Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 käsijarru ei pidä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ha2
    replied
    Originally posted by Hen-3 View Post
    ... vai onks toi systeemi sellanen et sitä on mahdotonta pitää kunnossa?
    Siltä se vaikuttaa. E36:ssa sama systeemi. Piti säätää joka katsastukseen, että pääsi läpi. Sama homma E46:ssa. Ja edelleen sama homma E39:ssä. Kesällä laitoin ennen uusintakatsastusta (pomppasi käsijarrusta) uudet käsijarrukengät asennussarjoineen, puhdistin ja herkistelin systeemin ja säädin lopuksi aika lailla "iholle" (kahvaa pystyi nostamaan vaan 5 napsua ja kolmella napsulla pysyi jo jyrkässäkin mäessä paikallaan). Katsuri kehui, että nyt pitää hienosti. Tämä meidän E39 on automaatti, mutta vedän silti käsijarrun päälle joka kerta, kun auton pysäköin. En ole laahannut käsijarrua ajaessa enkä tehnyt mitään muutakaan typerää. Nyt kahva nousee muutama 3 kuukautta osien vaihdon ja säädön jälkeen jo 8 napsua eikä pidä enää läheskään samalla tavalla kuin heti säädön jälkeen.

    Paska mikä paska.

    Leave a comment:


  • Hen-3
    replied
    Auttaako tähän pitoasiaan yhtään se että käyttää käsijarrua aina kun pistää auton parkkiin vai onks toi systeemi sellanen et sitä on mahdotonta pitää kunnossa?

    Leave a comment:


  • Tommi
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Hiekkatielläkin pitäisi mennä lukkoon, jossain 10-20km/h nopeudessa. Samalla voi kätevästi tutkia onko jarrutustehot identtiset.
    Näin on. Jos takaset ei mene lukkoon, niin ei tule leimaa. Viimeviikolla testattu.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by jamoc8 View Post
    Liukkaalla pitäs mennä lukkoon, eli esim. märällä nurmikolla kun vetäsee ja molemmat pyörät lukkiutuu niin leima irtoaa.
    Hiekkatielläkin pitäisi mennä lukkoon, jossain 10-20km/h nopeudessa. Samalla voi kätevästi tutkia onko jarrutustehot identtiset.

    Leave a comment:


  • jamoc8
    replied
    Liukkaalla pitäs mennä lukkoon, eli esim. märällä nurmikolla kun vetäsee ja molemmat pyörät lukkiutuu niin leima irtoaa.



    Originally posted by Bomb5 View Post
    Alkoi käsijarru taas pitämään ja ei myöskään laahaa enää, kun säädin pari kertaa ajatuksella. 1 naksun vetämällä rengas pyörii vielä, mutta jarru jo tuntuu selvästi ja kengät kahisevat. 2 naksulla ei pysty enää käsin pyörittämään. 3 naksulla pitää jo aika luotettavasti parkissa. Jarru ei silti tunnu vaikuttavan juuri lainkaan, jos sitä vetelee auton lipuessa esim. 30 km /h. Ehkä juuri ja juuri huomaa, että jarrua vedetään ja käsijarrun merkkiääni pimpottaa. Pitäisikö tuon E39 käsijarrun vetämisen pysäyttää auto liikkeestä, edes jonkinmoisella matkalla? Nyt tuntuu, että se vain lipuu, lipuu ja pimputtelee äänimerkkiä, eikä pysähdy.

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Alkoi käsijarru taas pitämään ja ei myöskään laahaa enää, kun säädin pari kertaa ajatuksella. 1 naksun vetämällä rengas pyörii vielä, mutta jarru jo tuntuu selvästi ja kengät kahisevat. 2 naksulla ei pysty enää käsin pyörittämään. 3 naksulla pitää jo aika luotettavasti parkissa. Jarru ei silti tunnu vaikuttavan juuri lainkaan, jos sitä vetelee auton lipuessa esim. 30 km /h. Ehkä juuri ja juuri huomaa, että jarrua vedetään ja käsijarrun merkkiääni pimpottaa. Pitäisikö tuon E39 käsijarrun vetämisen pysäyttää auto liikkeestä, edes jonkinmoisella matkalla? Nyt tuntuu, että se vain lipuu, lipuu ja pimputtelee äänimerkkiä, eikä pysähdy.
    Last edited by Bomb5; 15-10-2012, 09:51.

    Leave a comment:


  • Suutari
    replied
    Just tein koko !"$%!§ revohkan leimaa varten ja laitoin taakse (-98 e39 touring) uudet jarrupalat, levyt, käsijarrupalat + asennussarja. Levyt oli karmeassa kunnossa.

    Käppärin säätömutteri+linkku ihan yhtäpuuta ja ruosteessa ...ruuvipenkissä nitkuttelemalla sai osat irti. Putsailin ne hyvin.. sitten kuparitahnaa liikkuviin.

    Huomasin myös että vaijerilinkku on liian pienillä välyksillä. Tuntui ettei kauaa kestä kun on romut uudestaan ruosteessa+kiinni.

    Taivutin linkun haarukkaan enemmän välystä että vaijerin keskikiinnike mahtuu liikkumaan siellä välissä paremmin ja myös ruostetta mahtuu tulevaisuudessa paremmin väliin ...

    Aika näyttää toimiiko kauemmin kuin normisti tuolla pikkukikalla.. eli ison maan toleranssi siihen linkun haarukkaan! Alkoi liikkumaan osat ihan eri tavalla.

    Kyllähän noi on vähän tollasia suunnittelukäpyjä.. aika onneton tosiaan koko systeemi.

    PS: Joutui myös viilaamaan ne kiristinsysteemin hahlot auki ruosteesta että uudet palat mahtui niihin kunnolla.
    Last edited by Suutari; 14-10-2012, 23:58.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
    klo 6 kohdassa on keskikohta kenkää. Ei siinä voi mitää kielekettä ollakaan.
    (nus nus, toki tarkoitat tällä sitä vaijerin vastakkaista puolta, mulla siis takarenkaan takareunassa, repsikanpuolella siis klo 9..)
    Nus nus. E39 SEDAN:ssa se onkin eri kohdassa.

    Leave a comment:


  • Bmw Dreamer
    replied
    Originally posted by Havis View Post
    Enemminkin varmaan koko käsijarrupaketti pääsee hiukan liikkumaan siellä rummun sisällä pyörän pyörimissuunnassa.

    Kun noita käsijarrun rakenteita vertailin E39:n ja E12:n välillä, huomasin että tuohon E39:n jarrukilpeen ei ole tehty alaosaan (klo 6 kohdalle) sellaista uloketta johon kenkien alaosat tukisivat. E12:n jarruissa sellainen on.

    Tuosta aiheutuu se, että koko paketti on sidoksissa kilpeen vain vaijerin kiinnikkeen kohdalta. Ja jos se joustaa vähänkin, koko mekanismi antaa periksi.
    Mutta se ei selitä sitä, ettäkö käsijarru ei välillä pidä yhtään. Se vaan aiheuttaisin sen "väljyyden", että auto pääsee liikkumaan sentin pari, käsijarru päällä. Tosin ei näistä silti ikinä tiiä, ennenkö sen rummun aukasee.

    klo 6 kohdassa on keskikohta kenkää. Ei siinä voi mitää kielekettä ollakaan.
    (nus nus, toki tarkoitat tällä sitä vaijerin vastakkaista puolta, mulla siis takarenkaan takareunassa, repsikanpuolella siis klo 9..)
    Tosiaan kun kattelin kuvasta noita systeemejä, niin kengät tosiaan on aika hepposesti paikallaan. Ihme että tuolla on voinu tehä käsijarrukäännöksiä. ne jousitetut tapit ja vaijeri pitää pelkästään kenkiä paikallaan. Eipä tosin tuota käsijarrua olekkaan tarkoitettu muuta kuin seisontajarruksi.

    Leave a comment:


  • eiskalt
    replied
    Originally posted by Havis View Post
    Enemminkin varmaan koko käsijarrupaketti pääsee hiukan liikkumaan siellä rummun sisällä pyörän pyörimissuunnassa.

    Kun noita käsijarrun rakenteita vertailin E39:n ja E12:n välillä, huomasin että tuohon E39:n jarrukilpeen ei ole tehty alaosaan (klo 6 kohdalle) sellaista uloketta johon kenkien alaosat tukisivat. E12:n jarruissa sellainen on.

    Tuosta aiheutuu se, että koko paketti on sidoksissa kilpeen vain vaijerin kiinnikkeen kohdalta. Ja jos se joustaa vähänkin, koko mekanismi antaa periksi.

    E12:ssa se alatuki tukee kenkiä, joten vaijerikiinnityksen merkitys ei ole niin ratkaiseva. Ja samalla E12:n käsijarruun saa helposti aivan eri luokan pitoa.

    Näin siis maallikon silmin tuumittuna.
    Hmmm... Tuohan vois selittää pienen "klapin". Siis, kun parkkiin jättää ja päästää käyttöjarrusta, niin auto valahtaa vielä pari senttiä, mutta sitten on kyllä ihan tukevasti paikallaan. Kuulostaa ihan järkeenkäyvältä.:think

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Originally posted by Uffa View Post
    Ei oo vielä ehtiny avaamaan. Outo toi käsijarru, välillä ottaa(nousee muutaman napsun ja pitää) , välillä kahva nousee tappiin asti eikä pidä. Hämärää :think
    Mulla ihan samaa ongelmaa. Kiristin takaa noita kenkiä, kun ei enää juuri yhtään pitänyt ja nyt 3 naksulla keppi pitää just jossai tasasella sopivasti, mutta ei kyllä mäkeen uskalla jättää pelkällä käsijarrulla. Purettava vissiin noi ja katottava. Kuinkahan kriittisiä katsastuksessa nuo on, että miten paljon sitä pitoa pitää olla? Nyt jos laittaa auton lipumaan esim. lievästi viettävään alamäkeen ja vetää käsijarrusta, niin saa vetää 5 naksua ja pysähtyy kyllä tosi hitaasti.

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
    Oiskohan kitkapinta irti kengästä, ja välillä sitte on välissä, ja välillä jossain muualla? :think
    Enemminkin varmaan koko käsijarrupaketti pääsee hiukan liikkumaan siellä rummun sisällä pyörän pyörimissuunnassa.

    Kun noita käsijarrun rakenteita vertailin E39:n ja E12:n välillä, huomasin että tuohon E39:n jarrukilpeen ei ole tehty alaosaan (klo 6 kohdalle) sellaista uloketta johon kenkien alaosat tukisivat. E12:n jarruissa sellainen on.

    Tuosta aiheutuu se, että koko paketti on sidoksissa kilpeen vain vaijerin kiinnikkeen kohdalta. Ja jos se joustaa vähänkin, koko mekanismi antaa periksi.

    E12:ssa se alatuki tukee kenkiä, joten vaijerikiinnityksen merkitys ei ole niin ratkaiseva. Ja samalla E12:n käsijarruun saa helposti aivan eri luokan pitoa.

    Näin siis maallikon silmin tuumittuna.
    Last edited by Havis; 02-09-2012, 18:18.

    Leave a comment:


  • Bmw Dreamer
    replied
    Originally posted by Uffa View Post
    Ei oo vielä ehtiny avaamaan. Outo toi käsijarru, välillä ottaa(nousee muutaman napsun ja pitää) , välillä kahva nousee tappiin asti eikä pidä.
    Hämärää :think
    Oiskohan kitkapinta irti kengästä, ja välillä sitte on välissä, ja välillä jossain muualla? :think

    Leave a comment:


  • Uffa
    replied
    Ei oo vielä ehtiny avaamaan. Outo toi käsijarru, välillä ottaa(nousee muutaman napsun ja pitää) , välillä kahva nousee tappiin asti eikä pidä.
    Hämärää :think

    Leave a comment:


  • Bmw Dreamer
    replied
    Ei tarvi, seiskahan taitaa pitää vaan vaijeria kiinni, mikäli tuosta kuvasta oikein tulkitsin?

    Jousi vaan pois, tai molemmat, ja vaikka toinen kenkää pitävästä torxi-jousi yhdistelmästä, niin linkku on kädessä.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎