Tuota noin... Tänään ekaa kertaa oli kunnon pakkanen ja heti löi tuon "selflevel susp. Inact." -herjan tauluun omassa touringissa. Pakkasta n. -12, herja tuli 10 km ajon jälkeen heti kun tasainen asfaltti muuttui mukulakiviksi. Auto oli päivän lämpimässä parkkihallissa, minkä jälkeen ei ole herjannut. Perä on ollut jatkuvasti normaalilla korkeudella.
Luettuani aika lailla kaikki asiaan liittyvät threadit kysyisin nyt viisammilta:
- onko nyt niin, että näillä oireilla tod. näk. systeemi jäätyy, eli ei siis huolta että palkeissa olisi vuoto?
- löytyykö jostakin hyvä ohje kuivaimen rakeiden vaihtoon?
- mitä luultavasti tapahtuu, jos antaa systeemin jäätyä ja katselee tyynesti vikailmoitusta?
Auto siis 2002 530dat tehtaan madalletulla alustalla (ei m-sport).
E39 Tasonsäätö
Collapse
X
-
Originally posted by markok View PostTeollisuudessa ainakin käytetään tätä vastaavaa rae tyyppiä kuin mitä alkuperäiset ovat. Sitä en tosin tiedä mistä he nämä hankkivat ja onko edes yksityis henkilöille myynnissä. Itse joudun työpaikalla välillä käsittelemään vastaavia rakeita joihin on imeytetty indikaattori väri. Tämä väri on jotain syöpävaarallista ainetta, joten tätä mallia ei ainakaan ole kuluttajamarkkinoilla myynnissä.
Toisaalta onhan täällä osa saanut hyviä tuloksia Sinooperin rakeillakin. Omasta mielestä Sinooperin rakeet ovat vain helpommin rikkoontuvia ja kostuessaan ja rikkoutuessaan muodostaa liian tiiviin massan minkä läpi ilma ei virtaa riittävästi.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Masatus View PostMistä näitä kunnollisia silicagel rakeita sitten osaisi metsästää jos kerran sinooperi ja markettikama ovat hieman epävarmoja. Oulun Wetteriltä noita ei tietääkseni saa.
Toisaalta onhan täällä osa saanut hyviä tuloksia Sinooperin rakeillakin. Omasta mielestä Sinooperin rakeet ovat vain helpommin rikkoontuvia ja kostuessaan ja rikkoutuessaan muodostaa liian tiiviin massan minkä läpi ilma ei virtaa riittävästi.
Leave a comment:
-
-
Mistä näitä kunnollisia silicagel rakeita sitten osaisi metsästää jos kerran sinooperi ja markettikama ovat hieman epävarmoja. Oulun Wetteriltä noita ei tietääkseni saa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by markok View PostKun testaat magneettiventtiiliä pitää sen paketin olla kasassa. Joko pidät sormella jousta ja holkkia sopivalla etäisyydellä reikään työnnettynä tai sitten testaat venttiiliä sen ollessa paikallaan. Tuohan toimii niin, että runkoon tulee magneettikenttä joka vetää holkin sisään kun kelalle tulee virtaa. Jos holkki ei ole paikoillaan niin eihän se silloin voi mitään vetää.täytyy kokeilla tuossa lähipäivinä mitä sanoo, ellei laukea taas uudestaan ennen sitä.
Muuten, kun laitoin akun navan paikoilleen ja auton käyntiin niin palo vieläkin vika herja, mutta kompura hörähti käyntiin ja sammui milteen samantien. Ajoin noin 20km ja sinä aikana teksti hävisi ja homma toimi normaalisti. Saa nähä kuinka kauvan....
Kiitos kaikista vinkeistä!
Leave a comment:
-
-
Originally posted by end-o View Posteli nyt kun se viimeksi nosti perän ylös oli kompura "auki" edessäni. ja juuri ennen kuin se lopetti pumppaamisen kuulu pieni sihaus jostain kompurasta!? ei vissiin ihan normaalia?!?
ja otin kuivaimen irti ja laitoin rakeet uunissa noin n.45min(ei näyttäny lilluvan mitenkään vedessä, mutta väri kyllä muuttu selkeesti). Ja putsasin kosteudet säiliön seinämiltäja ruosteet jousesta.
Tässä samassa otin sen "pää" mangnetti venttiilin irti ja kokeilin piuhoilla suoraan akusta virtaa. mutta mitään ei tapahtunut?!?(jousi ja se luistin ei ollut silloin sisällä). onko tämä siis hajalla?
En halunnut purkaa kahta muuta venttiiliä koska silloin olisi taas paineet karannut palkeista ja ties koska sinne uudestaan kertynyt.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by markok View PostJos kompura ei käynnisty ollenkaan voisi vikaa koittaa etsiä kompuran releeltä joka on kompuran vieressä. Käynnistymisessähän on tietyt ehdot eli aina ei pyöri vaikka perä olisikin alhaalla. Kompura käy aikansa ja jos mitään ei tapahdu kompura lopettaa toimintansa. Takuuvarmasti kompuran kuuluu lähteä pyörimään kun perä on liian alhaalla ja käynnistää auton hetken seisomisen jälkeen.
Jos kompura käy, mutta perä ei nouse ja on varma ettei ole vuotoja niin todennäköisesti johtuu siitä, että kompura ei jaksa nostaa painetta (kuten itselläni oli) tai magneettiventtiilit ei aukea. Venttiilit voi testata kytkemällä 12 volttia venttiileiden nastoihin jolloin solenoidin kuuluu vetää.
ja otin kuivaimen irti ja laitoin rakeet uunissa noin n.45min(ei näyttäny lilluvan mitenkään vedessä, mutta väri kyllä muuttu selkeesti). Ja putsasin kosteudet säiliön seinämiltäja ruosteet jousesta.
Tässä samassa otin sen "pää" mangnetti venttiilin irti ja kokeilin piuhoilla suoraan akusta virtaa. mutta mitään ei tapahtunut?!?(jousi ja se luistin ei ollut silloin sisällä). onko tämä siis hajalla?
En halunnut purkaa kahta muuta venttiiliä koska silloin olisi taas paineet karannut palkeista ja ties koska sinne uudestaan kertynyt.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by end-o View Postterve kuomat!
itsellä vähän erillaisilla diaknooseilla varustettu ongelma.(ainakaan ei silmään pistänyt nopealla lukasulla)
eli "tason säätö" herja sytty koje tauluun kesken ajon ja huomasin että alkoi kolista, joten ilmat pois pusseista. Kun pysähty sen kyllä huomas kuinka matalalle auto menee. Kun auton sammutti ja laittoi uudestaan käyntiin niin mitään ei tapahtunut kompurassa. vasta noin 4h seisottaminen ja sitten ovien avaus pisti kompuran päälle. Kävi noin 2min. mutta mitään ei tapahtunut korkeudessa. Ei kuulunut pihinää sisältä eikä ulkoa. Edellisen omistajan mukaan pussit olisi vaihdettu joku vuosi sitte.
Ja tänään juuri purkasin kompuran näkyviin ja otin pussien yläpäät näkyviin yms. että olisin paikallistanut olematonta vuotoa. No ei se kompura lähteny päälle sitten tietenkään kun se oli eka sen 2min. taas käynyt. Ja en siinä ajassa kerennyt tekemään kaikkea purku hommaa. No irroitin silti molemmilta antureiltä vielä piuhat ja otin renkaat pois. Irroitin myös kompuralta tulevan liittimen kontista. Sitten laitoin kaikki liittimet takas paikalleen ja renkaat kiinni ja auto alas. Nojasin vähän kontin reunaan ja nyt lähtikin kompura päälle JA NOSTI perän oikeaan korkeuteen???!!!!??? kiva homma että alkoi toimia. Mutta tekee aikavarmasti tuon uudestaan.
kysymys:
1. onko tällöin vika kompurassa? missä siellä? en usko ilmavuotoihin koska ei kuulunut sihinää ja vika korjautui itsestään.
2.Kosketus häiriö? niin missä?
kiitos ja anteeksi.
Jos kompura käy, mutta perä ei nouse ja on varma ettei ole vuotoja niin todennäköisesti johtuu siitä, että kompura ei jaksa nostaa painetta (kuten itselläni oli) tai magneettiventtiilit ei aukea. Venttiilit voi testata kytkemällä 12 volttia venttiileiden nastoihin jolloin solenoidin kuuluu vetää.
Leave a comment:
-
-
terve kuomat!
itsellä vähän erillaisilla diaknooseilla varustettu ongelma.(ainakaan ei silmään pistänyt nopealla lukasulla)
eli "tason säätö" herja sytty koje tauluun kesken ajon ja huomasin että alkoi kolista, joten ilmat pois pusseista. Kun pysähty sen kyllä huomas kuinka matalalle auto menee. Kun auton sammutti ja laittoi uudestaan käyntiin niin mitään ei tapahtunut kompurassa. vasta noin 4h seisottaminen ja sitten ovien avaus pisti kompuran päälle. Kävi noin 2min. mutta mitään ei tapahtunut korkeudessa. Ei kuulunut pihinää sisältä eikä ulkoa. Edellisen omistajan mukaan pussit olisi vaihdettu joku vuosi sitte.
Ja tänään juuri purkasin kompuran näkyviin ja otin pussien yläpäät näkyviin yms. että olisin paikallistanut olematonta vuotoa. No ei se kompura lähteny päälle sitten tietenkään kun se oli eka sen 2min. taas käynyt. Ja en siinä ajassa kerennyt tekemään kaikkea purku hommaa. No irroitin silti molemmilta antureiltä vielä piuhat ja otin renkaat pois. Irroitin myös kompuralta tulevan liittimen kontista. Sitten laitoin kaikki liittimet takas paikalleen ja renkaat kiinni ja auto alas. Nojasin vähän kontin reunaan ja nyt lähtikin kompura päälle JA NOSTI perän oikeaan korkeuteen???!!!!??? kiva homma että alkoi toimia. Mutta tekee aikavarmasti tuon uudestaan.
kysymys:
1. onko tällöin vika kompurassa? missä siellä? en usko ilmavuotoihin koska ei kuulunut sihinää ja vika korjautui itsestään.
2.Kosketus häiriö? niin missä?
kiitos ja anteeksi.
Leave a comment:
-
-
Tasonsäädöstä / kompressorista
Tulipa tehtyä ilmankuivaimen pikahuolto, 530DTourinki ' 00 aloittaa neljännen talvensa Suomessa ja taitaa olla kuivaimen kapasiteetti aika kovilla kun vettä löytyi silican seasta reippaasti-> vanhat kuivatukseen ja Rainbow:in kissankusigeelit tilalle. Kuivaimen "kiristysjousi" oli aika ruosteisen näköinen, tuskin irtoavat ruostehiput parantavat venttiilien toimintaa joten sekin tuli putsattua & pintakäsiteltyä
Kuivaimen saa helposti irti kompressorista kunhan irroittaa säätöventtiileille menevän mustan paineiilmaletkun ja yhden töpselin. Ja ne kaksi piiiiitkää M6-pulttia. TISsitiedon mukaan pitää kalibroida jousituksen korkeus mutta eipä tuossa mitään muutoksia tullut kun aloitti ja lopetti hommat akun irroituksella. Kolmisen tuntia meni, ja kun näki miten paljon kosteutta oli systeemissä niin kannatti kyllä...mun tuurilla se harvoin nähty selflevel susp inactive- varoitus olis kuitenkin jäänyt pysyäkseen tauluun -30c lämpötilassa
Leave a comment:
-
-
Pystyykö INPA:lla jotenkin tyhjentämään ilmat palkeista huoltotoimia varten vai onko aina avattava letkujen liitokset? Jos tämä onnistuu INPA:lla niin miten ja miten normaali toiminnan saa kytkettyä takaisin päälle?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by 174000 View PostKun auton käynnistää, niin joskus peräpäästä jompikumpi puoli tuntuu vähän tärähtävän. Mistäköhän mahtaa johtua?
Ajoonlähtöä edeltävä tasonsäätö toimii ainakin minun sedanissa usealla tavalla (mutta sitä ei huomaa jos ei tiedä systeemin olemassaoloa); joskus perä nousee jo kun napsauttaa ovet kakella auki, joskus taas vasta kun auton käynnistää, ja tietty joka kerta ei tapahdu mitään jos perä sattuu olemaan auton mielestä sopivalla korkeudella.
Leave a comment:
-
-
Kun auton käynnistää, niin joskus peräpäästä jompikumpi puoli tuntuu vähän tärähtävän. Mistäköhän mahtaa johtua?
Leave a comment:
-
-
Oma veikkaukseni menee myös anturille. Pitää tässä joku päivä ottaa irti ja mittailla mitä se näyttää.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by 500sarjalainen View PostMitäs jos sulla on toisen puolen palje vaan yksinkertaisesti paskana ja se rupeaa jumittamaan tuossa korkeudessa. Vai onko se mekaanisesti mahdollista, en ole noiden palkeiden sielunelämään sen enempää perehtynyt.
E: Niihin antureiden liukupintoihin tulee niin sanottuja kuolleita kohtia, eli se anturi kuluu yksinkertaisesti puhki ikääntyessään. Toki sen voi mitata vastusmittarilla että toimiiko anturi oikealla tavalla, tosin en oo ite mitannu ikinä kyseisiä antureita, mutta luulisin sen onnistuvan.Last edited by Keke71; 10-04-2010, 22:12.
Leave a comment:
-
Leave a comment: