memebuy23buy

E39 Tasonsäätö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Thuppu
    replied
    Saako tota e39:in tasonsäätöä mitenkään resetoitua? Ei vaan edelleenkään tahdo toi vasen puoli laskea haluttuun tasoon... :think

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Tänään perä on taas ollut jokaisen sammutuksen jälkeen hyvinkin tarkasti 360mm korkeudella. Tiedä sitten mistä tuo eilinen johtui. Ihmetyttää vain tuo, että kompura ei halunnut aloittaa pumppausta vaikka perä oli alle 360mm korkeudessa. Täytyyhän tuossa kuitenkin joku toleranssi olla minkä sisällä tuo korkeuden pitää. Joutuisi käymään muuten jatkuvasti jos millilleen oikeana aina pitäisi. Tuon toleranssin kun vaan jostakin löytäisi.

    Edit. Eli tässä postauksessa ja myös edellisessä olen tarkoittanut sitä, että miksi auto ei aina käydessä pumppaa ohjearvo korkeuteen. Sammutettuna perä on millilleen samalla korkeudella vielä seuraavana aamuna eli vuotoja ei ole.
    Last edited by markok; 17-09-2009, 17:32.

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Rahu varmaan tarkoitti kompuralla sitä koko pakettia eli myös venttiilistöä.

    Leave a comment:


  • rasanttu
    replied
    Originally posted by Rahu View Post
    Jos kompura on kunnossa niin eihän se saa laskea ollenkaan.

    Kompuran vaihto ei taas vaikuta siihen korkeuteen mitenkään verrattuna vanhaan sillä keskusyksikössä on tiedot muistissa.
    Tai pikemminkin jos järjestelmässä ei ole vuotoja tai ilmapussit paskana. Jos kompurassa on vikaa ei nouse ollenkaan.

    Leave a comment:


  • Rahu
    replied
    Jos kompura on kunnossa niin eihän se saa laskea ollenkaan.

    Kompuran vaihto ei taas vaikuta siihen korkeuteen mitenkään verrattuna vanhaan sillä keskusyksikössä on tiedot muistissa.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Kuinka tarkasti tuon perän pitäisi pysyä ohjearvo korkeudessa mikä normaali alustassa on ilmeisesti 360mm? Uusi kompura on asennettuna ja vielä on jännitys päällä korjaantuiko vika tuolla. Eilen perä oli tällä ko. kompuralla hieman ylikin 360mm, mutta nyt tänään viimeisen sammutuksen jälkeen vasen 353mm ja oikea 351mm. Valo ei sentään nyt ole syttynyt ainakaan vielä. Vanhalla kompuralla oli joskus hieman yli 370 milliäkin.

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Millekäs sulla näyttää se vastakappale mikä painautuu kumia vasten siinä venttiilin pitimessä? Sehän on ihan muovia niin ettei siinä olisi säröä tai reunus tyssääntynyt?
    Minun silmiini se näytti ihan kelvolliselta mutta en minä sitä kovin tarkasti tutkinut.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by -Tapi View Post
    Ei onnistunut. Pelkääjän puoli oli aamulla taas tutulla tavalla hieman alempana kuin kuljettajan puoli. Koska vaihdoin kumit kummallekin puolelle, itse kumipatentti taitaa pitää mutta vuoto saattaa olla jossain liittimessä. Pitää varmaan hankkia vuodonetsintäsprayta ja ryhtyä purkamaan kaikkia liitoksia näkyville.
    Millekäs sulla näyttää se vastakappale mikä painautuu kumia vasten siinä venttiilin pitimessä? Sehän on ihan muovia niin ettei siinä olisi säröä tai reunus tyssääntynyt? Itse kun noita pyörittelin käsissä niin se näytti hieman heikolta kohdalta. Hyvä kuitenkin, että tuo kumin vaihtokin on tullut testattua ja nyt tietää millainen kumi siinä on.

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Ei onnistunut. Pelkääjän puoli oli aamulla taas tutulla tavalla hieman alempana kuin kuljettajan puoli. Koska vaihdoin kumit kummallekin puolelle, itse kumipatentti taitaa pitää mutta vuoto saattaa olla jossain liittimessä. Pitää varmaan hankkia vuodonetsintäsprayta ja ryhtyä purkamaan kaikkia liitoksia näkyville.

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Nyt on kuminvaihto koeponnistuksessa..

    Irrotin kumin solenoidista (solenoidin sisällä on reikä ja kumi on valettu sen sisään, eli kummankin pään kumi on yhteydessä ohuen reiän kautta). Irrotus onnistui neulalla kaivertamalla. Aavistus pikaliimaa kuopan pohjalle ja uusi kumi päälle.

    Uuden kumin tein ostamalla 1,5 mm kumimattoa josta tein sellaisella pyöreällä meistillä 6 mm ympyröitä. Oikea mitta olisi ollut 5,6 mm mutta sellaista meistiä en tähän hätään löytänyt.

    Perä pysyi ylhäällä sen 1/2h jonka auton luona puuhasin mutta totuus selvinnee huomenna.
    Last edited by -Tapi; 03-04-2018, 20:56.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by Jölli View Post
    itsellä kans vänkärin puolen perä valui yön aikana alas.taisin löytää just noista venttileistä vian.otin sen solenoidin sisällä olevan jousen ja venytin sen pidemmäksi,näinhän se painattaa kovemmin.ainakin nyt oli perä ylhäällä tänä aamunaei tarvinnut ruveta uutta kompuraa ostamaan.

    harmi ku ois ollu kamera mukana,oisin laittanu muutaman kuvan

    eilen vaan puhkes toinen palje,oli todella pahasti pykinyt
    Jos jousen venytyskään ei auta niin voisi ainakin yrittää vaihtaa uutta tiivistyskumia siihen holkkiin joka solenoidin sisällä liikkuu. Ongelma näyttäisi aika usein olevan siinä, että kumiin on painunut syvä ura tiivistyspinnan vastapuolesta niinkuin linkin kuvasta näkyy. http://www.nic.fi/~marko80/kompura/4.jpg

    Leave a comment:


  • Jölli
    replied
    Originally posted by -Tapi View Post
    Nuo oikea/vasen-piirien venttiilit ovat tiivistykseltään hieman ongelmaiset. Muovinen lieriö painaa kumilevyä vasten ja pitää niin kauan kuin kumi on elastista. Kun systeemin purkaa, kumi kääntyy/muovilieriö kääntyy väkisinkin pois alkuperäisestä asennostaan, joka ei satu olemaan millintarkasti solenoidiventtiilin keskellä. Tällöin tiivistyskuvioksi tulee tavallaan kahdeksikko, eli kaksi toisensa risteävää rengasta (uraa). Tämä kohta sitten hiljalleen vuotaa, esim muutaman päivän seisomisella maahan tms. Korjauskonstina kokonaan uuden kompressori+venttiilipaketin ostamisen lisäksi tarvitaan paljon näpertelyä ja kokeilua. En ole vielä itsekään onnistunut ja olen alkanut asennoitumaan asiaan "ominaisuutena". Tuo kirjoittamasi ongelma kuulostaisi venttiilien ohjausvialta, kosketushäiriö yhteisessä paineventtiilissä tms.
    itsellä kans vänkärin puolen perä valui yön aikana alas.taisin löytää just noista venttileistä vian.otin sen solenoidin sisällä olevan jousen ja venytin sen pidemmäksi,näinhän se painattaa kovemmin.ainakin nyt oli perä ylhäällä tänä aamunaei tarvinnut ruveta uutta kompuraa ostamaan.

    harmi ku ois ollu kamera mukana,oisin laittanu muutaman kuvan

    eilen vaan puhkes toinen palje,oli todella pahasti pykinyt

    Leave a comment:


  • Kentsu
    replied
    Originally posted by markok View Post
    ...Lopuksi vielä kuvia missä kunnossa kompura oli paketista purkamisen jälkeen ja räjäytettynä osiin. Kuvista saattaa olla hyötyä muutenkin jos kompuran toimintaperiaate on mietityttänyt. http://www.nic.fi/~marko80/kompura/
    voi perkele
    Onneksi oli "takuu" purkamolta. Eniten mietityttää mitä se häiskä on ajatellut kun pakettiin tuota käärinyt...

    Leave a comment:


  • Nisti
    replied
    Originally posted by Rahu View Post
    Siinä vaiheessa kun lasket sen alas koska nythän anturit kertovat modulille että perä on ylhäällä joten olisi typerää yrittää pumpata vielä lisää ilmaa sinne.
    Aivan, tätä hiukan arvelinkin, kiitos varmistuksesta!!

    Leave a comment:


  • Rahu
    replied
    Originally posted by Nisti View Post
    Kun ilmaperästä on laskettu mehut ulos auton ollessa pukeilla, niin missä vaiheessa kompura alkaa niitä taas täyttämään. Perä ilmassa kokeilin virtoja päälle I ja II asentoon mutta ei viellä ainakaan mitään eloa ollut. Onko tuo niin että perä täytyy vaan laskea alas, jolloin tasosensorit heräävät..vai täh

    Psst: Pieni kiire olis..
    Siinä vaiheessa kun lasket sen alas koska nythän anturit kertovat modulille että perä on ylhäällä joten olisi typerää yrittää pumpata vielä lisää ilmaa sinne.

    Leave a comment:

Working...
X