Originally posted by Bmw 523i -97
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 käsijarru ei pidä
Collapse
X
-
Originally posted by Bmw 523i -97 View PostOnko normaalia ettei mee edes lukkoon hiljasesssa vauhdissa jäisellä liukkaalla asfaltilla?E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by KFZ-Koenig View PostSaattaa olla apua myös e39:ään: http://www.oktanova.com/ht/bmw/jarrut/
ja sieltä se käsijarrujuttu...
Tulihan käytyä katsastuksessa ja ainut mistä tuli sanomista oli käsijarru se ei pidä tarpeeksi olikohan jollakulla vielä olemassa hyvää ohjetta E39:in käsijarrun säätöön/purkamiseen jos lähtisi säädöstä liikkeelle ja jos ei säädöstä apua niin sitten jarrut auki ? Kokeilin jo kiristää kabiinin puolelta muttei auttanut yllätys...
Tuolla yllä olevassa linkissä oli jossain vaiheessa vissiin hyvät ohjeet muttei linkki pelitä enää
Uskon avuja löytyvän tältä woorimilta eli kiitoksia jo etukäteen!
Comment
-
-
Originally posted by T.H.O.M.A.S View PostTulihan käytyä katsastuksessa ja ainut mistä tuli sanomista oli käsijarru se ei pidä tarpeeksi olikohan jollakulla vielä olemassa hyvää ohjetta E39:in käsijarrun säätöön/purkamiseen jos lähtisi säädöstä liikkeelle ja jos ei säädöstä apua niin sitten jarrut auki ? Kokeilin jo kiristää kabiinin puolelta muttei auttanut yllätys...
Tuolla yllä olevassa linkissä oli jossain vaiheessa vissiin hyvät ohjeet muttei linkki pelitä enää
Uskon avuja löytyvän tältä woorimilta eli kiitoksia jo etukäteen!
Pyörä irti ja pultinreijästä kiristämään säätöä. Toki sen säädön löytyminen siitä pultinreijästä on sitten haasteellisempi tehtävä ja huomattavasti helpommaksi homman tekee se kun nappaa satulan ja levyn irti ja katsoo millä kohdin se säätö on. Samalla kun on rojut pöydällä niin voi pyyhkäsitä sileäksi sen kantin siitä jarrulevystä niin voi kasatessa pyörittää hiukan kireämmälle sitä säätöä. Sitten levy paikalleen ja pyörittelee säätöä niin paljon että käsin juuri ja juuri saa pyöritettyä levyä..siis silloin kun käsijarru on vapautettuna. Nyt pitää käsijarru myös niin että saa leiman.Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
Tiedustelut priva tai 0452210069
Current
E61 530d
E39 530d
E39 520iA
E46 330xd
E28 528i
Comment
-
-
Tuli testailtua käsijarrua liikenteessä katsastusta varten, mutta yht´äkkiä käsijarrukahva rusahti n. 5cm ylemmäksi, kuin mihin se normaalisti nousee. Yleensä liikerata on ollut todella lyhyt, mutta nyt se lähes kaksinkertaistui, eikä käsijarru pidä tippaakaan.
Onko veikkauksia mikä meni rikki tai pois paikoiltaan? Vaijeri poikki vaiko mahdollisesti jokin muu kohta irti jostakin? Eihän käsijarrun säätörullakaan voi pyörähtää itsestään löysälle, eli niin että selviäisi pelkällä säätörullasta tiukkaamisella?*-06 e46 330CiA Cabriolet*
Comment
-
-
eikös e39 käsijarrupalat ole liimattu niihn pidikkeisiin eli siis nyt tarkoitan sitä jarrupalaainetta mikä sitten on siinä kuperassa levyssä. Olen kuullut että joillakin on käynyt niin että juuri siis se jarrupala on irronnut pidikkeestään ja tipahtanut pohjalle mutta jos jollakin parempi visio niin kirjoittakoon minä meenaaaaan siiiryn btcf pubin puolelle, kiitosh ja antheeksiMjaa...
E70 3.0sd
EX:e36M3individual cäbi
EX:Gsx-r 1000 2002(r.i.p)
EX: 523iSUOMIAUTO
Comment
-
-
Mihin suuntaan sitä rullaa oikein pitää pyörittää? Pyöritin sitä vastapäivään (tai en tiedä kumminpäin rulla kiristyy, mutta auton menosuuntaan nähden siis vastapäivään), lopulta rulla ei liikkunut enää kumpaankaan suuntaan. Eli vissiin jotenkin jumahti eikä liiku enääliekkö ne palat niin loppu että säätövara loppui siitäkin kesken?
F31 330D Xdrive M-Sport
Comment
-
-
Käytä jarrusatulaa ja jarrulevyä irti niin näet systeemin ja voit samalla herkistellä sen. Siinä voi sitten testata, mihin suuntaan pitää pyörittää, että palat loittonee toisistaan. En muista kumpaan suuntaan niitä piti milläkin puolella pyörittää, mutta ihan kokeilemalla se selvisi.E61 525d LCI
Comment
-
-
Originally posted by Ha2 View PostKäytä jarrusatulaa ja jarrulevyä irti niin näet systeemin ja voit samalla herkistellä sen. Siinä voi sitten testata, mihin suuntaan pitää pyörittää, että palat loittonee toisistaan. En muista kumpaan suuntaan niitä piti milläkin puolella pyörittää, mutta ihan kokeilemalla se selvisi.
Motonetissä maksoi 29e ja asennussarja 10e, merkkiä en muista. Minkä merkkisiä suosittelisitte, tai toisinsanoen onko jotain merkkejä mitä kannattaa välttää? Ja mitä muuta olis hyvä samalla tarkistaa/uusia kun nuo vaihdan?Last edited by Driver22; 29-10-2009, 12:08.F31 330D Xdrive M-Sport
Comment
-
-
Originally posted by Driver22 View PostMihin suuntaan sitä rullaa oikein pitää pyörittää? Pyöritin sitä vastapäivään (tai en tiedä kumminpäin rulla kiristyy, mutta auton menosuuntaan nähden siis vastapäivään), lopulta rulla ei liikkunut enää kumpaankaan suuntaan. Eli vissiin jotenkin jumahti eikä liiku enääliekkö ne palat niin loppu että säätövara loppui siitäkin kesken?
Tuskimpa sitä saa liian auki ees pyöritettyä levy/rumpu paikallaan niin että putoisi koko rissa paikoiltaan.
Mut tehohan tuossa kässärissä on naurettavan heikko, sitä ei ees oo tarkoitettu käytettäväksi auton liikkuessa eli ajon aikana ei juur kannata nykiä tai sitä saa olla säätämässä yhtenään kun hilut kuluu niin että kohina käy. Eiköhän biimerissä sen verran löydy runttua että se käännetään teholla eikä lelukässärillä......jos pakko. Jos käkkäriä tarvii paljo ja joka rallipolun mutkassa nykiä niin eiköhän sitten kannata askarrella se nestekäkkäri joka vaikuttaa suoraan takalevyjen omiin jarrusatuloihin.
Vähän heikompi systeemi muutenkin että takavetosen auton pyörät saa jo ykkösellä tai P-asennolla muutenkin aika hyvin parkkijumiin, sit samoihin fillareihin vaikuttaa viä käkkärikin. Etuvetosissa etupää jumitaan laatikolla/koneella ja takapää käkkärillä niin pysyvät jäisessä rinteessä muutenkin puolta tiukemmin parkissa... Jospa se pito onkin suhteessa liikkeellelähtökykyyn?Pieni etu niille mutta ei voi mitään, tuskin on odotettavissa etukäkkäriä bemareihin.... Ainakin vanhassa D-mallin sitikassa muuten on sellanen, etulevyt laatikon kylessä ja sillä tuplat jarrusatulat, toiset käyttöjärrulle ja toiset polkimella käytettävälle käkkärille!
Comment
-
-
Leimaus lähenee ja tulipa tuossa kokeiltua josko käsijarru vuoden käyttämättömyyden jälkeen toimisi. No, toimii ja toimii... kahvasta saa naksun kaks ja ei nouse ylemmäs, mutta eipä ole juuri pitoakaan - D päällä tyhjäkäynnillä meinaa ryömiä etiäpäin. Ei taida riittää inssilleMuistaakseni sisuskalut on uusittu pari vuotta sitten jolloin tuo toimikin aivan ok. Ei kait tuolta voi rumpu/palat olla kuluneet kunnei tuota tule käytettyä edes talvella kikkailuun?
No, viedään pajalle...Last edited by kromo; 05-07-2010, 19:12._______
Kimmo
_______________
525iA Touring -01
Comment
-
-
Luin koko threadin kahteen kertaan läpi, mutta en saanut tarkkaa selvyyttä miten käsijarrun kiristys tapahtuu. Tarvisi käydä parin viikon päästä katsastamassa auto ja tiedän, että tulee hylky käsijarrun takia, jos se on tommonen mikä se nyt on.
Eli. Ensin sisältä kässärin suojapussi pois ja sieltä löysätään vaijereita? Sitten kiristys takaa pultin reiästä. Tarviiko kiristää kummaltakin puolelta takaa? Miten paljon ja mihin suuntaan, vastapäivään? Eihän edes vanteita tarvi ottaa pois, jos käy pultit yksitellen auki ja katsoo missä se kiristys on?
Jos siellä on palikat loppu niin vien pajalle, mutta haluaisin räpeltää eka jos kyse pelkästä säädöstä.ex: BMW E38 735iA -97
ex: MB W211 E200CDI -03
ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
ex: BMW E39 528iA -96
ex: MB W126 300SE -89
ex: BMW E34 525iAT -95
ex: BMW E36 316iA -91
Comment
-
-
Tunkkaat molemmat takarenkaat ilmaan, esim vetokoukun alta jos sellainen sattuu olemaan, ja iso tunkki.
Takarenkaat pois vaan suosiolla kokonaan, vanteet on niin syvät ainakin mulla, pultinrei'istä, että ei sieltä pysty meisselillä sitä säätöä sohimaan.
Kun vaijerit on löysätty pussin alta, niin rummun sisästä pultinreijästä niin kauan kiristät kenkiä, kunnes pyörä rumpu/levy alkaa ottamaan kiinni. Tästä sitte naksu pari takas, että ei kahnaa. Ja sitte kirraat vaan vaijerit, sen verran vaan ettei oo löysät. Sitte vedät naksun pari, ja vielä pitäis rummut pyöriä, pari naksua lisää ja nyt ei pitäis ainakaan enää jaksaa pyörittää rummusta käsin.
Itellä nousee vissii 4 naksua käsijarrukahva ja pitää!
(taitaa olla vähän liian tiukka, mutta ei kahnaa kuitenkaan.)BMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
Comment