Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 käsijarru ei pidä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Harzzza
    replied
    Originally posted by Driver22 View Post
    Mihin suuntaan sitä rullaa oikein pitää pyörittää? Pyöritin sitä vastapäivään (tai en tiedä kumminpäin rulla kiristyy, mutta auton menosuuntaan nähden siis vastapäivään), lopulta rulla ei liikkunut enää kumpaankaan suuntaan. Eli vissiin jotenkin jumahti eikä liiku enää liekkö ne palat niin loppu että säätövara loppui siitäkin kesken?
    Ei välttämättä, voi olla että pyöritit sitä löysempään päin, eli väärään suuntaan. Siinä rissan vieressä näkee kyllä pultinreiästä lampulla pienen raon, joka joko suurenee tai pienenee rissaa nylkyttäessä eestaas. Sillon kun se pikku rakonen kasvaa ja kasvaa, jarrukengät kiristyvät. Siitä viimestään tietää että onko pyörityssuunta oikein. Jos ei kauheen kaukana kengät oo niin alkaa se tuntua pyörääkin pyörittäessä ja rissa kiristyy pikkuhiljaa myös sitämukaa kun kengät alkaa ottaan kii.

    Tuskimpa sitä saa liian auki ees pyöritettyä levy/rumpu paikallaan niin että putoisi koko rissa paikoiltaan.

    Mut tehohan tuossa kässärissä on naurettavan heikko, sitä ei ees oo tarkoitettu käytettäväksi auton liikkuessa eli ajon aikana ei juur kannata nykiä tai sitä saa olla säätämässä yhtenään kun hilut kuluu niin että kohina käy. Eiköhän biimerissä sen verran löydy runttua että se käännetään teholla eikä lelukässärillä... ...jos pakko. Jos käkkäriä tarvii paljo ja joka rallipolun mutkassa nykiä niin eiköhän sitten kannata askarrella se nestekäkkäri joka vaikuttaa suoraan takalevyjen omiin jarrusatuloihin.

    Vähän heikompi systeemi muutenkin että takavetosen auton pyörät saa jo ykkösellä tai P-asennolla muutenkin aika hyvin parkkijumiin, sit samoihin fillareihin vaikuttaa viä käkkärikin. Etuvetosissa etupää jumitaan laatikolla/koneella ja takapää käkkärillä niin pysyvät jäisessä rinteessä muutenkin puolta tiukemmin parkissa... Jospa se pito onkin suhteessa liikkeellelähtökykyyn? Pieni etu niille mutta ei voi mitään, tuskin on odotettavissa etukäkkäriä bemareihin.... Ainakin vanhassa D-mallin sitikassa muuten on sellanen, etulevyt laatikon kylessä ja sillä tuplat jarrusatulat, toiset käyttöjärrulle ja toiset polkimella käytettävälle käkkärille!

    Leave a comment:


  • Driver22
    replied
    Originally posted by Ha2 View Post
    Käytä jarrusatulaa ja jarrulevyä irti niin näet systeemin ja voit samalla herkistellä sen. Siinä voi sitten testata, mihin suuntaan pitää pyörittää, että palat loittonee toisistaan. En muista kumpaan suuntaan niitä piti milläkin puolella pyörittää, mutta ihan kokeilemalla se selvisi.
    Juu ongelmana vaan ettei ole tällä hetkellä tiloja tehdä mitään isompaa... siksi kysyin. No pitää oottaa että tulee taas käyntiä kotopuolessa. Taidan jokatapauksessa uusia nuo käsijarrukengät.

    Motonetissä maksoi 29e ja asennussarja 10e, merkkiä en muista. Minkä merkkisiä suosittelisitte, tai toisinsanoen onko jotain merkkejä mitä kannattaa välttää? Ja mitä muuta olis hyvä samalla tarkistaa/uusia kun nuo vaihdan?
    Last edited by Driver22; 29-10-2009, 12:08.

    Leave a comment:


  • Ha2
    replied
    Käytä jarrusatulaa ja jarrulevyä irti niin näet systeemin ja voit samalla herkistellä sen. Siinä voi sitten testata, mihin suuntaan pitää pyörittää, että palat loittonee toisistaan. En muista kumpaan suuntaan niitä piti milläkin puolella pyörittää, mutta ihan kokeilemalla se selvisi.

    Leave a comment:


  • Driver22
    replied
    Mihin suuntaan sitä rullaa oikein pitää pyörittää? Pyöritin sitä vastapäivään (tai en tiedä kumminpäin rulla kiristyy, mutta auton menosuuntaan nähden siis vastapäivään), lopulta rulla ei liikkunut enää kumpaankaan suuntaan. Eli vissiin jotenkin jumahti eikä liiku enää liekkö ne palat niin loppu että säätövara loppui siitäkin kesken?

    Leave a comment:


  • enyce
    replied
    eikös e39 käsijarrupalat ole liimattu niihn pidikkeisiin eli siis nyt tarkoitan sitä jarrupalaainetta mikä sitten on siinä kuperassa levyssä. Olen kuullut että joillakin on käynyt niin että juuri siis se jarrupala on irronnut pidikkeestään ja tipahtanut pohjalle mutta jos jollakin parempi visio niin kirjoittakoon minä meenaaaaan siiiryn btcf pubin puolelle, kiitosh ja antheeksi

    Leave a comment:


  • Piplis
    replied
    Tuli testailtua käsijarrua liikenteessä katsastusta varten, mutta yht´äkkiä käsijarrukahva rusahti n. 5cm ylemmäksi, kuin mihin se normaalisti nousee. Yleensä liikerata on ollut todella lyhyt, mutta nyt se lähes kaksinkertaistui, eikä käsijarru pidä tippaakaan.

    Onko veikkauksia mikä meni rikki tai pois paikoiltaan? Vaijeri poikki vaiko mahdollisesti jokin muu kohta irti jostakin? Eihän käsijarrun säätörullakaan voi pyörähtää itsestään löysälle, eli niin että selviäisi pelkällä säätörullasta tiukkaamisella?

    Leave a comment:


  • Robi
    replied
    Originally posted by T.H.O.M.A.S View Post
    Tulihan käytyä katsastuksessa ja ainut mistä tuli sanomista oli käsijarru se ei pidä tarpeeksi olikohan jollakulla vielä olemassa hyvää ohjetta E39:in käsijarrun säätöön/purkamiseen jos lähtisi säädöstä liikkeelle ja jos ei säädöstä apua niin sitten jarrut auki ? Kokeilin jo kiristää kabiinin puolelta muttei auttanut yllätys...

    Tuolla yllä olevassa linkissä oli jossain vaiheessa vissiin hyvät ohjeet muttei linkki pelitä enää

    Uskon avuja löytyvän tältä woorimilta eli kiitoksia jo etukäteen!
    Ei sitä sisältä kuulukaan säätää...eli veivaa takaisin yhtä löysäksi kuin oli. Siitä sisältä säädetään kahvan liikerata.

    Pyörä irti ja pultinreijästä kiristämään säätöä. Toki sen säädön löytyminen siitä pultinreijästä on sitten haasteellisempi tehtävä ja huomattavasti helpommaksi homman tekee se kun nappaa satulan ja levyn irti ja katsoo millä kohdin se säätö on. Samalla kun on rojut pöydällä niin voi pyyhkäsitä sileäksi sen kantin siitä jarrulevystä niin voi kasatessa pyörittää hiukan kireämmälle sitä säätöä. Sitten levy paikalleen ja pyörittelee säätöä niin paljon että käsin juuri ja juuri saa pyöritettyä levyä..siis silloin kun käsijarru on vapautettuna. Nyt pitää käsijarru myös niin että saa leiman.

    Leave a comment:


  • T.H.O.M.A.S
    replied
    Originally posted by KFZ-Koenig View Post
    Saattaa olla apua myös e39:ään: http://www.oktanova.com/ht/bmw/jarrut/
    ja sieltä se käsijarrujuttu...


    Tulihan käytyä katsastuksessa ja ainut mistä tuli sanomista oli käsijarru se ei pidä tarpeeksi olikohan jollakulla vielä olemassa hyvää ohjetta E39:in käsijarrun säätöön/purkamiseen jos lähtisi säädöstä liikkeelle ja jos ei säädöstä apua niin sitten jarrut auki ? Kokeilin jo kiristää kabiinin puolelta muttei auttanut yllätys...

    Tuolla yllä olevassa linkissä oli jossain vaiheessa vissiin hyvät ohjeet muttei linkki pelitä enää

    Uskon avuja löytyvän tältä woorimilta eli kiitoksia jo etukäteen!

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by Bmw 523i -97 View Post
    Onko normaalia ettei mee edes lukkoon hiljasesssa vauhdissa jäisellä liukkaalla asfaltilla?
    Ei ole, mutta ei tuossa tehossa ole mullakaan kehumista.

    Leave a comment:


  • Bmw 523i -97
    replied
    Onko normaalia ettei mee edes lukkoon hiljasesssa vauhdissa jäisellä liukkaalla asfaltilla?

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Bmw 523i -97 View Post
    Paljonko e39:ssä pitäisi käsijarrun ottaa kiinni? Olen säätänyt pari kertaa, mutta silti tuntuu tehottomalta. Ei saa edes pyöriä lukkoon? Kuuluuko käsijarrulla saada näin isossa autossa takapyörät lukkoon kytkin pohjassa?
    Hiekkatiellä hitaassa vauhdissa sillä saa pyörät lukkoon mutta ei muualla.

    Leave a comment:


  • Vee-eit
    replied
    Originally posted by Bmw 523i -97 View Post
    Paljonko e39:ssä pitäisi käsijarrun ottaa kiinni? Olen säätänyt pari kertaa, mutta silti tuntuu tehottomalta. Ei saa edes pyöriä lukkoon? Kuuluuko käsijarrulla saada näin isossa autossa takapyörät lukkoon kytkin pohjassa? Joissain pienissä etuvetosissa takapään jousituskin menee pohjaan käsijarrua nypättäessä, mutta omassa ei mitään vaikutusta, paitsi että pysyy paikallaan..
    Ei ne PV Suitsan jarrupalat e39:ä pysäytä, se riittää kun mäessä pysyy paikallaan.

    Leave a comment:


  • junnu.l
    replied
    Minulla oli myöskin käsijarru heikkona e34:ssa, olin jo ostanut uudet vaijeritkin mutta vika olikin jumittuneissa nivellissä siellä rummun sisällä. eli voitelin/herkistin ne ja hyvin on sen jälkeen toiminut.

    Leave a comment:


  • Bmw 523i -97
    replied
    Paljonko e39:ssä pitäisi käsijarrun ottaa kiinni? Olen säätänyt pari kertaa, mutta silti tuntuu tehottomalta. Ei saa edes pyöriä lukkoon? Kuuluuko käsijarrulla saada näin isossa autossa takapyörät lukkoon kytkin pohjassa? Joissain pienissä etuvetosissa takapään jousituskin menee pohjaan käsijarrua nypättäessä, mutta omassa ei mitään vaikutusta, paitsi että pysyy paikallaan..

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Ei todennäköisesti löydy liitosta ja sitten sen putken irroituksen kanssa saa varautua 1-4kpl katkenneisiin pakosarjan laippapultteihin... Eli aika tyypillinen Opel/kertakäyttöratkaisu mm. tuo käsijarruhomma.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎