Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Clavurion
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 9159
    • Oulu

    Originally posted by ROne View Post
    Vaihdoitko reaktiotankojen puslat itse? Tarviiko prässiä tai jotain muuta "pekiaali-kaluja"? Olisi sama homma edessä itsellä.
    Vastataan nyt tähän, kun tuli itsekin tutun mekaanikon kanssa viikko siiten vaihdettua nuo puslat. Suosittelen lämpimästi prässiä helan irrotuksessa ja kiinnityksessä, säästää ainakin kirosanoja. Muutoin operaatio perusruuvausta. Huomioi puslan asemointi, katso vaikka vanhasta malliksi, puslan nuoli akselin suuntaisesti kohti napaa. Helan lopullinen kiristys vasta, kun pyörän/navan päällä auton paino, ei jää esijännitystä.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Aksa P
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2006
      • 394
      • Sawo

      Originally posted by ROne View Post
      Vaihdoitko reaktiotankojen puslat itse? Tarviiko prässiä tai jotain muuta "pekiaali-kaluja"? Olisi sama homma edessä itsellä.
      Mä tein putkenpätkästä "ulosvetäjän", jolla sai tuskasesti lähteen vanhat puslat pois ilman, että otti koko reaktiotankoo itri autosta. Uudet meni kivuttomasti paikalleen samalla "ulosvetimellä" muutettuna "sisäänvetäjäksi".

      Käytin seuraavaa menetelmää: Pisti uudet puslat pariksi tunniksi pakkasee ja juuri ennen H-hetkeä lämmitti toholla tukivartta. Sit nopeesi uusi pusla pakkasesta hollille ja vetäjällä paikalleen. Ei auta kauaa tupeltaa, kun toi lämpölaajeneminen / supistuminen lakkaa auttamasta.

      Kaiken kaikiaan suosittelen kyllä koko reaktiotangon irroitusta ja prässiä niiden vaihtoon.
      "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

      Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
      E21 M50B20
      E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
      E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
      E34 10/1990 520i
      Honda Prelude EX vm.-83 1.8

      Comment

      • Vee-eit
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2004
        • 709
        • Turku

        Vanhan puslan saa helposti pois rautasahalla. Ensin sahaa tukivarren yli tulevat osat pois, sitten kumit pois sisustasta ja lopuksi varovasti ulkokehä halki. Ei tarvitse sahata ihan loppuun asti, jos pelkää vahingoittavansa tukivartta. Uusi menee paikalleen parin sopivan kokoisen holkin / hylsyn / putkenpätkän ja ruustukin avulla, WD40 tai CRC kyytipojaksi.
        Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

        Comment

        • Rubu
          Bimmer Fanatic
          • May 2006
          • 809
          • Kuopio

          Originally posted by ROne View Post
          Vaihdoitko reaktiotankojen puslat itse? Tarviiko prässiä tai jotain muuta "pekiaali-kaluja"? Olisi sama homma edessä itsellä.
          Vaihdoin itse.

          Ruuvipenkki toimi prässinä takaisin laittaessa.
          Toki jos prässi olisi ollut lähellä olisin irroittaessa käyttänyt sitä.
          Hakkasin puslan toiseen reunaan ja ajoin isolla rälläkällä "pitkän" pätkän pois.
          Sitten porasin enimmät kumit pois, hakkasin jäljellä olevat rautasuikaleet ja kumin riekaleet pois.
          Alumiininen ulkokooli antautui tuurnan ja lekan säestäessä ilolaulua.
          Ruuvipenkissä "prässäsin" uuden puslan paikalleen rautapalikoita apuna käyttäen.
          Rojut paikalleen ja puslanpultin kiristys pyörillään ollessa.
          Sitten vaan kulmat kohdilleen ja ajamaan.

          Tyylejä on monia, tässä yksi väkivallalla toteutettu.
          Last edited by Rubu; 04-06-2007, 21:25.

          Comment

          • armageddon
            Bimmer Fanatic
            • May 2007
            • 443
            • Kokkola

            Originally posted by Rubu View Post
            Vaihdoin itse.

            Ruuvipenkki toimi prässinä takaisin laittaessa.
            Toki jos prässi olisi ollut lähellä olisin irroittaessa käyttänyt sitä.
            Hakkasin puslan toiseen reunaan ja ajoin isolla rälläkällä "pitkän" pätkän pois.
            Sitten porasin enimmät kumit pois, hakkasin jäljellä olevat rautasuikaleet ja kumin riekaleet pois.
            Alumiininen ulkokooli antautui tuurnan ja lekan säestäessä ilolaulua.
            Ruuvipenkissä "prässäsin" uuden puslan paikalleen rautapalikoita apuna käyttäen.
            Rojut paikalleen ja puslanpultin kiristys pyörillään ollessa.
            Sitten vaan kulmat kohdilleen ja ajamaan.

            Tyylejä on monia, tässä yksi väkivallalla toteutettu.
            Originally posted by ROne View Post
            Vaihdoitko reaktiotankojen puslat itse? Tarviiko prässiä tai jotain muuta "pekiaali-kaluja"? Olisi sama homma edessä itsellä.
            jo mä vaihdoin keulaan puslat ja ne oli se tekijä ei enää urat tai värinät tuntunu, tuntu ohjauski kummalta ennen sitä ja eihän puslasta päälle päin näe onko se vika siinä vaiko ei, eli laita puslat kuntoo.BMW omat makso mulle 17€ kipale
            ei ne tehot vaan se kuski...

            Comment

            • armageddon
              Bimmer Fanatic
              • May 2007
              • 443
              • Kokkola

              Originally posted by veku View Post
              Eli sama kuin se paskan tärinä 90-110km\h nopudessa,tosin nyt tuntuu että skaala on 80-130 km\h
              Pakko siis aloittaa uus aihe kun ketuttaa sen verran toi vapina.

              Viime viikolla tasapainotin noi 225\45-17 bridgestone kitkat siinä toivossa että vapina vähenis mutta ei ,tuntuu että se on melkein lisääntynyt.
              Kesärenkailla 245\40-18 en noin pahaa vapinaa huomannut koskaan.

              Onko mitään mahiksia saada uusilla apurungon puslilla loppuun tuo vapina vai onko mahikset sama kuin lotossakin
              Iskaritkin on max 10tkm ajetut..auto siis 530dat vm 99

              Muutenhan auto on jees peli
              ni eli puslat vaihtoon, BMW:n omat ajat niillä 200-300tkm.eikä maksanu edes paljoo. mulla auttoi tohon.ja easy homma tehä ite
              ei ne tehot vaan se kuski...

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7459
                • Oulu

                Originally posted by villej View Post
                Iskaritestien tuloksessa vanhat iskarit antoi melkein saman tuloksen kuin uudet. Ne eivät siis kerro iskarien kunnosta mitään.
                Käytin auton tänään myös iskaritestissä, edessä lukemat 69/66 ja takana 39/34. Eli aika mahdoton nyt vaan tietää onko takaiskarit vielä hengissä vai ei.

                Samalla tuo vehje mittaili myös "akselipainot", jotka tosin ei ole oikeat koska auto oli reilusti vinossa. Painoiksi tuli kuskin kanssa ilman varapyörää reilulla puolella tankilla edessä 565 kg ja takana 521 kg. Eli painonjakautuma olisi 52% edessä ja 48% takana.

                Vertailun vuoksi työkaverin C-koppainen Vectra GTS 2.0T antoi edessä 631 kg ja takana 428 kg. Hiukan kevyempi siis ja painonjakauma tässä aika tyypililsiin etuvetotyyliin siis 60% edessä ja 40% takana.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • AKSU
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2003
                  • 402
                  • Nivala

                  Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                  Käytin auton tänään myös iskaritestissä, edessä lukemat 69/66 ja takana 39/34. Eli aika mahdoton nyt vaan tietää onko takaiskarit vielä hengissä vai ei.

                  Samalla tuo vehje mittaili myös "akselipainot", jotka tosin ei ole oikeat koska auto oli reilusti vinossa. Painoiksi tuli kuskin kanssa ilman varapyörää reilulla puolella tankilla edessä 565 kg ja takana 521 kg. Eli painonjakautuma olisi 52% edessä ja 48% takana.

                  Vertailun vuoksi työkaverin C-koppainen Vectra GTS 2.0T antoi edessä 631 kg ja takana 428 kg. Hiukan kevyempi siis ja painonjakauma tässä aika tyypililsiin etuvetotyyliin siis 60% edessä ja 40% takana.
                  Katsastusmiehen mukaan e39:ssä 50/50 on maksimi mitä voi saada uusilla takaiskareilla, joutuen iskarin asennosta.

                  Comment

                  • Piplis
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2006
                    • 292
                    • Kerava

                    Originally posted by Piplis View Post
                    Pistetääs pikagalluppi: surullisen kuuluisat apurungon puslat vai iskarit?

                    Pääongelma on, että kuoppaan ajettaessa koko perä jää jälkivärisemään rasittavasti. Tuntuu kuin koko sisusta tärisisi irti.

                    - Ongelma havaittavissa kaikissa vähänkin terävämmissä kuopissa siten, että peruslaatuisella asfaltilla tuntuu koko perä tärisevän koko ajan.
                    - uudella asfaltilla kulkee sileästi kuin silkillä ajelisi
                    - Ei vetele missään nopeuksissa, vaan muuten kulkee kuin juna.
                    - nopeudella ei vaikutusta ongelmaan
                    - kylmällä ilmalla tärinä on vaimeampaa
                    - kovemmilla rengaspaineilla jälkitärinä on vielä kovempaa.

                    Itse veikkaisin iskareita, mutta onko jollakin käytännön kokemusta samasta ongelmasta? Kärrynä e39 touring automaattisella tasonsäädöllä.

                    Ja oikea vastaus kysymykseen: ISKUNVAIMENTIMET

                    Kummatkin etupumput loppu, sekä toinen takapumpuista selkeästi vajaatehoinen. Nyt on Supersportit alla ja auto kulkee taas tärisemättä kuin juna. Hintaa iskareille tuli loppujen lopuksi yhteensä 268e.
                    *-06 e46 330CiA Cabriolet*

                    Comment

                    • -Teemu
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2006
                      • 36

                      Eilen vaihdettiin uudet pumput joka nurkkaan ja perän puslat. Tutina väheni huomattavasti, mutta ei kokonaan.

                      Ensi viikolla edessä vielä kulmien suuntaus ja renkaiden tasapainotus. Renkaita ei ole auton suomessaolon aikana tasapainotettu, saa nähdä miten auttaa.

                      Vielä kun joku keksis minkä takia perä on oikealta puolelta muutaman sentin alempana. Näyttää lievästi urpolta kun vastaavasti kuskin puolen etupää on parisenttiä vasenta ylempänä..

                      Auto on '99 528 farkku.

                      Comment

                      • hoge
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2003
                        • 172
                        • Helsinki

                        Täälläkin pientä tutinaa jarrutuksessa havaittu. Ei kuitenkaan häiritsevästi, pahempi on että oikea eturengas on kulunut sisäpuolelta aika reippaasti (235/40-18). Katsastuksessa ei ollut mitään huomautettavaa, mikä nyt ei tietenkään kerro mitään. Duunikaveri tuossa huomasi vaan että jarrua kun painaa ja veto on päällä niin fillari "vääntyy" taaksepäin. Samoin jos potkasee rengasta edestäpäin niin tärähtää selvästi. E46 tärähti kanssa ja siihen ei auttanut alatukivarsien ja helojen vaihto. Meinasin jos kulmat kävisi säätämässä mutta mikäköhän siellä voisi olla loppu? Ei kolise, ratti väpättää pikkasen 80km/h riippuen tien pinnasta, muuten menee ihan hienosti mitä nyt pientä vetelyä urissa. Auto on edelleen e39 528ia sedani, 97vm.

                        Comment

                        • TurboD
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2005
                          • 84

                          Originally posted by hoge View Post
                          Täälläkin pientä tutinaa jarrutuksessa havaittu. Ei kuitenkaan häiritsevästi, pahempi on että oikea eturengas on kulunut sisäpuolelta aika reippaasti (235/40-18). Katsastuksessa ei ollut mitään huomautettavaa, mikä nyt ei tietenkään kerro mitään. Duunikaveri tuossa huomasi vaan että jarrua kun painaa ja veto on päällä niin fillari "vääntyy" taaksepäin. Samoin jos potkasee rengasta edestäpäin niin tärähtää selvästi. E46 tärähti kanssa ja siihen ei auttanut alatukivarsien ja helojen vaihto. Meinasin jos kulmat kävisi säätämässä mutta mikäköhän siellä voisi olla loppu? Ei kolise, ratti väpättää pikkasen 80km/h riippuen tien pinnasta, muuten menee ihan hienosti mitä nyt pientä vetelyä urissa. Auto on edelleen e39 528ia sedani, 97vm.
                          Reaktiotangon puslat finaalissa. Vaihda ne ja säädä samalla auraukset.

                          Comment

                          • -Teemu
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2006
                            • 36

                            Kävin tänään tasapainottamassa renkaat. Tarkoitus oli myös suunnata, mutta tämäpä jäi tekemättä.

                            Viidestä (vararengaskin kaivettiin esiin) vanteesta kaksi oli melkein suoria. Yksi aivan kierossa ja kaksi vähän vähemmän kierossa. Kahdessa renkaassa patti joita en ole aikaisemmin huomannut.

                            Renkaat tasapainotettiin ja vararengas laitettiin oikealle eteen. Tutinat väheni huomattavasti ja 80kmh esiintyvä ratin väpätys kokonaan poissa.

                            Güntteri ei ole ilmeisesti pahemmin välittänyt katukivetyksistä. Sainpahan ainakin hyvän tekosyyn hankkia uudet vanteet ja renkaat.

                            Comment

                            • Retze
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2006
                              • 422
                              • Keski-Suomi

                              Originally posted by -Teemu View Post
                              Eilen vaihdettiin uudet pumput joka nurkkaan ja perän puslat. Tutina väheni huomattavasti, mutta ei kokonaan.

                              Ensi viikolla edessä vielä kulmien suuntaus ja renkaiden tasapainotus. Renkaita ei ole auton suomessaolon aikana tasapainotettu, saa nähdä miten auttaa.

                              Vielä kun joku keksis minkä takia perä on oikealta puolelta muutaman sentin alempana. Näyttää lievästi urpolta kun vastaavasti kuskin puolen etupää on parisenttiä vasenta ylempänä..

                              Auto on '99 528 farkku.

                              Eikö noi oo järestään oikee puoli alempana johtuen tankin muodosta et oikee puoli on isompi
                              nyk. jalkapelillä
                              ex BMW 320i

                              Comment

                              • bemu2000
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 17797
                                • Jämsä

                                Originally posted by Retze View Post
                                Eikö noi oo järestään oikee puoli alempana johtuen tankin muodosta et oikee puoli on isompi
                                no pari milliä voi vaikuttaa oliskohan jousi poikki, jos selvästi on alempana...
                                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                                Vanteet edullisesti
                                Nostureita ja rengaskoneita

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎