Originally posted by rasanttu
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Säälittävän kuuluisa 530d -99 Steptronic
Collapse
X
-
Originally posted by Hemi View PostPointtini onkin siinä että tällaisille väitteille pitäisi sitten löytyä jotain FAKTAA, eli testattua/tutkittua tietoa joka tukee tätä väitettä?
niin kauan kun näin ei ole, ollaan tässä väittämässä liikkellä ihan puhtaasti mutupohjalta, eikä se tosiasia muutu miksikään.
Eli mieleen voi kullakin juolahtaa ihan mitä tahansa, ihan mistä asiasta tahansa, mutta niin tässä kuin oikean tieteenkin teossa aina lähdetään tunnetuista Faktoista jonka toki voi kumota tutkimustuloksin.
Eli eiköhän ne BMW/ZF/GM sadat insinöörit tiedä todella tarkasti sen kuinka kauan ko.laatikoiden öljyjen laatvaatimukset pysyvät ko.laatikoille täysin riittävinä. Tätä oikeaa tietoa öljyjen oikeasta kestosta suhteessa laatikon käyttöikään ei varmasti kuitenkaan ole kenelläkään muulla, vaan kaikki muu on puhdasta spekulaatiota=mutua niin kauan kunnes jostain oikeasti löytyy niin paljon puolueetonta tutkimustulosta että se kumoaa BMW:n ja näitä laatikoita suunnittelevien ja valmistavien satojen insinöörien tutkimustulokset!
Kuten joku tuossa ylhäällä jo totesikin, niin näillä samaisilla insinööreillä luultavasti on myös tietoa noista imusarjan läpöistä ja niiden kestävyydestä. Vähän mä kuitenkin epäilen, että nämä insinöörit olisivat tarkoituksella suunnitelleet ja vielä testanneet moottorin siten, että se kestää sen 150 tkm.
Toki tässä voi perätä faktoja puoleen jos toiseen mutta jos laatikko toimii öljyjenvaihdon jälkeen paremmin kuin ennen sitä niin tuskin siitä haittaakaan on.
Tutkimuksenhan voi suorittaa usealla eri tavalla, vai onko ainoa oikea tutkimus sellainen, että lyödään laatikko laboratoriossa johonkin penkkiin ja sitten mitataan jotakin? Eikös sitten olisi esim. näiden imusarjan läppien kanssa toteutettava saman kaltainen tutkimus ennen kuin voimme sanoa, että ne hajoaa n. 150 - 200 tkm kohdalla. Pitäisikö nyt jonkun laittaa kys. moottori laboratorioon pyörimään yötä päivää niin, että se vastaa 150 tkm samalla mittaillen jotakin ja tämän jälkeen meillä vasta olisi tutkimustuloksia?
Mä olen kuullut joskus jopa kyselytutkimuksista ym. Onko tällaiset tutkimukset sinun mielestäsi valideja? Millaista tutkimusta sä haluat? Riittääkö esim. jos teemme kyselytutkimuksen vaikkapa tällaisen laatikkoöljyjen vaihdon yhteydessä? Voisimme kysyä, että paraniko laatikon toiminta? Tämän kyselyn kun tekee useammalla niin meillä on jo jonkinlainen tutkimus. Täällähän palstalla voisi tehdä tuollaisen gallup-osion jossa kyseltäisiin kokemuksia vaikkapa tällaisestä öljynvaihdosta. Jos tällainen kysely"tutkimus" sitten osoittaisi, että öljyjen vaihdosta on hyötyä niin hyväksyisitkö sen? Täytyy kyllä myöntää, että kyseinen kysely tuskin täyttäisi tieteellisen tutkimuksen kriteerejä mutta varmasti se antaisi kuitenkin jotain osviittaa.
Comment
-
-
Aikamoista väittelyä vanhasta legendasta. Luulen, että tähän threadiin kaivattaisiin aski-insinöörien ja muiden gurujen sijaan kemistiä, nimeomaan litku-sellaista kertomaan öljyistä jotain muutakin kuin sitä, mitä purkin kyljessä lukee. Itse nyt en mitään tähdellistä öljyistä tiedä, mutta:
Eikö nyt kuitenkin ole niin, että öljy, oli se sitten mikä öljy tahansa, menettää käytön myötä voitelukykyänsä pikkuhiljaa tiettyyn pisteeseen asti? Toisinsanoen, 250tkm käytössä ollut öljy tuskin on voiteluominaisuuksiltaan yhtä hyvää kuin uusi käyttämätön öljy? Jos näin olisi, niin miksi sitä tarttis vaihtaa moottorinkaan öljyjä? Lifetime-öljyt sinnekin vaan! Ja voihan sitä moottoriöljyilläkin ajaa vaikka 100tkm, sen sijaan että ne vaihtaisi 10tkm välein. Kyllä se perus vanha ja hieman väljä moottori varmaan tuon kestää. Hieman vaan kuluu paikat eri tavalla.
Se, jos askin toiminta paranee öljynvaihdolla, liittynee varmaan osittain myös tähän ilmiöön, että uuden öljyn voitelukyky lienee hieman parempi kuin 250tkm liikkuvien osien seassa pyörinyt öljy? Öljynvaihdolla / huuhtelulla saa myös sen metallihileen sieltä pois ahdistamasta:: www.aurium-music.net ::
Comment
-
-
Originally posted by wta View PostNyt kun sinä peräät niitä FAKTOJA niin onkos sinulle sitten esittää faktaa toiseen suuntaan? Tässä viestissä nyt vain esität mutuun perustuvan luulon, että näillä insinööreillä olisi tarkkaa tietoa öljyjen riittävyydestä laatikoille...
.
No, tottakai nämä sadat ko.laatikon suunnitelleet ja testanneet insinöörit sekä BMW:n huolto-organisaatio voi olla väärässäkin. Tätä en suinkaan ole missään kohtaa kiistänyt.....MUTTA, sitten pitäisi sitää kuuluisaa ja monen peräänkuuluttamaa FAKTAA tosiaankin löytyä, mikäli jollain on ZF:ää ja itseään BMW:tä parempaa tietoa=tutkimustulosta=FAKTAA tiedossa?
Itse en vielä tällaista ole missään nähnyt?
Ainoa vaihtoa tukeva "tieto" on sitä että "todellista autotekniikkaa tuntevat automiehet"...ja siis ilmeisesti peremmin autotekniikkaa tuntevat "automiehet" toteavat että:...."eihän ne öljyt vain voi kestää laatikon ikää"...?
Jos tämä ei ole mutua niin mikä sitten?
Eli jos jollain nyt tosiaan on parempaa FAKTAA tiedossa kuin mitä on ZF:n suunnittelupuolen insinööreillä ja BMW:n huolto-organisaatiolla, niin siitä varmasti on melko turha täällä minulle kiukutella, vaan todisteaineistofaktat kainalossa suoraan BMW:lle ja sitä kautta faktaa ZF:lle, että ottakaa nyt herran tähden nämä tutkimustulokset=FAKTAT osaksi ko.laatikon elinkaariajattelua ja joko suunnitelkaa pojat ihan uusi laatikko jossa ne öljyt kestää tai sitten vaihdot viralliseen huolto-ohjelmaan.
Siinä huolto-ohjelmassa ei ole edes suosituksena ko.öljyjen vaihto, toisin kuin niiden vikaantuvien läppien takia imusarjan vaihtosuositus.
Eli ihan mielelläni niitä parempia faktoja kuuntelen/luen kuin mitä on ZF:n insseillä ja Bemun huollossa toki mikäli niitä oikeasti jollain on.
Se ei ole mikään "fakta" että ylioppilaspohjalta ja 2-vuotta ajokortin omistaneena heitetään kehiin että:..."ei ne vaan voi kestää"....Last edited by Hemi; 04-10-2009, 01:13.
Comment
-
-
ja FAKTAhan on se että kun öljyjen ominaisuudet on loppu niin ei kauaa tarvii ajella niin laatikonkin käyttöikä päättyyF10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
Originally posted by peto2 View Postja FAKTAhan on se että kun öljyjen ominaisuudet on loppu niin ei kauaa tarvii ajella niin laatikonkin käyttöikä päättyy
Tässä laatikkoasiassa ainoa tietämämme FAKTA vain on se, että ZF:n ja BMW:n inssit ovat sitä mieltä että ko.laatikko loppuu paljon ennen kuin riittävät ominaisuudet siellä kiertävästä öljystä.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostTässä laatikkoasiassa ainoa tietämämme FAKTA vain on se, että ZF:n ja BMW:n inssit ovat sitä mieltä että ko.laatikko loppuu paljon ennen kuin riittävät ominaisuudet siellä kiertävästä öljystä.
Ja joo, jälleen vaihdettu pariin askiin öljyt joilla nikottelu ja paukkuvat vaihdot korjaantui. Jos pakat on paskana tai joku tiiviste hajonnut ei sitä mikään öljy korjaa, muttei se aina niin ole näinä ikiöljyn aikoina. Huonoa käytöstä sillä voi korjata, mutta luistavaan lootaan ei yleensä kannata edes yrittää. Jokainen tavallaan.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by Cell View PostTämä on kyllä ihan sinun oma päätelmäsi.
Siis kun kerran tuota öljynvaihtoa ei huolto-ohjelmassa ole, eikä sitä edes siinä suositella, eikähän ZF:llä ja BMW:llä muutama sata inssiä ole sen asian laskenut että ne laatikon öljyt kestävät vähintään sen mitä se laatikkokin?
Miten tämä on nyt "minun päätelmäni"?
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostTarkennatko hieman, miten niin tämä on "ihan oma päätelmäni"?
Siis kun kerran tuota öljynvaihtoa ei huolto-ohjelmassa ole, eikä sitä edes siinä suositella, eikähän ZF:llä ja BMW:llä muutama sata inssiä ole sen asian laskenut että ne laatikon öljyt kestävät vähintään sen mitä se laatikkokin?
Miten tämä on nyt "minun päätelmäni"?
Netistä kun löytyy myös juttuja, että tuo laatikon öljynvaihto ja pitkät huoltovälit olisikin tehty myynnin takia. Jenkkilässä leasing-kustannukset on saatu niiden avulla alas ja auton hinta kilpailukykyiseksi. Eli asian olisikin laskenut BMW:n talous-/markkinointiosasto ja insinööreiltä on vain kysytty "kai se laatikko kestää 2-3 vuoden leasing-ajan?".
Comment
-
-
Originally posted by Thuppu View PostMistään en mitään tiedä ja siksi kysynkin et onko ZF:n ja/tai BMW:n insinöörit suunnitelleet 5L40E askin?
Comment
-
-
Originally posted by jbu View Post5L40E askin on suunnitelleet ilmeisesti GM:n inssit. Ainakin GM sitä valmistaa Ranskan tehtailla.
FAKTA on se, ettei mikään laite johon on öljyvoitelu suunniteltu(ja vielä jonka koko toiminta perustuu öljyyn) kestä ikuisesti (eikä välttämättä edes tarkoitettua aikaa) jos niitä öljyjä siihen ei koskaan vaihdeta.
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostSinun oma päätelmä on se, että inssit olisivat asian päättäneet tai edes olisivat sitä mieltä. Vai onko sinulla jossain ZF:n insinöörin lausunto asiasta ja vielä sellainen jota yhtiön lakiosasto ei ole muokannut?
Netistä kun löytyy myös juttuja, että tuo laatikon öljynvaihto ja pitkät huoltovälit olisikin tehty myynnin takia. Jenkkilässä leasing-kustannukset on saatu niiden avulla alas ja auton hinta kilpailukykyiseksi. Eli asian olisikin laskenut BMW:n talous-/markkinointiosasto ja insinööreiltä on vain kysytty "kai se laatikko kestää 2-3 vuoden leasing-ajan?".
Tämän on hyväksynyt siis myös BMW ja sen huolto-organisaatio.
Kaikki muu on on siis puhdasta mutua siitä että laatikon suunnitelleet inssit eivät ole osanneet asiaansa.
Mistään muusta ei ole olemassa tätä peräänkuulutettua FAKTAA, vaan aivan puhdasta "nettispekulaatiota".
Comment
-
Comment