memebuy23buy

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3121
    • Välisuomi

    Originally posted by Hemi View Post
    Jos etupäässä alatukivarsissa on välystä, tutisee e39 tällöin aivan varmasti.
    Nostan IKIVANHAN postin osan ylös, koska juuri aamupäivällä autoani nosturilla tutkineena joudun tuon ylläolevan teilaamaan: Auto ei tutise yhtään, mutta vänkärin puolen etualatukivarressa on selvä välys. Välys ilmestyi viimeisen 10 tkm aikana, mutta jo sitä ennen jarruttaessa hitaassa vauhdissa "nimismiehen kiharoissa" tuntui omituista väljyyttä juuri etuoikealla.

    Kannattanee vaihtaa kummankin puolen tukivarsi vaikka kuskinpuolella ei välystä olekaan? Ja kallistuksenvakaajan reaktiotangot, halpoja kun ovat.
    ---

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Sinulla on vain poikkeuksellisen pieni selkäheitto+hyvä tasapaino pyörässä jos missään nopeudessa ei pienintäkään värinää tunnu väljällä alatukivarrella.

      Comment

      • Stone
        BTCF Member
        • Jan 2005
        • 4074
        • Helsinki

        Originally posted by Hemi View Post
        Sinulla on vain poikkeuksellisen pieni selkäheitto+hyvä tasapaino pyörässä jos missään nopeudessa ei pienintäkään värinää tunnu väljällä alatukivarrella.
        Juuri näin. Pyörastä se tärinä lähtee ja alkaa tuntumaan kabiinissa asti jos alustassa on välyksiä. Toisaalta jos koko talvi ajettu samoilla renkailla eikä ole tasapainotuksessa käytetty välillä niin...:think
        E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
        VW Pornstarter (työjuhta)
        Dodge RAM Cummins (venejuhta)
        Finnmaster T8







        Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

        Comment

        • creative 22
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2005
          • 560
          • Alavus

          Eipä nuo ongelmat ole minunkaan autostani mihinkään kadonneet..aika tavalla tuo tutisee mutta asiassa ihmeellistä on se että tuo väpätys ilmaantuu vasta noin 100km:n yhtäjaksoisen ajon jälkeen.Matalaprofiilisilla kesärenkailla 235/45/17 tuo ilmiö vielä korostuu.Aivan kun alusta jotenkin "lämpenisi" ja sitten vatkaus alkaa.Alustan osia olen kyllä tutkinut moneenkin otteeseen mutta mitään selvää välystä en ole löytänyt..Voisikohan tuo ilmiö littyä kardaaniin jotenkin...?Kesäkuumalla ongelma oli pahimmillaan mutta lähes samoihin "väpinätunnelmiin" pääsin myös pakkasilla pidempään ajeltuani Auto siis e39 ja 243tkm ajettu.
          Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

          Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

          BMW Freude Am Fahren

          Comment

          • Stone
            BTCF Member
            • Jan 2005
            • 4074
            • Helsinki

            Originally posted by creative 22 View Post
            Eipä nuo ongelmat ole minunkaan autostani mihinkään kadonneet..aika tavalla tuo tutisee mutta asiassa ihmeellistä on se että tuo väpätys ilmaantuu vasta noin 100km:n yhtäjaksoisen ajon jälkeen.Matalaprofiilisilla kesärenkailla 235/45/17 tuo ilmiö vielä korostuu.Aivan kun alusta jotenkin "lämpenisi" ja sitten vatkaus alkaa.Alustan osia olen kyllä tutkinut moneenkin otteeseen mutta mitään selvää välystä en ole löytänyt..Voisikohan tuo ilmiö littyä kardaaniin jotenkin...?Kesäkuumalla ongelma oli pahimmillaan mutta lähes samoihin "väpinätunnelmiin" pääsin myös pakkasilla pidempään ajeltuani Auto siis e39 ja 243tkm ajettu.
            Kaikki mikä pyörii voi kaiketi olla syynä eli vaikka kardaani tai jarrulevyt. Yleensä tärinän aiheuttaja on ne renkaat ja tärinä korostuu n.110km/h vaihdissa väljien puslien, tukivarsien ym takia. Onkos sulla mitään tiettyä nopeutta, jossa tärisee enemmän?
            E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
            VW Pornstarter (työjuhta)
            Dodge RAM Cummins (venejuhta)
            Finnmaster T8







            Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

            Comment

            • creative 22
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2005
              • 560
              • Alavus

              Originally posted by Stone View Post
              Kaikki mikä pyörii voi kaiketi olla syynä eli vaikka kardaani tai jarrulevyt. Yleensä tärinän aiheuttaja on ne renkaat ja tärinä korostuu n.110km/h vaihdissa väljien puslien, tukivarsien ym takia. Onkos sulla mitään tiettyä nopeutta, jossa tärisee enemmän?
              Kyllä se 110kmh alkaa, kuten monella muullakin kohtalotoverillaJa siitä ylöspäin tutajaa koko ajan.Mutta hieman kyllä vaimenee 130kmh jälkeen.
              Renkaita on ollu 3:a sorttia ja vanteita samoin.Kaikilla sama juttu.Kunnolla lämmettyään auto alkaa vapista.
              Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

              Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

              BMW Freude Am Fahren

              Comment

              • TurboD
                Bimmer Rookie
                • Nov 2005
                • 84

                Originally posted by creative 22 View Post
                Kyllä se 110kmh alkaa, kuten monella muullakin kohtalotoverillaJa siitä ylöspäin tutajaa koko ajan.Mutta hieman kyllä vaimenee 130kmh jälkeen.
                Renkaita on ollu 3:a sorttia ja vanteita samoin.Kaikilla sama juttu.Kunnolla lämmettyään auto alkaa vapista.
                Mitäs palikoita olet viimeaikoina uusinut?

                Comment

                • creative 22
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2005
                  • 560
                  • Alavus

                  Originally posted by TurboD View Post
                  Mitäs palikoita olet viimeaikoina uusinut?
                  Viime kesänä eteen jarrulevyt/palat, reaktiotankojen puslat+pyörän napojen huolellinen puhdistus.Kaikkia "nuppeja" on retuuteltu oikein huolella mutta eipä niistä vaan välystä löydy, tai sitten en osaa etsiä oikeasta paikasta

                  Apurungon puslat tarkistin myös, murtumia ei löytynyt.Tosin voihan olla että puslien huono kunto ei välttämättä heti näy??Auton takapää tuntuu kyllä aika jämäkältä vielä muutenkin.Mielellään sitä jotain osia vaihtelisi...jos tietäisi vaan mistä apu löytyy..Muuten syksyllä 10v synttäreitään viettävä autoni on palvellut minua tähän asti todella hienosti
                  Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                  Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                  BMW Freude Am Fahren

                  Comment

                  • Salttu
                    Newbiemmer
                    • Mar 2007
                    • 11

                    Originally posted by creative 22 View Post
                    Eipä nuo ongelmat ole minunkaan autostani mihinkään kadonneet..aika tavalla tuo tutisee mutta asiassa ihmeellistä on se että tuo väpätys ilmaantuu vasta noin 100km:n yhtäjaksoisen ajon jälkeen.Matalaprofiilisilla kesärenkailla 235/45/17 tuo ilmiö vielä korostuu.Aivan kun alusta jotenkin "lämpenisi" ja sitten vatkaus alkaa.Alustan osia olen kyllä tutkinut moneenkin otteeseen mutta mitään selvää välystä en ole löytänyt..Voisikohan tuo ilmiö littyä kardaaniin jotenkin...?Kesäkuumalla ongelma oli pahimmillaan mutta lähes samoihin "väpinätunnelmiin" pääsin myös pakkasilla pidempään ajeltuani Auto siis e39 ja 243tkm ajettu.
                    Omalta osaltani voin myös vahvistaa tuon "lämpenimis" ilmiön. Vaihdatin jokin aika sitten ne kuuluisat puslat takapäähän ja vapina pieneni n. puoleen. Kovilla pakkasilla ei ole ollut mitään ongelmia. Tämä tietysti omalta osaltaan johtuu kumien jäykkyyden lisääntymisestä kylmällä. Samalla puslien kanssa vaihdettiin kardaanin "rätti" -nivel, joten en osaa sanoa olisiko sillä ollut merkitystä, no käyttömukavuus ainakin kasvoi manuaali kun on.

                    Comment

                    • creative 22
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2005
                      • 560
                      • Alavus

                      Joo, on tuota tullut mietittyä ja pähkäiltyä.Tuon "lämpenemisen" puolesta ilmiö viittaa juuri tuonne apurungon pusliin mutta on aika ihmeellistä kun niitä viime kesänä tutkin ja pitkällä pultilla "retuuttelin", en saanut edes pienintäkään murtumaa näkyviin..

                      Kaikenmoista olen kokeillut konstiksi, vanteita/renkaita on painoteltu ja keskitelty alumiiniteipin kanssa napoihin.Nyt viime aikoina tutina tuntuu lisääntyneen ja sen huomaa jo noin 70 kmh alkaen.Viikonloppuna ajoin juuri "pakasta" vetäistyä pientä japanilaista (en vaihtomielessä) ja täytyy sanoa että nuokin ovat kehittyneet hurjasti.Ei tuo nyt mitään suuria intohimoja herättänyt muuten mutta hypättyäni omaan koslaani takaisin, tajusin minkälainen "perseenravistin" autoni onkaan, kuten hemi sen osuvasti ilmaisi

                      Täytyy kesällä kokeeksi tehdä tuo puslaremontti ja samalla vaikka vaihtaa vetoakselit puolelta toiselle ja samalla puhdistaa ja rasvata ne.Josko tuo lähes välillä jo uniinkin tuleva tutina sillä helpottaisiTuskin valmistaja kuitenkaan on tarkoittanut että E39 tärisee ja tutisee ja kuski menettää hermonsa.
                      Last edited by creative 22; 19-03-2007, 14:23.
                      Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                      Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                      BMW Freude Am Fahren

                      Comment

                      • teropa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 3855
                        • Oulu

                        Hyi kamala... on se hyvä, ettei tuo oma vessa tutise. Kun lukee tämmösiä perseenravistin-kommentteja, niin eipä kehtaa ajatella, että kyseessä on premium-luokan Bemari eikä mikään saakutan 80-luvun aasian pommi!

                        Taitaapa olla niin, että E39 on altis monenkaltaisille tutinoille, eli noita syitä tutinaan voi olla ilmeisesti todella monia. Ja ihmiset hämääntyy luulemaan, että yhden syyn löydettyään se olisi jotenkin universaali. Taitaa vaan E39 alusta olla tehty niin, että puslien kuluminen ym. diipadaapa tekee autosta kamalan horon, jossa milloin renkaat hakee, perä tutisee, jarruttaessa ravistaa tai ties mitä muuta skeidaa, joka ei Premium-luokan autoon kyllä kuulu! Sitten kun alusta on kaikilta osin OK, niin auto kulkee niinkuin pitää: suoraan ja ravistamatta. Tuota nyt odottaisi jo vähimmäisominaisuudeksi vähän kuluneellakin alustalla. Mutta BMW:llä homma ei näemmä ikävä kyllä mene noin.

                        Sitä päivää odotellessa, kun oma E39 alkaa tuon kirotun ravistelun...

                        Tero
                        E60 520dA M-sport
                        ---Ex
                        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                        E90 330iA, 325iA, 320dA
                        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                        PPL(A)

                        Comment

                        • hoikkas
                          BTCF Member
                          • Oct 2005
                          • 1579
                          • TURKU

                          E39 540iA, valmistettu 4/97 saks
                          Minulla kuskin ja kartturin penkissä "aaltomaista" tärinää noin 50-60km/h vauhdissa. Sen ikävyysaste melko vaatimaton ja esim. aivan tasaisella asfaltilla ei tunnu yhtään, se korostuu kun ajaa huonompi kuntoisella asfaltilla sekä nimenomaan urissa.
                          Talvi renkain se oli vähän pahempi (17" nastat, uudet alut ja liikkeessä mainittu tasapainotuksesta), mutta nyt kesävantein (18" BBS RS 700) pikkasen parempi. Kesävanteet on myös tasapainoitettu uudemman kerran (olivat tuontikunnossa)
                          Nyttemmin on vaihdettu pitkittäis tukitangon molemmat kumityynyt uudemman mallisiin (alatukivarren sisähela). Se taisi olla se joka vähinsi tärinää kauttaaltaan ja myös poisti lähes kokonaan tärinät 70-90km/h vauhdissa, jossa se oli jo alkujaan paljon vähäisempää.

                          KYSYMYS:
                          1. Mistä mahtaa olla kyse, kun tuo sisähelojen vaihto auttoi vähän, mutta ei poistanut kuitenkaan kokonaan.
                          2. Onko kyse iskunvaimennuksesta? Alusta on alkuperäinen 10v vanha M-sport. Alusta vaihtuu keväällä Bilstain/intrax -30/40mm yhdistelmään.
                          Oma veikkaus
                          Oma amatööri veikkaus... takapäässä on ilmeisesti neljä samanlaista kumihelaa, jotka vaihtamalla uudemman mallisiin voisi vähentää sen tärinän pois ehkä kokonaan.
                          BMW i4M50

                          Comment

                          • jantsu
                            Bimmer Rookie
                            • May 2004
                            • 168
                            • siilinjärvi

                            Tutiseeko porukoilla urheilualustalla olevat bemut.Onko tämä vaiva juuri farmarien ongelma.Itsellä oli aikoinaan 530dat m-sport alustalla ja siinä tutinat hävisi sopivilla vanteilla.Nykyinen sedan ei tärise eikä tutise yhtään(m-sport).Aikomuksena hankkia 530 dat mielellään m-sport mallia.

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7468
                              • Oulu

                              Originally posted by jantsu View Post
                              Tutiseeko porukoilla urheilualustalla olevat bemut.
                              Tutisee jos on renkaat epätasapainossa, eli esimerkiksi rapaa/lunta/jäätä/loskaa kertynyt vanteisiin. Jos on paikat puhtaat ja tasapainossa niin ei tutise.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              • Juhaska
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2007
                                • 3997
                                • Suomi

                                Itsellä ei tutise mikään. Mutta, kun laitettiin alustasarja ja ajoin n.500-800km niin jostain kuskinpuolen takaiskarin läheisyydestä kuuluu monesti kauhea natina ja nitinä, kun autoon menee ja nousee pois.
                                Käytin auto huoltamolla ja sielä ei vikaa keksitty. Mutta sitten, kun perä nostettiin ilmaan niin että taka-akselilta lähti paino pois niin natina lakkasi. Mutta palasi takaisin parin päivän jälkeen. Äänestä tulee mieleen jotenkin niinku metalli hankaisi metallia. Olisiko jousi huonosti paikallaan tai jotain?:think Ainakin tuntuu että siitä läheltä se ääni tulee.
                                ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

                                Comment

                                Working...
                                X