Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 käsijarru ei pidä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #31
    Originally posted by Bmw 523i -97 View Post
    Paljonko e39:ssä pitäisi käsijarrun ottaa kiinni? Olen säätänyt pari kertaa, mutta silti tuntuu tehottomalta. Ei saa edes pyöriä lukkoon? Kuuluuko käsijarrulla saada näin isossa autossa takapyörät lukkoon kytkin pohjassa?
    Hiekkatiellä hitaassa vauhdissa sillä saa pyörät lukkoon mutta ei muualla.
    E39 528iA

    Comment

    • Bmw 523i -97
      Newbiemmer
      • Aug 2005
      • 27

      #32
      Onko normaalia ettei mee edes lukkoon hiljasesssa vauhdissa jäisellä liukkaalla asfaltilla?

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7452
        • Oulu

        #33
        Originally posted by Bmw 523i -97 View Post
        Onko normaalia ettei mee edes lukkoon hiljasesssa vauhdissa jäisellä liukkaalla asfaltilla?
        Ei ole, mutta ei tuossa tehossa ole mullakaan kehumista.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • T.H.O.M.A.S
          Bimmer Rookie
          • Jun 2006
          • 92

          #34
          Originally posted by KFZ-Koenig View Post
          Saattaa olla apua myös e39:ään: http://www.oktanova.com/ht/bmw/jarrut/
          ja sieltä se käsijarrujuttu...


          Tulihan käytyä katsastuksessa ja ainut mistä tuli sanomista oli käsijarru se ei pidä tarpeeksi olikohan jollakulla vielä olemassa hyvää ohjetta E39:in käsijarrun säätöön/purkamiseen jos lähtisi säädöstä liikkeelle ja jos ei säädöstä apua niin sitten jarrut auki ? Kokeilin jo kiristää kabiinin puolelta muttei auttanut yllätys...

          Tuolla yllä olevassa linkissä oli jossain vaiheessa vissiin hyvät ohjeet muttei linkki pelitä enää

          Uskon avuja löytyvän tältä woorimilta eli kiitoksia jo etukäteen!

          Comment

          • Robi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2002
            • 7606
            • Vantaa

            #35
            Originally posted by T.H.O.M.A.S View Post
            Tulihan käytyä katsastuksessa ja ainut mistä tuli sanomista oli käsijarru se ei pidä tarpeeksi olikohan jollakulla vielä olemassa hyvää ohjetta E39:in käsijarrun säätöön/purkamiseen jos lähtisi säädöstä liikkeelle ja jos ei säädöstä apua niin sitten jarrut auki ? Kokeilin jo kiristää kabiinin puolelta muttei auttanut yllätys...

            Tuolla yllä olevassa linkissä oli jossain vaiheessa vissiin hyvät ohjeet muttei linkki pelitä enää

            Uskon avuja löytyvän tältä woorimilta eli kiitoksia jo etukäteen!
            Ei sitä sisältä kuulukaan säätää...eli veivaa takaisin yhtä löysäksi kuin oli. Siitä sisältä säädetään kahvan liikerata.

            Pyörä irti ja pultinreijästä kiristämään säätöä. Toki sen säädön löytyminen siitä pultinreijästä on sitten haasteellisempi tehtävä ja huomattavasti helpommaksi homman tekee se kun nappaa satulan ja levyn irti ja katsoo millä kohdin se säätö on. Samalla kun on rojut pöydällä niin voi pyyhkäsitä sileäksi sen kantin siitä jarrulevystä niin voi kasatessa pyörittää hiukan kireämmälle sitä säätöä. Sitten levy paikalleen ja pyörittelee säätöä niin paljon että käsin juuri ja juuri saa pyöritettyä levyä..siis silloin kun käsijarru on vapautettuna. Nyt pitää käsijarru myös niin että saa leiman.
            Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
            Tiedustelut priva tai 0452210069

            Current
            E61 530d
            E39 530d
            E39 520iA
            E46 330xd
            E28 528i

            Comment

            • Piplis
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2006
              • 292
              • Kerava

              #36
              Tuli testailtua käsijarrua liikenteessä katsastusta varten, mutta yht´äkkiä käsijarrukahva rusahti n. 5cm ylemmäksi, kuin mihin se normaalisti nousee. Yleensä liikerata on ollut todella lyhyt, mutta nyt se lähes kaksinkertaistui, eikä käsijarru pidä tippaakaan.

              Onko veikkauksia mikä meni rikki tai pois paikoiltaan? Vaijeri poikki vaiko mahdollisesti jokin muu kohta irti jostakin? Eihän käsijarrun säätörullakaan voi pyörähtää itsestään löysälle, eli niin että selviäisi pelkällä säätörullasta tiukkaamisella?
              *-06 e46 330CiA Cabriolet*

              Comment

              • enyce
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2007
                • 381
                • LTI

                #37
                eikös e39 käsijarrupalat ole liimattu niihn pidikkeisiin eli siis nyt tarkoitan sitä jarrupalaainetta mikä sitten on siinä kuperassa levyssä. Olen kuullut että joillakin on käynyt niin että juuri siis se jarrupala on irronnut pidikkeestään ja tipahtanut pohjalle mutta jos jollakin parempi visio niin kirjoittakoon minä meenaaaaan siiiryn btcf pubin puolelle, kiitosh ja antheeksi
                Mjaa...
                E70 3.0sd
                EX:e36M3individual cäbi
                EX:Gsx-r 1000 2002(r.i.p)
                EX: 523iSUOMIAUTO

                Comment

                • Driver22
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2006
                  • 2098
                  • *

                  #38
                  Mihin suuntaan sitä rullaa oikein pitää pyörittää? Pyöritin sitä vastapäivään (tai en tiedä kumminpäin rulla kiristyy, mutta auton menosuuntaan nähden siis vastapäivään), lopulta rulla ei liikkunut enää kumpaankaan suuntaan. Eli vissiin jotenkin jumahti eikä liiku enää liekkö ne palat niin loppu että säätövara loppui siitäkin kesken?
                  F31 330D Xdrive M-Sport

                  Comment

                  • Ha2
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 1786
                    • Oulu

                    #39
                    Käytä jarrusatulaa ja jarrulevyä irti niin näet systeemin ja voit samalla herkistellä sen. Siinä voi sitten testata, mihin suuntaan pitää pyörittää, että palat loittonee toisistaan. En muista kumpaan suuntaan niitä piti milläkin puolella pyörittää, mutta ihan kokeilemalla se selvisi.
                    E61 525d LCI

                    Comment

                    • Driver22
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2006
                      • 2098
                      • *

                      #40
                      Originally posted by Ha2 View Post
                      Käytä jarrusatulaa ja jarrulevyä irti niin näet systeemin ja voit samalla herkistellä sen. Siinä voi sitten testata, mihin suuntaan pitää pyörittää, että palat loittonee toisistaan. En muista kumpaan suuntaan niitä piti milläkin puolella pyörittää, mutta ihan kokeilemalla se selvisi.
                      Juu ongelmana vaan ettei ole tällä hetkellä tiloja tehdä mitään isompaa... siksi kysyin. No pitää oottaa että tulee taas käyntiä kotopuolessa. Taidan jokatapauksessa uusia nuo käsijarrukengät.

                      Motonetissä maksoi 29e ja asennussarja 10e, merkkiä en muista. Minkä merkkisiä suosittelisitte, tai toisinsanoen onko jotain merkkejä mitä kannattaa välttää? Ja mitä muuta olis hyvä samalla tarkistaa/uusia kun nuo vaihdan?
                      Last edited by Driver22; 29-10-2009, 12:08.
                      F31 330D Xdrive M-Sport

                      Comment

                      • Harzzza
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2006
                        • 218
                        • Tampere

                        #41
                        Originally posted by Driver22 View Post
                        Mihin suuntaan sitä rullaa oikein pitää pyörittää? Pyöritin sitä vastapäivään (tai en tiedä kumminpäin rulla kiristyy, mutta auton menosuuntaan nähden siis vastapäivään), lopulta rulla ei liikkunut enää kumpaankaan suuntaan. Eli vissiin jotenkin jumahti eikä liiku enää liekkö ne palat niin loppu että säätövara loppui siitäkin kesken?
                        Ei välttämättä, voi olla että pyöritit sitä löysempään päin, eli väärään suuntaan. Siinä rissan vieressä näkee kyllä pultinreiästä lampulla pienen raon, joka joko suurenee tai pienenee rissaa nylkyttäessä eestaas. Sillon kun se pikku rakonen kasvaa ja kasvaa, jarrukengät kiristyvät. Siitä viimestään tietää että onko pyörityssuunta oikein. Jos ei kauheen kaukana kengät oo niin alkaa se tuntua pyörääkin pyörittäessä ja rissa kiristyy pikkuhiljaa myös sitämukaa kun kengät alkaa ottaan kii.

                        Tuskimpa sitä saa liian auki ees pyöritettyä levy/rumpu paikallaan niin että putoisi koko rissa paikoiltaan.

                        Mut tehohan tuossa kässärissä on naurettavan heikko, sitä ei ees oo tarkoitettu käytettäväksi auton liikkuessa eli ajon aikana ei juur kannata nykiä tai sitä saa olla säätämässä yhtenään kun hilut kuluu niin että kohina käy. Eiköhän biimerissä sen verran löydy runttua että se käännetään teholla eikä lelukässärillä... ...jos pakko. Jos käkkäriä tarvii paljo ja joka rallipolun mutkassa nykiä niin eiköhän sitten kannata askarrella se nestekäkkäri joka vaikuttaa suoraan takalevyjen omiin jarrusatuloihin.

                        Vähän heikompi systeemi muutenkin että takavetosen auton pyörät saa jo ykkösellä tai P-asennolla muutenkin aika hyvin parkkijumiin, sit samoihin fillareihin vaikuttaa viä käkkärikin. Etuvetosissa etupää jumitaan laatikolla/koneella ja takapää käkkärillä niin pysyvät jäisessä rinteessä muutenkin puolta tiukemmin parkissa... Jospa se pito onkin suhteessa liikkeellelähtökykyyn? Pieni etu niille mutta ei voi mitään, tuskin on odotettavissa etukäkkäriä bemareihin.... Ainakin vanhassa D-mallin sitikassa muuten on sellanen, etulevyt laatikon kylessä ja sillä tuplat jarrusatulat, toiset käyttöjärrulle ja toiset polkimella käytettävälle käkkärille!

                        Comment

                        • jms-btcf
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2003
                          • 696
                          • Tampere

                          #42
                          Jos kiristysrullatapin kierre on alapuolella (tullee tehtaalta näin) niin kengät aukeaa (käsijarru ottaa kiinni) kierrettäessä rullaa vastapäivään.
                          e61 535d

                          Comment

                          • kromo
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2007
                            • 150
                            • Etelä-Savo

                            #43
                            Leimaus lähenee ja tulipa tuossa kokeiltua josko käsijarru vuoden käyttämättömyyden jälkeen toimisi. No, toimii ja toimii... kahvasta saa naksun kaks ja ei nouse ylemmäs, mutta eipä ole juuri pitoakaan - D päällä tyhjäkäynnillä meinaa ryömiä etiäpäin. Ei taida riittää inssille Muistaakseni sisuskalut on uusittu pari vuotta sitten jolloin tuo toimikin aivan ok. Ei kait tuolta voi rumpu/palat olla kuluneet kunnei tuota tule käytettyä edes talvella kikkailuun?

                            No, viedään pajalle...
                            Last edited by kromo; 05-07-2010, 19:12.
                            _______
                            Kimmo
                            _______________
                            525iA Touring -01

                            Comment

                            • Night-Wind
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2006
                              • 1534
                              • 02

                              #44
                              Luin koko threadin kahteen kertaan läpi, mutta en saanut tarkkaa selvyyttä miten käsijarrun kiristys tapahtuu. Tarvisi käydä parin viikon päästä katsastamassa auto ja tiedän, että tulee hylky käsijarrun takia, jos se on tommonen mikä se nyt on.

                              Eli. Ensin sisältä kässärin suojapussi pois ja sieltä löysätään vaijereita? Sitten kiristys takaa pultin reiästä. Tarviiko kiristää kummaltakin puolelta takaa? Miten paljon ja mihin suuntaan, vastapäivään? Eihän edes vanteita tarvi ottaa pois, jos käy pultit yksitellen auki ja katsoo missä se kiristys on?

                              Jos siellä on palikat loppu niin vien pajalle, mutta haluaisin räpeltää eka jos kyse pelkästä säädöstä.
                              ex: BMW E38 735iA -97
                              ex: MB W211 E200CDI -03
                              ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
                              ex: BMW E39 528iA -96
                              ex: MB W126 300SE -89
                              ex: BMW E34 525iAT -95
                              ex: BMW E36 316iA -91

                              Comment

                              • Bmw Dreamer
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 2762
                                • Kouvola

                                #45
                                Tunkkaat molemmat takarenkaat ilmaan, esim vetokoukun alta jos sellainen sattuu olemaan, ja iso tunkki.

                                Takarenkaat pois vaan suosiolla kokonaan, vanteet on niin syvät ainakin mulla, pultinrei'istä, että ei sieltä pysty meisselillä sitä säätöä sohimaan.

                                Kun vaijerit on löysätty pussin alta, niin rummun sisästä pultinreijästä niin kauan kiristät kenkiä, kunnes pyörä rumpu/levy alkaa ottamaan kiinni. Tästä sitte naksu pari takas, että ei kahnaa. Ja sitte kirraat vaan vaijerit, sen verran vaan ettei oo löysät. Sitte vedät naksun pari, ja vielä pitäis rummut pyöriä, pari naksua lisää ja nyt ei pitäis ainakaan enää jaksaa pyörittää rummusta käsin.

                                Itellä nousee vissii 4 naksua käsijarrukahva ja pitää!
                                (taitaa olla vähän liian tiukka, mutta ei kahnaa kuitenkaan.)
                                BMW 520d Touring '06 314tkm
                                BMW 530D Touring '99 552tkm
                                BMW 320da Touring '02 427tkm
                                Volvo V70 D5 '02
                                Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                                Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                                Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                                Case IH 5140 Maxxum

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎