Mikä ihme tota tasonsäätöä vaivaa? Koko talven oon kattellut ku perä on kulkenu vinossa ja otin itseäni niskasta kiinni ja koodasin ton EHC-modulin jolloin perä nousi pystyyn ja oikeni. Laskin eka 20mm ja meni hyvin, molemmat puolet tasan. Laitoin lisää madallusta toiset 20mm ja laski hyvin. Muutaman millin heitto oli... Laitoin vasemmalle puolelle 15mm laskua ja oikealle 10mm. Mutta ainoastaan oikea puoli enää laski, vasen jumahti taas tohon. Koodasin modulin vielä toiseen kertaan ja yritin mut sama juttu, n. -40mm laskee toi vasen puoli ja jumahtaa siihen. Oikea puoli kyllä laskee vaikka -80mm... Mikä voi tota aiheuttaa? INPA:ssa noi vasemman ja oikean puolen lukemien ero kasvaa sitä myöden kun lyö lisää madallusta vaikkei mitään tapahdu. Aluksi noi lukemat kulki melko käsi kädessä todellisen laskun kanssa. Perää pitäis saada tiputettua n. 55mm.
Mitäs jos sulla on toisen puolen palje vaan yksinkertaisesti paskana ja se rupeaa jumittamaan tuossa korkeudessa. Vai onko se mekaanisesti mahdollista, en ole noiden palkeiden sielunelämään sen enempää perehtynyt.
Kokeilin hetki sitten nypätä irti ton modulin mut ei tapahtunu mitään. Sitten kun nyppäs irti virtajohdot pumppuyksikölle niin heitti ton susp. selflevel inact herjan mittaristoon.
Yritin vielä säätää tota perää ja oikea puoli kyllä liikkuu niinkuin pitää, mutta toi vasen ei reagoi. Sitten hand controlilla kyllä taas toimii, perä tippuu ja nousee niinkuin pitää.
Tota koodaamista kait vielä pitää kokeilla. Tää ongelma alkoikin kun koodasin koko auton(muusta syystä) ja toi tasonsäätö nollautui jonka jälkeen meinasin laskea perää sen -50mm. Heitinkin ton lukeman suoraan INPAan mutta samalla kun alkoi laskea perää niin heitti ton susp. selflevel inact herjan kehiin.
Onko noissa tiedoissa jotain hämärää?
Mikä ihme tota tasonsäätöä vaivaa? Koko talven oon kattellut ku perä on kulkenu vinossa ja otin itseäni niskasta kiinni ja koodasin ton EHC-modulin jolloin perä nousi pystyyn ja oikeni. Laskin eka 20mm ja meni hyvin, molemmat puolet tasan. Laitoin lisää madallusta toiset 20mm ja laski hyvin. Muutaman millin heitto oli... Laitoin vasemmalle puolelle 15mm laskua ja oikealle 10mm. Mutta ainoastaan oikea puoli enää laski, vasen jumahti taas tohon. Koodasin modulin vielä toiseen kertaan ja yritin mut sama juttu, n. -40mm laskee toi vasen puoli ja jumahtaa siihen. Oikea puoli kyllä laskee vaikka -80mm... Mikä voi tota aiheuttaa? INPA:ssa noi vasemman ja oikean puolen lukemien ero kasvaa sitä myöden kun lyö lisää madallusta vaikkei mitään tapahdu. Aluksi noi lukemat kulki melko käsi kädessä todellisen laskun kanssa. Perää pitäis saada tiputettua n. 55mm.
Yeah baby! Lo'rider on historiaa. Ei sihise enää mikään.
Peräkontin purku 5 minuuttia ja sitten TI- hallin 4-pistenosturille. Rauhallisesti tehden isännän kaverina ollessa meni vähän yli tunti.
Tällä kertaa oli kyseessä siis oikeanpuoleinen ilmasäiliö. Ensin tutkittiin rauhassa, mitä kannattaa alkaa irrottamaan, kun oli todettu, että se ei tule sieltä purkamatta jotakin edestä. Auto on siis 530i touring. Tässä mallissa riittää, että ottaa pois pakoputken keskipöntön (se 2-haarainen, joka on taka-askelin tienoolla) oikeanpuoleisen haaran takimmaisen kannattimen (osa #7, 2 kpl 13 mm kannalla olevaa mutteria, kannattaa olla lyhyt niveljatko räikkään), oikeanpuoleisen vetoakselin irti vetoakselin tumpista (osat #2 ja #3, E12 torx-hylsy, ohut n. 5 cm pitkä putkimallinen on paras) ja käsijarruvaijerin pois takimmaisesta koukusta. Vetoakseli auton perää kohti sivuun niin paljon kuin se menee. Itse ilmasäiliö on kiinni kahdella 10 mm kannalla olevalla pultilla. Niiden irroittamiseen tarvitsee n. 25 cm jatkoa räikkään, mulla oli pitkä ja lyhyt, niveljatkokin voi olla hyvä hylsystä seuraavana.
Sitten irroitettiin kompuralta tuleva letku ilmasäiliön letkun liittimestä ja liitin ilmajousesta. Taivutetut kärkipihdit on hyvät liittimen muovisten lukitussalpojen painamiseen. Kun lukitussalpoja painaa (puristaa yhteen kevyesti), niin sitten voi talttapäämeisselillä paksumman letkulähdön juuresta varovasti kammeta ylöspäin ja liitin irtoaa helposti. Sitten vain kuminen läpivienti lattian läpi ja ujuttelemaan ilmasäiliötä pois auton alta.
Hommassa on hyvä olla kaveri mukana, se helpottaa huomattavasti vanhan säiliön ulosujuttelua, kun toinen voi ohjailla letkua ja liitintä ulos kontin puolelta ulos, kun toinen kikkailee säiliötä pois. Vielä tärkeämpi se kaveri on siinä vaiheessa, kun uutta säiliötä ujuttelee paikalleen. Letku on sen verran jäykkää, liittimen reiästä läpi saamiseksi oli hyvä, kun saa itse sen auton alta hollille, niin kaveri voi napata siitä kiinni läpimenoreiästä ja vetäistä kontin puolelle. Läpiviennin suojakumi kannatta liu'uttaa reiästä läpi ja lähelle liitintä, kunhan liittimen saa ensin reistä läpi. Se ei mene kuin yhdessä asennossa. Sitten säiliö on helppo ujutella paikalleen, kun kaveri varmistaa, että letku ei tipahta uudestaan läpi eikä liitin vaurioidu läpivientireikään. Sitä säiliötä pitää nimittäin kieputella paikalleen.
Loppu onkin sitten kasausta. Säiliön kiinnityspultit kiinni, vetoakseli kiinni, pakoputken kannatin kiinni ja lopuksi kontin puolelle ja ilmaletku kiinni ilmajouseen, kompuran letku kiinni liittimeen ja läpivientikumi paikalleen. Ja homma valmis, kunhan kontin sisustukset kasaan. Katselin tulevaisuuden varalta vaihtotyötä myös vasemman puolen säiliön kannalta ja samaa kauraa vaikuttaisi olevan. Eli käsijarruvaijeri pois koukusta, vetari irti vetarin tumpista ja sitten pitäisi olla reitti vapaa. Pakoputki ei taida olla edessä vasemmalla puolella. Amerikan foorumeilla oli joku irroittanut perän ja laskenut sen roikkumaan alemmaksi; tähän ei ole tarvetta. Siellä puhuttiin myös apurungon irroittamisesta, johon myöskään ei tosiaankaan ole tarvetta. Työajaksikin puhuttiin 4-5 tuntia. Nyt kun tietää, mitä tekee, niin menee varmasti alle tunnissa.
Last edited by Ha2; 06-04-2010, 09:26.
Reason: vielä oli lyöntivirheitä ja tarkensin muutamia sanoja
Se paineakku on tarkoituksella siellä auton alla, turvallisuuden takia. Eihän siellä paljoa painetta ole mutta voi inhottavasti serpaleet lennellä jos tömähtää
Jaa, no X5:t on sitten varmaan valmistettu itsemurha kandidaateille?
Se paineakku on tarkoituksella siellä auton alla, turvallisuuden takia. Eihän siellä paljoa painetta ole mutta voi inhottavasti serpaleet lennellä jos tömähtää
Kiitos. Tuossa vaan lukee tylysti, että irrota ja laita uus tilalle. Ahtaalle näytti tosiaan. Toivottavasti ei tuu iso tappelu. Tuossa lukeekin, että uudemmassa mallissa letkua ei voi irrottaa. Aiheuttaa varmaan lisävenkoilua, kun se letku pitää pujottaa altapäin lattian läpi ensin, ja se letku on todella jäykkää.
Jos on sellainen tilanne, että auto on saatava nopeasti ajoon, niin tuon säiliön voi laittaa tilapäisesti peräkontin puolelle. Kaivat sen ilmapussin yläkiinnityksen sieltä kontin puolelta esiin niin tajuat kyllä miten sen sinne saa laitettua. Joku oli joskus kirjottanut tällä foorumilla, että oli näin tehnyt.
Joskus katselin itsekin noita säiliöitä, että aika ahtaaseen paikkaan on laitettu. Ainakin montulle tai nosturille olisi päästävä kun noita alkuperäisille paikoille asentaa.
Tällä tapaa. Näkyy aika pienenä mutta kai siitä selvää saa
Kiitos. Tuossa vaan lukee tylysti, että irrota ja laita uus tilalle. Ahtaalle näytti tosiaan. Toivottavasti ei tuu iso tappelu. Tuossa lukeekin, että uudemmassa mallissa letkua ei voi irrottaa. Aiheuttaa varmaan lisävenkoilua, kun se letku pitää pujottaa altapäin lattian läpi ensin, ja se letku on todella jäykkää.
Onko joku vaihtanut tuon oikeanpuoleisen sälilön? Oisko mitään vinkkejä hommaan? Tänään pitäs mennä turaamaan. Aika ahdasta sillä alla kyllä on. Katselin vuotoa etsiessä, että ainakin vetoakseli pitää irrottaa sisäpäästä. Pitääkin käydä ostamassa se E12 torx-hylsy.
E: Voisko joku kattoa TIS:istä, mitä tehtaan ohje sanoo?
Joo editoin tosiaan tuota ylempää viestiäni eli Vaasan Käyttöautosta löytyi uusi alkuperäinen säiliö+letku BMW Club Finnlandin alennuksilla alle 80 € ja saan sen huomiseksi. Tuo Ruskon purkaamo luulee, että purkuosat on kultaa. Käytetystä pesurin pumpusta olivat vailla enemmän ku marmoritiski uudesta takuulla tulevasta alkuperäisvaraosasta.
Ilmasäiliössä reikä. Vuosi niin vähän, että perä pysyi vaaterissa. Löysin reiän ja koskin siihen sormella. Säiliön pinnasta lähti paskaa/kuraa pois ja vuoto nousi neljänteen potenssiin. Nyt on sitten nurkka alhaalla koko ajan vikavalo taulussa. Oon jo yrittäny metsästää ympäri Suomea uutta osaa, mutta ei oo vielä löytynyt. Nyt tarvis todella pikaisesti osan nro 3712675228. Jos joku tietää, että jossain tällainen on ja sen saisi huomiseksi Ouluun, niin olen todella kiitollinen.
Edit: Uskomatonta! Vaasan Käyttöautosta löytyi osa hyllystä. Monissa muissa marmoritiskipaikoissa sanottiin, että koskaan ei ole käynytkään moista osaa hyllyssä.
Against all odds se ei ollutkaan ilmapussi. Tänään 3 eri pussia käynyt alla ja kaikilla suhisee. Kontin sisukset oli purettuna mutta sisälle ei kuulu yhtään mitään suhinoita.
Eli jäljelle jää kait sillon ilmasäiliöltä pussille menevä letku tai ilmasäiliö? Tänään oon menossa kyllä nosturilla käymään, toivottavasti löydän vuotopaikan.
Leave a comment: