Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säälittävän kuuluisa 530d -99 Steptronic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by rasanttu View Post
    Jostain syystä myös joidenkin merkkien taksiautojen huolto-ohjelmaan kuuluu automaattisesti öljynvaihdot laatikkoon.
    ....mutta ei BMW:hen.

    Comment

    • wta
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2008
      • 641
      • ------

      Originally posted by Hemi View Post
      Pointtini onkin siinä että tällaisille väitteille pitäisi sitten löytyä jotain FAKTAA, eli testattua/tutkittua tietoa joka tukee tätä väitettä?
      niin kauan kun näin ei ole, ollaan tässä väittämässä liikkellä ihan puhtaasti mutupohjalta, eikä se tosiasia muutu miksikään.
      Eli mieleen voi kullakin juolahtaa ihan mitä tahansa, ihan mistä asiasta tahansa, mutta niin tässä kuin oikean tieteenkin teossa aina lähdetään tunnetuista Faktoista jonka toki voi kumota tutkimustuloksin.

      Eli eiköhän ne BMW/ZF/GM sadat insinöörit tiedä todella tarkasti sen kuinka kauan ko.laatikoiden öljyjen laatvaatimukset pysyvät ko.laatikoille täysin riittävinä. Tätä oikeaa tietoa öljyjen oikeasta kestosta suhteessa laatikon käyttöikään ei varmasti kuitenkaan ole kenelläkään muulla, vaan kaikki muu on puhdasta spekulaatiota=mutua niin kauan kunnes jostain oikeasti löytyy niin paljon puolueetonta tutkimustulosta että se kumoaa BMW:n ja näitä laatikoita suunnittelevien ja valmistavien satojen insinöörien tutkimustulokset!
      Nyt kun sinä peräät niitä FAKTOJA niin onkos sinulle sitten esittää faktaa toiseen suuntaan? Tässä viestissä nyt vain esität mutuun perustuvan luulon, että näillä insinööreillä olisi tarkkaa tietoa öljyjen riittävyydestä laatikoille...

      Kuten joku tuossa ylhäällä jo totesikin, niin näillä samaisilla insinööreillä luultavasti on myös tietoa noista imusarjan läpöistä ja niiden kestävyydestä. Vähän mä kuitenkin epäilen, että nämä insinöörit olisivat tarkoituksella suunnitelleet ja vielä testanneet moottorin siten, että se kestää sen 150 tkm.

      Toki tässä voi perätä faktoja puoleen jos toiseen mutta jos laatikko toimii öljyjenvaihdon jälkeen paremmin kuin ennen sitä niin tuskin siitä haittaakaan on.

      Tutkimuksenhan voi suorittaa usealla eri tavalla, vai onko ainoa oikea tutkimus sellainen, että lyödään laatikko laboratoriossa johonkin penkkiin ja sitten mitataan jotakin? Eikös sitten olisi esim. näiden imusarjan läppien kanssa toteutettava saman kaltainen tutkimus ennen kuin voimme sanoa, että ne hajoaa n. 150 - 200 tkm kohdalla. Pitäisikö nyt jonkun laittaa kys. moottori laboratorioon pyörimään yötä päivää niin, että se vastaa 150 tkm samalla mittaillen jotakin ja tämän jälkeen meillä vasta olisi tutkimustuloksia?

      Mä olen kuullut joskus jopa kyselytutkimuksista ym. Onko tällaiset tutkimukset sinun mielestäsi valideja? Millaista tutkimusta sä haluat? Riittääkö esim. jos teemme kyselytutkimuksen vaikkapa tällaisen laatikkoöljyjen vaihdon yhteydessä? Voisimme kysyä, että paraniko laatikon toiminta? Tämän kyselyn kun tekee useammalla niin meillä on jo jonkinlainen tutkimus. Täällähän palstalla voisi tehdä tuollaisen gallup-osion jossa kyseltäisiin kokemuksia vaikkapa tällaisestä öljynvaihdosta. Jos tällainen kysely"tutkimus" sitten osoittaisi, että öljyjen vaihdosta on hyötyä niin hyväksyisitkö sen? Täytyy kyllä myöntää, että kyseinen kysely tuskin täyttäisi tieteellisen tutkimuksen kriteerejä mutta varmasti se antaisi kuitenkin jotain osviittaa.

      Comment

      • zekelius
        Bimmer Rookie
        • Oct 2008
        • 170
        • Vaasa

        Aikamoista väittelyä vanhasta legendasta. Luulen, että tähän threadiin kaivattaisiin aski-insinöörien ja muiden gurujen sijaan kemistiä, nimeomaan litku-sellaista kertomaan öljyistä jotain muutakin kuin sitä, mitä purkin kyljessä lukee. Itse nyt en mitään tähdellistä öljyistä tiedä, mutta:

        Eikö nyt kuitenkin ole niin, että öljy, oli se sitten mikä öljy tahansa, menettää käytön myötä voitelukykyänsä pikkuhiljaa tiettyyn pisteeseen asti? Toisinsanoen, 250tkm käytössä ollut öljy tuskin on voiteluominaisuuksiltaan yhtä hyvää kuin uusi käyttämätön öljy? Jos näin olisi, niin miksi sitä tarttis vaihtaa moottorinkaan öljyjä? Lifetime-öljyt sinnekin vaan! Ja voihan sitä moottoriöljyilläkin ajaa vaikka 100tkm, sen sijaan että ne vaihtaisi 10tkm välein. Kyllä se perus vanha ja hieman väljä moottori varmaan tuon kestää. Hieman vaan kuluu paikat eri tavalla.

        Se, jos askin toiminta paranee öljynvaihdolla, liittynee varmaan osittain myös tähän ilmiöön, että uuden öljyn voitelukyky lienee hieman parempi kuin 250tkm liikkuvien osien seassa pyörinyt öljy? Öljynvaihdolla / huuhtelulla saa myös sen metallihileen sieltä pois ahdistamasta
        :: www.aurium-music.net ::

        Comment

        • Mokoma
          BTCF Member
          • Jun 2009
          • 767
          • 013 - Koskenkorva

          Öljyn voitelukyky itsessään ei käytössä katoa mihinkään mutta öljy sitoo itseensä paskaa mikä aiheuttaa voitelukyvyn heikentymistä.
          BMW e36 320i Sedan Brokatrot-metallic

          Originally posted by kaol
          Ongelma: Kolmekutonen.

          Mainiota ajatustyöskentelyä siellä naapurikylässä.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by wta View Post
            Nyt kun sinä peräät niitä FAKTOJA niin onkos sinulle sitten esittää faktaa toiseen suuntaan? Tässä viestissä nyt vain esität mutuun perustuvan luulon, että näillä insinööreillä olisi tarkkaa tietoa öljyjen riittävyydestä laatikoille...
            .
            No pointtinihan on alusta lähtien ollut se, että ainoa FAKTA minkä me kaikki tiedämme 100% varmuudella on se, että ko.laatikon suunnitelleet insinöörit ovat sen suunnitelleet niin että öljyjä siihen ei tarvitse vaihtaa. Tämän allekirjoittaa myös BMW organisaationa, eli huolto-ohjelmassa ei laatikon öljynvaihtoa ole ja samalla BMW:n virallinen kanta on että niitä ei tarvitse myöskään vaihtaa. Tämä on FAKTA ja siitä on aivan turha kenenkään yrittää minulle kiukutella.
            No, tottakai nämä sadat ko.laatikon suunnitelleet ja testanneet insinöörit sekä BMW:n huolto-organisaatio voi olla väärässäkin. Tätä en suinkaan ole missään kohtaa kiistänyt.....MUTTA, sitten pitäisi sitää kuuluisaa ja monen peräänkuuluttamaa FAKTAA tosiaankin löytyä, mikäli jollain on ZF:ää ja itseään BMW:tä parempaa tietoa=tutkimustulosta=FAKTAA tiedossa?
            Itse en vielä tällaista ole missään nähnyt?
            Ainoa vaihtoa tukeva "tieto" on sitä että "todellista autotekniikkaa tuntevat automiehet"...ja siis ilmeisesti peremmin autotekniikkaa tuntevat "automiehet" toteavat että:...."eihän ne öljyt vain voi kestää laatikon ikää"...?
            Jos tämä ei ole mutua niin mikä sitten?
            Eli jos jollain nyt tosiaan on parempaa FAKTAA tiedossa kuin mitä on ZF:n suunnittelupuolen insinööreillä ja BMW:n huolto-organisaatiolla, niin siitä varmasti on melko turha täällä minulle kiukutella, vaan todisteaineistofaktat kainalossa suoraan BMW:lle ja sitä kautta faktaa ZF:lle, että ottakaa nyt herran tähden nämä tutkimustulokset=FAKTAT osaksi ko.laatikon elinkaariajattelua ja joko suunnitelkaa pojat ihan uusi laatikko jossa ne öljyt kestää tai sitten vaihdot viralliseen huolto-ohjelmaan.
            Siinä huolto-ohjelmassa ei ole edes suosituksena ko.öljyjen vaihto, toisin kuin niiden vikaantuvien läppien takia imusarjan vaihtosuositus.
            Eli ihan mielelläni niitä parempia faktoja kuuntelen/luen kuin mitä on ZF:n insseillä ja Bemun huollossa toki mikäli niitä oikeasti jollain on.
            Se ei ole mikään "fakta" että ylioppilaspohjalta ja 2-vuotta ajokortin omistaneena heitetään kehiin että:..."ei ne vaan voi kestää"....
            Last edited by Hemi; 04-10-2009, 01:13.

            Comment

            • peto2
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2007
              • 8267
              • Järvikylä (Nakkila)

              ja FAKTAhan on se että kun öljyjen ominaisuudet on loppu niin ei kauaa tarvii ajella niin laatikonkin käyttöikä päättyy
              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
              ex:
              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
              Nakkaa privaa jos tarvetta.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by peto2 View Post
                ja FAKTAhan on se että kun öljyjen ominaisuudet on loppu niin ei kauaa tarvii ajella niin laatikonkin käyttöikä päättyy
                Tottakai juuri näin.
                Tässä laatikkoasiassa ainoa tietämämme FAKTA vain on se, että ZF:n ja BMW:n inssit ovat sitä mieltä että ko.laatikko loppuu paljon ennen kuin riittävät ominaisuudet siellä kiertävästä öljystä.

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  Originally posted by Hemi View Post
                  Tässä laatikkoasiassa ainoa tietämämme FAKTA vain on se, että ZF:n ja BMW:n inssit ovat sitä mieltä että ko.laatikko loppuu paljon ennen kuin riittävät ominaisuudet siellä kiertävästä öljystä.
                  Tämä on kyllä ihan sinun oma päätelmäsi.

                  Ja joo, jälleen vaihdettu pariin askiin öljyt joilla nikottelu ja paukkuvat vaihdot korjaantui. Jos pakat on paskana tai joku tiiviste hajonnut ei sitä mikään öljy korjaa, muttei se aina niin ole näinä ikiöljyn aikoina. Huonoa käytöstä sillä voi korjata, mutta luistavaan lootaan ei yleensä kannata edes yrittää. Jokainen tavallaan.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Thuppu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2007
                    • 3626
                    • Seinäjoki

                    Mistään en mitään tiedä ja siksi kysynkin et onko ZF:n ja/tai BMW:n insinöörit suunnitelleet 5L40E askin?
                    BMW 740iA "ALPINA"
                    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by Cell View Post
                      Tämä on kyllä ihan sinun oma päätelmäsi.
                      Tarkennatko hieman, miten niin tämä on "ihan oma päätelmäni"?
                      Siis kun kerran tuota öljynvaihtoa ei huolto-ohjelmassa ole, eikä sitä edes siinä suositella, eikähän ZF:llä ja BMW:llä muutama sata inssiä ole sen asian laskenut että ne laatikon öljyt kestävät vähintään sen mitä se laatikkokin?
                      Miten tämä on nyt "minun päätelmäni"?

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by Hemi View Post
                        Tarkennatko hieman, miten niin tämä on "ihan oma päätelmäni"?
                        Siis kun kerran tuota öljynvaihtoa ei huolto-ohjelmassa ole, eikä sitä edes siinä suositella, eikähän ZF:llä ja BMW:llä muutama sata inssiä ole sen asian laskenut että ne laatikon öljyt kestävät vähintään sen mitä se laatikkokin?
                        Miten tämä on nyt "minun päätelmäni"?
                        Sinun oma päätelmä on se, että inssit olisivat asian päättäneet tai edes olisivat sitä mieltä. Vai onko sinulla jossain ZF:n insinöörin lausunto asiasta ja vielä sellainen jota yhtiön lakiosasto ei ole muokannut?

                        Netistä kun löytyy myös juttuja, että tuo laatikon öljynvaihto ja pitkät huoltovälit olisikin tehty myynnin takia. Jenkkilässä leasing-kustannukset on saatu niiden avulla alas ja auton hinta kilpailukykyiseksi. Eli asian olisikin laskenut BMW:n talous-/markkinointiosasto ja insinööreiltä on vain kysytty "kai se laatikko kestää 2-3 vuoden leasing-ajan?".
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Thuppu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2007
                          • 3626
                          • Seinäjoki

                          Originally posted by Thuppu View Post
                          Mistään en mitään tiedä ja siksi kysynkin et onko ZF:n ja/tai BMW:n insinöörit suunnitelleet 5L40E askin?
                          Miten on?
                          BMW 740iA "ALPINA"
                          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                          Comment

                          • jbu
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2007
                            • 70

                            Originally posted by Thuppu View Post
                            Miten on?
                            5L40E askin on suunnitelleet ilmeisesti GM:n inssit. Ainakin GM sitä valmistaa Ranskan tehtailla.

                            Comment

                            • Thuppu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2007
                              • 3626
                              • Seinäjoki

                              Originally posted by jbu View Post
                              5L40E askin on suunnitelleet ilmeisesti GM:n inssit. Ainakin GM sitä valmistaa Ranskan tehtailla.
                              No näinhän minäkin olen olettanut, mutta täällä vain puhutaan ZF:n ja BMW:n insseistä vaikka säikeen otsikko on säälittävän kuuluisa 530d -99 Steptronic.

                              FAKTA on se, ettei mikään laite johon on öljyvoitelu suunniteltu(ja vielä jonka koko toiminta perustuu öljyyn) kestä ikuisesti (eikä välttämättä edes tarkoitettua aikaa) jos niitä öljyjä siihen ei koskaan vaihdeta.
                              BMW 740iA "ALPINA"
                              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by TJJ View Post
                                Sinun oma päätelmä on se, että inssit olisivat asian päättäneet tai edes olisivat sitä mieltä. Vai onko sinulla jossain ZF:n insinöörin lausunto asiasta ja vielä sellainen jota yhtiön lakiosasto ei ole muokannut?

                                Netistä kun löytyy myös juttuja, että tuo laatikon öljynvaihto ja pitkät huoltovälit olisikin tehty myynnin takia. Jenkkilässä leasing-kustannukset on saatu niiden avulla alas ja auton hinta kilpailukykyiseksi. Eli asian olisikin laskenut BMW:n talous-/markkinointiosasto ja insinööreiltä on vain kysytty "kai se laatikko kestää 2-3 vuoden leasing-ajan?".
                                Siis siinä mielessä se on oma päätelmäni että tottakai ne laatikon suunnitelleet inssit ovat asian päättäneet ja laatikon tällä systeemillä suunnitelleet koska vaihtovälejä ei ole, vaan kyse on Lifetime järjestelmästä.
                                Tämän on hyväksynyt siis myös BMW ja sen huolto-organisaatio.
                                Kaikki muu on on siis puhdasta mutua siitä että laatikon suunnitelleet inssit eivät ole osanneet asiaansa.
                                Mistään muusta ei ole olemassa tätä peräänkuulutettua FAKTAA, vaan aivan puhdasta "nettispekulaatiota".

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎