Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ilmastoinnin kennon flekti ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7434
    • Oulu

    #76
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Tuli taas hiukan vainoharhainen olo kun näitä luki ja äsken ajelin ilmastointi päällä eikä tuo flekti kyllä tehny mitään. Ulkolämpö oli +8°C. Toisaalta ainakin viime kesänä ilmastointi toimi ihan OK, enkä silloinkaan muista juuri kuulleeni ton flektin pyörivän, ainakaan niin lujaa että sen ois usein huomannu pyörivän.
    Tänään taas testailin tätä käyttämällä autoa pihassa ilmastointi päällä. Kone oli kylmä mutta lämmintä noin +14 jolloin ilmastointi toimi. Kävi siinä sitten tyhkäkäyntiä pari minuuttia eikä flekti inahtanutkaan. Juuri kun kyllästyin odottelemaan ja sammutin auton niin kuulin että joku selvästi hidastuen pyörii ja sehän olikin tää flekti joka oli kai juuri käynnistynyt. Eli taitaa tuo sitten toimia.

    Mutta yksi kysymys tähän liittyen kuitenkin olisi. Kun käytin umpiot irti niin huomasin että vasemman umpion takana on tällainen irtonainen musta laatikko, joka ei ole kiinni missään.



    Numeron perusteella tuo on "sensor f. auc", eli joku tän flektin sensori kai? Löytyy tältä sivulta:


    Mutta missä sen pitäis olla kiinni? Kun nyt se on vain johdon varassa irtona kolisemassa.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • Jarde
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2005
      • 446
      • Oulu

      #77
      Eikös tuo ole se automaattisen sisäkierron "haistelija". Tulee kiinni siihen tuulettimen muovisuojaan, edestä katsottuna oikealle.
      E46 320d sedan vm-02
      museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7434
        • Oulu

        #78
        Originally posted by Jarde View Post
        Eikös tuo ole se automaattisen sisäkierron "haistelija". Tulee kiinni siihen tuulettimen muovisuojaan, edestä katsottuna oikealle.
        No niinpäs tietysti, meni nyt sit kai f. aux ja f. auc sekaisin. Pitää yrittää ettiä tuota paikkaa huomenna. Tuntui että johto yltää vain siihen umpion taakse ja siinä ei oo paikkaa tolle missään.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • suffeli
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2004
          • 559
          • JKL

          #79
          Miten tuo "haistelija" oikein toimii?!?!?
          ------
          G31 530d

          Comment

          • Jarde
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2005
            • 446
            • Oulu

            #80
            Originally posted by suffeli View Post
            Miten tuo "haistelija" oikein toimii?!?!?
            Se haistelee ilmanlaatua, ja kytkee sisäkierron päälle jos ilma on epäpudasta. Edellyttäen tietysti että automaattinen sisäkierto on päällä. Tarkempaa toimintaa en tiedä!

            Itse kokeilin joskus aikoinaan ja jotenkin se tuntui toimivan. Keskustassa kesäaikaan ajaessa välillä kytkeytyi sisäkierto päälle, nyt ei ole enään tullut käytettyä. Pitääpä ottaa taas käyttöön se.
            E46 320d sedan vm-02
            museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

            Comment

            • jamoc8
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2005
              • 277
              • Oulu

              #81
              ostetaan e39 sähkötuulettimen rupeli (-97)

              ei löytynyt hätiin, NYT myydään e39 sähkötuulettimen moottori
              --------------------------------------------------------------------------------

              Siemensin valmistama, mutta mallia missä moottori on 4 lapalla kiinni ja rupeli on 15mm mutterilla kiinnitetty.


              Originally posted by Lahi View Post
              Siinä flektin moottorissa oli ainakin itelläin BMW:n varaosanumero - Ainakin
              valtamerten takana oli pelkkää moottoria melkein puolet edukkaammin
              kuin mitä koko flekti maksoi -> josko kehikko on muutoin kunnossa,
              kannattaa ehkä kysyä, saisiko sitä pelkkää moottoria.

              Tietty on selkeempi vaihtaa se koko kehikko, vaan tuolla saattaa reilun
              satasen säästää.

              -Lahi-
              Last edited by jamoc8; 06-06-2007, 07:40.
              ---- Bee äm dapl juu ----

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7434
                • Oulu

                #82
                Originally posted by Jarde View Post
                Tulee kiinni siihen tuulettimen muovisuojaan, edestä katsottuna oikealle.
                Löysin kai oikean paikan, mutta en ehtinyt vielä hahmottaa tuleeko se siihen johto ylöspäin vai johto alaspäin... :think Kokeilemallakin tietysti selviää, mutta laiska kun olen niin kysyn täällä.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • Vee-eit
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2004
                  • 709
                  • Turku

                  #83
                  Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                  Löysin kai oikean paikan, mutta en ehtinyt vielä hahmottaa tuleeko se siihen johto ylöspäin vai johto alaspäin... :think Kokeilemallakin tietysti selviää, mutta laiska kun olen niin kysyn täällä.
                  Johto ylöspäin.
                  Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

                  Comment

                  • Black
                    Newbiemmer
                    • Nov 2006
                    • 24

                    #84
                    e36 flekti mykkänä

                    mitenkäs e36:ssa toimii? onko siinä vastukset? vai toimiiko jollain muulla periaatteella ? Itsellä on flekti pimeenä (pistokkeeseen tulee virta mutta ei pyöri) mitähän pitäisi purkaa että saisi helpoiten flektin käteen ?

                    Comment

                    • Stone
                      BTCF Member
                      • Jan 2005
                      • 4074
                      • Helsinki

                      #85
                      No ot:ksi menee, mutta menköön..

                      On kyllä mukava mennä autoon kun kylmää tulee välittömästi starttauksen jälkeen. Rikkinäisillä vastuksilla sai ajaa yleisrajoituksilla ennen kuin kylmeni ja kaupungissa ei tullut kylmää juuri ollenkaan.
                      E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                      VW Pornstarter (työjuhta)
                      Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                      Finnmaster T8







                      Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                      Comment

                      • Black
                        Newbiemmer
                        • Nov 2006
                        • 24

                        #86
                        Vähän selvittelin tuota e36 asiaa ja näyttäis siltä että front grillin ja front bumperin joutuu repimään irti flektiä vaihtaessa (bentley service manualin mukaan).

                        Nyt tarttis saada tietää vielä että onko tossa e36:Ssa tota vastus systeemiä ? Ja jos ei niin mikä systeemi siinä on ?

                        Comment

                        • Max
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2003
                          • 994
                          • Kotona

                          #87
                          Originally posted by Black View Post
                          Vähän selvittelin tuota e36 asiaa ja näyttäis siltä että front grillin ja front bumperin joutuu repimään irti flektiä vaihtaessa (bentley service manualin mukaan).

                          Nyt tarttis saada tietää vielä että onko tossa e36:Ssa tota vastus systeemiä ? Ja jos ei niin mikä systeemi siinä on ?
                          Tee mielummin oma topic koskien E36:sta ja viittaa vaikka tähän topiciin... Näin pysyisi tässä topic:ssa vain E39:n onkelmat ja sit E36:sen omassa topic:ssa. Osaa sit joku vastata/etsiä paremmin, kun molemmista on omat topic:t!

                          Comment

                          • ss900
                            BTCF Member
                            • Mar 2006
                            • 104

                            #88
                            Flektin moottori

                            Originally posted by jamoc8 View Post
                            ei löytynyt hätiin, NYT myydään e39 sähkötuulettimen moottori
                            --------------------------------------------------------------------------------

                            Siemensin valmistama, mutta mallia missä moottori on 4 lapalla kiinni ja rupeli on 15mm mutterilla kiinnitetty.
                            Mikäs se semmoinen moottori on? Mulla on ainakin 9/97 E39 moottori kolmella pultilla kiinni ja itse ropeli moottorin akselissa lukkoprikalla. Mutta uuden semmoisen tarvitsisin, ellei joku tiedä hyvää tapaa korjata irronnutta moottorin magneettia? Moottori muuten pyöri tällöinkin kihnuttaen (noin 200rpm) syötettäessä virtaa suurimman nopeuden pinniin. Vastus 0,6 ohmia moottorissa. Eli jos käämit on ehjät pelkkä vastusmittaus ei kerro onko moottori sökö.
                            Yhdellä jos toisella tuntuu moottori jumittavan ts. ei lähde liikkeelle ainkaan pienimmällä nopeudella. Kertokaa kylmälaiteihmiset vähentääkö ilmastoinnin tehoa paljon, jos vaihtaa pienemmän vastuksen/ kytkee siten, että 1. ja 2. nopeus on sama? Isommalla virralla lähtisi aina paremmin moottori pyörimään pitkän käyttötauon ja maantiepölyn "voitelun" jälkeen? Eli ilmastoinnin paineen ollessa pienempi isomman jäähdytyksen vuoksi, kuinka paljon hyötysuhde laskee?

                            Comment

                            • jamoc8
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2005
                              • 277
                              • Oulu

                              #89
                              Tämä moottori on kait uudempi kehitysversio E39 (alle 98:iin), koska tommosen samanlainen tuli paikalleen kun ostin uuden Vetteriltä 350 eurolla. Mulla oli myös se alkup. hajonnut tommonen rikka/3 laippanen malli.

                              Viimekesän ite ajelin ilman flektiä ja kylmää riitti hyvin, mutta kansipahvin sain hajoitettua.. Mittasinkin silloin keskisuuttimista lämpöä, muutamassa minuutissa antoi muistaaksen 4 asteista ilmaa (tai 6), siis ilman flektiä.


                              Originally posted by ss900 View Post
                              Mikäs se semmoinen moottori on? Mulla on ainakin 9/97 E39 moottori kolmella pultilla kiinni ja itse ropeli moottorin akselissa lukkoprikalla. Mutta uuden semmoisen tarvitsisin, ellei joku tiedä hyvää tapaa korjata irronnutta moottorin magneettia? Moottori muuten pyöri tällöinkin kihnuttaen (noin 200rpm) syötettäessä virtaa suurimman nopeuden pinniin. Vastus 0,6 ohmia moottorissa. Eli jos käämit on ehjät pelkkä vastusmittaus ei kerro onko moottori sökö.
                              Yhdellä jos toisella tuntuu moottori jumittavan ts. ei lähde liikkeelle ainkaan pienimmällä nopeudella. Kertokaa kylmälaiteihmiset vähentääkö ilmastoinnin tehoa paljon, jos vaihtaa pienemmän vastuksen/ kytkee siten, että 1. ja 2. nopeus on sama? Isommalla virralla lähtisi aina paremmin moottori pyörimään pitkän käyttötauon ja maantiepölyn "voitelun" jälkeen? Eli ilmastoinnin paineen ollessa pienempi isomman jäähdytyksen vuoksi, kuinka paljon hyötysuhde laskee?
                              ---- Bee äm dapl juu ----

                              Comment

                              • jyrka
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2002
                                • 138

                                #90
                                Täälläpäin on hieman erilainen ongelma ilmastoinnin kanssa (e39 2002), eli heti kun ilmastoinnin kytkee päälle aux fan rupeaa kiihdyttämään itsensä täyteen laukkaan. Hetken kuluttua se vetää varmaan 20000 rpm, tästä huolimatta kylmää ei tule lainkaan.

                                Aineet pitäis olla ok, mutta yritän asap käydä mittauttamassa paineen/ainemäärän systeemistä varmuuden vuoksi. Vitu...taa tämä korjaamoiden tilanne, aikoja tiedustellessa vastaus on melkein aina parin kolmen viikon päähän kun nuo lomat sotkee .....

                                Vika koodi: 22 auxiliary-fan relay löytyi sydeemistä. Vaihdoin varmuuden vuoksi hanskalokeron takaa löytyvän ilmastoinnin releen, mutta siitä ei apua herunut.

                                Rävelsin myös kuivurissa olevaa paineanturia, mutta ei muutosta tilanteeseen. Tietääkö joku, millaista vastusarvoa se anturi antaa toimivana ? Ajattelin, että vois mittaamalla tutkailla onko se kunnossa vai ei ja sitä kautta sulkea sen toimimattomuuden pois kuvioista.

                                Lämpöanturi on ehkä yksi mahdollinen vian aiheuttaja myös, tuleekohan tältä samalta anturilta tieto muualle, kuin ilmastoinnille, kyseessä siis tämä anturi http://i7.photobucket.com/albums/y25...P4160554-1.jpg

                                -J-
                                Last edited by jyrka; 17-06-2007, 12:27.
                                -= AUDI A6 3.0 Supercharged =-
                                -= VW Golf R32 3.2 =-

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎