39 View Post
                              Nii, mä vähä itekki mietin, mutta tuntus, ettei laakeri kolisis...
                              Omassa e39:ssä ei käsin tunnu mitään välystä mutta kun(pyörät ilmassa) kumivasaralla kumauttaa renkaan sivuun niin oikea ja vasen etupyörä pitää selvästi erilaisen äänen. Oikeasta kuuluu sellainen epämääräinen rämähdys kun taas vasen kumahtaa "puhtaasti". Nyt talvirenkailla hävisi kaikki häiriöt ajettavuudesta joten laakeri odottaa hyllyssä kevättä.
                              Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                              Comment

                              • rainekoo
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2008
                                • 294
                                • oulainen

                                Mulla loppu tutinat ja tärinät. Laitoin kerralla kaiken mahdollisen eteen ja taakse uutta.

                                On muuten pirun hyvä ja jämäkkä ajaa nyt tuo auto.

                                Ja teetin siihen päälle pyöränsuuntauksen.

                                Autona E39 535i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎