Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Jarrunesteet olivat vaihtaneet jollain imurilla, meneeköhän siinä sitten uutta nestettä joka paikkaan?
    Riippuu siitä mistä ne nesteet imi, joissain huolloissa imetään vain säiliö tyhjäksi joka tietty on lähinnä valohoitoa. Oikea tapahan olisi laittaa uutta nestettä paineella säiliön kautta ja sitten ilmausruuvit auki, lisäksi auto pitäisi kytkeä huoltotietokoneeseen ja laittaa ASC/DSC-moduli huoltotilaan jotta sen sisällä olevat nesteetkin vaihtuisi.
    E39 528iA

    Comment

    • UGH!
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2006
      • 237
      • Nokia

      Originally posted by SledgeHammer82 View Post
      Jos Nokian renkaita 5-sarjan alla puhuu, niin ei kyllä kovin hyvin tiedä mistä puhuu. Nimim. juuri ajellut e34:sia ja e39:sejä varustettuna uusilla Nokioilla ja osa Michelin X-Ice Northeilla. Misukka hakkaa pitokyvyssä Nokian 5-0. Lisäksi limitillä ajaessa luisto alkaa Michelinissä rauhallisemmin kuin Nokialaisissa.
      Kohta 12 vuotta näiden renkaiden valmistukseen osallistuneena uskoisin kuitenkin tietäväni mistä puhun:think sen verran on kertynyt kaikenmoista dataa kaaliin, sekä ajokokemuksia löytyy E30, E34, E36, E38, ja E39 kys. renkailla
      Last edited by UGH!; 23-01-2007, 22:59.
      sigpic

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7459
        • Oulu

        Originally posted by TJJ View Post
        Riippuu siitä mistä ne nesteet imi, joissain huolloissa imetään vain säiliö tyhjäksi joka tietty on lähinnä valohoitoa. Oikea tapahan olisi laittaa uutta nestettä paineella säiliön kautta ja sitten ilmausruuvit auki, lisäksi auto pitäisi kytkeä huoltotietokoneeseen ja laittaa ASC/DSC-moduli huoltotilaan jotta sen sisällä olevat nesteetkin vaihtuisi.
        Tätähän pitää sitten vielä heiltä kysyä. Ei tullut etukäteen mieleenkään että itse pitäisi ohjeistaa tarkkaan miten jarrunesteet pitää vaihtaa.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • SledgeHammer82
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1651
          • Pk-seutu

          Originally posted by UGH! View Post
          Kohta 12 vuotta näiden renkaiden valmistukseen osallistuneena uskoisin kuitenkin tietäväni mistä puhun:think sen verran on kertynyt kaikenmoista dataa kaaliin, sekä ajokokemuksia löytyy E30, E34, E36, E38, ja E39 kys. renkailla
          OT:n puolelle menee, vaikka renkaista kai suurin osa tutinoista onkin peräisin.

          Tekeekö renkaan valmistukseen osallistuminen sinusta asiantuntija arvioimaan renkaan ajokäytöstä? E39 Hakkapeliitoilla vilkutteli koko ajan luistonestonvaloa kun samaan aikaan samalla tiellä samanlainen auto eteni eleettömästi Misukoilla. Rengasliikkeessä myös kertoivat, että tämä ei ollut ensimmäinen tapaus tänä talvena kun viitosbemarin omistaja ei ollut tyytyväinen Nokialaisiin. Näyttivätpä Hakkapeliitta rengaspinoa, jolla ei ollut ajettu juuri mitään. Oli kuulemma e39 kuski tuonut renkaat takaisin kun autolla ei voinut enää maantiellä ajaa ja taajamissakin luistonesto sekoili liian pehmeästä rungosta johtuvan huojumisen takia.

          Comment

          • hurtta
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2006
            • 444

            Originally posted by Tuonela View Post
            Täällä jälleen yksi tutiseva e39 (520 -00)... Renkaat on tasapainotettu, joten vika ei ole niissä. Voisiko apurungon puslat olla loppu jo 100tkm:n kohdalla? Auto on suomiauto, ajettu vain n. 105tkm. Takapää on esim. ohitustilanteissa ihmeellisen levoton. Muutenkin ihmetyttää alustan kolinat sekä edessä että takana, luulisi auton olevan noilla kilometreillä vielä "uutta vastaavassa" kunnossa...
            Tuota jos 100tkm alkaa kosla vapisemaan niin kyllä se normaalisti on vanteissa/renkaissa vika. Toinen vaihtoehto on sitten että auto on saanut tosi raskasta kenkää ja välinpitämätöntä ajoa aikanaan tai sitten alustassa on jotain vialla jo alun alkaen jota en usko että BMW:ssä on. Itsellä ajettu nyt 105tkm eikä mikään vapise jos pyörät on kunnossa. Se nyt ties monenko kerran todettakoon että alusta on todella herkkä kaikille virheille eli pyörät pitää oikeasti olla pyöreät ja tasapainossa tai muuten vapisee jostain nurkasta.

            Niin ja sen verran vielä nyt varmuuden vuoksi lisättätköön että vaikka pyörät on kuinka tasapainoitettu niin sehän ei vielä kerro mitään siitä onko ne pyöreät vai ei. Meinaan soikeat pyörät ei vaan toimi E39 alla. Oman kokemukseni mukaan alle 0.5mm pystyheitolla toimii ja jos heittoa on lähelle 1mm (jonka Nokia vielä yllätys yllätys hyväksyy) niin E39 tärisee kuin horkkatautinen - ainakin keulassa.
            Last edited by hurtta; 26-01-2007, 20:23.

            Comment

            • Tuonela
              BTCF Member
              • Sep 2004
              • 368
              • Tampere

              Alla olevat nokian kananmunat vaihtuu huomenna misukoihin, toivottavasti vapinat loppuvat siihen... Epäilyttää vaan takapään äänet terävissä kuopissa, perää jää ikäänkuin "soimaan" kuopan jälkeen. Eli kuoppaan ajettaessa siis ääni ei ole "töm", vaan "töm töm töm"... Mistä tämä voisi johtua, jos ei puslista?

              Comment

              • hurtta
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2006
                • 444

                Originally posted by Tuonela View Post
                Alla olevat nokian kananmunat vaihtuu huomenna misukoihin, toivottavasti vapinat loppuvat siihen... Epäilyttää vaan takapään äänet terävissä kuopissa, perää jää ikäänkuin "soimaan" kuopan jälkeen. Eli kuoppaan ajettaessa siis ääni ei ole "töm", vaan "töm töm töm"... Mistä tämä voisi johtua, jos ei puslista?
                No ei se renkaan vaihto automaattisesti asiaa paranna jos nykyiset on pyöreät. Mulla itsellä on pyöreät Nokian hakkis 4 kumit (tosin muuten ihan paskat ajaa, eli kauhea jurina ja runko on ihan löysä ja pitoa on hieman liikaa) eikä ne aiheuta mitään vapinoita eikä tärinöitä johtuen alussa mainitusta ominaisuudesta.

                Nokialaisten vaihto misukoihin noin yleisesti ajettavuuden suhteen tuskin on huono valinta
                Last edited by hurtta; 26-01-2007, 20:32.

                Comment

                • villej
                  Newbiemmer
                  • Mar 2006
                  • 13
                  • Vantaa

                  Soiminen

                  Originally posted by Tuonela View Post
                  Alla olevat nokian kananmunat vaihtuu huomenna misukoihin, toivottavasti vapinat loppuvat siihen... Epäilyttää vaan takapään äänet terävissä kuopissa, perää jää ikäänkuin "soimaan" kuopan jälkeen. Eli kuoppaan ajettaessa siis ääni ei ole "töm", vaan "töm töm töm"... Mistä tämä voisi johtua, jos ei puslista?
                  Mulla jäi tuo samantien pois taka-iskarien vaihdon jälkeen. Oli 170tkm lasissa. Jostain luon, että E39:n iskarit kestää noin 120tkm. Iskaritestien tuloksessa vanhat iskarit antoi melkein saman tuloksen kuin uudet. Ne eivät siis kerro iskarien kunnosta mitään.

                  Comment

                  • 525TDS Touring
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2004
                    • 483
                    • Sahalahti

                    Originally posted by villej View Post
                    Mulla jäi tuo samantien pois taka-iskarien vaihdon jälkeen. Oli 170tkm lasissa. Jostain luon, että E39:n iskarit kestää noin 120tkm. Iskaritestien tuloksessa vanhat iskarit antoi melkein saman tuloksen kuin uudet. Ne eivät siis kerro iskarien kunnosta mitään.
                    Mulla touringissa mittarissa 257tkm ja originaalit takaiskarit ja vielä timmissä kunnossa takakelkan puslat ja etuiskarit (jäätyivät) vaihdettu n. 200tkm: n kohdalla.
                    Ex-525TDSa Touring -98
                    Ex-MB E220T CDi -02
                    E61 520D -09
                    F11 518d -16

                    Comment

                    • veku
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6327
                      • P-Pohjanmaa

                      Originally posted by 525TDS Touring View Post
                      Mulla touringissa mittarissa 257tkm ja originaalit takaiskarit ja vielä timmissä kunnossa takakelkan puslat ja etuiskarit (jäätyivät) vaihdettu n. 200tkm: n kohdalla.
                      Mulla oli kanssa 210 tkm takana kun alkuperäiset vaihdettiin.
                      Takana oli vielä ihan ok iskussa,edessä aivan peput varmaan keulan madallus oli tehnyt tehtävänsä.

                      Tässä ennen joulua omaan autoon vaihdettiin keulaan kaikki rojut,tukivarret reaktiotangot yms kun päätin että uusin siine kaikki ettei tarvi muutaman kuukauden kuluttua ihmetellä kun kolisee.
                      No hain auton huollosta ja kas tutinaa oli taas..ajelin viikon ja sitten puhdistin etupyörän navan sekä vanteen kosketuspinnan ihan vaan testin vuoksi..ja kas suurin osa tutinasta hävisi.
                      Epäilen että muissakin navoissa on ruostetta yms paskaa..

                      Mutta pakko korostaa että tuo on hyvä ensi apu tutinan estoon =puhtaat navat..siis autossa
                      F11 M550D
                      E39 M5
                      F26 3.0 Da M-Sport
                      E61 535D M-Sport

                      Comment

                      • Tontsa
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2003
                        • 201
                        • Uusimaa

                        Turun ME-autossa vaihdettiin apurungon puslat,tärinät n.110km/h jäi,perä ei enää kolahtele terävissä kuopissa ja muutenkin tuntuu vakaammalta.
                        Auto 530D -00 193tkm

                        Tarkoitetaanko tuolla napojen putsauksella vanteen ja kiinnityspinnan putsausta,vai joutuuko siitä vielä jotain purkamaan ?
                        Audi S3 -07

                        Ex: Skoda 120, Opel Kadett -68, Ford Taunus L -76,
                        Ford Escort LX -84, Ford Sierra -85, Toyota Carina 2 -88,
                        Toyota Celica GT -89, Toyota Corolla Si -94, Toyota Celica/Supra -84,
                        BMW 730i -89, Audi S4 -92, Toyota Corolla -89,
                        BMW 530dA -00, Audi S3 -07

                        Comment

                        • Valkman
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2006
                          • 712
                          • Helsinki

                          Sitä vannetta vasten tulevaa pintaa yleensä tarkoitetaan.

                          Comment

                          • Tuonela
                            BTCF Member
                            • Sep 2004
                            • 368
                            • Tampere

                            Renkaat vaihtuivat misukoihin, tasapainottaessa huomasin että yhdessä vanteessa oli hieman heittoa. Laitoin sen eteen ja vapinat loppuivat siihen! Ei ravista yhtään rattiin, takana vanne aiheutti tutinaa... Ihme homma. Myös etupään kolinat loppuivat koiranluiden (yht. 45€ KL-varaosissa) vaihdolla. Vielä kun jaksais takaiskarit vaihtaa...

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Siis...kannattaa todellakin siis tarkistaa noiden vanteiden virheettömyys ennen kuin lähtee mihinkään muuhun noiden tutinoiden eliminoimiseksi.
                              e39:ssä jo parin millin vekki alkaa varsinkin takapäässä tuntumaan vaikka välyksiä ei vielä hirveäst olisikaan.
                              Itsellä kun on tuo 19" vannekoko kaikissa perheen autoissa ns.käyttövannekoko, niin kyllähän joka syksy kun tavikiekot tulee alle, joudutaan 5-6 vannetta oikaisemaan jotta keväällä on jokaisessa 100% virheettömät vanteet alla.
                              Eli nytkin kun tuolla emännän e39:llä ajettiin ihan viimesiä varsin viileitä päiviä
                              ennen talvirenkaita ja takaa oli lisäks jo nuo 275/30-19" renkaat finaalissa,
                              oli varsinkin liikkeelle lähdettäessä havaittavissa tuossa n.100km/h nopeudessa pientä värinää. Alle vaihdettiin 100% pyöreät 17" BBS:t (halkaisija 0.5mm:n sisällä) 225/45-17" uusio mastereilla, samalla loppui värinäkin.Nyt kun kaikki kesävanteet oiottiin, niin toisesta Breyton takavanteesta löytyi viime kesän muistona n.3.5-4mm:n soikeus sisäkantista, ja toisesta etuvanteesta reilu parimillinen. Nätä ei havaitse enään silmällä, mutta vaikutus tuntuu kyllä e39:ssä varsinkin matalaprofiilisella kuluneella renkaalla.
                              Eli jos vekin havaitsee vanteessa ihan silmällä tasapainotuskoneessa pyörittämällä, niin varsinkin e39:n hieman kulahtaneessa/pehmenneessä takapäässä tämä tuntuu tutinana aivan varmasti.

                              Comment

                              • Tuutsoni
                                Newbiemmer
                                • Oct 2006
                                • 20

                                Puslat

                                Kyllä varmaan tuo vanteen heitto saa tärinää aikaan varsinkin jos takakelkan puslat alkaa olla loppusuoralla. Itse vaihdoin puslat maanantaina kaverin kanssa ja
                                tärinät/tutinat on mennyttä.
                                Puslat oli kyllä ihan lopussa ja aika tiukassa saada irti.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎