Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 m52b28tu öljyt tuli mäkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Will_E39
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 920
    • Seinäjoki

    Originally posted by KirsiH View Post
    Uskalsin hiljakseen ajella korjaamolle, kun matkalla vähän väliä tarkistelin, ettei roiskinut öljyä, eikä se vähentynyt säiliöstä, eikä höyryäkään enää noussut mistään... ehtivät nyt huomenna katsoa tilannetta, venttiilikopan tiivisteet on tilattu ja niiden vaihdon lisäksi on tarkoitus huohotusjärjestelmät putket eristää ja koko järjetelmä puhdistaa ja tarkistaa ja mahdollisesti vaihtaa osia siihen.

    No pikkuhiljaa tulee esiin kaikki asiat mitkä pitäisi tarkistaa ennen kuin tulee ongelmia... mutta kun ei niitä tajua tarkistaa ennen niitä ongelmia. Toiveissa olis, että tämän ja alustan huollon jälkeen pääsis vähän aikaa ilman kalliita remontteja... takaraivossa vain kummittelee, että mihinkään paskaan olen mennyt käteni lykkäämään kun tuon saksan ihmeen ostin.

    ei se huono ostos ole
    e39 520ia-96

    Comment

    • KirsiH
      Bimmer Rookie
      • Oct 2007
      • 35

      Sain auton eilen pois korjaamolta ja kuulemma huohotusputket oli olleet ihan täynnä vettä... No äijä oli putsannut koko järjestelmän, vaihtanut venttilikopan tiivisteen, pessyt öljyt pois, oli kuulemma ollut koko pohja ihan öljyssä, niin ja oli lisännyt öljyä koneeseen pari desiä. Hintaa en tiedä vielä, kun pitää käydä tänään uudestaan siellä, kun on oikea ihminen paikalla. Mutta pitäisi siis olla nyt kunnossa (taas)...

      Mutta ettei uudestaan kävisi näin, niin pitäisi muistaa, että kun ollut kovasti lämpötilan vaihtelua ja sen jälkeen pakkasella lähtee liikkeelle, niin pitäisi tosi kauan auton tyhjäkäynnillä, että mahdollinen tukos ehtii sulaa ennen kuin paine nousee. 20 minuuttia ei nähtävästi riitä... Niin ja puhdistaa ne putket välillä.
      nyk.Volvo S60 2,4T -02 ex.E39 523iA -96

      Comment

      • kooma
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2004
        • 1022
        • Pikis

        Originally posted by KirsiH View Post
        Mutta ettei uudestaan kävisi näin, niin pitäisi muistaa, että kun ollut kovasti lämpötilan vaihtelua ja sen jälkeen pakkasella lähtee liikkeelle, niin pitäisi tosi kauan auton tyhjäkäynnillä, että mahdollinen tukos ehtii sulaa ennen kuin paine nousee. 20 minuuttia ei nähtävästi riitä... Niin ja puhdistaa ne putket välillä.
        Pahaa pelkään että paine kertyy ennemmin kuin tukos sulaa. Sitten vaikka sen saisikin sulamaan niin liikkeelle lähdettyä ajoviima jäähdyttää huohotus systeemit niin että vetää taas jäähän. Puhdistus on ainoa todellinen lääke.

        Jos siihen ei syystä tai toisesta ole kuitenkaan ollut mahdollisuutta ja on jäätymiselle otolliset kelit niin suosittelen jotain tee-se-itse ylipaineventtiiliä, vaikka öljykorkki niin ettei ole kierretty kiinni mutta ilmastointiteippiä sen verran yli ettei se lennä tiehensä. Tuota patenttia ei kuitenkaan koko talvea kannata käyttää kun jonkun verran se voi vetää raakaa ilmaa (=happea) sieltä imusarjaan häiriten tyhjäkäyntiä.
        Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

        Comment

        • dunkelblau
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2003
          • 1151
          • Uusimaa

          Originally posted by Delphin View Post
          Voisko laittaa öljymerkin, kellä on ongelmaa. Omassa autossa en ole moista ongelmaa ole huomannu. Piti käydä vielä pihalla aukasemassa huohotinletku ja öljykorkki ja puhtaat oli vaikka ajan 10 km työmatkaa päivittäin. Ehkä sitten eroa ajotavassa tai öljyissä. Ehkä menee offtopic:ksi. Juttelin tuossa joku aika sitten yli 20v bemarin huollossa olleen kaverin kanssa niin hän väitti, että Shell:n öljyjä ei pitäis moottoriin laittaa. 90-luvulla, kun BMW huollossa otettiin Shell:n öljyt käyttöön niin alkoi nokka-akseleita yms menemään ihan eri malliin kuin "Mobil aikaan".
          No siellä on puhunut taas varsinainen asiantuntija... 1. Mitä 'majoneeseja' te siis myllyihinne tungette, oli kysymys? 2. Entäs, jos tiedossa kerta on että ajatte lyhyttä matkaa, niin miksi ette silloin käytä pakkasella lämppäriä?

          ps. Edes opel ei kulje mobililla...
          Last edited by dunkelblau; 07-02-2008, 23:37.
          "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            Shell öljyt = Vaahtoo vuotaa ei voitele.


            Paras ratkaisu edelleen on laittaa venakoppaan huohotin suodatin ja tukkia se imusarjaliitäntä. Ei taatusti jäädy ja maailma pelastuu.

            Comment

            • Janza182
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 4988
              • 013

              Ka... Meninpä avaamaan sen letkun mikä menee kanteen omasta M52B28 koneesta... Aivan täynnä mömmöä! :(.
              Ka otin sit koko letkun irti ja putsasin kunnolla ja kaivelin separaattorilta niin paljon kun sain pois. Myös öljytikulle menevä letku irrotettiin ja putsattiin sen minkä siitä pysty.. Maanantaina tilaamaan tiivisteitä yms. ja puuhailee tuota.
              btw. mulla ei ollu klemmarii letkussa mikä menee tikulle.. Mut tiukassa oli se prkleen letku.. Asennusveretkin tuli sitä repiessä

              BTW. Mitä se separaattori tekee käytännössä? Minkä arvoinen?
              Last edited by Janza182; 08-02-2008, 19:39.

              Comment

              • kooma
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2004
                • 1022
                • Pikis

                Originally posted by Janza182 View Post
                Mitä se separaattori tekee käytännössä?
                Sillä pöntöllä on käytännössä kaksi eri tarkoitusta; se separaattori meinaa sitä että huohotushöryjen kulkiessa sen kautta niistä erottuu nestemäinen öljy joka valuu takaisin alakertaan sen alaputken kautta. Loput höyryt sitten jatkaa siitä imusarjaan separaattorissa olevan paineentasausventtiilin kautta. Sen venttiilin tarkoitus on tasata imusarjan ja kampikammion välisiä paineenvaihteluita, ilman sitä esimerkiksi tyhjäkäynti ei olisi tasainen. Separaattorista yleensä ei muuta varsinaisesti mene rikki kuin sen venttiilin kalvo. Se ilmenee juuri huonona tyhjäkäyntinä, vihellyksenä ja kovana alipaineena öljykorkin alla tyhjäkäynnillä.
                Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                Comment

                • Janza182
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4988
                  • 013

                  Kiitoksia selkeestä inffosta!
                  Eikun tuossa jopa mietittiin oisko mitään järkeä tuota hävittää kokonaan.. Mutta taidetaan toistaseks vielä jättää sinne.

                  Comment

                  • kooma
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2004
                    • 1022
                    • Pikis

                    Originally posted by Janza182 View Post
                    Kiitoksia selkeestä inffosta!
                    Eikun tuossa jopa mietittiin oisko mitään järkeä tuota hävittää kokonaan.. Mutta taidetaan toistaseks vielä jättää sinne.
                    Sen pöntön voi kyllä hävittää jos ei vedä höyryjä lainkaan imusarjaan (kuten BMW Master tuossa ylempänä ehdotti). Sellainen ratkaisu ei luonnollisesti ole ihan päästövaatimusten mukainen ja riippuen toteutuksesta siinäkin on vielä jäätymisriski.
                    Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                    Comment

                    • Olapade
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2007
                      • 262
                      • Häslinki

                      Tässä ketjussa nyt ainakin jotain oli aiheesta, mutta itse tunnin kahlauksella löysin juttua vain E39:stä.

                      Eli pitäisi vaihtaa/vaihdattaa venttiilikopan tiiviste E34 530:seen (-90).

                      Mitä pitää huomioida sitä vaihdettaessa, onko hyvä jotain muutakin vaihtaa, kuin tuo tiiviste? Öljyt + suodatin luonnollisesti.

                      Jos liikkeessä maksaa töineen tuon ja parin muun jutun vaihto 400-500€ niin morjens...
                      M20B20/E34 osaa myynnissä-->http://www.btcf.fi/forum/showthread....36#post3147936

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        Originally posted by Olapade View Post

                        Eli pitäisi vaihtaa/vaihdattaa venttiilikopan tiiviste E34 530:seen (-90).
                        Tuossa siis m30 maamoottori ja venttiilikopantiivisteen vaihtaa itse noin 10 minuutissa. Tuskin huoltoasemallakaan montaa kymppiä työstä ottavat.

                        Searchilla varmasti löydät ohjeet niin eri tarvitse OT:tä syöltää m52/m54/huohotin ongelmiin.

                        Comment

                        • Janza182
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 4988
                          • 013

                          En tiiä onko OT:tä mut kerrotaan.

                          Separaattori 60€
                          alempi letku ö-tikulle 6€
                          ylempi kanteen 15€
                          Ö-tikun O-rengas 1€

                          Hinnat ennen alennuksia. Pitää tänään käydä romut hakemassa. Pitääpä kattoa tuon vanhan separaattorin sisään mitä se on syönyt kuhan vaihtaa romut..

                          Comment

                          • Matula
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2007
                            • 1706

                            Originally posted by Janza182 View Post
                            En tiiä onko OT:tä mut kerrotaan.

                            Separaattori 60€
                            alempi letku ö-tikulle 6€
                            ylempi kanteen 15€
                            Ö-tikun O-rengas 1€

                            Hinnat ennen alennuksia. Pitää tänään käydä romut hakemassa. Pitääpä kattoa tuon vanhan separaattorin sisään mitä se on syönyt kuhan vaihtaa romut..
                            Jos viitseliäisyyttä piisaa niin teeppä operaatiosta myös kuvallinen DIY-ohje.

                            Comment

                            • Janza182
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2002
                              • 4988
                              • 013

                              Originally posted by Matula View Post
                              Jos viitseliäisyyttä piisaa niin teeppä operaatiosta myös kuvallinen DIY-ohje.
                              Tässä topikissa on mun mielestä jo hemmetin hyvät ohjeet noitten huoltoon. Mutta yritetään ottaa kuvia.

                              Comment

                              • shotguni
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2007
                                • 70

                                Saako tuon separaattorin avattua ja putsattua ilman, että se hajoaa? vai ostanko suosiolla uuden?

                                Ajatuksena ois, että putsaisin nuo huohotus letkut yms... ku kerkiän.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎