Säälittävän kuuluisa 530d -99 Steptronic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by Thuppu View Post
    No näinhän minäkin olen olettanut, mutta täällä vain puhutaan ZF:n ja BMW:n insseistä vaikka säikeen otsikko on säälittävän kuuluisa 530d -99 Steptronic.

    FAKTA on se, ettei mikään laite johon on öljyvoitelu suunniteltu(ja vielä jonka koko toiminta perustuu öljyyn) kestä ikuisesti (eikä välttämättä edes tarkoitettua aikaa) jos niitä öljyjä siihen ei koskaan vaihdeta.
    No,eiköhän tässä nyt puhuta ihan yleisesti BMW:n automaattilaatikoiden Lifetime politiikasta/tekniikasta.

    ...."FAKTA on se, ettei mikään laite johon on öljyvoitelu suunniteltu(ja vielä jonka koko toiminta perustuu öljyyn) kestä ikuisesti (eikä välttämättä edes tarkoitettua aikaa) jos niitä öljyjä siihen ei koskaan vaihdeta".....

    = JUURI NÄIN. Ne öljyt eivät todellakaan kestä "ikuisesti", vaan aivan 100%:n varmuudella loppuvat jossain vaiheessa. Tämä todellakin on FAKTA.
    Nyt vain on niin että MIKÄÄN EI OLE IKUISTA, eukä tämä "Lifetime" suinkaan sitä tarkoitakkaan vaikka näin moni tuntuu itselleen uskottelevan.
    Kyse on siitä että se laatikkokaan ei ole suunniteltu "ikuiseksi", vaan sen kytkinpinnat ja niiden elinikä hyvinkin tarkasti määrittelee ko.laatikoiden luonnollisen elinkaaren, vaihdettiinpa öljyjä tai ei.
    Tässä kohtaa se öljyjen "Lifetime" tarkoittaa siis sitä, että jollain tietyllä kertoimella jonka tietää vain laatikoiden suunnitteluosasto, ne öljyt kestävät vähintään sen mitä ko.laatikot muutenkin.
    Eli mitään "ikiöljyjä" ei ole olemassakaan, vaan öljyt kestävät n.1.5x sen elinkaaren mitä ko.laatikot kestää.
    Näistä laatikoista eikä niiden kulutustavaraa olevista kytkinpinnoista ei vain tule "ikuisia" sillä että niitä öljyjä vaihdellaan "ikuisesti".
    Jos jollain sitten on FAKTAA että näin ei ole, esittäköön sen?

    Comment

    • Jax_KiBez
      BTCF Member
      • Jan 2010
      • 2079
      • Pirkanmaa

      Pistetääs nyt tän ketjun jatkoksi kysymys, eli ostin juuri saksantuonti e39 530dA vm. 01, autolla ajettu 245tkm ja autoon on saksassa 130tkm kohdalla laatikko vaihdettu, mutta sen jälkeen ei vaihdettu kertaakaan öljyjä, ton tikun kautta haistelin ja "maistelin" öljyjä, niin ei ole enää kovin kirkasta öljy, ja ehkä hieman haisee tunkkaiselle.

      Uskaltaako laatikkoon vaihtaa öljyjä huuhtelutekniikalla kun laatikko on jo n. 120tkm pyörinyt tuolla, kuitenkin laatikko toimii loistavasti. Olisi vaan tarkoitus autoa pitää 3-5 vuotta itselläni eli n. 100-150tkm, ellei jostain syystä jokin mene kunnolla pieleen. Koska viimeistään kun laatikolla on ajettu se 250tkm niin alkaa miettii enää laatikkoöljyjä...
      Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
      Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

      _____________________________________
      Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
      Tästä mun kaluston showroomiin
      Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

      Comment

      • Thuppu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2007
        • 3626
        • Seinäjoki

        Minkähän tikun kautta oot öljyjä ihmetelly?
        BMW 740iA "ALPINA"
        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

        Comment

        • Jax_KiBez
          BTCF Member
          • Jan 2010
          • 2079
          • Pirkanmaa

          No tuo missä lukee ATF

          EDIT: Aah, niin tosiaan, ei tikun vaan korkin alta tikulla.
          Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
          Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

          _____________________________________
          Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
          Tästä mun kaluston showroomiin
          Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

          Comment

          • aaltm75
            Bimmer Rookie
            • Feb 2008
            • 89

            Minkähän korkin alta "tikulla" oot öljyä ihmetelly? Ohjaustehostin?:think

            Comment

            • PVBasstard
              Bimmer Rookie
              • Oct 2006
              • 128
              • Oulu Rock City

              Taisit haistella ohjaustehostimen öljyjä.
              Mercedes-Benz V250cdi Bluetec W447 -15

              Ex:
              Toyota Land Cruiser J150, Executive 7p. -10
              BMW 530d xDrive A F11 -11
              BMW X5 M-Sport individual E70 -08
              Mercedes-Benz E270cdi S211 -03
              BMW 530dA touring E39 -02
              BMW 525 tdsa Touring E34 -94
              Toyota avensis 2.0TD wagon -99
              Audi 100 2.8 V6 -91
              Nissan micra 1.0 -86

              Comment

              • Thuppu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2007
                • 3626
                • Seinäjoki

                Konepellin alta ei tota laatikon öljyä pysty tarkistamaan. Tuossa kuva tarkistus/täyttöpropuista näissä GM:n askeissa:



                Ja tarkistus tehdään kone käynnissä. Hieman pitäisi lorottaa öljyä kun tulppa aukaistaan.
                BMW 740iA "ALPINA"
                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  Originally posted by Jax_KiBez View Post
                  Uskaltaako laatikkoon vaihtaa öljyjä huuhtelutekniikalla kun laatikko on jo n. 120tkm pyörinyt tuolla, kuitenkin laatikko toimii loistavasti.
                  Uskaltaa, vaihdettu hyvin kokemuksin enemmänkin ajettuihin (=laatikon toiminta tullut pehmeämmäksi tai ei muuttunut). Kuitenkin oma päätös, asiasta on eriäviäkin mielipiteitä.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Samppae39
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2009
                    • 1660
                    • Vähäkyrö

                    Originally posted by Cell View Post
                    Uskaltaa, vaihdettu hyvin kokemuksin enemmänkin ajettuihin (=laatikon toiminta tullut pehmeämmäksi tai ei muuttunut). Kuitenkin oma päätös, asiasta on eriäviäkin mielipiteitä.
                    Vaihdatin huuhtelemalla lähes 190tkm ajettuun laatikkoon, eikä ainkaan vielä oo hajonnu. Kohta vuos ja yli 40tkm ajettu öljynvaihdon jälkeen.

                    Comment

                    • Jax_KiBez
                      BTCF Member
                      • Jan 2010
                      • 2079
                      • Pirkanmaa

                      Jaa no sittenhän on tehostimen öljyjä haisteltu, tuo ATF hämäsi, luulin että se tarkoittaa Automatic Transmission Fluid. Unohdetaan ne haistelut sitten, eli toi juuri ihmetyttään kun tuo öljyjen vaihdon kaksipiippuisuus, jotkut sanovat ettei MISSÄÄN nimessä saa öljyjä mennä vaihtaa, ja toiset sanovat että EHDOTTOMASTI.

                      Kaksi ääripäätä ilman kompromissia, juuri siksi tätä pohdin kun auto luultavasti on hallussa pitkään ja paljoilla kilometreillä niin ei tarvi vastaavasti pelätä steppiä parin vuoden päästä.

                      No pitääpi ottaa tutulta huoltomieheltä homman hinta-arvio ja tehdä sen perusteella päätös, että onko edes rahallisesti järkevä operaatio.
                      Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                      Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                      _____________________________________
                      Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                      Tästä mun kaluston showroomiin
                      Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                      Comment

                      • Samppae39
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2009
                        • 1660
                        • Vähäkyrö

                        Tehostimeen menee myös atf:ää...

                        350€ makso Vantaalla Powermaticilla tuo huuhtelu+öljyt+suodatin.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by Jax_KiBez View Post
                          Jaa no sittenhän on tehostimen öljyjä haisteltu, tuo ATF hämäsi, luulin että se tarkoittaa Automatic Transmission Fluid. Unohdetaan ne haistelut sitten, eli toi juuri ihmetyttään kun tuo öljyjen vaihdon kaksipiippuisuus, jotkut sanovat ettei MISSÄÄN nimessä saa öljyjä mennä vaihtaa, ja toiset sanovat että EHDOTTOMASTI.

                          Kaksi ääripäätä ilman kompromissia, juuri siksi tätä pohdin kun auto luultavasti on hallussa pitkään ja paljoilla kilometreillä niin ei tarvi vastaavasti pelätä steppiä parin vuoden päästä.

                          No pitääpi ottaa tutulta huoltomieheltä homman hinta-arvio ja tehdä sen perusteella päätös, että onko edes rahallisesti järkevä operaatio.
                          Jos nyt ei lähdetä spekuloimaan sitä, onko ko.öljyjen vaihdoista mitään muuta hyötyä kuin hetkellinen laatikon käytöksen muutos ennen uusien mukautumien sisäänajoa ja sitä että edelleenkään BMW:n huolto-ohjelmassa ei vaihtoa ole, niin nyt pitäisi erottaa jyvät akanoista pohdittaessa tuota öljynvaihdon "vaarallisuutta".
                          Eli se öljynvaihdon "vaarallisuushan" syntyy kahdesta asiasta.
                          Siitä että laatikon seinämille ja lauhdutinputkistoon+lauhduttimeen kertynyt sedimentti(koostuu 99%:sti kytkinlevymassasta ja 1% metallipartikkeleista), lähtee uusien öljyjen pesevästä vaikutuksesta kertarysäyksellä liikkeelle, tukkien suodattimen ja jumittaen vahtoja/luistoa ohjaavaa venttiili/solenoidikoneistoa.
                          Kansan kielessä tapahtuu ns."paskashokki".
                          Yleensä tästä seuraa 3-4-vaihteen venttiilin jumiutuminen erityisesti stepillä käskien, seurauksena ko.pakkojen sulaminen ja laatikon vikatila.
                          Toinen perusongelma on kun vaihto tehdään lafkassa missä hommaa ei osata, eli vaihteiston öljymäärä tarkistetaan kun auto ei ole käynnissä(+kaikki vaihteet läpikelattuna).
                          Eli laatikkoon jää alitäyttö ja vedossa öljynkierto haukkaa ilmaa josta paineet romahtaa ja taas pakat sulaa.
                          No, tätä öljynvaihdon vaarallisuutta punnittaessa pitää ensiksi siis nimenomaan huomioida kuinka suuri mahdollinen "paskashokki" tulee olemaan?
                          Eli kuinka paljon kiertoon ko.sedimenttiä vaihdossa kertarysäyksellä lähtee
                          (pahimmillaan sitä lähtee niin paljon että olen tämän seurauksena nähnyt jopa tukkeutuneen lauhduttimen putken).
                          Yleisesti riskitttömänä maksimivaihtovälinä pidetään n.150tkm.
                          Eli tätä "paskashokkia" välttääkseen vaihto tehdään AINA riittävän tiheällä vaihtovälillä, uudella suodattimella ja huolellisesti HUUHTELEMALLA. Tarkoituksena on siis huuhdella+irroittaa tuota sedimenttiä mahdollisimman paljon, ennen kierron sulkemista(kaikki loput ottaa suodatin).
                          Riskit syntyvät siis ko.sedimentin määrän vaikutuksesta, joka voidaan minimoida tekemällä vaihto huolellisesti huuhtelemalla ja niin että edellisestä vaihdosta joka tapauksessa on alle 200tkm.
                          Yli 300tkm ajettu yksilö josta kokaan ei tiedä onko vaihtoa koskaan tehty, on AINA riskiltään jo pohtimisen arvoinen, varsinkin kun saavutetut pidempiaikaiset hyödyt käytännössä ovat pelkkää spekulaatiota(tämä on puhtaasti uskonasia niin kauan kunnes löytyy puolueetonta kylmää tutkimustietoa).
                          Eli mikäli vaihto tehdään max.150tkm välein vaihtamalla suodatin, huolellisesti huuhdellen, oikeat öljyt ja oikein täyttötasot tarkastaen, ei riskiä juuri ole tai se on hyvin minimaalinen (jo pelkkä laatikon öljypohjan avaus ja askin epäpuhtauksille altistus on pieni riski).
                          Tässä on siis kuitenkin monta "jossaa", joten kannattaa todella hieman miettiä missä ko.vaihdon teetättää. Ihan jokaisella nyrkkipajalla sitä ei välttämättä tehdä riittävällä huolellisuudella.
                          Last edited by Hemi; 03-03-2010, 13:12.

                          Comment

                          • Thuppu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2007
                            • 3626
                            • Seinäjoki

                            Laitetaan nyt tähän yhteyteen tuo oikeaoppinen täyttö/tarkistusohje jonka voi vaikkapa antaa mukaan sinne nyrkkipajalle.

                            BMW 740iA "ALPINA"
                            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              Varminta on vaihtaa ne ohjaustehostimen öljyt, jos kerran haisee ja ovat tummuneet.

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by Bmw Master View Post
                                Varminta on vaihtaa ne ohjaustehostimen öljyt, jos kerran haisee ja ovat tummuneet.
                                Juuri näin

                                Comment

                                Working...
                                X