Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 käsijarru ei pidä

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    Originally posted by Havis View Post
    Palat? Siis käsijarrukengät kaikkine tarvikkeineen hankin aikoinaan KL-varaosista. Ei liene ihan kuraa kuitenkaan. Ja kun kerran pari noita olen avannut ja tarkistanut tilanteen ei jarrukenkien pinnoissa näy kulumisen merkkiäkään. Että selitäppäs se.
    Kengät. KL:stä ostin minäkin taannoin, Boschit oli ja ihan paskat (kuin myös ne tarvikkeet). 2x vuodessa piti säätää. Laitoin takaisin auton alkuperäiset (vuodelta 1999) jotka sormi/silmä/puukko tutkimuksen perusteella ovat huomattavasti kovempaa materiaalia. Ei ole tarvinnut enää säätää. Sitä en tiedä ovatko nykyään alkuperäisetkin pehmeää ainetta, nuo kuitenkin ovat yhtä kovaa kuin jarrupalat.
    E39 528iA

    Comment

    • Bmw Dreamer
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 2762
      • Kouvola

      Ei tossa linkussa vikaa ole, kun sen säätää oikein, eli vaijerit löysänä linkku aivan "kiinni". Tällöi sitä vipua riittää siinä kyllä, kenkien ei tarvi paljoa levitä, kun ne jarruttaa jo. Jos sitä haluais jotenkin parannella, niin tekis linkun rosterista, jolloin se ei ruostu ja jumiudu. Samalla toki jos sitä haluais parannella, niin linkun nivelen ja käsijarrukengän väliä kasvattaisi aavistuksen, jolloin se levittäisi enemmän vähemmällä. (kuvaliite, uuden 3-sarjalaisen linkku)

      Itelläkin tosiaan tuo toinen korjattu puoli pitää, vaikka on rummut aivan ruvella, epämääräisen muotoiset, kengät kuluneet... Jos viittis ostaa uudet laadukkaan rumpulevyt ja kengät, niin väittisin et aika kauan olisi huoleton. :think
      Kokeillaan nyt tuo toinenpuoli vielä siistiä, jos sais pitämään taas molemmat riittävästi.
      Attached Files
      Last edited by Bmw Dreamer; 20-07-2013, 14:52.
      BMW 520d Touring '06 314tkm
      BMW 530D Touring '99 552tkm
      BMW 320da Touring '02 427tkm
      Volvo V70 D5 '02
      Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
      Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
      Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

      Case IH 5140 Maxxum

      Comment

      • BMW_Harrastaja
        BTCF Member
        • Dec 2012
        • 819
        • Oulu area

        Jos levyjen rummut ovat kuluneet urille, niin ei ne pidä edes uusilla käsijarrukengillä, ainakaan kunnolla.

        Hyviä uusia takalevyjä saa halvalla, niin ei kannata kyllä alkaa käyttämään turhaan aikaa vanhojen kanssa temppuiluun. Sen jälkeen pitää varmasti mäessäkin.

        Kunhan ei kisko vauhdissa kässäriä, niin ei pitäisi kulua miksikään. Tarvike kengät varmasti menee vituiksi, jos vauhdissa kiskoo.
        BMW driver and owner since 2000.

        Comment

        • PetKe
          BTCF Member
          • Feb 2012
          • 53
          • Oulu

          Itsellä pitää käsijarru kyllä hyvin, mutta kun käsijarrun vetää, auto nytkähtää hieman. Myös ylös nostettuna rengas liikahtelee 1-2cm ennen kuin käsijarru pitää. Oisiko jarrumekanismi välijä?
          E91 320d
          E39 523 M-Sport
          E30 316

          Comment

          • Bmw Dreamer
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 2762
            • Kouvola

            Mun mielestä ehkä kyseisten jarrujen rakenteen ominaisuus? Mulla tekee samaa...
            BMW 520d Touring '06 314tkm
            BMW 530D Touring '99 552tkm
            BMW 320da Touring '02 427tkm
            Volvo V70 D5 '02
            Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
            Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
            Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

            Case IH 5140 Maxxum

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              Se on ominaisuus. Tuossa pari postausta ylempänä näkyy ympyröitynä tuo takakynkän vastapala jota vasten kengät ottaa, muutenhan ne pyörisi rummun mukana
              Niin tietty kun kengät on vedettynä niin tuo rako kasvaa ja jotta kenkä ottaa palaan kiinni, se liikkuu ensin hieman.
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1838
                • Kotona/Poissa

                Originally posted by Supa View Post
                Se on ominaisuus. Tuossa pari postausta ylempänä näkyy ympyröitynä tuo takakynkän vastapala jota vasten kengät ottaa, muutenhan ne pyörisi rummun mukana
                Niin tietty kun kengät on vedettynä niin tuo rako kasvaa ja jotta kenkä ottaa palaan kiinni, se liikkuu ensin hieman.
                Ei ne paljon pääse liikkumaan kun vaijeri ja linkku ottaa vastaan joka tapauksessa vaikka koko vastapala puuttuisikin.

                Vanhemmissa (E3/E12) muistaakseni tuo vastapala on vastakkaisella puolella kuin vaijerin linkku, siis alapuolella. Se tuntuisi teoriassa olevan minusta se toimivampi paikka, koska silloin sen palan ja kenkien väli ei muutu käsijarrun käytön mukaan vaan pysyy vakioina (muuttuu vain säätörullaa säädetäessä)

                Mutta tosiaan kun muistin varaisia asioita tuumii saattaa mennä väärin kunnes asian varmistaa.
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                • Suutari
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2003
                  • 3064
                  • Suomi

                  Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                  Samalla toki jos sitä haluais parannella, niin linkun nivelen ja käsijarrukengän väliä kasvattaisi aavistuksen, jolloin se levittäisi enemmän vähemmällä. (kuvaliite, uuden 3-sarjalaisen linkku)
                  jeps..juuri näin eli käppärin säätökin olisi helpompaa kun tuo linkku liikkuisi samalla vaijerin liikkeellä enemmän kenkiä levittävästi jolloin se ei olisi niin hipsuttelua.

                  Paikka on vaan saamerin ahdas joten tuo linkun teko uusiksi ei oo niin helppo kun joutuu tekeen aika vänkyrän. Itellä oli tosiaan aika työ saada uudetkin KL-varaosien hilut pitämään.. siis kaikki meni uusiksi kun oli levytkin kuluneet. Ei tuo rakenne vakuuttanut.

                  PS: Zori pieni avautuminen näin kesälomilla
                  Last edited by Suutari; 25-07-2013, 01:44.
                  Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                  -Official BTCF-Sauna Team-
                  -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                  -Team BTCF Top Alcohol-
                  -Team Pimp My Bride-
                  TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                  R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                  R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                  526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                  Comment

                  • jonsered92
                    BTCF Member
                    • Jun 2012
                    • 470
                    • JKL

                    Lueskelin tätä topiccii jonkiverra ja jäi vaa mietityttää tuo auton sisällä oleva säätö omassa vessassa.. Eli toista ruuvia/mutteria ei saa kirittyy/löystettyy, tuntuu hetke pyöritettyy et antaa periksi jostain... vaikuttaako se käsijarrun toimivuuteen jos kiristää vain takarenkaista? :think
                    Nyt:e60 530xda herkuilla
                    ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

                    Comment

                    • N.u.t
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2008
                      • 202
                      • Seinäjoki

                      Originally posted by jonsered92 View Post
                      Lueskelin tätä topiccii jonkiverra ja jäi vaa mietityttää tuo auton sisällä oleva säätö omassa vessassa.. Eli toista ruuvia/mutteria ei saa kirittyy/löystettyy, tuntuu hetke pyöritettyy et antaa periksi jostain... vaikuttaako se käsijarrun toimivuuteen jos kiristää vain takarenkaista? :think
                      Rummusta se onkin tarkoitus säätää. Parempi kun ei koske siihen vaijerin säätöön ollenkaan.

                      Comment

                      • jonsered92
                        BTCF Member
                        • Jun 2012
                        • 470
                        • JKL

                        Jep, koitin vaa vähä hieno säätää siitä, mutta parempi tosiaan kun antaa vaa olla
                        Nyt:e60 530xda herkuilla
                        ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

                        Comment

                        • Havis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1838
                          • Kotona/Poissa

                          Originally posted by jonsered92 View Post
                          Jep, koitin vaa vähä hieno säätää siitä, mutta parempi tosiaan kun antaa vaa olla
                          Niin, kyllä se hienosäätökin täytyy tehdä sieltä käsijarrukenkien säätimestä. Kahvan vaijerista ainoastaan sitten turhat löysät pois.
                          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                          E60 523iA -08

                          Comment

                          • Night-Wind
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2006
                            • 1534
                            • 02

                            Ja sitä on ihan turha säätää yhtään mistään, jos vaijerit on loppu venyneet/viittä vaille katkeamassa, niinkuin omassa oli.
                            ex: BMW E38 735iA -97
                            ex: MB W211 E200CDI -03
                            ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
                            ex: BMW E39 528iA -96
                            ex: MB W126 300SE -89
                            ex: BMW E34 525iAT -95
                            ex: BMW E36 316iA -91

                            Comment

                            • jonsered92
                              BTCF Member
                              • Jun 2012
                              • 470
                              • JKL

                              Originally posted by Night-Wind View Post
                              Ja sitä on ihan turha säätää yhtään mistään, jos vaijerit on loppu venyneet/viittä vaille katkeamassa, niinkuin omassa oli.
                              Kahvan vaijerista ku ei saa löysii pois vain kuin toisesta ruuvista :S mikälie... toine tosiaa pyörii vaa tyhjää... tuskin se poikki kuitenkaa on eihä se muuten pitäs yhtää?
                              Last edited by jonsered92; 10-02-2014, 15:34.
                              Nyt:e60 530xda herkuilla
                              ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

                              Comment

                              • Havis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 1838
                                • Kotona/Poissa

                                Originally posted by jonsered92 View Post
                                Kahvan vaijerista ku ei saa löysii pois vain kuin toisesta ruuvista :S mikälie... toine tosiaa pyörii vaa tyhjää... tuskin se poikki kuitenkaa on eihä se muuten pitäs yhtää?
                                Siis kaksi mutteria on vaijerin päässä siks, että alemmalla tehdään varsinainen löysien poisto ja ylemmämmällä vaan lukitaan alempi ettei se ala löystyä itsekseen.

                                Jos esim ylempi pyörii tyhjää, on todennäköisesti joku ylikiristänyt siitä jenkat veks. Ota se pois ja laita uusi samanlainen tilalle.

                                Hankalampi juttu on jos kierteet on menny vaijeri pään kierreosasta eikä mutterista.

                                Ei niitä tartte apinan raivolla kiristää, ihan kohtuutiukkuus riittää lukitsemaan mutterit toisiinsa. Muutenkin noissa kiristysasioissa yleisempi vika on yli-kuin alikiristys.
                                Last edited by Havis; 10-02-2014, 16:59.
                                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                                E60 523iA -08

                                Comment

                                Working...
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎