Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 käsijarru ei pidä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bomb5
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2011
    • 726
    • Kivijärvi

    #61
    Originally posted by Uffa View Post
    Ei oo vielä ehtiny avaamaan. Outo toi käsijarru, välillä ottaa(nousee muutaman napsun ja pitää) , välillä kahva nousee tappiin asti eikä pidä. Hämärää :think
    Mulla ihan samaa ongelmaa. Kiristin takaa noita kenkiä, kun ei enää juuri yhtään pitänyt ja nyt 3 naksulla keppi pitää just jossai tasasella sopivasti, mutta ei kyllä mäkeen uskalla jättää pelkällä käsijarrulla. Purettava vissiin noi ja katottava. Kuinkahan kriittisiä katsastuksessa nuo on, että miten paljon sitä pitoa pitää olla? Nyt jos laittaa auton lipumaan esim. lievästi viettävään alamäkeen ja vetää käsijarrusta, niin saa vetää 5 naksua ja pysähtyy kyllä tosi hitaasti.
    E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

    Comment

    • eiskalt
      Bimmer Fanatic
      • May 2012
      • 836
      • Hyvinkää

      #62
      Originally posted by Havis View Post
      Enemminkin varmaan koko käsijarrupaketti pääsee hiukan liikkumaan siellä rummun sisällä pyörän pyörimissuunnassa.

      Kun noita käsijarrun rakenteita vertailin E39:n ja E12:n välillä, huomasin että tuohon E39:n jarrukilpeen ei ole tehty alaosaan (klo 6 kohdalle) sellaista uloketta johon kenkien alaosat tukisivat. E12:n jarruissa sellainen on.

      Tuosta aiheutuu se, että koko paketti on sidoksissa kilpeen vain vaijerin kiinnikkeen kohdalta. Ja jos se joustaa vähänkin, koko mekanismi antaa periksi.

      E12:ssa se alatuki tukee kenkiä, joten vaijerikiinnityksen merkitys ei ole niin ratkaiseva. Ja samalla E12:n käsijarruun saa helposti aivan eri luokan pitoa.

      Näin siis maallikon silmin tuumittuna.
      Hmmm... Tuohan vois selittää pienen "klapin". Siis, kun parkkiin jättää ja päästää käyttöjarrusta, niin auto valahtaa vielä pari senttiä, mutta sitten on kyllä ihan tukevasti paikallaan. Kuulostaa ihan järkeenkäyvältä.:think

      Comment

      • Bmw Dreamer
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 2762
        • Kouvola

        #63
        Originally posted by Havis View Post
        Enemminkin varmaan koko käsijarrupaketti pääsee hiukan liikkumaan siellä rummun sisällä pyörän pyörimissuunnassa.

        Kun noita käsijarrun rakenteita vertailin E39:n ja E12:n välillä, huomasin että tuohon E39:n jarrukilpeen ei ole tehty alaosaan (klo 6 kohdalle) sellaista uloketta johon kenkien alaosat tukisivat. E12:n jarruissa sellainen on.

        Tuosta aiheutuu se, että koko paketti on sidoksissa kilpeen vain vaijerin kiinnikkeen kohdalta. Ja jos se joustaa vähänkin, koko mekanismi antaa periksi.
        Mutta se ei selitä sitä, ettäkö käsijarru ei välillä pidä yhtään. Se vaan aiheuttaisin sen "väljyyden", että auto pääsee liikkumaan sentin pari, käsijarru päällä. Tosin ei näistä silti ikinä tiiä, ennenkö sen rummun aukasee.

        klo 6 kohdassa on keskikohta kenkää. Ei siinä voi mitää kielekettä ollakaan.
        (nus nus, toki tarkoitat tällä sitä vaijerin vastakkaista puolta, mulla siis takarenkaan takareunassa, repsikanpuolella siis klo 9..)
        Tosiaan kun kattelin kuvasta noita systeemejä, niin kengät tosiaan on aika hepposesti paikallaan. Ihme että tuolla on voinu tehä käsijarrukäännöksiä. ne jousitetut tapit ja vaijeri pitää pelkästään kenkiä paikallaan. Eipä tosin tuota käsijarrua olekkaan tarkoitettu muuta kuin seisontajarruksi.
        BMW 520d Touring '06 314tkm
        BMW 530D Touring '99 552tkm
        BMW 320da Touring '02 427tkm
        Volvo V70 D5 '02
        Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
        Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
        Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

        Case IH 5140 Maxxum

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9078
          • Oulu

          #64
          Originally posted by Bmw Dreamer View Post
          klo 6 kohdassa on keskikohta kenkää. Ei siinä voi mitää kielekettä ollakaan.
          (nus nus, toki tarkoitat tällä sitä vaijerin vastakkaista puolta, mulla siis takarenkaan takareunassa, repsikanpuolella siis klo 9..)
          Nus nus. E39 SEDAN:ssa se onkin eri kohdassa.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • Suutari
            Bimmer Enthusiast
            • May 2003
            • 3056
            • Suomi

            #65
            Just tein koko !"$%!§ revohkan leimaa varten ja laitoin taakse (-98 e39 touring) uudet jarrupalat, levyt, käsijarrupalat + asennussarja. Levyt oli karmeassa kunnossa.

            Käppärin säätömutteri+linkku ihan yhtäpuuta ja ruosteessa ...ruuvipenkissä nitkuttelemalla sai osat irti. Putsailin ne hyvin.. sitten kuparitahnaa liikkuviin.

            Huomasin myös että vaijerilinkku on liian pienillä välyksillä. Tuntui ettei kauaa kestä kun on romut uudestaan ruosteessa+kiinni.

            Taivutin linkun haarukkaan enemmän välystä että vaijerin keskikiinnike mahtuu liikkumaan siellä välissä paremmin ja myös ruostetta mahtuu tulevaisuudessa paremmin väliin ...

            Aika näyttää toimiiko kauemmin kuin normisti tuolla pikkukikalla.. eli ison maan toleranssi siihen linkun haarukkaan! Alkoi liikkumaan osat ihan eri tavalla.

            Kyllähän noi on vähän tollasia suunnittelukäpyjä.. aika onneton tosiaan koko systeemi.

            PS: Joutui myös viilaamaan ne kiristinsysteemin hahlot auki ruosteesta että uudet palat mahtui niihin kunnolla.
            Last edited by Suutari; 14-10-2012, 23:58.
            Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
            -Official BTCF-Sauna Team-
            -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
            -Team BTCF Top Alcohol-
            -Team Pimp My Bride-
            TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
            R.I.P. 1K MOTORSPORTS
            R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
            526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

            Comment

            • Bomb5
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2011
              • 726
              • Kivijärvi

              #66
              Alkoi käsijarru taas pitämään ja ei myöskään laahaa enää, kun säädin pari kertaa ajatuksella. 1 naksun vetämällä rengas pyörii vielä, mutta jarru jo tuntuu selvästi ja kengät kahisevat. 2 naksulla ei pysty enää käsin pyörittämään. 3 naksulla pitää jo aika luotettavasti parkissa. Jarru ei silti tunnu vaikuttavan juuri lainkaan, jos sitä vetelee auton lipuessa esim. 30 km /h. Ehkä juuri ja juuri huomaa, että jarrua vedetään ja käsijarrun merkkiääni pimpottaa. Pitäisikö tuon E39 käsijarrun vetämisen pysäyttää auto liikkeestä, edes jonkinmoisella matkalla? Nyt tuntuu, että se vain lipuu, lipuu ja pimputtelee äänimerkkiä, eikä pysähdy.
              Last edited by Bomb5; 15-10-2012, 09:51.
              E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

              Comment

              • jamoc8
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2005
                • 275
                • Oulu

                #67
                Liukkaalla pitäs mennä lukkoon, eli esim. märällä nurmikolla kun vetäsee ja molemmat pyörät lukkiutuu niin leima irtoaa.



                Originally posted by Bomb5 View Post
                Alkoi käsijarru taas pitämään ja ei myöskään laahaa enää, kun säädin pari kertaa ajatuksella. 1 naksun vetämällä rengas pyörii vielä, mutta jarru jo tuntuu selvästi ja kengät kahisevat. 2 naksulla ei pysty enää käsin pyörittämään. 3 naksulla pitää jo aika luotettavasti parkissa. Jarru ei silti tunnu vaikuttavan juuri lainkaan, jos sitä vetelee auton lipuessa esim. 30 km /h. Ehkä juuri ja juuri huomaa, että jarrua vedetään ja käsijarrun merkkiääni pimpottaa. Pitäisikö tuon E39 käsijarrun vetämisen pysäyttää auto liikkeestä, edes jonkinmoisella matkalla? Nyt tuntuu, että se vain lipuu, lipuu ja pimputtelee äänimerkkiä, eikä pysähdy.
                ---- Bee äm dapl juu ----

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #68
                  Originally posted by jamoc8 View Post
                  Liukkaalla pitäs mennä lukkoon, eli esim. märällä nurmikolla kun vetäsee ja molemmat pyörät lukkiutuu niin leima irtoaa.
                  Hiekkatielläkin pitäisi mennä lukkoon, jossain 10-20km/h nopeudessa. Samalla voi kätevästi tutkia onko jarrutustehot identtiset.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Tommi
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2005
                    • 289
                    • Kajaani

                    #69
                    Originally posted by TJJ View Post
                    Hiekkatielläkin pitäisi mennä lukkoon, jossain 10-20km/h nopeudessa. Samalla voi kätevästi tutkia onko jarrutustehot identtiset.
                    Näin on. Jos takaset ei mene lukkoon, niin ei tule leimaa. Viimeviikolla testattu.
                    Nyt: e61 lci 530da m-sport; e34 m5 3,8 -92
                    Ex:e39 540i 4,4 m62 6-gang -97; e30 320i 2,0 m20 -86
                    e30 320i 2,0 m20 -85 "Zender"; e34 520i 2,0 m20 -89

                    Comment

                    • Hen-3
                      Bimmer Rookie
                      • May 2011
                      • 103
                      • Lahti

                      #70
                      Auttaako tähän pitoasiaan yhtään se että käyttää käsijarrua aina kun pistää auton parkkiin vai onks toi systeemi sellanen et sitä on mahdotonta pitää kunnossa?

                      Comment

                      • Ha2
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 1786
                        • Oulu

                        #71
                        Originally posted by Hen-3 View Post
                        ... vai onks toi systeemi sellanen et sitä on mahdotonta pitää kunnossa?
                        Siltä se vaikuttaa. E36:ssa sama systeemi. Piti säätää joka katsastukseen, että pääsi läpi. Sama homma E46:ssa. Ja edelleen sama homma E39:ssä. Kesällä laitoin ennen uusintakatsastusta (pomppasi käsijarrusta) uudet käsijarrukengät asennussarjoineen, puhdistin ja herkistelin systeemin ja säädin lopuksi aika lailla "iholle" (kahvaa pystyi nostamaan vaan 5 napsua ja kolmella napsulla pysyi jo jyrkässäkin mäessä paikallaan). Katsuri kehui, että nyt pitää hienosti. Tämä meidän E39 on automaatti, mutta vedän silti käsijarrun päälle joka kerta, kun auton pysäköin. En ole laahannut käsijarrua ajaessa enkä tehnyt mitään muutakaan typerää. Nyt kahva nousee muutama 3 kuukautta osien vaihdon ja säädön jälkeen jo 8 napsua eikä pidä enää läheskään samalla tavalla kuin heti säädön jälkeen.

                        Paska mikä paska.
                        E61 525d LCI

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #72
                          Originally posted by Ha2 View Post
                          Nyt kahva nousee muutama 3 kuukautta osien vaihdon ja säädön jälkeen jo 8 napsua eikä pidä enää läheskään samalla tavalla kuin heti säädön jälkeen.

                          Paska mikä paska.
                          Ja laitoit tietysti pehmeät tarvikepalat? Sama vika oli minullakin kun oli Boschin palat, alkuperäisillä paloilla ei tarvitse säädellä ja tuntumakin on jämäkkä.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • Bomb5
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2011
                            • 726
                            • Kivijärvi

                            #73
                            Riittääkö, että ostaa ATE:n käsijarrujen osat tarvikkeena, vai pitääkö ne hakea marmorilta?
                            E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                            Comment

                            • E.K.
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2010
                              • 494
                              • Helsinki

                              #74
                              e39 530dA. 2 vuotta omistaneena ja 72tkm itse ajaneena en ole kertaakaan purkanut enkä herkistänyt käsijarrua. Kerran olen säätanyt kireämmälle.

                              Pitää sen minkä pitää(siis heikkotehonen) mut molemmilla kerroilla kelvannu katsastusmiehelle. Et en nyt ihan paskaksi sanois (vaikkei sillä autoo pystykään pysäyttämään).

                              Comment

                              • Bomb5
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2011
                                • 726
                                • Kivijärvi

                                #75
                                Originally posted by E.K. View Post
                                Pitää sen minkä pitää(siis heikkotehonen) mut molemmilla kerroilla kelvannu katsastusmiehelle. Et en nyt ihan paskaksi sanois (vaikkei sillä autoo pystykään pysäyttämään).
                                Toisaalta nyt kun mietin, niin ei tuo käsijarru viime maaliskuussakaan pitänyt kovin paljon kummemmin ja meni ihan hyvi läpi katsastuksessa. Testasin nyt uudemman kerran, niin parkkipaikalla n. 20 km/h vauhdista vedettäessä voimakkaasti käsijarrua, auto pysähtyy ehkä 10-15 metrin matkalla. Parkissa pitää tosi hyvin.
                                E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎