Kun ilmaperästä on laskettu mehut ulos auton ollessa pukeilla, niin missä vaiheessa kompura alkaa niitä taas täyttämään. Perä ilmassa kokeilin virtoja päälle I ja II asentoon mutta ei viellä ainakaan mitään eloa ollut. Onko tuo niin että perä täytyy vaan laskea alas, jolloin tasosensorit heräävät..vai täh
No huh, olipa tosiaan "priima" varaosa. Jotain palautetta tonne purkaamoon kyllä kannattaa antaa. Toivottavasti tuo ei ollu kalliimpi mitä uus vastaava? Joskus purkaamot harrastaa sellaistakin hinnoittelua.
Kirjottelin tuossa juuri asiallisen (ainakin yritin) palautteen purkaamolle. Katotaan tuleeko koskaan mitään vastausta viestiin. Hinta ei ollut onneksi kovin kova. Purkaamon myymäksi tuotteeksi jopa yllättävän alhainen ja siksi paketin avaaminen jännittikin aika kovasti kun vähän osasin pelätä pahinta.
En kyllä tajua minäkään miten tuo on tuohon kuntoon saatu. Auton kontti on täytynyt olla vettä puolillaan todella pitkään tai sitten tuo on seissyt vuosia irrallaan vesisateessa. En tosin tiedä menisikö se silti tuohon kuntoon. Kyseessä oli kuitenkin A2 osa eli odotin tuotteen olevan "pikkuisen" toisenlaisessa kunnossa. Samalla firmalla oli kyllä myynnissä toinenkin kompura jossa oli lisämaininta "hapettunut" (kylläkin eri varaosanumerolla oleva). Missähän kunnossa tuo mahtaa olla kun tämän piti olla priima
No huh, olipa tosiaan "priima" varaosa. Jotain palautetta tonne purkaamoon kyllä kannattaa antaa. Toivottavasti tuo ei ollu kalliimpi mitä uus vastaava? Joskus purkaamot harrastaa sellaistakin hinnoittelua.
Edit. niin piti vielä tässä samassa sellaista kysellä, et onko jollain ollu ongelmia liikuttaa tota ilmaperää INPA:lla? Itsellä rasetoitu tuo tasonsäätö ja peräpää nousi ylös joten lätkäisin sit INPA:an pudotusta 50mm ja alko laskemaan sitä mut lähes samassa heitti mittaristoon "susp. selflevel inact" tms. herjan. Oikea takanurkka laski alemmas mitä vasen ja nyt sitten tuo oikea nurkka ei enää reagoi INPA:n asetuksiin... Silti manuaalinen(INPA:lla) perän nostaminen ja laskeminen toimii kummallekin puolelle kuten ennenkin, mut toisaan tuo pysyvä korkeuden asettaminen ei toimi. Tuntuu ettei INPA saisi siirrettyä noita korkeustietoja tonne moduliin. Vasen puolikin jumiutuu jos ensin yrittää liikuttaa tota oikeaa puolta...
Onko tuo jumalauta jostain merenpohjasta nostettu..?
En kyllä tajua minäkään miten tuo on tuohon kuntoon saatu. Auton kontti on täytynyt olla vettä puolillaan todella pitkään tai sitten tuo on seissyt vuosia irrallaan vesisateessa. En tosin tiedä menisikö se silti tuohon kuntoon. Kyseessä oli kuitenkin A2 osa eli odotin tuotteen olevan "pikkuisen" toisenlaisessa kunnossa. Samalla firmalla oli kyllä myynnissä toinenkin kompura jossa oli lisämaininta "hapettunut" (kylläkin eri varaosanumerolla oleva). Missähän kunnossa tuo mahtaa olla kun tämän piti olla priima
itellä "valuu" vänkärin puolen perä yön aikaan alas.tutkin saippuaveden kanssa liitoksia mutta en löytäny vuotoja.eli ehkä palje vuotaa?????oli pykineen näkönen.
tietoa paljonko maksaa???vai oisko jollaki toimivata sellasta edullisesti??
Päivitystä hieman tilanteeseen. Tilasin "Takuu" purkamolta uuden kompura paketin samana päivänä kun vika ilmeni (Rahu ei ehtinyt harmikseni tarjota omaansa ennenkuin tilaus lähti). Paketti tulikin matkahuollon kautta jo seuraavana päivänä. Kotona innolla pakettia avaamaan, mutta järkytys oli suuri kun paketin sai auki. Kompura oli aivan ruosteessa eikä tiennyt itkeäkö vai nauraa.
Lopuksi vielä kuvia missä kunnossa kompura oli paketista purkamisen jälkeen ja räjäytettynä osiin. Kuvista saattaa olla hyötyä muutenkin jos kompuran toimintaperiaate on mietityttänyt. http://www.nic.fi/~marko80/kompura/
Nyt tarvittas kipeästi apua henkilöiltä jotka ovat perehtyneet tasonsäädön toimintaan. Tällähetkellä vika on kokoajan päällä, eli kompura pyörii kaksi minuuttia ja sitten sytyttää vikavalon ja pysähtyy. Tämän kahden minuutin aikana perän korkeudelle ei tapahdu mitään tai koirkeintaan laskee hieman entisestäänkin.
Purin kompuran esiin ja laitoin auton käyntiin. Down Valve venttiilissä olevasta reiästä alkoi välittömästi suhista ilmaa ulos. Onko normaalia? Tukin reiän sormella kahden minuutin ajaksi minkä kompura pyöri, mutta perän korkeus pysyi koko ajan samana. Kun kompura pysähtyy vikatilaan ei Down Valvelta enää sen jälkeen tule ilmaa ulos.
Onko nuo magneettiventtiilit auki vai kiinni jännitteellisenä? Jos jännitteellisenä auki niinkuin kuvittelen, niin miksi Down Valve aukeaa vaikka perä on jo valmiiksi maassa? Onko niin, että puolten ylösnosto venttiilit eivät aukea ollenkaan kun vuodon tukkiminenkaan ei nosta perää ylös? Meinasin mittailla liittimille tulevia jännitteitä, mutta eihän tuo lähde edes käyntiin jos jokin liitin on irti. Sytyttää saman tien vikavalon. Nyt kun vielä tietäisi onko vika kompura-magneettiventtiili paketissa vai kompuran ohjausboksissa?
Päivitystä hieman tilanteeseen. Tilasin "Takuu" purkamolta uuden kompura paketin samana päivänä kun vika ilmeni (Rahu ei ehtinyt harmikseni tarjota omaansa ennenkuin tilaus lähti). Paketti tulikin matkahuollon kautta jo seuraavana päivänä. Kotona innolla pakettia avaamaan, mutta järkytys oli suuri kun paketin sai auki. Kompura oli aivan ruosteessa eikä tiennyt itkeäkö vai nauraa. En edes lähtenyt asentamaan kompuraa autoon kun päällepäin jo näki, että tuo ei voi toimia. Testailin ja mittailin kompuraa pöydällä ja ainoat osat mitkä siinä toimivat oli Down Valve ja toinen palje kohtaisista venttiileistä. Toisen palkeen venttiili oli ruostunut kiinni, ohjausreleen kärki oli ruostunut poikki, moottorin resistanssi oli ääretön ja moottori oli jumissa. Purin tuosta toimivan Down Valven irti ja asensin autossa olevaan kompuraan. Virrat päälle ja perä nousikin ylös. Nyt on muutama päivä ajoa takana ja vielä ei ole vikavalo syttynyt. Saa nähdä kuinka kauan tuo toimii, mutta vika todellakin oli Down Valvessa ja sen ei kuulu suhista yhtään toimiessaan.
Kompuralla oli tietysti palautusoikeus, mutta koska olin vaihtanut umpi ruosteiseen kompuraan yhden uuden näköisen Down Valven en viitsinyt lähteä tappelemaan palautusten kanssa vaan uhrasin kompuran tieteelle ja purin sen osiin. Moottorin äärettömälle resistanssille löytyi syy kun hiiltä painava jousi oli ruostunut poikki eikä hiili saanut kontaktia. Puhdistelin paikat, tein uuden jousen hiilelle ja laitoin paketin kasaan ja niinvain tämäkin kompura alkoi tuottamaan painetta. Magneettiventtiili irtosi kun vähän liotteli CRC:ssä. Ehkä en tuota kiinteästi autooni laita vaikka nykyinen hajoaisikin, mutta onpahan varapumppu millä EHKÄ saa perän ylös jos ongelmia seuraavan kerran ilmenee.
Tästä viestiketjusta löytyy tieto, että kompuran tuottama paine olisi noin 13 bar:ia. Onko kellään tietoa onko paine todella näin korkea? En millään usko, että tuollainen kompura pystyy nostamaan painetta noin korkealle.
Lopuksi vielä kuvia missä kunnossa kompura oli paketista purkamisen jälkeen ja räjäytettynä osiin. Kuvista saattaa olla hyötyä muutenkin jos kompuran toimintaperiaate on mietityttänyt. http://www.nic.fi/~marko80/kompura/
Mulla löytyisi kokonainen kompura setti kaikkine osineen jossa toisessa venttiilissä vain pieni vuoto mutta muuten toimii täydellisesti niin sillä se vika ainakin selviäisi. Käytännössä vuodon huomaa kahden päivän seisonnan jälkeen että perä on hieman laskeutunut.
Nyt tarvittas kipeästi apua henkilöiltä jotka ovat perehtyneet tasonsäädön toimintaan. Tällähetkellä vika on kokoajan päällä, eli kompura pyörii kaksi minuuttia ja sitten sytyttää vikavalon ja pysähtyy. Tämän kahden minuutin aikana perän korkeudelle ei tapahdu mitään tai koirkeintaan laskee hieman entisestäänkin.
Purin kompuran esiin ja laitoin auton käyntiin. Down Valve venttiilissä olevasta reiästä alkoi välittömästi suhista ilmaa ulos. Onko normaalia? Tukin reiän sormella kahden minuutin ajaksi minkä kompura pyöri, mutta perän korkeus pysyi koko ajan samana. Kun kompura pysähtyy vikatilaan ei Down Valvelta enää sen jälkeen tule ilmaa ulos.
Onko nuo magneettiventtiilit auki vai kiinni jännitteellisenä? Jos jännitteellisenä auki niinkuin kuvittelen, niin miksi Down Valve aukeaa vaikka perä on jo valmiiksi maassa? Onko niin, että puolten ylösnosto venttiilit eivät aukea ollenkaan kun vuodon tukkiminenkaan ei nosta perää ylös? Meinasin mittailla liittimille tulevia jännitteitä, mutta eihän tuo lähde edes käyntiin jos jokin liitin on irti. Sytyttää saman tien vikavalon. Nyt kun vielä tietäisi onko vika kompura-magneettiventtiili paketissa vai kompuran ohjausboksissa?
Tuli huonosti kuvailtua rempan aikana mutta itse venttiilipaketista otin yhden kuvan. Kuvan yläreunan reikiin tulevat ne punainen ja sininen paineilmaletku ja nuo purkautuvat alareunan metalliosat purkamalla. Kosketusvikaa voi etsiä noista kahdesta liittimestä tai vaikkapa kokeilla vetääkö venttiili jos sille kytkee sähköä. www.tapanen.net/tasoventtiilit.jpg
Kiitos tuosta kuvasta. Selventi asiaa todella paljon. Mitäs noiden venttiilien sisältä löytyy kun avaa nuo metalli kannet ja onko vaikea saada edes yhtä hyvässä kunnossa takaisin kasaan? Toimiiko venttiilit suoraan 12V:n jännitteellä vai onko alennettu ohjaus jännite?
Itsekin olen alkanut uskomaan, että jossain noista venttiileistä vika täytyy olla. Homma menee todennäköisesti niin, että tasonsäädön huomatessa perän olevan liian matalalla käynnistyy kompressori, mutta venttiili ei avaudukaan. Kompura yrittää nostaa aikansa painetta, mutta koska mitään ei tapahdu kompura pysähtyy ja vikavalo syttyy. Perä jää samalle korkeudelle mitä oli ennen kompuran käynnistystä. Joskus harvoin venttiili todennäköisesti aukeaa hieman, jolloin vuotaa palkeet tyhjäksi.
Se kuitenkin ihmetyttää miksi molemmat puolet on aina samalla korkeudella kun venttiileitä on kuitenkin omansa molemmille puolille? Voiko vika olla yhtäaikaa päällä molemmissa? Onko auto selvästi kallellaan jos toinen puoli vain vuotaa? Lisäksi ihmetyttää, että miten kovaksi paine nuosee kompuran linjassa ennen venttiileitä jos kompura työntää painetta pari minuttia suljettua venttiiliä vasten? WDS:ää selatessa huomasin, että kompuralla on myös kolmas venttiili, joka päästää ylimääräiset paineet pois jos perä on liian korkealla. Tiedä sitten voisiko tuo olla vian aiheuttaja. INPA:lla ei kuitenkaan mitään koodeja löydy tasonsäädön toimimattomuudesta. Mitähän koodeja tasonsäädöstä ylipäänsä voi tulla?
Jouduin tuohon itsekin perusteellisesti syventymään ja niin kuin tapi arvailikin niin oikeanpuolen tasonsäädön venttiilihän siellä vuoti, vuodon huomaa helpoiten vuodonilmaisialla. Paljoahan se ei vuotanut mutta vähänkin on paljon 2-3:ssa päivässä joten siitä johtui oikean puolen "notkahdus". Osia kun ei mistään saa niin joutui ebaysta kokonaisen kompurakotelon tilaamaan, sitä en tiedä onko ehjä sekään mutta sen näkee sitten. Ei kuitenkaan tullut maksamaan postikuluineen Suomeen kuin jonkun 110-120€.
..Uudet silicat odottelee jo laatikossa talven varalle.
Tuli huonosti kuvailtua rempan aikana mutta itse venttiilipaketista otin yhden kuvan. Kuvan yläreunan reikiin tulevat ne punainen ja sininen paineilmaletku ja nuo purkautuvat alareunan metalliosat purkamalla. Kosketusvikaa voi etsiä noista kahdesta liittimestä tai vaikkapa kokeilla vetääkö venttiili jos sille kytkee sähköä.
Nuo oikea/vasen-piirien venttiilit ovat tiivistykseltään hieman ongelmaiset. Muovinen lieriö painaa kumilevyä vasten ja pitää niin kauan kuin kumi on elastista. Kun systeemin purkaa, kumi kääntyy/muovilieriö kääntyy väkisinkin pois alkuperäisestä asennostaan, joka ei satu olemaan millintarkasti solenoidiventtiilin keskellä. Tällöin tiivistyskuvioksi tulee tavallaan kahdeksikko, eli kaksi toisensa risteävää rengasta (uraa). Tämä kohta sitten hiljalleen vuotaa, esim muutaman päivän seisomisella maahan tms. Korjauskonstina kokonaan uuden kompressori+venttiilipaketin ostamisen lisäksi tarvitaan paljon näpertelyä ja kokeilua. En ole vielä itsekään onnistunut ja olen alkanut asennoitumaan asiaan "ominaisuutena". Tuo kirjoittamasi ongelma kuulostaisi venttiilien ohjausvialta, kosketushäiriö yhteisessä paineventtiilissä tms.
Olisko sulla kuvaa missä kohti nuo venttiilit on? Uusia osiahan näihin ei taida erikseen saada ja onko edes mahdollista saada purettua ja kasattua noita venttiileitä? Kosketushäiriön mahdollisuus pitäisi tutkia kun vaan tietäisi minkä liittimen kautta ohjaus kulkee.
Leave a comment: