memebuy23buy

E39 Tasonsäätö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • -Tapi
    replied
    Tuo toiseksiviimeinen kuva noista 5:sta on minun ottamani. Vasemman puolen venttiilistä olin kaivertanut sen kumiosan pois ja siksi kuvasin sen. Sen jälkeen tein "nahkapaskalla" uudet kumit oikeanpaksuisesta levystä lyömällä tietyn kokoisella tuurnalla. Tulos on tässä kuvassa:


    Kuten kuvasta näkyy, pinta on sileä mutta edelleen se apukuskinpuoli valuu seisonnassa lyttyyn. Vuoto lienee jossain muualla. Olen etsinyt sitä vuotosprayn avulla pitkin painelinjoja ja palkeetkin vaihdoin mutta vikaa ei löydy. En enää jaksa etsiäkään.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by Masatus View Post
    Jos jollakin ylimääräistä aikaa löytyy niin saa halutessaan metsästää näitä kompuran yhteydessä olevia venttiileitä. Tässä muutamia kuvia joista löytyy jos mimmosta sarjanumeroa, josko niiden avulla jostakin jotain irtoaisi.
    Näitähän on jokunen kuitenkin valskannut ja olisi mukavampi ostaa kokonaan uusi kuin käytetyn kompuran mukana tuleva käytetty venttiili.
    -bmw marmoritiski suomi?
    -saksan marmori?
    -jokin suomalainen tarvikeliike, Örum oy?
    -ulkomaiset liikkeet?
    Kuka saa selvää tuosta ensimmäisen kuvan oikean puoleisen venttiilin/solenoidin kohdalla olevasta tekstistä? 12VDC, (0,75A?), xxxx, 2199.
    Ja millä noiden venttiilien kumiosia uskaltaa voidella jotta eivät vuoda näillä kovilla pakkasilla?
    Näitä tuli joskus metsästettyä ihan urakalla, mutta mistään ei löytynyt uutena pelkkiä venttiileitä. En tiedä onko vähittäismyynnissä ollenkaan. Kuitenkaan BMW:n, Wabco:n ja Örum:n kautta niitä ei ollut saatavissa kun kyselin.

    Ongelma tosiaan on se, että kumiin painuu ura niinkuin sinunkin ottamista kuvista näkee. Sitten jos vielä asento pääsee muuttumaan niin tiivistys ei ole enää riittävä. Kovien pakkasten aiheuttama kumin jäykistyminen ei ainakaan paranna tilannetta. Joskus foorumilla oli puhetta, että kokeilisi vaihtaa uuden kumin vanhan tilalle. Leikkaisi vaikka polkupyörän sisuskumista nahan rei'ittimellä renkaan ja liimaisi vanhan tilalle. En muista kokeiliko tätä joku käytännössä, mutta voisi toimia jos rungon muovinen vastakappale on ehjä. Muutenhan venttiilit on toiminnaltaan varmatoimisia.

    Leave a comment:


  • Thuppu
    replied
    Originally posted by Masatus View Post
    Ja millä noiden venttiilien kumiosia uskaltaa voidella jotta eivät vuoda näillä kovilla pakkasilla?
    Ainakin e60:n kohdalla WD40:nen paisutti O-renkaat niin ettei ilma kulkenut enää ollenkaan läpi.

    Leave a comment:


  • Thuppu
    replied
    Vasen takapalje tyhjenee itsekseen näillä pakkasilla. Syytä ei paljoa oo viittiny näillä keleillä edes ettiä, veikkaukseni menee myös vuotavaan venttiiliin. Muuten nousee kyllä hyvin ylös ja pitää perän ylhäällä ajossa ja aiemmin lämpimämmällä kelillä sammuksissakin.

    Leave a comment:


  • Masatus
    replied
    Originally posted by _nixu_ View Post
    Olisko sulla kuvaa tuosta mitä -Tapi tuossa selittää.
    Tiedä uskaltaako tuota mennä purkamaan jos riskinä on että ei toimi enää ollenkaan :think
    Ei oikeastaan ole kuvaa, yhden kuvan lisäsin loppuun mutta en ole ihan varma mitä se esittää...kuvat poimittu foorumilta ja netistä.

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Originally posted by -Tapi View Post
    Nuo oikea/vasen-piirien venttiilit ovat tiivistykseltään hieman ongelmaiset. Muovinen lieriö painaa kumilevyä vasten ja pitää niin kauan kuin kumi on elastista. Kun systeemin purkaa, kumi kääntyy/muovilieriö kääntyy väkisinkin pois alkuperäisestä asennostaan, joka ei satu olemaan millintarkasti solenoidiventtiilin keskellä. Tällöin tiivistyskuvioksi tulee tavallaan kahdeksikko, eli kaksi toisensa risteävää rengasta (uraa). Tämä kohta sitten hiljalleen vuotaa, esim muutaman päivän seisomisella maahan tms. Korjauskonstina kokonaan uuden kompressori+venttiilipaketin ostamisen lisäksi tarvitaan paljon näpertelyä ja kokeilua. En ole vielä itsekään onnistunut ja olen alkanut asennoitumaan asiaan "ominaisuutena". Tuo kirjoittamasi ongelma kuulostaisi venttiilien ohjausvialta, kosketushäiriö yhteisessä paineventtiilissä tms.
    Originally posted by Masatus View Post
    Jos jollakin ylimääräistä aikaa löytyy niin saa halutessaan metsästää näitä kompuran yhteydessä olevia venttiileitä. Tässä muutamia kuvia joista löytyy jos mimmosta sarjanumeroa, josko niiden avulla jostakin jotain irtoaisi.
    Näitähän on jokunen kuitenkin valskannut ja olisi mukavampi ostaa kokonaan uusi kuin käytetyn kompuran mukana tuleva käytetty venttiili.
    -bmw marmoritiski suomi?
    -saksan marmori?
    -jokin suomalainen tarvikeliike, Örum oy?
    -ulkomaiset liikkeet?
    Olisko sulla kuvaa tuosta mitä -Tapi tuossa selittää.
    Tiedä uskaltaako tuota mennä purkamaan jos riskinä on että ei toimi enää ollenkaan :think

    Leave a comment:


  • Masatus
    replied
    Jos jollakin ylimääräistä aikaa löytyy niin saa halutessaan metsästää näitä kompuran yhteydessä olevia venttiileitä. Tässä muutamia kuvia joista löytyy jos mimmosta sarjanumeroa, josko niiden avulla jostakin jotain irtoaisi.
    Näitähän on jokunen kuitenkin valskannut ja olisi mukavampi ostaa kokonaan uusi kuin käytetyn kompuran mukana tuleva käytetty venttiili.
    -bmw marmoritiski suomi?
    -saksan marmori?
    -jokin suomalainen tarvikeliike, Örum oy?
    -ulkomaiset liikkeet?
    Kuka saa selvää tuosta ensimmäisen kuvan oikean puoleisen venttiilin/solenoidin kohdalla olevasta tekstistä? 12VDC, (0,75A?), xxxx, 2199.
    Ja millä noiden venttiilien kumiosia uskaltaa voidella jotta eivät vuoda näillä kovilla pakkasilla?
    Last edited by Masatus; 10-08-2012, 19:27.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by Samppae39 View Post
    En nyt jaksanu koko keskustelua selata läpi. Millä perusteella markettikama on arveluttavaa? Mulla on toista talvea menossa Rainbown silica kissanhiekka kuivaimessa ja hyvin on pelittäny :think
    Sulla on järjestelmä ollut kuiva kun olet rakeet vaihtanut. Jos nuo markettirakeet kastuvat liikaa käy huonosti. Tuossa linkki toiseen topicciin jossa kirjoitin asiasta enemmän omakohtaisten kokemusten perusteella http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...9&postcount=39

    Leave a comment:


  • Samppae39
    replied
    Originally posted by Masatus View Post
    Mistä näitä kunnollisia silicagel rakeita sitten osaisi metsästää jos kerran sinooperi ja markettikama ovat hieman epävarmoja. Oulun Wetteriltä noita ei tietääkseni saa.
    En nyt jaksanu koko keskustelua selata läpi. Millä perusteella markettikama on arveluttavaa? Mulla on toista talvea menossa Rainbown silica kissanhiekka kuivaimessa ja hyvin on pelittäny :think

    Leave a comment:


  • Mics
    replied
    Omassa e39 touringissa ei tuu herjaa tauluun eikä myöskään kompura sano mitään??? Olisko ohitettu jotenkin ettei herjaa vai???:think

    Leave a comment:


  • Jozke
    replied
    Originally posted by TFV View Post
    En tiedä onko tästä apua, mutta musta tuntuu, että sun tasosäätö toimii. Iskarit vaan vuosien varrella absorboineet(imeneet)vettä sen verran kaasun sekaan, että pamahtaneet jäähän. Saakohan tästä nyt mitään tolkkua? Mulle kävi niin, tosin etupään kanssa, mutta kait se sama voi tapahtua takanakin.

    kiitos vinkistä.

    En tosiaan tiedä enään että kumpi pää siinä pompottaa? herjasko etupään takia tasonsäätö vikakoodia ja oliko juuri pompottelua etupäässä?

    Leave a comment:


  • TFV
    replied
    Originally posted by Jozke View Post
    Morjens. Olen tässä epätoivosesti yrtittänyt foorumilta etsiä ratkaisua tasonsäätööni, joka mielestäni nousee oikealle tasolle, mutta herjaa vikakoodia ja auto pompottaa ihan mielettömästi eli iskarit ei tunnu toimivan ollenkaan. Voiko selflevel vikakoodi ilmoittaa muusta kun takapään ongelmasta? ja mistähän pitäisi ongelmaa lähteä hakemaan? ja auto on vm 98. 523 touring

    Kiitokset etukäteen
    En tiedä onko tästä apua, mutta musta tuntuu, että sun tasosäätö toimii. Iskarit vaan vuosien varrella absorboineet(imeneet)vettä sen verran kaasun sekaan, että pamahtaneet jäähän. Saakohan tästä nyt mitään tolkkua? Mulle kävi niin, tosin etupään kanssa, mutta kait se sama voi tapahtua takanakin.

    Leave a comment:


  • Jozke
    replied
    tasonsäätö "selflevel....

    Morjens. Olen tässä epätoivosesti yrtittänyt foorumilta etsiä ratkaisua tasonsäätööni, joka mielestäni nousee oikealle tasolle, mutta herjaa vikakoodia ja auto pompottaa ihan mielettömästi eli iskarit ei tunnu toimivan ollenkaan. Voiko selflevel vikakoodi ilmoittaa muusta kun takapään ongelmasta? ja mistähän pitäisi ongelmaa lähteä hakemaan? ja auto on vm 98. 523 touring

    Kiitokset etukäteen

    Leave a comment:


  • Masatus
    replied
    Originally posted by Siankarlo View Post
    - löytyykö jostakin hyvä ohje kuivaimen rakeiden vaihtoon?
    Eipä taida näiden postausten lisäksi parempia ohjeita olla mutta noillakin pitäisi pärjätä, eli peräkontista löytyy kompura.



    Leave a comment:


  • Ansseli
    replied
    Originally posted by Siankarlo View Post
    - mitä luultavasti tapahtuu, jos antaa systeemin jäätyä ja katselee tyynesti vikailmoitusta?
    .
    Mulla ainaskin perä tipahti alas ja jousto hävis, pitkällä matkalla kun pääs jäätymään. ei kovin hyvältä kuulostanut kun ei ollut joustoja ollenkaan, eikä varmaan tehnyt kauheen hyvää ilmapusseillekkaan. Sisätilalämppärillä sain sulatetuksi ja perä nousi oikeelle korkeudelle

    Leave a comment:

Working...
X