Originally posted by ROne
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e39 tutina syö miestä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
-
-
Originally posted by ROne View PostVaihdoitko reaktiotankojen puslat itse? Tarviiko prässiä tai jotain muuta "pekiaali-kaluja"? Olisi sama homma edessä itsellä.
Käytin seuraavaa menetelmää: Pisti uudet puslat pariksi tunniksi pakkasee ja juuri ennen H-hetkeä lämmitti toholla tukivartta. Sit nopeesi uusi pusla pakkasesta hollille ja vetäjällä paikalleen. Ei auta kauaa tupeltaa, kun toi lämpölaajeneminen / supistuminen lakkaa auttamasta.
Kaiken kaikiaan suosittelen kyllä koko reaktiotangon irroitusta ja prässiä niiden vaihtoon."Meidän isä tekee teidän äitien lapset"
Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
E21 M50B20
E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
E34 10/1990 520i
Honda Prelude EX vm.-83 1.8
Comment
-
-
Vanhan puslan saa helposti pois rautasahalla. Ensin sahaa tukivarren yli tulevat osat pois, sitten kumit pois sisustasta ja lopuksi varovasti ulkokehä halki. Ei tarvitse sahata ihan loppuun asti, jos pelkää vahingoittavansa tukivartta. Uusi menee paikalleen parin sopivan kokoisen holkin / hylsyn / putkenpätkän ja ruustukin avulla, WD40 tai CRC kyytipojaksi.Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.
Comment
-
-
Originally posted by ROne View PostVaihdoitko reaktiotankojen puslat itse? Tarviiko prässiä tai jotain muuta "pekiaali-kaluja"? Olisi sama homma edessä itsellä.
Ruuvipenkki toimi prässinä takaisin laittaessa.
Toki jos prässi olisi ollut lähellä olisin irroittaessa käyttänyt sitä.
Hakkasin puslan toiseen reunaan ja ajoin isolla rälläkällä "pitkän" pätkän pois.
Sitten porasin enimmät kumit pois, hakkasin jäljellä olevat rautasuikaleet ja kumin riekaleet pois.
Alumiininen ulkokooli antautui tuurnan ja lekan säestäessä ilolaulua.
Ruuvipenkissä "prässäsin" uuden puslan paikalleen rautapalikoita apuna käyttäen.
Rojut paikalleen ja puslanpultin kiristys pyörillään ollessa.
Sitten vaan kulmat kohdilleen ja ajamaan.
Tyylejä on monia, tässä yksi väkivallalla toteutettu.Last edited by Rubu; 04-06-2007, 21:25.
Comment
-
-
Originally posted by Rubu View PostVaihdoin itse.
Ruuvipenkki toimi prässinä takaisin laittaessa.
Toki jos prässi olisi ollut lähellä olisin irroittaessa käyttänyt sitä.
Hakkasin puslan toiseen reunaan ja ajoin isolla rälläkällä "pitkän" pätkän pois.
Sitten porasin enimmät kumit pois, hakkasin jäljellä olevat rautasuikaleet ja kumin riekaleet pois.
Alumiininen ulkokooli antautui tuurnan ja lekan säestäessä ilolaulua.
Ruuvipenkissä "prässäsin" uuden puslan paikalleen rautapalikoita apuna käyttäen.
Rojut paikalleen ja puslanpultin kiristys pyörillään ollessa.
Sitten vaan kulmat kohdilleen ja ajamaan.
Tyylejä on monia, tässä yksi väkivallalla toteutettu.Originally posted by ROne View PostVaihdoitko reaktiotankojen puslat itse? Tarviiko prässiä tai jotain muuta "pekiaali-kaluja"? Olisi sama homma edessä itsellä.ei ne tehot vaan se kuski...
Comment
-
-
Originally posted by veku View PostEli sama kuin se paskan tärinä 90-110km\h nopudessa,tosin nyt tuntuu että skaala on 80-130 km\h
Pakko siis aloittaa uus aihe kun ketuttaa sen verran toi vapina.
Viime viikolla tasapainotin noi 225\45-17 bridgestone kitkat siinä toivossa että vapina vähenis mutta ei ,tuntuu että se on melkein lisääntynyt.
Kesärenkailla 245\40-18 en noin pahaa vapinaa huomannut koskaan.
Onko mitään mahiksia saada uusilla apurungon puslilla loppuun tuo vapina vai onko mahikset sama kuin lotossakin
Iskaritkin on max 10tkm ajetut..auto siis 530dat vm 99
Muutenhan auto on jees peliei ne tehot vaan se kuski...
Comment
-
-
Originally posted by villej View PostIskaritestien tuloksessa vanhat iskarit antoi melkein saman tuloksen kuin uudet. Ne eivät siis kerro iskarien kunnosta mitään.
Samalla tuo vehje mittaili myös "akselipainot", jotka tosin ei ole oikeat koska auto oli reilusti vinossa. Painoiksi tuli kuskin kanssa ilman varapyörää reilulla puolella tankilla edessä 565 kg ja takana 521 kg. Eli painonjakautuma olisi 52% edessä ja 48% takana.
Vertailun vuoksi työkaverin C-koppainen Vectra GTS 2.0T antoi edessä 631 kg ja takana 428 kg. Hiukan kevyempi siis ja painonjakauma tässä aika tyypililsiin etuvetotyyliin siis 60% edessä ja 40% takana.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostKäytin auton tänään myös iskaritestissä, edessä lukemat 69/66 ja takana 39/34. Eli aika mahdoton nyt vaan tietää onko takaiskarit vielä hengissä vai ei.
Samalla tuo vehje mittaili myös "akselipainot", jotka tosin ei ole oikeat koska auto oli reilusti vinossa. Painoiksi tuli kuskin kanssa ilman varapyörää reilulla puolella tankilla edessä 565 kg ja takana 521 kg. Eli painonjakautuma olisi 52% edessä ja 48% takana.
Vertailun vuoksi työkaverin C-koppainen Vectra GTS 2.0T antoi edessä 631 kg ja takana 428 kg. Hiukan kevyempi siis ja painonjakauma tässä aika tyypililsiin etuvetotyyliin siis 60% edessä ja 40% takana.
Comment
-
-
Originally posted by Piplis View PostPistetääs pikagalluppi: surullisen kuuluisat apurungon puslat vai iskarit?
Pääongelma on, että kuoppaan ajettaessa koko perä jää jälkivärisemään rasittavasti. Tuntuu kuin koko sisusta tärisisi irti.
- Ongelma havaittavissa kaikissa vähänkin terävämmissä kuopissa siten, että peruslaatuisella asfaltilla tuntuu koko perä tärisevän koko ajan.
- uudella asfaltilla kulkee sileästi kuin silkillä ajelisi
- Ei vetele missään nopeuksissa, vaan muuten kulkee kuin juna.
- nopeudella ei vaikutusta ongelmaan
- kylmällä ilmalla tärinä on vaimeampaa
- kovemmilla rengaspaineilla jälkitärinä on vielä kovempaa.
Itse veikkaisin iskareita, mutta onko jollakin käytännön kokemusta samasta ongelmasta? Kärrynä e39 touring automaattisella tasonsäädöllä.
Ja oikea vastaus kysymykseen: ISKUNVAIMENTIMET
Kummatkin etupumput loppu, sekä toinen takapumpuista selkeästi vajaatehoinen. Nyt on Supersportit alla ja auto kulkee taas tärisemättä kuin juna. Hintaa iskareille tuli loppujen lopuksi yhteensä 268e.*-06 e46 330CiA Cabriolet*
Comment
-
-
Eilen vaihdettiin uudet pumput joka nurkkaan ja perän puslat. Tutina väheni huomattavasti, mutta ei kokonaan.
Ensi viikolla edessä vielä kulmien suuntaus ja renkaiden tasapainotus. Renkaita ei ole auton suomessaolon aikana tasapainotettu, saa nähdä miten auttaa.
Vielä kun joku keksis minkä takia perä on oikealta puolelta muutaman sentin alempana. Näyttää lievästi urpolta kun vastaavasti kuskin puolen etupää on parisenttiä vasenta ylempänä..
Auto on '99 528 farkku.
Comment
-
-
Täälläkin pientä tutinaa jarrutuksessa havaittu. Ei kuitenkaan häiritsevästi, pahempi on että oikea eturengas on kulunut sisäpuolelta aika reippaasti (235/40-18). Katsastuksessa ei ollut mitään huomautettavaa, mikä nyt ei tietenkään kerro mitään. Duunikaveri tuossa huomasi vaan että jarrua kun painaa ja veto on päällä niin fillari "vääntyy" taaksepäin. Samoin jos potkasee rengasta edestäpäin niin tärähtää selvästi. E46 tärähti kanssa ja siihen ei auttanut alatukivarsien ja helojen vaihto. Meinasin jos kulmat kävisi säätämässä mutta mikäköhän siellä voisi olla loppu? Ei kolise, ratti väpättää pikkasen 80km/h riippuen tien pinnasta, muuten menee ihan hienosti mitä nyt pientä vetelyä urissa. Auto on edelleen e39 528ia sedani, 97vm.
Comment
-
-
Originally posted by hoge View PostTäälläkin pientä tutinaa jarrutuksessa havaittu. Ei kuitenkaan häiritsevästi, pahempi on että oikea eturengas on kulunut sisäpuolelta aika reippaasti (235/40-18). Katsastuksessa ei ollut mitään huomautettavaa, mikä nyt ei tietenkään kerro mitään. Duunikaveri tuossa huomasi vaan että jarrua kun painaa ja veto on päällä niin fillari "vääntyy" taaksepäin. Samoin jos potkasee rengasta edestäpäin niin tärähtää selvästi. E46 tärähti kanssa ja siihen ei auttanut alatukivarsien ja helojen vaihto. Meinasin jos kulmat kävisi säätämässä mutta mikäköhän siellä voisi olla loppu? Ei kolise, ratti väpättää pikkasen 80km/h riippuen tien pinnasta, muuten menee ihan hienosti mitä nyt pientä vetelyä urissa. Auto on edelleen e39 528ia sedani, 97vm.
Comment
-
-
Kävin tänään tasapainottamassa renkaat. Tarkoitus oli myös suunnata, mutta tämäpä jäi tekemättä.
Viidestä (vararengaskin kaivettiin esiin) vanteesta kaksi oli melkein suoria. Yksi aivan kierossa ja kaksi vähän vähemmän kierossa. Kahdessa renkaassa patti joita en ole aikaisemmin huomannut.
Renkaat tasapainotettiin ja vararengas laitettiin oikealle eteen. Tutinat väheni huomattavasti ja 80kmh esiintyvä ratin väpätys kokonaan poissa.
Güntteri ei ole ilmeisesti pahemmin välittänyt katukivetyksistä. Sainpahan ainakin hyvän tekosyyn hankkia uudet vanteet ja renkaat.
Comment
-
-
Originally posted by -Teemu View PostEilen vaihdettiin uudet pumput joka nurkkaan ja perän puslat. Tutina väheni huomattavasti, mutta ei kokonaan.
Ensi viikolla edessä vielä kulmien suuntaus ja renkaiden tasapainotus. Renkaita ei ole auton suomessaolon aikana tasapainotettu, saa nähdä miten auttaa.
Vielä kun joku keksis minkä takia perä on oikealta puolelta muutaman sentin alempana. Näyttää lievästi urpolta kun vastaavasti kuskin puolen etupää on parisenttiä vasenta ylempänä..
Auto on '99 528 farkku.
Eikö noi oo järestään oikee puoli alempana johtuen tankin muodosta et oikee puoli on isompinyk. jalkapelillä
ex BMW 320i
Comment
-
-
Originally posted by Retze View PostEikö noi oo järestään oikee puoli alempana johtuen tankin muodosta et oikee puoli on isompioliskohan jousi poikki, jos selvästi on alempana...
Comment
-
Comment