Missä kohtaa se kiristysruuvi on? Kello 3,6,9,12? Minkä avaimen pää siihen sopii, torx? Oon pyöritellyt rumpuja jo tovin ja ei siellä ole yhtään mitään rumpujen sisällä. Sitten kun sinne ei näe yhtään mitään kirkkaassa päivän valossa.
E39 käsijarru ei pidä
Collapse
X
-
ex: BMW E38 735iA -97
ex: MB W211 E200CDI -03
ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
ex: BMW E39 528iA -96
ex: MB W126 300SE -89
ex: BMW E34 525iAT -95
ex: BMW E36 316iA -91
-
Alhaalla. Ja ei siis mikään pultti. Näet sieltä reiästä kurkistelemalla pienehkön rullan, jossa on "väkäsiä", joista voit pyöritellä sitä rullaa.Originally posted by Night-Wind View PostMissä kohtaa se kiristysruuvi on? Kello 3,6,9,12? Minkä avaimen pää siihen sopii, torx? Oon pyöritellyt rumpuja jo tovin ja ei siellä ole yhtään mitään rumpujen sisällä. Sitten kun sinne ei näe yhtään mitään kirkkaassa päivän valossa.
Kyllä se sieltä löytyy, kun fikkarin kanssa kurkistelee, siinä kello 6 kohdalla.
Comment
-
Säätörullan paikka on tasan vastakkaisella puolella kuin varsinainen vipumekanismi, eli vaijerin sijainnista saa osviittaa. Käsijarrun rumpu kerää jo vuodessa varsin hyvän ruostekerroksen, jos käsijarrua ei käytä jatkuvasti. Eli suosittelisin purkamaan levyt irti ja putsaamaan rummun sisäpinnan ennen säätämistä, niin pito on aivan eri luokkaa. Samalla vivut saa herkisteltyä ja rasvattua.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
Joo tulihan niitä pyöriteltyä. Ennen kun laskin taka-akselin alas niin kokeilin kahva ylhäällä pyöritellä takavanteita ja ei ne mihinkään pyörinyt. Silti sama peli eli aika ylhäällä saa kahva olla ennen kun pitoa rupeaa löytymään. Itse kahva muuttui silti raskaammaksi nostaa. Jos ei mene leimasta läpi niin vaihdellaan osat.ex: BMW E38 735iA -97
ex: MB W211 E200CDI -03
ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
ex: BMW E39 528iA -96
ex: MB W126 300SE -89
ex: BMW E34 525iAT -95
ex: BMW E36 316iA -91
Comment
-
Kokeileppa säätää niitä sieltä rummusta ensin, kuten täällä on muutamaan otteeseen neuvottu.
Ite oon ne aina säätäny jumiin asti, ja sitten pari napsua aukipäin. Silleen että kevyesti hiihtää kun pyörittää. Sitten nykiny kässäriä pari kertaa ja säätäny uudestaan jos on ollu tarve. Sitten viimeseksi säätää pussin alta kahvan liike sopivaksi, joku 4-7 napsua oon tykänny käyttää. Kukaan ei oo ikinä valittanu
Chevrolet Express van
Ford Escort -76 powered by Holset-Megasquirt-Cosworth. Vappuna -16 ajossa??
E36 325i group F
Ex:
e34 525i
e34 525tds "superturbo"
e39 530d M-Sport
Comment
-
Säädin käsijarrun kuten ohjeet on, eli kahvasta löysälle, pultinrei'istä kengät kohdille ja lopuksi kahvan ruuvit sitten säätöihin. Oli aika hyvä, vaikak tuntui että aapparin puoli otti paremmin. Kahvan säädötkin meni epätasaisesti kun otti vaijereista löysiä pois.
No, nyt kun nurmikolla otti vähän sutua ja sutimisenesto vilkutti, meni taas käppäristä pidot kokonaan. Mikä helevata?Vikakoodinlukua Vaasassa
Comment
-
Onko kenelläkään vinkkiä ongelmaan?Originally posted by Uffa View PostSäädin käsijarrun kuten ohjeet on, eli kahvasta löysälle, pultinrei'istä kengät kohdille ja lopuksi kahvan ruuvit sitten säätöihin. Oli aika hyvä, vaikak tuntui että aapparin puoli otti paremmin. Kahvan säädötkin meni epätasaisesti kun otti vaijereista löysiä pois.
No, nyt kun nurmikolla otti vähän sutua ja sutimisenesto vilkutti, meni taas käppäristä pidot kokonaan. Mikä helevata?Vikakoodinlukua Vaasassa
Comment
-
Kun rummut on auki, seisontajarrun kenkiä levittävä linkku kannattaa purkaa ja pyörittää teräsharjalla tm. aivan puhtaaksi. Sitten voidella se alumiini- tai kuparitahnalla. Jos se linkku ei ole herkkäliikkeinen niin säätäminen menee pieleen koska seisontajarru ei vapauta kunnolla.
Sitten vaan osat kasaan jos vielä muistaa miten päin mikäkin oli
. Kepin päästä vaijerit löysälle ja säädetään rummun päästä kuten E30/E36/E46 etc. Lopuksi kepin päästä pyöritellen löysät pois kaapeleista.
Linkulla tarkoitan kuvan osaa #5. Joku viisaampi kertokoon tarvitseeko osa #7 irrottaa että linkun saa pois. Ei ole kokemusta E39:stä.
Last edited by petrolhead; 25-08-2012, 12:13.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
Ei tarvi, seiskahan taitaa pitää vaan vaijeria kiinni, mikäli tuosta kuvasta oikein tulkitsin?
Jousi vaan pois, tai molemmat, ja vaikka toinen kenkää pitävästä torxi-jousi yhdistelmästä, niin linkku on kädessä.
BMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
Oiskohan kitkapinta irti kengästä, ja välillä sitte on välissä, ja välillä jossain muualla? :thinkOriginally posted by Uffa View PostEi oo vielä ehtiny avaamaan. Outo toi käsijarru, välillä ottaa(nousee muutaman napsun ja pitää) , välillä kahva nousee tappiin asti eikä pidä.
Hämärää :thinkBMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
Enemminkin varmaan koko käsijarrupaketti pääsee hiukan liikkumaan siellä rummun sisällä pyörän pyörimissuunnassa.Originally posted by Bmw Dreamer View PostOiskohan kitkapinta irti kengästä, ja välillä sitte on välissä, ja välillä jossain muualla? :think
Kun noita käsijarrun rakenteita vertailin E39:n ja E12:n välillä, huomasin että tuohon E39:n jarrukilpeen ei ole tehty alaosaan (klo 6 kohdalle) sellaista uloketta johon kenkien alaosat tukisivat. E12:n jarruissa sellainen on.
Tuosta aiheutuu se, että koko paketti on sidoksissa kilpeen vain vaijerin kiinnikkeen kohdalta. Ja jos se joustaa vähänkin, koko mekanismi antaa periksi.
E12:ssa se alatuki tukee kenkiä, joten vaijerikiinnityksen merkitys ei ole niin ratkaiseva. Ja samalla E12:n käsijarruun saa helposti aivan eri luokan pitoa.
Näin siis maallikon silmin tuumittuna.Last edited by Havis; 02-09-2012, 19:18."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
Comment