Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 pyyhkijänsulat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tuonela
    BTCF Member
    • Sep 2004
    • 368
    • Tampere

    Goodrainit ollut n. vuoden, tyytyväinen olen ollut. Nyt alkaa pientä raitaa jättämään, mutta mielestäni kuitenkin ylivoimaisesti paras hinta/laatu-suhde verrattuna noihin "merkki"tuotteisiin (bosch, valeo). Viime talvena hieman arvelutti miten noiden muoviosat kestää kylmyyttä mutta hyvin kestivät. Saakohan muuten noihin Goodraineihin vaihdettua uusia kumeja?
    Last edited by Tuonela; 21-09-2013, 20:35.

    Comment

    • m5bimmeri
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2011
      • 250
      • Suomi

      Yksi syy että sulat eivät pyyhdi hyvin voi löytyä tuulilasista. Kaveri vaihdatti mersuun tuulilasin halvimmassa liikkeessä, halvimman lasin. Vanha sulka ei pyyhkinytkään enää kunnolla, ja osti uuden. Sekään ei pyyhkinyt kunnolla ja lasia puhdistettiin sekä niveliä rasvattiin mutta ei. Toisen merkkistä sulkaakin kokeiltiin mutta aina vaan pyyhki huonosti. Jäljelle jäi ainoastaan huono tuulilasi, ilmeisesti halvoissa laseissa on joku valuvika, tai lasin materiaalissa on jotain... Yhdellä tutullani on tulen uusi Mazda 3. Alue mistä sulat eivät pyyhi ei saa millään puhtaaksi. Lasi näyttää sellaiselta kuin liuotinpesun jälkeen, sellaista valumajälkeä. On koitettu puhdistaa vaikka millä aineilla, mutta ei lähde. Auto menee maahantuojalle lasin vaihtoon.
      Köyhä ja BMW, huono yhtälö...

      Comment

      • PaavoRusi
        Newbiemmer
        • Apr 2014
        • 18
        • Napapiiri

        Mitkä Valeon sulat tilaan Motonetistä?

        Comment

        • Bmw Dreamer
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 2762
          • Kouvola

          Originally posted by PaavoRusi View Post
          Mitkä Valeon sulat tilaan Motonetistä?
          12-9213



          (Itekin suosin juuri valeota, boschit olleet itellä ainakin huonoja)
          BMW 520d Touring '06 314tkm
          BMW 530D Touring '99 552tkm
          BMW 320da Touring '02 427tkm
          Volvo V70 D5 '02
          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

          Case IH 5140 Maxxum

          Comment

          • Arce
            Newbiemmer
            • Jun 2006
            • 28
            • Hell'sinki

            juuri pari viikkoa sitten ostin orggis sulat lentokentän bmw:ltä tais maksaa hurjat 44€. mielummin maksan muutaman euro enempi, kun rupeen leikkimään niillä helkutin rakennus sarjoilla.
            Kaiken minkä tinkii ei tarvitse maksaa

            Comment

            • kt10734
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2008
              • 370
              • Uusimaa

              Itsekin kokeillut muutamat Boschit ja ne on täyttä kuraa. Nyt on Valeot pyyhkimässä toistamiseen ja ne on kestänyt hyvänä moninkertaisesti verrattuna Boscheihin. Huomattava ero.


              Monen monta Bemua + muutama harhalaukaus...

              Comment

              • Ramzez
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2009
                • 6104
                • Jyväskylä

                Voi olla, että kyse on ollut yksittäisistä Valeon sarjoista, mutta ainakin minulle on sattunut pari sarjaa Valeon pyyhkijöitä, joissa kumilirpake on päässyt siinä määrin taittumaan, että pyyhkijän rungon metallinen pidike on päässyt ottamaan lasiin kiinni. Jättää varsin hienot naarmut lasiin, kun noin käy.

                Comment

                • zener
                  Moderator
                  • Oct 2004
                  • 14446
                  • Oulu

                  Boschin ja Valeon jälkeen nuo Good rainit on paljon paremmat.
                  E65 730dA '04 klick
                  F10 520dA '11 klick
                  E34 520iA (2.8l) '91 klick

                  Instagram


                  "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                  Comment

                  • Bmw Dreamer
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 2762
                    • Kouvola

                    Originally posted by Ramzez View Post
                    Voi olla, että kyse on ollut yksittäisistä Valeon sarjoista, mutta ainakin minulle on sattunut pari sarjaa Valeon pyyhkijöitä, joissa kumilirpake on päässyt siinä määrin taittumaan, että pyyhkijän rungon metallinen pidike on päässyt ottamaan lasiin kiinni. Jättää varsin hienot naarmut lasiin, kun noin käy.
                    Kai näitä maanantai osia sattuu merkille ku merkille tai mistä lie sitä aina tietää missä se perimmäinen vika.
                    Itellä oli ostettaessa auto Boschit, ja nyt toinen sarja Valeoita menossa. Tietää koska pitää vaihtaa ku alkaa paukkumaan pyyhkijöiden vaihtaessa suuntaa yläasennossa
                    BMW 520d Touring '06 314tkm
                    BMW 530D Touring '99 552tkm
                    BMW 320da Touring '02 427tkm
                    Volvo V70 D5 '02
                    Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                    Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                    Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                    Case IH 5140 Maxxum

                    Comment

                    • Havis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1838
                      • Kotona/Poissa

                      Originally posted by Ramzez View Post
                      Voi olla, että kyse on ollut yksittäisistä Valeon sarjoista, mutta ainakin minulle on sattunut pari sarjaa Valeon pyyhkijöitä, joissa kumilirpake on päässyt siinä määrin taittumaan, että pyyhkijän rungon metallinen pidike on päässyt ottamaan lasiin kiinni. Jättää varsin hienot naarmut lasiin, kun noin käy.
                      Omat havainnot

                      Itselle käynyt näin monesti. Ja ongelma koskee etenkin kuskin puoleista sulkaa. Luulen kyllä arvaavani mikä oireen aiheuttaa, ja kuinka siitä periaatteessa voi välttyä.

                      Todennäköinen syy

                      Syynä on aavistuksen liian lähelle viimeistä hahloa jätetty kumiosan pää. Kun olisi 1,5 cm pitempi ongelmaa ei olisi

                      Se metallituki pitäisi kulkea kumin urassa, ja kumin puolestaan siinä sulan runko-osan hahlossa. Ja näin se tekeekin, paitsi jos sitä sulkaa nostaa irti tuulilasista ottamalla kiinni aivan sulan päästä. Tällöin sulka kaartuu rungossaan, ja koska kumi on aavistuksen liian lyhyt, kumin pää irtoaa rungon viimeisestä hahlosta. Kun sulasta päästetään irti, kumi ei välttämättä mene itsestään takaisin hahloon, vaan esim toinen puoli saattaa jäädä hahlon viereen. Tässä tilanteessa se peltiohjuri usein taittuu, ja juuri sen verran, että se pää saattaa osua lasiin.

                      Elimininointi/Korjaus

                      Nosta kuskin puoleinen sulka ylös aina vain kuskin puolelta, siitä pyyhkijän varresta nostamalla, ei koskaan sulan päästä. Sulkaa apukuskin puolelta nostaessa siihen varteen ei yllä kurkottamallakaan, jolloin automaattisesti tulee nostettua sulka juuri sillä väärällä tavalla. Tuon kun muistaa ikkunoista jäätä skrapatessa ni hyvin menee.

                      Tietysti oikea korjaus olisi Valeolta tehdä se kumi ja sen ohutpeltinen tukilista n. 1,5cm pitemmäksi, tai vastaavasti siirtää sitä viimeistä runko-osan hahloa samat 1,5 cm lyhyemmäks...
                      Last edited by Havis; 14-05-2014, 08:00.
                      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                      E60 523iA -08

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        Goodrainit ovat alkaneet jättämään kuskin puolelle aika leveän raidan, onko muilla samoja havaintoja? (tästähän oli jo jossain muualla juttua ja ainakin yksi samanlainen havainto)

                        Ilmeisesti pyyhkijän vartta lasiin painava jousi ei ole (enää) tarpeeksi vahva ja sulka jää keskeltä hiukan koholle. Kokeilin edellisiä Goodraineja ja näytti vielä pahemmalta, (minulla ei ollutkaan enää yhtään uutta paria varalla).

                        Tilasin nyt kaksi paria tuollaisia, saas nähdä miten ne pyyhkii:

                        edit: hinta on nyt näköjään noussut eurolla.
                        Last edited by TJJ; 19-01-2015, 13:20.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by TJJ View Post
                          Tilasin nyt kaksi paria tuollaisia, saas nähdä miten ne pyyhkii:

                          edit: hinta on nyt näköjään noussut eurolla ja toimitus on enää vain Saksaan.
                          Hybroxin sulat saapui, viikko tilauksesta ne tuli kotiovelle.

                          Kiinnitys on erilainen kuin Goodraineissa. Noissa BMW:n muoviosa pitääkin olla kiinni pyyhkijän varressa ja sulka painetaan siihen. Siis ainakin teoriassa... käytännössä sulassa ollut kiinnike piti ottaa irti sulasta ja laittaa ensin varteen kiinni ja vasta sitten kiinnittää sulka takaisin omaan kiinnikkeeseen.

                          Sulassa oleva kuminen "spoileri" on korkeampi kuin Goodraineissa, tiedä sitten onko sillä vaikutusta mihinkään. Kiinnityskohta on hiukan siistimmän näköinen koska kiinnike on kokonaan varren tasalla, Goodraineissahan se kiinnikkeen päätyosa on korkeampi.

                          Hyvin tuntui pyyhkivän, mutta niinhän nuo aina uutena hetken aikaa tekee. Ensiviikolla varmaankin lisätestejä, jos sää hiukan lämpenee.
                          Last edited by TJJ; 03-12-2014, 11:45.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • Tenojono
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2012
                            • 1753
                            • Pohjanmaa

                            Originally posted by TJJ View Post
                            Hybroxin sulat saapui, viikko tilauksesta ne tuli kotiovelle.

                            Kiinnitys on erilainen kuin Goodraineissa. Noissa BMW:n muoviosa pitääkin olla kiinni pyyhkijän varressa ja sulka painetaan siihen. Siis ainakin teoriassa... käytännössä sulassa ollut kiinnike piti ottaa irti sulasta ja laittaa ensin varteen kiinni ja vasta sitten kiinnittää sulka takaisin omaan kiinnikkeeseen.

                            Sulassa oleva kuminen "spoileri" on korkeampi kuin Goodraineissa, tiedä sitten onko sillä vaikutusta mihinkään. Kiinnityskohta on hiukan siistimmän näköinen koska kiinnike on kokonaan varren tasalla, Goodraineissahan se kiinnikkeen päätyosa on korkeampi.

                            Hyvin tuntui pyyhkivän, mutta niinhän nuo aina uutena hetken aikaa tekee. Ensiviikolla varmaankin lisätestejä, jos sää hiukan lämpenee.
                            Kuvia hyvä mies, kuvia
                            Työmatkat: E46 preface 323 4d
                            Työn alla: ae86 4age https://www.instagram.com/tenojono/
                            Entiset: E87 E39 E60 E61 F10

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by Tenojono View Post
                              Kuvia hyvä mies, kuvia
                              Hyvin pyyhkii yhä, katsotaan mitä tapahtuu kun tulee hiukan pakkasta.
                              Tuossa (myyjän kuvassa) näkyy se kiinnitys. Eli alkuperäinen, keskikuvassa sinertävä, osa jää paikalleen:
                              .
                              E39 528iA

                              Comment

                              • TheRipper
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2012
                                • 5018
                                • Paimio

                                Alkaa olla vanhat Boschit jo vähän heikossa hapessa, mutta ovathan nuo jo sentään kolmatta vuotta paikallaan joten eivät nekään nyt ihan huonot ole, toki 5 Sateesta aine vähentää pyyhkimien käytön lähes nollaan...

                                Onko joku näitä rungottomia laittanut?


                                Onko sopivia kiinnikkeitä mukana vai tarvitseeko säveltää jotain? Jos tarvitsee niin sitten painelen vain motonettiin ja ostan uudet boschit vaikka kalliimpia ovatkin.
                                F10 523iA 2010

                                Ex: E39 528iA 1997
                                Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                                Ex: E65 745iA 2003
                                Ex: E46 318i 1998
                                Ex: E34 525iA 1989

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎