memebuy23buy

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tukep
    Bimmer Rookie
    • Jul 2007
    • 75
    • Oulu

    Originally posted by mosku View Post
    Jos tarkoitat pelkän perän/murikan herkkyyttä siten että vetarit ja kardaani on irti niin tulisi pyöriä kyllä herkästi. Mitenköhän kuvailis... laita pikkurilli :thinkkardaanin pultin reikään niin siitä pitäisi pystyä pyörittämään.

    Jos et ole irroittanut kardaania niin silloinhan siellä on monta mahdollista vikapaikkaa pyörimässä mukana kuten, kannatinlaakeri,vakionopeusnivel ja vaihteisto.

    Kuvailemassa tilanteessa olet pyörittänyt vain tasauspyörästöä ja onko ollut vielä vaihde päällä?. Jos autossa jonkinsortin tasauspyörästönlukko niin silloin saattaa ollaa jäykkäkin pyöritellä tuo tasauspyörästö.
    Kardaani on kyllä kiinni. Kun pyöritän toista puolta niin toinen puoli pyörii eri suuntaan eikä tällön kardaani pyöri ollenkaan.
    Sitä vain aloin ihmettelemään, kun omassani se pyörii todella pykäyksittäin. Kardaanista kun pyörittää niin se pyörii ihan ok, mutta vetarin "tumpista" kun pyörittää, niin sillain portaittain pyörii. Ihmetyttää vaan et onko tuo normaalia käytöstä vai onko jotain hämminkiä. Autossa ei ole tasauspyörästön lukkoa.

    Comment

    • mosku
      Newbiemmer
      • Jan 2010
      • 15
      • Lohja

      Originally posted by Tukep View Post
      Kardaani on kyllä kiinni. Kun pyöritän toista puolta niin toinen puoli pyörii eri suuntaan eikä tällön kardaani pyöri ollenkaan.
      Sitä vain aloin ihmettelemään, kun omassani se pyörii todella pykäyksittäin. Kardaanista kun pyörittää niin se pyörii ihan ok, mutta vetarin "tumpista" kun pyörittää, niin sillain portaittain pyörii. Ihmetyttää vaan et onko tuo normaalia käytöstä vai onko jotain hämminkiä. Autossa ei ole tasauspyörästön lukkoa.
      Juu, ei pitäis pahemmin pykiä, aika usein kun ovat kuluneita niin rupeavat tekemään tuollain. Ei ihan normaalilta kyllä kuulosta.

      Saatettu joskus vetää toista kumia katuun... ---> aiheuttaa epänormaalia kulumista .
      -e39 528iA Touring -97
      -e36 325i group-F -91

      Comment

      • Tukep
        Bimmer Rookie
        • Jul 2007
        • 75
        • Oulu

        Originally posted by mosku View Post
        Juu, ei pitäis pahemmin pykiä, aika usein kun ovat kuluneita niin rupeavat tekemään tuollain. Ei ihan normaalilta kyllä kuulosta.

        Saatettu joskus vetää toista kumia katuun... ---> aiheuttaa epänormaalia kulumista .
        Juu ei jotenkin tunnu normaalilta omastakaan mielestä vaikka en varsinaisesti mikään automekaanikko olekaan

        No mitä suosittelisit. Murikka pöydälle ja auki ja kattomaan mitä on syönyt tai jättäny syömättä. Aluksihan vois tietenkin tarkistaa onko siellä vielä öljyä sisällä

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7035
          • Uusikaupunki

          Tasauspyörästö siellä vaan tökkii, ei se koskaan smuutisti pyöri kun on esijännitetty kapistus.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • mosku
            Newbiemmer
            • Jan 2010
            • 15
            • Lohja

            Originally posted by Cell View Post
            Tasauspyörästö siellä vaan tökkii, ei se koskaan smuutisti pyöri kun on esijännitetty kapistus.
            Juu, näin tekee.

            Itse lähtisin selvittämään "oiretta" ihan öljyn vaihdolla. Jos öljyn seassa paljon metalli mujua tms. niin silloin täytyy keksiä jo jotain muutakin. Jos öljy edes jokseenkin puhdasta niin silloin se oli vaan perus "tarkistus" vaihto.
            -e39 528iA Touring -97
            -e36 325i group-F -91

            Comment

            • Tukep
              Bimmer Rookie
              • Jul 2007
              • 75
              • Oulu

              Dodii öljyt vaihettu perään ja vanhat öljyt näytti niin hyvälle, etten usko siellä mitään vikaa olevan. No, onpahan taas liukkaat öljyt sisällä ja huolettomia kilometrejä taas edessä.

              Niin, ja siitä tärinästä, eipä tuö meikäläisen aivoituksella enää voi olla muu kuin kardaani. Kardaanin vakionopeusnivel ja tukilaakeri ovat uusittu, samoin rättinivel on hyvä kuntoisen näköinen, joten sitä en ole vaihtanut. Nyt pitäs tuo mötikkä saada tasapainotettua jossain hyvässä pajassa. En vain tiedä löytyykö sellaista oulun seudulta...

              Vetoakselitkin on siis irti joten nekin voi laskea pois laskuista mahdollisina tärinän aiheuttajina. Pelkät tumpit paikalla.

              Originally posted by mosku View Post
              Juu, näin tekee.

              Itse lähtisin selvittämään "oiretta" ihan öljyn vaihdolla. Jos öljyn seassa paljon metalli mujua tms. niin silloin täytyy keksiä jo jotain muutakin. Jos öljy edes jokseenkin puhdasta niin silloin se oli vaan perus "tarkistus" vaihto.

              Comment

              • Tukep
                Bimmer Rookie
                • Jul 2007
                • 75
                • Oulu

                Noniin onpas taas tasasta kyytiä pitkän täristelyn jälkeen
                Halusin varmistua, että tärinät johtuu todella kardaanin epätasapainosta, joten tasapainotin kardaanin kotikonstein.

                Netissä on paljonkin englanniksi ohjeita ja keskustelua siitä miten kardaanin voi tasapainottaa. Johtunee varmaan siitä, että jenkeissä on noita takavetoautoja aika paljon, varsinkin hieman vanhempia.

                Tässä netin syövereistä yhdet, aika hyvät ohjeet:

                Delmar Learning's new TechOne: Manual Transmissions simplifies teaching and learning with its unique format. Concise chapters cover theory, diagnosis, service, and repair for manual transmission systems, sub-topics, and components. This easy-to-follow method helps students rapidly progress from one topic to the next. Strong illustrations and photos enhance the approach for visual learners, and all students can benefit from the coverage of ASE certification requirements. Once the course is completed, an ASE practice exam in the Appendix allows students to put their skills to the test.


                Nyt on kardaanin takaosassa heti vakionopeusnivelen jälkeen kaksi klemmaria painoina tuon ohjeen mukaan oikea paikka haettuna.

                Seuraavan kerran ku etelässä käyntiä käytän kardaania kometilla. Saavat laittaa sen viimesen päälle kohilleen, nuo klemmarit tuolta kuintenkin ruostuu/löystyy ajansaatossa irti.

                Mut onpahan nyt selvinny mistä ainakin tuon oman auton tutinat johtu. Aika varmasti se sama vika on myös muissa tutisevissa autoissa, mikäli kaikkia muita juttuja jo on kokeiltu.

                Tuossa äherryksen tiimoissa huomasin myös sen, et ton tukilaakerin oikeaan asentoon asentaminen on todella tärkeää. Kannattaa tarkasti asentaa se suoraan ja samalla muistaa se 4mm esijännitystä koneeseen päin. Ensin työntää kardaanista "löysät pois" eli työntää sen niin paljon sinne koneeseen/laatikkoon päin ku menee ja sitten vielä toi esijännitys laakeriin.
                Jos ei muista tuota kardaania työntää ennenku kiristää laakerin, helposti jää "löysiä" vaikka laakeriin sen esijännityksen laittaakin.

                Koskaan ei oo näin tasasta kyyti ollut tuossa autossa, joten eipä voi olla muutakuin iloinen kaiken ton ähertämisen jälkeen.

                Comment

                • Clavurion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 9159
                  • Oulu

                  Pitkästä aikaa mielenkiintoista settiä tällä saralla!
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • Lakeson
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2004
                    • 649
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by Tukep View Post
                    Halusin varmistua, että tärinät johtuu todella kardaanin epätasapainosta, joten tasapainotin kardaanin kotikonstein.
                    Erikoista. Oliko kardaanista jääny tehdaspainot jonnekin matkalle, vai oliko ne vielä paikoillaan?
                    Varmaa on kuitenkin, että tehtaan jäljiltä on kardaani balanssissa.

                    Noinkin pitkän kappaleen tasapainotus ei ole ihan lonkalta toteutettava operaatio. Hyvin suurella todennäköisyydellä ei ole vieläkään tasapainossa, vaan resonanssialue on nyt siirtynyt eri nopeudelle (ilmeisesti ylöspäin). Sinänsä tuo ei haittaa Suomen nopeuksilla, mutta jollain härskimmällä nopeudella vedettäessä saattaa saada yllättävän herätteen.
                    Ei mopolla mahottomia..

                    Comment

                    • Tukep
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2007
                      • 75
                      • Oulu

                      No sitä ei voi tietää, heitto voinee johtua myös ristinivelestä, jota ei ole siis vaihdettu. Kun kardaani oli pöydällä tutkailin myös ristiniveltä ja se tuntui liikkuvan herkästi eikä väljyyttäkään tuntunut. mutta mene ja tiedä, ei tuossa osassa tarvi kummosta heittoa olla niin jo vispaa.

                      Aivan hienon hieno värinä tuntuu vielä 60-70 vauhdissa, mutta se ei todellakaan ole verrattavissa siihen tutinaan, mitä aikaisemmin oli.

                      En väitäkään, että se olisi nyt 100% balanssissa. Kuten aikaisemmin kirjoitin, kardaani on tarkoitus viedä kometille jossa saavat tutkia suoruuden, ristinivelen ja lopuksi tasapainottaa. Lähinnä tämän ite tehdyn tasapainotuksen tarkoituksena oli varmistaa, että tutinat/tärinät johtuu kardaanista.



                      Originally posted by Lakeson View Post
                      Erikoista. Oliko kardaanista jääny tehdaspainot jonnekin matkalle, vai oliko ne vielä paikoillaan?
                      Varmaa on kuitenkin, että tehtaan jäljiltä on kardaani balanssissa.

                      Noinkin pitkän kappaleen tasapainotus ei ole ihan lonkalta toteutettava operaatio. Hyvin suurella todennäköisyydellä ei ole vieläkään tasapainossa, vaan resonanssialue on nyt siirtynyt eri nopeudelle (ilmeisesti ylöspäin). Sinänsä tuo ei haittaa Suomen nopeuksilla, mutta jollain härskimmällä nopeudella vedettäessä saattaa saada yllättävän herätteen.

                      Comment

                      • Psyko
                        Newbiemmer
                        • Jul 2008
                        • 16

                        Ei kardaaniprobleem, mutta mitähän olisi vaihdettava etupäähän kun tutisee aika napakasti kevyesti jarruttaessa, mutta kovemmalla painalluksella ei.
                        Puslaa/tankoa/jarrupalat/levyt??

                        Comment

                        • Tukep
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2007
                          • 75
                          • Oulu

                          Todennäkösesti osat nro 4 ja 5.


                          Kannattaa kuitenkin tarkastaa/tarkastuttaa ennen vaihtoa missä oikeasti väljää. Tulee kalliiksi pelailla osanvaihto lottoa.

                          Originally posted by Psyko View Post
                          Ei kardaaniprobleem, mutta mitähän olisi vaihdettava etupäähän kun tutisee aika napakasti kevyesti jarruttaessa, mutta kovemmalla painalluksella ei.
                          Puslaa/tankoa/jarrupalat/levyt??
                          Ja nuista kardaanin epätasapainoista vielä. Näytti olevan jollakin e46 paukahtaneen kardaani poikki. Ihmekkö se jos joillakin 200tkm ja 7v mennyt epätasapainoon syystä tai toisesta...:think

                          Comment

                          • Psyko
                            Newbiemmer
                            • Jul 2008
                            • 16

                            Originally posted by Tukep View Post


                            Kannattaa kuitenkin tarkastaa/tarkastuttaa ennen vaihtoa missä oikeasti väljää. Tulee kalliiksi pelailla osanvaihto lottoa.
                            Totta. Kunhan tässä nyt kerkeää/kiinnostaa/jaksaa niin tutkii tarkemmin, mutta siihen asti tutiskoon.

                            Comment

                            • andiboy
                              Newbiemmer
                              • Apr 2010
                              • 19
                              • Kokkola

                              Pitää vielä tähänkin threadiin laittaa sama kysymys... Elikkäs auto on E34 525tds -92. Ja samainen tutina on ongelmana. Tämä mystinen tutina on alkanut häiritsevässä määrin vasta pari viikkoa sitten. Se alkaa 80kmh ylöspäin, tutisee enimmäkseen runkoon, ratissa ja kepissä on ihan pientä vapinaa havaittavissa. Kun antaa vähän vetoa niin tutina yleensä lakkaa ja palaa sitten ns "matkakaasulla" ajettaessa. Joskus se loppuu itsekseen ja alkaa uudestaan ihan mielivaltaisesti. Kytkimen kun survaisee ajossa pohjaan ja antaa rullata vapaasti, niin tutina ei lopu vaan jatkuu ihan samanmoisena kunnes nopeus tippuu alle 80kmh ja tutina lakkaa. Joskus tutina saattaa lakata töyssyn tai epätasaisuuden jälkeen hetkeksi. Renkaat on tasapainotettu, eteen vaihdettu auraustangot ja pikaisesti silmäillen ja vähän nykien kaikki ainakin etupään tukivarret ja puslat näytti ehjiltä ja välyksettömiltä. Vielä olis selvitettävä takapään puslat ja kardaanin laakerin tukikumin kunto.

                              Mitä näistä voin sulkea pois laskuista vai voinko mitään?:
                              -napahela
                              -reaktiotankojen puslat
                              -kardaanin laakerin kannatinkumi
                              -vetoakseli
                              -rättinivel
                              -alatukivarsi
                              -poikittainen takatukivarsi
                              -apurungon puslat
                              -pyöränlaakeri

                              Comment

                              • Havis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 1845
                                • Kotona/Poissa

                                Tuli tässä mieleen kysyä, että onko kuinka useassa tutina-autojen vanteissa ollu lukkopultit?

                                Jos lukkopultit löytyy, onko ne varmasti juuri saman painoiset kuin muutkin pultit? Ei tartte olla suurikaan painoero kun tutisee/vatkaa.

                                Kokeeksi voi testata vaihtamalla lukkopultin tilalle samanlainen pultti kuin muutkin, ja tarkistaa muuttuuko tilanne.

                                Olen muutaman tyypin kuullut kärsineen oudoista rengasvapinoista, jotka loppui tyystin kun malttoi luopua lukkopulteista.
                                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                                E60 523iA -08

                                Comment

                                Working...
                                X