Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 käsijarru ei pidä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Uffa
    Bimmer Rookie
    • May 2011
    • 126
    • Replot

    #91
    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
    Oiskohan kitkapinta irti kengästä, ja välillä sitte on välissä, ja välillä jossain muualla? :think
    Kyllä



    Kuskin puolelta.

    Hain samalla uudet levytkin



    Käsijarru on nyt melko hyvä. Kelpaa lähteä katsastamaan.
    Vikakoodinlukua Vaasassa

    Comment

    • ritariässä
      BTCF Member
      • Jan 2006
      • 3571
      • Raisio

      #92
      Parhaiten e39 käsijarru toimii, kun siihen ei koske ollenkaan. Itte omani kahvaan koskenut viimeksi 2009 ja sen jälkeen leimattu 4 kertaa ja aina voimat olleet melkoisen tasaisesti 1,2-2kilon välissä.
      G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

      Comment

      • Havis
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1836
        • Kotona/Poissa

        #93
        Originally posted by ritariässä View Post
        Parhaiten e39 käsijarru toimii, kun siihen ei koske ollenkaan...
        Ei vaan täsmälleen päinvastoin

        Käsijarru on käyttöä varten; miten säännölisempää käyttö, sen paremmin toimii.

        Käytön puute on varma tie jumiutuviin mekanismeihin.
        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

        E60 523iA -08

        Comment

        • ritariässä
          BTCF Member
          • Jan 2006
          • 3571
          • Raisio

          #94
          Originally posted by Havis View Post
          Ei vaan täsmälleen päinvastoin

          Käsijarru on käyttöä varten; miten säännölisempää käyttö, sen paremmin toimii.

          Käytön puute on varma tie jumiutuviin mekanismeihin.
          Onhan toi katsastuksessa toiminut, muuhun tota en oo tarvinnut
          G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

          Comment

          • MGUarto
            Bimmer Rookie
            • Nov 2012
            • 192
            • Vantaa-Nissas

            #95
            Tuli tossa tuollainen probleema/ominaisuus vastaan kun kiristelin jarrua:
            Eli kun laittaa käsijarrun päälle, niin se antaa auton liikkua sen 5-10cm ja sitten lukittuu kyllä kuin seinään. Missäs mahtais olla vika, vai onko normaalia? eli ottaa kiinni kyllä mutta ei heri, vaan vaati sen parin sentin renkaan "liikettä" että lukittuu.

            Comment

            • Hen-3
              Bimmer Rookie
              • May 2011
              • 103
              • Lahti

              #96
              Originally posted by Havis View Post
              Ei vaan täsmälleen päinvastoin

              Käsijarru on käyttöä varten; miten säännölisempää käyttö, sen paremmin toimii.

              Käytön puute on varma tie jumiutuviin mekanismeihin.
              Juurikin näin
              Ite käytän käsijarrua ainakun parkkeeraan.
              Kuukaus sit katsastin nii inssi kehu kuinka hyvä käsijarru on, tasainen ja tehokas.

              Comment

              • Bmw Dreamer
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 2762
                • Kouvola

                #97
                Kyllähän tuo käsijarru toimii, kunhan se ei vaan:
                -jumita, ettei ajossa hankaa paikkoja rikki. (mulla tuntuis tuppaavaan jäätymään vähän päälle? Uudet linkut pitäis hommata ja sopivat tahnat väliin)
                -sitä käyttää, ettei jumiudu paikallaan olosta.
                -käyttää vasta kun auto on paikallaan, eikä vedä sitä niin, että vaijerit soi, vaan sen verran, että riittää.
                -Säätää sen oikein!

                Mihin se vois siitä kulua, kun mikään ei hankaa mihinkään, koska se on vaan seisontajarru, eli oikeaoppisesti käytetään vain pitämään auto paikallaan.

                No, eihän se ihan noin mee, koska kaikkea paskaa sinne väliin tulee ja jumittaa kuitenkin jossain välissä. Mutta oikein käytettynä (ja "huollettuna"), mielestäni oikein pitkäikäinen systeemi.
                BMW 520d Touring '06 314tkm
                BMW 530D Touring '99 552tkm
                BMW 320da Touring '02 427tkm
                Volvo V70 D5 '02
                Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                Case IH 5140 Maxxum

                Comment

                • Bomb5
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2011
                  • 726
                  • Kivijärvi

                  #98
                  Katsastus lähestyy ja jännitys tiivistyy. Tänään tein testejä työpaikan parkkiksella vetämällä käsijarrua n. 20 km/h vauhdista. Tuntui, että ei tapahdu yhtään mitään, äänimerkki pimputtelee ja auto vaan menee eteenpäin.

                  Toisaalta kun laittaa parkkiin vähän vaikka kaltevalle tasolle, niin 3-4 naksulla pysyy aika hyvin. Onkohan tällä mahdollista päästä läpi katsastuksesta? Pahus, kun en muista millanen toi oli vuosi sitten, ei tainnut kovin paljoa kummempi kuitenkaan olla...
                  E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                  Comment

                  • -kalevi-
                    BTCF Member
                    • Aug 2012
                    • 507
                    • Tuusula

                    #99
                    Originally posted by Bomb5 View Post
                    Katsastus lähestyy ja jännitys tiivistyy. Tänään tein testejä työpaikan parkkiksella vetämällä käsijarrua n. 20 km/h vauhdista. Tuntui, että ei tapahdu yhtään mitään, äänimerkki pimputtelee ja auto vaan menee eteenpäin.

                    Toisaalta kun laittaa parkkiin vähän vaikka kaltevalle tasolle, niin 3-4 naksulla pysyy aika hyvin. Onkohan tällä mahdollista päästä läpi katsastuksesta? Pahus, kun en muista millanen toi oli vuosi sitten, ei tainnut kovin paljoa kummempi kuitenkaan olla...
                    Itellä ihan samanlainen ja katsastus eessä. Pitäisköhän tota putsata ja säätää?
                    E87 118d
                    E70 3.0d
                    Ex: E36 M3
                    Ex: E36 cabriolet m60b40
                    Ex: E34 535i turbo 550hp/700nm @1,3bar
                    Ex: E38 740i turbo 410hp/600nm @0,5bar

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by Bomb5 View Post
                      Katsastus lähestyy ja jännitys tiivistyy. Tänään tein testejä työpaikan parkkiksella vetämällä käsijarrua n. 20 km/h vauhdista. Tuntui, että ei tapahdu yhtään mitään, äänimerkki pimputtelee ja auto vaan menee eteenpäin.
                      Ei tuntunut minullakaan vaikuttavan juuri mitään (sulalla tiellä) eikä nyt ole sopivaa hiekkatietä millä testailla tarkemmin. Ei ole tullut käsijarrua käytettyä, nyt pidin sitä päällä muutaman kerran hitaissa nopeuksissa. Jarrut kuitenkin ottaa kiinni jo kahvan liikeradan puolessa välissä.

                      Katsastus oli tänään ja meni läpi, 1,8 & 1,2 oli arvot. Viime vuonna samalla katsastusasemalla arvot oli 1,8 ja 1,4. Täytynee jossain vaiheessa kiristää oikean puolen vaijeria hiukan, luultavasti se riittää eikä tarvitse navassa olevaan säätöön vielä koskea.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Bomb5
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2011
                        • 726
                        • Kivijärvi

                        No hyvä kuulla. Täytyy vaan käydä luottavaisin mielin. Syksyllä säädin noita rummuista, kun tuntui laahaavan. Pääsin eroon laahaamisesta, mutta täytyy varmaan vähän kiristää noita vaijereita vielä ennen katsastusta, kun ne on nyt säädetty varmistellen niin, ettei ainakaan laahaa. Viime kerralla vähän hirvitti, kun katsuri veti kepistä niin ylös, etten varmaa ite ikinä ollu vetäny.
                        E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                        Comment

                        • ämsport
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2011
                          • 118
                          • Pori

                          Maanantaina kävin kanssa leimalla ja pelkäsin kuten aina niin käsijarruu,1,9 vasen ja 1,2 oikea.Ukko totes vaan että perus saksalaisen käsijarru mutta muuten komias iskus,ja leima tuli

                          Comment

                          • Jakuza
                            BTCF Member
                            • Nov 2006
                            • 516
                            • Brisbane

                            Originally posted by Bomb5 View Post
                            No hyvä kuulla. Täytyy vaan käydä luottavaisin mielin. Syksyllä säädin noita rummuista, kun tuntui laahaavan. Pääsin eroon laahaamisesta, mutta täytyy varmaan vähän kiristää noita vaijereita vielä ennen katsastusta, kun ne on nyt säädetty varmistellen niin, ettei ainakaan laahaa. Viime kerralla vähän hirvitti, kun katsuri veti kepistä niin ylös, etten varmaa ite ikinä ollu vetäny.
                            Kannattaa kokeilla lumella / hiekalla, niin pitäs mennä kyllä molemmat pyörät lukkoon pienestä vauhdista, mikäli käsijarru on yhtään kunnossa. Ite säädin omasta käsijarrun noin vuosi sitten kuntoon, ja olen vedellyt sitä sillon tällöin pienestä vauhdista, jotta pinnat pysyy puhtaana. Nyt oli katsastuksessa 2.7kN/2kN ja vasen tais mennä lukkoon siinä rullilla. Tosin koitti oikeen puolen erikseen kun otti eriaikaan kiinni, kaipais taas säätöä..

                            Comment

                            • Bmw Dreamer
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 2762
                              • Kouvola

                              Minkäköhän takia bmw:s ei voi olla sitä "linkkua", mikä tasais eri puolten eroja, kaikissa muissa autoissa mitä itellä on tullu vastaan, on tainnu tuo olla. Paitti no, ei Volvossa tainnu olla.
                              Mut pääsääntöisesti autoissa tuo kait on?

                              Kait siihen on joku syy, miksei bmw tuota käytä? Toki pitänee vaan säädöt tehdä tarkemmin, jos haluaa tasaisesti ottavat jarrut, auto kun sitä ei ite enää tasaa.
                              BMW 520d Touring '06 314tkm
                              BMW 530D Touring '99 552tkm
                              BMW 320da Touring '02 427tkm
                              Volvo V70 D5 '02
                              Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                              Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                              Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                              Case IH 5140 Maxxum

                              Comment

                              • Bomb5
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2011
                                • 726
                                • Kivijärvi

                                Vielä pari viikkoa katsastukseen aikaa ja lisätestejä tehty työpaikan jäisellä parkkiksella. Edelleen eteenpäin auton liikkuessa käsijarrun teho on aika mitään sanomaton, pim pom vain kuuluu, mutta... Jumaleissöns, taaksepäin auton rullatessa kun vetää kahvasta niin menee renkaat jo melkein lukkoon 3 naksulla ja arvatenkin pysähtyy aika äkkiä! Mistähän tämä voisi johtua?

                                Ihan pakko siis kysyä, että kumpaan suuntaan se katsuri noita rullia ajelee käsijarrua testatessaan, vai peräti molempiin suuntiin? Vois melkee pyytää ajamaan takaperin, ku toimii niin pirun hyvin!
                                E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎