Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 käsijarru ei pidä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jonsered92
    BTCF Member
    • Jun 2012
    • 470
    • JKL

    Joo niin, kaksi mutteria on yhdessä pultissa. Kirjoitin vähä huonosti, eli toinen pulttisydeemi rupee kirraa, mut sitten pyörähtää tyhjää, eli ei kiristy yhtään ja jää löysäksi :S
    Noita on muutenki vähä tympee kiristellä, ku ei oikei mikää avai mahdu, ellei pura kunnol. Mut jarru levossaha noita pitää kiristellä, eikö näi?
    Nyt:e60 530xda herkuilla
    ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

    Comment

    • Havis
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1838
      • Kotona/Poissa

      Originally posted by jonsered92 View Post
      Joo niin, kaksi mutteria on yhdessä pultissa. Kirjoitin vähä huonosti, eli toinen pulttisydeemi rupee kirraa, mut sitten pyörähtää tyhjää, eli ei kiristy yhtään ja jää löysäksi :S...
      Siis meinaatko että se vaijerin kierreosa tavallaan loppuu kesken, ja mutteri tulee sen läpi ja sen takia vaijeri jää löysälle? Eli vaijeri olis venyny liian pitkäks, ehkä? Sillon ei varmaan auta ku uus vaijeri. Tai sit laittaa jotain paksua rikkaa siihen mutterin alle sen verran että saa sen mutterin kierteet taas puremaan.

      Originally posted by jonsered92 View Post
      ...Noita on muutenki vähä tympee kiristellä, ku ei oikei mikää avai mahdu, ellei pura kunnol. Mut jarru levossaha noita pitää kiristellä, eikö näi?
      Parhaiten sopii niin pienimittainen jako-/kiintoavain mitä vaan löytyy. Tai oikeastaan kaksi. Vähän hankalaa joka tapauksessa. Juu, ei se vaijerin säätö onnistu muute ku levossa.
      Last edited by Havis; 11-02-2014, 11:37.
      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

      E60 523iA -08

      Comment

      • Night-Wind
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2006
        • 1534
        • 02

        Ei kannata ennen säädellä, ku tarkistettu että vaijerit tikissä.
        ex: BMW E38 735iA -97
        ex: MB W211 E200CDI -03
        ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
        ex: BMW E39 528iA -96
        ex: MB W126 300SE -89
        ex: BMW E34 525iAT -95
        ex: BMW E36 316iA -91

        Comment

        • jonsered92
          BTCF Member
          • Jun 2012
          • 470
          • JKL

          [QUOTE=Havis;3260010]Siis meinaatko että se vaijerin kierreosa tavallaan loppuu kesken, ja mutteri tulee sen läpi ja sen takia vaijeri jää löysälle? Eli vaijeri olis venyny liian pitkäks, ehkä? Sillon ei varmaan auta ku uus vaijeri. Tai sit laittaa jotain paksua rikkaa siihen mutterin alle sen verran että saa sen mutterin kierteet taas puremaan.

          Tosi vaikee selittää ;|
          eli ku pyörittää mutteria nii koko pultti lähtee pyörii mukana (normaalia?)
          sitte kohta kuuluu naks ja pultti pyörähtää takas..ei millään saa kiristettyä.
          Nyt:e60 530xda herkuilla
          ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

          Comment

          • Bmw Dreamer
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 2762
            • Kouvola

            Eli siis mutteri on niin "tiukassa" vaijerin pultin päällä, että vaijeri pyörii tyhjää mukana, ja kohta pyörähtää takasin? Pidät pihdeillä kiinni, että saat mutterin auki (tai kiinnipäin lähtemään), kyllä se siitä sitten.
            Ootko avannu siis sen pienemmän mutterin jo, ja isompi kanittaa vielä?
            Last edited by Bmw Dreamer; 11-02-2014, 22:23.
            BMW 520d Touring '06 314tkm
            BMW 530D Touring '99 552tkm
            BMW 320da Touring '02 427tkm
            Volvo V70 D5 '02
            Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
            Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
            Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

            Case IH 5140 Maxxum

            Comment

            • jonsered92
              BTCF Member
              • Jun 2012
              • 470
              • JKL

              Originally posted by Bmw Dreamer View Post
              Eli siis mutteri on niin "tiukassa" vaijerin pultin päällä, että vaijeri pyörii tyhjää mukana, ja kohta pyörähtää takasin? Pidät pihdeillä kiinni, että saat mutterin auki (tai kiinnipäin lähtemään), kyllä se siitä sitten.
              Ootko avannu siis sen pienemmän mutterin jo, ja isompi kanittaa vielä?
              nii juurituota tarkoitin.. entiiä miks se oli vaikea ilmaista. en oo avannu viel. vklp:na yritin sen mitä pihalla jaksoin. täytyy uudelleen kokeilla viisaampana kiitoksia mielenkiinnosta jätkät
              Nyt:e60 530xda herkuilla
              ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

              Comment

              • Bmw Dreamer
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 2762
                • Kouvola

                Originally posted by jonsered92 View Post
                nii juurituota tarkoitin.. entiiä miks se oli vaikea ilmaista. en oo avannu viel. vklp:na yritin sen mitä pihalla jaksoin. täytyy uudelleen kokeilla viisaampana kiitoksia mielenkiinnosta jätkät
                Joo, eli pikkumutteri auki ja sitte se iso pyörii. pitäis pyöriä sen jälkeen melkein sormin, jos vaijerissa on löysää ja käsijarru ei oo päällä. Ja tietty ensin kun aletaan käsijarruja säätämään, näistä muttereista vaijerit löysälle ja rummusta säädetään rattaasta jarrut tiukalle, ja katsotaan että vaijerit on siinä vaiheessa löysät, niin että se vipu jota vaijeri käyttää, on täysin kiinni. Näin kun säätää ja vaijereista nyt löysät pois, niin 5-6 napsua ja e39 pysyy vaikka kurren vieressä oksalla.
                BMW 520d Touring '06 314tkm
                BMW 530D Touring '99 552tkm
                BMW 320da Touring '02 427tkm
                Volvo V70 D5 '02
                Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                Case IH 5140 Maxxum

                Comment

                • jonsered92
                  BTCF Member
                  • Jun 2012
                  • 470
                  • JKL

                  Tänks tom hänks

                  No nyt pitää käkkäri! Helppo homma. Kiristin vaa pultin rei´istä takapyöristä sopivasti että, alkoi laahaamaan hieman. Lopuksi löysät pois kahvasta nii nyt pysyy alle 7 naksulla suht jyrkäs mäes
                  Nyt:e60 530xda herkuilla
                  ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

                  Comment

                  • miksero669
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2012
                    • 48
                    • turku

                    Jäi sit käkkäri leimas kiinni vasenpuoli lähes tehoton. säädin ohjeen mukasesti pultinreijäst ja varaa siel oliki aika paljo ja sain sen pitämään sillee et 3 naksuu ja käsin ei saanu pyöritettyy. kahvasta en tosin kiristäny ollenkaan. noh 50km ja uusintaleima ni oli taas ihan tehoton. mikä menny vikaan?

                    Comment

                    • Bmw Dreamer
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 2762
                      • Kouvola

                      Originally posted by miksero669 View Post
                      Jäi sit käkkäri leimas kiinni vasenpuoli lähes tehoton. säädin ohjeen mukasesti pultinreijäst ja varaa siel oliki aika paljo ja sain sen pitämään sillee et 3 naksuu ja käsin ei saanu pyöritettyy. kahvasta en tosin kiristäny ollenkaan. noh 50km ja uusintaleima ni oli taas ihan tehoton. mikä menny vikaan?
                      No löysäsitkö vaijerit kahvasta ennen säätöä? (tuskin, josset kiristänytkään)
                      Katoitko rummun sisälle, onko rojut säädyllisessä kunnossa?

                      Siinä ny pari ainakin.
                      Ite saanu ihan uskomattoman paskoilla kengillä ja rummuilla tuon pitämään, mutta eihän se nyt vuotta toimi ilman toimenpiteitä, jos kaikki nippelit on ihan loppuun kuluneet ja ruostuneet...
                      Last edited by Bmw Dreamer; 03-03-2014, 22:16.
                      BMW 520d Touring '06 314tkm
                      BMW 530D Touring '99 552tkm
                      BMW 320da Touring '02 427tkm
                      Volvo V70 D5 '02
                      Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                      Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                      Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                      Case IH 5140 Maxxum

                      Comment

                      • Ramzez
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2009
                        • 6104
                        • Jyväskylä

                        Kyllä ne käsijarruosat kannattaa vaihtaa, jos ovat vähänkään entiset. Nimimerkillä itse laitoin viikonloppuna E39:ään käsijarruosat tilaukseen Saksasta, eivätkä montaa euroa maksaneet. Ovat myös ATE:n tekeleitä.

                        Comment

                        • Bmw Dreamer
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 2762
                          • Kouvola

                          Originally posted by Ramzez View Post
                          Kyllä ne käsijarruosat kannattaa vaihtaa, jos ovat vähänkään entiset. Nimimerkillä itse laitoin viikonloppuna E39:ään käsijarruosat tilaukseen Saksasta, eivätkä montaa euroa maksaneet. Ovat myös ATE:n tekeleitä.
                          Todellaki kannattaa! Ei oo vaan ehtiny ja silloin ei oo ollu osia hyppysissä ku on ollu auto levällään ja ajoon tottakai tarvinu heti saada...
                          BMW 520d Touring '06 314tkm
                          BMW 530D Touring '99 552tkm
                          BMW 320da Touring '02 427tkm
                          Volvo V70 D5 '02
                          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                          Case IH 5140 Maxxum

                          Comment

                          • miksero669
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2012
                            • 48
                            • turku

                            Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                            No löysäsitkö vaijerit kahvasta ennen säätöä? (tuskin, josset kiristänytkään)
                            Katoitko rummun sisälle, onko rojut säädyllisessä kunnossa?

                            Siinä ny pari ainakin.
                            Ite saanu ihan uskomattoman paskoilla kengillä ja rummuilla tuon pitämään, mutta eihän se nyt vuotta toimi ilman toimenpiteitä, jos kaikki nippelit on ihan loppuun kuluneet ja ruostuneet...
                            tuli tuossa juuri otettuu sitten rumpu auki ja paloissa oli pintaa ja muutenki näytti suht ok. hiomapaperil kävin kuitenki pinnat läpi ja säädin kohilleen ja muutamat rykäsyt kahvast ja tarkistus. ja pienes mäes koitti ni 4 naksul suorastaa jämähti paikoilleen mut tääki ilo kesti sen 15min jonka jälkeen samas mäes piti enää 7 naksul vaivoin... katotaa mitä konttoril sanotaan saanko leiman.

                            Comment

                            • slomon
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2011
                              • 97
                              • espoo

                              Lainataanpas vanhaa aihetta.
                              Ongelmana käsijarrun kanssa on se, ettei se pidä ollenkaan taaksepäin, mutta eteenpäin pitää hyvin jo 3-4 naksulla.
                              Mistä tuo voi johtua?
                              Levyt/rummut on vaihdettu 4vuotta sitten, kengät ja muut rojut viime keväänä.
                              Ainoa mitä ei ole vaihdettu on vaijerit.

                              Eipä tuo ole ikinä oikein kunnolla pitänyt, mutta nyt ei pidä ollenkaan taaksepäin. Ja sehän tässä ihmetyttää että eteenpäin pito on ihan hyvä

                              Comment

                              • BMW_Harrastaja
                                BTCF Member
                                • Dec 2012
                                • 819
                                • Oulu area

                                Originally posted by slomon View Post
                                Lainataanpas vanhaa aihetta.
                                Ongelmana käsijarrun kanssa on se, ettei se pidä ollenkaan taaksepäin, mutta eteenpäin pitää hyvin jo 3-4 naksulla.
                                Mistä tuo voi johtua?
                                Levyt/rummut on vaihdettu 4vuotta sitten, kengät ja muut rojut viime keväänä.
                                Ainoa mitä ei ole vaihdettu on vaijerit.

                                Eipä tuo ole ikinä oikein kunnolla pitänyt, mutta nyt ei pidä ollenkaan taaksepäin. Ja sehän tässä ihmetyttää että eteenpäin pito on ihan hyvä
                                Onko kiristetty ne kengät sieltä navasta, eikä pelkästään vaijerilla? Jos on, niin huonolaatuiset tarvikekengät voi olla osasyy.
                                BMW driver and owner since 2000.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎