Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ilmastoinnin kennon flekti ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vehkis
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2007
    • 1441
    • Turku

    #46
    Tutkin tänään omaa flektiäni kun se ei pyöri ollenkaan,ja sulake oli mennyt(F75).Mutta kun mittailin virtoja ilmastointi päällä siitä liittimestä,niin sinne tuli siltikin virtaa(Mustaruskea/Ruskea eli hiljaisin nopeus)miten voi olla mahdollista vaikka sulake palanut?:think

    Flekti pyöri,mutta jotain paskaa siellä oli välissä kun kuului vähän rohinaa kun pyöritti sitä,joten käytän huomenna koko paskan irti ja tutkin,että onko laakerit mennyt vai mitä vittua siellä on..
    Voikohan tuohon flektiin vaihtaa pelkkiä laakereita?

    Ja sitten vielä:saako kotikonstein selville onko siellä ilmastoinnissa litkut sisällä vai täytyykö viedä jonnekkin huoltoon?

    Edit:Niin olihan sieltä palanut se hiljaisimman nopeuden vastuskin..
    Last edited by Vehkis; 20-04-2007, 19:51.
    Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
    ex E39 535iA -97
    sekä x määrä riisikippoja


    Kesäautona toimii vw kupla -65

    Comment

    • reddewil
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 3015
      • West Coast

      #47
      Originally posted by T.H.O.M.A.S View Post
      Siis minkä ikäiseen autoon esim tuo kuvissa oleva flekti on? Mulla ainakin autossa kovasti saman näköinen mutta liittimet on pyöreät kun taas tuossa laattaliittimet? eikä mulla ole tuollasta mustaa sähköboxia flektin takana ollenkaan? Autohan oli valmistettu 2/97 ja 523.



      Moon ostanu tollasen e46:sta
      ...

      Comment

      • kosmik
        Bimmer Rookie
        • Jul 2006
        • 167
        • Tampere

        #48
        Originally posted by Vehkis View Post
        Tutkin tänään omaa flektiäni kun se ei pyöri ollenkaan,ja sulake oli mennyt(F75).Mutta kun mittailin virtoja ilmastointi päällä siitä liittimestä,niin sinne tuli siltikin virtaa(Mustaruskea/Ruskea eli hiljaisin nopeus)miten voi olla mahdollista vaikka sulake palanut?:think
        Sulake näyttäis olevan vain nopeimman nopeuden virtapiirissä. Tämä vissiinkin siksi, että silloin virtaa ei rajoiteta kummallakaan vastuksista, jotka näköjään toimivat myös hyvin sulakkeina, kun kaikista paukkuvat rikki
        ---------------
        e39 528iA
        ex: e36 325TDS

        Comment

        • Vee-eit
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 709
          • Turku

          #49
          Originally posted by kosmik View Post
          Sulake näyttäis olevan vain nopeimman nopeuden virtapiirissä. Tämä vissiinkin siksi, että silloin virtaa ei rajoiteta kummallakaan vastuksista, jotka näköjään toimivat myös hyvin sulakkeina, kun kaikista paukkuvat rikki
          HALLELUJA !
          Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

          Comment

          • kosmik
            Bimmer Rookie
            • Jul 2006
            • 167
            • Tampere

            #50
            Originally posted by Vee-eit View Post
            HALLELUJA !
            Niin siis huumorilla tuo jälkimmäinen. Eiköhän ne muutkin virtapiirit ole jonkun sulakkeen takana, mutta pointti tässä kai oli se, että jos se noissa kytkiksissä näkyvä 50A sulake on palanut niin sittenhän se 3. nopeus ei toimi, mutta kaksi hiljaisempaa toimii... eikö?
            ---------------
            e39 528iA
            ex: e36 325TDS

            Comment

            • Vee-eit
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 709
              • Turku

              #51
              Jep huumorilla minäkin . Hitaammat nopeudet toimivat vaikka suurimman nopeuden sulake olisi rikki. Itse ihmettelin tuota systeemiä joskus ja oletin että hitaammissa ei ole sulaketta. Edellisessä autossani oli flekti jumissa ja ilmastointi toimi eikä sulakkeita palanut. Suihkuttelin crc:tä ja vääntelin käsin flektiä kunnes se pyöri esteettä. Muut nopeudet toimivat normaalisti ja hitainkin, jos käsin pyöräytti sen ensin liikkeelle.
              Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7434
                • Oulu

                #52
                Originally posted by Lahi View Post
                Eli kun ilmastointi laitetaan päälle, tulisi lauhduttimen edessä olevan sähköflektin pyöriä.
                Originally posted by suffeli View Post
                Koeajoin viime viikolla yhden -97 528i ja yhden -99 530d ja kummassakaan flekti ei pyörinyt vaikka ilmastointi oli päällä.
                Originally posted by Hemi View Post
                Siinä vm.-99:ssä ei flektiä ohjata enään vastuksilla, vaan vika on joko paineentunnistimessa tai flektinmoottorissa.
                Originally posted by makeclick View Post
                Mullakaa ei pyöri auto 530d e39 vm 01. syksyllä toimi hyvin ja tuli hyvin kylmää kun laitto ilmastoinnin päälle. Nyt tulee ihan haaleeta ilmaa ja hyvin vähän..
                Originally posted by Stone View Post
                ... ja joku antura ohjaa tuulettimen pyörimisnopeutta portaattomasti sen mukaan mitkä paineet/lämmöt on ilmastointi järjestelmässä.
                Tuli taas hiukan vainoharhainen olo kun näitä luki ja äsken ajelin ilmastointi päällä eikä tuo flekti kyllä tehny mitään. Ulkolämpö oli +8°C. Toisaalta ainakin viime kesänä ilmastointi toimi ihan OK, enkä silloinkaan muista juuri kuulleeni ton flektin pyörivän, ainakaan niin lujaa että sen ois usein huomannu pyörivän.

                Mistä nyt tiedän onko tuo flekti rikki vai ei? Eli milloin voin olla varma että sen pitäisi pyöriä? Tuleeko tuosta joku vikakoodi joka ois jo ehkä jääny muistiin jos sen joskus ois pitäny pyöriä eikä ole pyörinyt? Tuntui liikkuvan herkästi kun sormella pyöritin.
                Last edited by Petri.Kekkonen; 24-04-2007, 18:06.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • Kentsu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2004
                  • 1397
                  • Tuusula

                  #53
                  Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                  Tuleeko tuosta joku vikakoodi joka ois jo ehkä jääny muistiin jos sen joskus ois pitäny pyöriä eikä ole pyörinyt? Tuntui liikkuvan herkästi kun sormella pyöritin.
                  Mulla Carsoft antaa vikakoodin "Auxiliary fan relay" (pre '99). Ja tutkinpa itsekin tuota juuri enemmän ja totesin että nopeampi nopeus onneksi toimii, eli kun antaa lämpimän koneen seisoa niin heittää tuon flektin sitten päälle kun aistii lisäjäähdytyksen tarpeen. (hitain pitäis toimia aina ilmastointi päällä, näinhän tääl on pojat kertoneet).
                  Ex: 523iA '97, 520iA '89
                  /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7434
                    • Oulu

                    #54
                    Originally posted by Kentsu View Post
                    (hitain pitäis toimia aina ilmastointi päällä, näinhän tääl on pojat kertoneet).
                    Mulla on 12/99 auto eli tässä on uudempi PWM-systeemi ja siten ei kai tartte aina pyöriä ilmastointi päälläkään? Kun ei tunnu oikein mistään löytyvän tästä uudemmasta systeemistä mitään tarkempaa. Tuo Karhu:n postaama kuva oli loistava, mutta siinäkin jää hämäräksi että mistä voi tietää milloin tän pitäis pyöriä.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • juster
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 624

                      #55
                      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                      Mulla on 12/99 auto eli tässä on uudempi PWM-systeemi ja siten ei kai tartte aina pyöriä ilmastointi päälläkään? Kun ei tunnu oikein mistään löytyvän tästä uudemmasta systeemistä mitään tarkempaa. Tuo Karhu:n postaama kuva oli loistava, mutta siinäkin jää hämäräksi että mistä voi tietää milloin tän pitäis pyöriä.
                      Flektin pitää nimenomaan pyöriä aina kun ilmastointi on päällä.

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7434
                        • Oulu

                        #56
                        Originally posted by juster View Post
                        Flektin pitää nimenomaan pyöriä aina kun ilmastointi on päällä.
                        Vaikka ois kuinka kylmä ulkona? Vanhassa systeemissä lukee että pyörii vasta kun ulkona >10°C. Tänään oli +8°C kun testailin.
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #57
                          Originally posted by juster View Post
                          Flektin pitää nimenomaan pyöriä aina kun ilmastointi on päällä.
                          Eikä pidä, siis noissa 9/98 jälkeisissä autoissa. Se pyörii miten sattuu: sammuu välillä, pyörii hitaasti ja sitten ottaa kovat kierrokset jne. Nyt vaan on hiukan liian viileä testailla, mutta kun on yli +15 ja moottori täysin lämmin, niin kyllä se minulla 2-5 minuuutin välein käynnistyi kun auto kävi tyhjäkäyntiä ja ilmastointi oli päällä.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7434
                            • Oulu

                            #58
                            Originally posted by TJJ View Post
                            Eikä pidä, siis noissa 9/98 jälkeisissä autoissa. Se pyörii miten sattuu: sammuu välillä, pyörii hitaasti ja sitten ottaa kovat kierrokset jne. Nyt vaan on hiukan liian viileä testailla, mutta kun on yli +15 ja moottori täysin lämmin, niin kyllä se minulla 2-5 minuuutin välein käynnistyi kun auto kävi tyhjäkäyntiä ja ilmastointi oli päällä.
                            Kiitos, juuri tämän halusin tietää. En siis ala etsiin vikaa tästä isommin ennen kuin olen testannut kunnon lämpötilassa. Luulisin että tuo oli viimekesänä ihan kunnossa, mutta koskaanhan ei tiedä onko enää.
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #59
                              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                              Tuleeko tuosta joku vikakoodi joka ois jo ehkä jääny muistiin jos sen joskus ois pitäny pyöriä eikä ole pyörinyt?
                              Näyttäisi tulevan vikakoodi:

                              The electric fan is activated by means of a power output stage directly on the fan motor. The motor control unit activates this power output stage by means of a square-wave signal with duty factors (variable pulse width) between 10 % and 90 % thus controlling the various speeds of the electric fan. Pulse duty factors less than 5 % and greater than 95 % do not trigger activation but rather they are used for fault detection purposes. The power output stage features its own positive and ground supply.

                              The fan speed is influenced by the coolant temperature at the radiator outlet and the pressure in the air conditioning system. The fan speed is reduced as the vehicle speed increases.

                              If a fault occurs during operation a corresponding fault code will be stored in the fault code memory of the DME control unit.

                              Tuossa linkissä vielä ilmastoinnin paineiden vaikutus tuulettimeen:

                              E39 528iA

                              Comment

                              • Petri.Kekkonen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2006
                                • 7434
                                • Oulu

                                #60
                                Originally posted by TJJ View Post
                                Tuossa linkissä vielä ilmastoinnin paineiden vaikutus tuulettimeen:
                                Eli jos kylmäaineet on karanneet (myös hyvin mahdollista mulla), niin sekin voi vaikuttaa siihen ettei aux fan jaksa paljoa pyöriä.
                                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎