... vai onks toi systeemi sellanen et sitä on mahdotonta pitää kunnossa?
Siltä se vaikuttaa. E36:ssa sama systeemi. Piti säätää joka katsastukseen, että pääsi läpi. Sama homma E46:ssa. Ja edelleen sama homma E39:ssä. Kesällä laitoin ennen uusintakatsastusta (pomppasi käsijarrusta) uudet käsijarrukengät asennussarjoineen, puhdistin ja herkistelin systeemin ja säädin lopuksi aika lailla "iholle" (kahvaa pystyi nostamaan vaan 5 napsua ja kolmella napsulla pysyi jo jyrkässäkin mäessä paikallaan). Katsuri kehui, että nyt pitää hienosti. Tämä meidän E39 on automaatti, mutta vedän silti käsijarrun päälle joka kerta, kun auton pysäköin. En ole laahannut käsijarrua ajaessa enkä tehnyt mitään muutakaan typerää. Nyt kahva nousee muutama 3 kuukautta osien vaihdon ja säädön jälkeen jo 8 napsua eikä pidä enää läheskään samalla tavalla kuin heti säädön jälkeen.
Auttaako tähän pitoasiaan yhtään se että käyttää käsijarrua aina kun pistää auton parkkiin vai onks toi systeemi sellanen et sitä on mahdotonta pitää kunnossa?
Alkoi käsijarru taas pitämään ja ei myöskään laahaa enää, kun säädin pari kertaa ajatuksella. 1 naksun vetämällä rengas pyörii vielä, mutta jarru jo tuntuu selvästi ja kengät kahisevat. 2 naksulla ei pysty enää käsin pyörittämään. 3 naksulla pitää jo aika luotettavasti parkissa. Jarru ei silti tunnu vaikuttavan juuri lainkaan, jos sitä vetelee auton lipuessa esim. 30 km /h. Ehkä juuri ja juuri huomaa, että jarrua vedetään ja käsijarrun merkkiääni pimpottaa. Pitäisikö tuon E39 käsijarrun vetämisen pysäyttää auto liikkeestä, edes jonkinmoisella matkalla? Nyt tuntuu, että se vain lipuu, lipuu ja pimputtelee äänimerkkiä, eikä pysähdy.
Alkoi käsijarru taas pitämään ja ei myöskään laahaa enää, kun säädin pari kertaa ajatuksella. 1 naksun vetämällä rengas pyörii vielä, mutta jarru jo tuntuu selvästi ja kengät kahisevat. 2 naksulla ei pysty enää käsin pyörittämään. 3 naksulla pitää jo aika luotettavasti parkissa. Jarru ei silti tunnu vaikuttavan juuri lainkaan, jos sitä vetelee auton lipuessa esim. 30 km /h. Ehkä juuri ja juuri huomaa, että jarrua vedetään ja käsijarrun merkkiääni pimpottaa. Pitäisikö tuon E39 käsijarrun vetämisen pysäyttää auto liikkeestä, edes jonkinmoisella matkalla? Nyt tuntuu, että se vain lipuu, lipuu ja pimputtelee äänimerkkiä, eikä pysähdy.
Just tein koko !"$%!§ revohkan leimaa varten ja laitoin taakse (-98 e39 touring) uudet jarrupalat, levyt, käsijarrupalat + asennussarja. Levyt oli karmeassa kunnossa.
Käppärin säätömutteri+linkku ihan yhtäpuuta ja ruosteessa ...ruuvipenkissä nitkuttelemalla sai osat irti. Putsailin ne hyvin.. sitten kuparitahnaa liikkuviin.
Huomasin myös että vaijerilinkku on liian pienillä välyksillä. Tuntui ettei kauaa kestä kun on romut uudestaan ruosteessa+kiinni.
Taivutin linkun haarukkaan enemmän välystä että vaijerin keskikiinnike mahtuu liikkumaan siellä välissä paremmin ja myös ruostetta mahtuu tulevaisuudessa paremmin väliin ...
Aika näyttää toimiiko kauemmin kuin normisti tuolla pikkukikalla.. eli ison maan toleranssi siihen linkun haarukkaan! Alkoi liikkumaan osat ihan eri tavalla.
Kyllähän noi on vähän tollasia suunnittelukäpyjä.. aika onneton tosiaan koko systeemi.
PS: Joutui myös viilaamaan ne kiristinsysteemin hahlot auki ruosteesta että uudet palat mahtui niihin kunnolla.
klo 6 kohdassa on keskikohta kenkää. Ei siinä voi mitää kielekettä ollakaan.
(nus nus, toki tarkoitat tällä sitä vaijerin vastakkaista puolta, mulla siis takarenkaan takareunassa, repsikanpuolella siis klo 9..)
Enemminkin varmaan koko käsijarrupaketti pääsee hiukan liikkumaan siellä rummun sisällä pyörän pyörimissuunnassa.
Kun noita käsijarrun rakenteita vertailin E39:n ja E12:n välillä, huomasin että tuohon E39:n jarrukilpeen ei ole tehty alaosaan (klo 6 kohdalle) sellaista uloketta johon kenkien alaosat tukisivat. E12:n jarruissa sellainen on.
Tuosta aiheutuu se, että koko paketti on sidoksissa kilpeen vain vaijerin kiinnikkeen kohdalta. Ja jos se joustaa vähänkin, koko mekanismi antaa periksi.
Mutta se ei selitä sitä, ettäkö käsijarru ei välillä pidä yhtään. Se vaan aiheuttaisin sen "väljyyden", että auto pääsee liikkumaan sentin pari, käsijarru päällä. Tosin ei näistä silti ikinä tiiä, ennenkö sen rummun aukasee.
klo 6 kohdassa on keskikohta kenkää. Ei siinä voi mitää kielekettä ollakaan.
(nus nus, toki tarkoitat tällä sitä vaijerin vastakkaista puolta, mulla siis takarenkaan takareunassa, repsikanpuolella siis klo 9..)
Tosiaan kun kattelin kuvasta noita systeemejä, niin kengät tosiaan on aika hepposesti paikallaan. Ihme että tuolla on voinu tehä käsijarrukäännöksiä. ne jousitetut tapit ja vaijeri pitää pelkästään kenkiä paikallaan. Eipä tosin tuota käsijarrua olekkaan tarkoitettu muuta kuin seisontajarruksi.
Enemminkin varmaan koko käsijarrupaketti pääsee hiukan liikkumaan siellä rummun sisällä pyörän pyörimissuunnassa.
Kun noita käsijarrun rakenteita vertailin E39:n ja E12:n välillä, huomasin että tuohon E39:n jarrukilpeen ei ole tehty alaosaan (klo 6 kohdalle) sellaista uloketta johon kenkien alaosat tukisivat. E12:n jarruissa sellainen on.
Tuosta aiheutuu se, että koko paketti on sidoksissa kilpeen vain vaijerin kiinnikkeen kohdalta. Ja jos se joustaa vähänkin, koko mekanismi antaa periksi.
E12:ssa se alatuki tukee kenkiä, joten vaijerikiinnityksen merkitys ei ole niin ratkaiseva. Ja samalla E12:n käsijarruun saa helposti aivan eri luokan pitoa.
Näin siis maallikon silmin tuumittuna.
Hmmm... Tuohan vois selittää pienen "klapin". Siis, kun parkkiin jättää ja päästää käyttöjarrusta, niin auto valahtaa vielä pari senttiä, mutta sitten on kyllä ihan tukevasti paikallaan. Kuulostaa ihan järkeenkäyvältä.:think
Ei oo vielä ehtiny avaamaan. Outo toi käsijarru, välillä ottaa(nousee muutaman napsun ja pitää) , välillä kahva nousee tappiin asti eikä pidä. Hämärää :think
Mulla ihan samaa ongelmaa. Kiristin takaa noita kenkiä, kun ei enää juuri yhtään pitänyt ja nyt 3 naksulla keppi pitää just jossai tasasella sopivasti, mutta ei kyllä mäkeen uskalla jättää pelkällä käsijarrulla. Purettava vissiin noi ja katottava. Kuinkahan kriittisiä katsastuksessa nuo on, että miten paljon sitä pitoa pitää olla? Nyt jos laittaa auton lipumaan esim. lievästi viettävään alamäkeen ja vetää käsijarrusta, niin saa vetää 5 naksua ja pysähtyy kyllä tosi hitaasti.
Oiskohan kitkapinta irti kengästä, ja välillä sitte on välissä, ja välillä jossain muualla? :think
Enemminkin varmaan koko käsijarrupaketti pääsee hiukan liikkumaan siellä rummun sisällä pyörän pyörimissuunnassa.
Kun noita käsijarrun rakenteita vertailin E39:n ja E12:n välillä, huomasin että tuohon E39:n jarrukilpeen ei ole tehty alaosaan (klo 6 kohdalle) sellaista uloketta johon kenkien alaosat tukisivat. E12:n jarruissa sellainen on.
Tuosta aiheutuu se, että koko paketti on sidoksissa kilpeen vain vaijerin kiinnikkeen kohdalta. Ja jos se joustaa vähänkin, koko mekanismi antaa periksi.
E12:ssa se alatuki tukee kenkiä, joten vaijerikiinnityksen merkitys ei ole niin ratkaiseva. Ja samalla E12:n käsijarruun saa helposti aivan eri luokan pitoa.
Ei oo vielä ehtiny avaamaan. Outo toi käsijarru, välillä ottaa(nousee muutaman napsun ja pitää) , välillä kahva nousee tappiin asti eikä pidä.
Hämärää :think
Oiskohan kitkapinta irti kengästä, ja välillä sitte on välissä, ja välillä jossain muualla? :think
Ei oo vielä ehtiny avaamaan. Outo toi käsijarru, välillä ottaa(nousee muutaman napsun ja pitää) , välillä kahva nousee tappiin asti eikä pidä.
Hämärää :think
Leave a comment: