memebuy23buy

E39 Tasonsäätö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • -Tapi
    replied
    Originally posted by Rahu View Post
    Vuoto löytyy helpoiten suihkimalla vuodon ilmaisijaa liitoksiin ja muihin mahdollisiin paikkoihin.

    Tehty ja tehty.. Käytin ainakin tunnin suihkimalla ja tutkailemalla mutta ei löytynyt. Liekö nyt löytyisi kun vuosien varrella vuoto on kasvanut.. Mutta ei enää huvita etsiä.

    Leave a comment:


  • Rahu
    replied
    Vuoto löytyy helpoiten suihkimalla vuodon ilmaisijaa liitoksiin ja muihin mahdollisiin paikkoihin.

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Originally posted by Thuppu View Post
    Selviskö tämä oire koskaan? Itellä samaa vikaa mut kuskin puoli lässähtää lyttyyn n. tunnissa auton sammuttamisesta. Eli voisko nyt päätellä et vuoto ei välttämättä ole venttiileissä jos kerta kaksi venttiiliä pitää olla auki yhtä aikaa et ilma pääsee pois?
    Ei selvinnyt. Ei ole innostanut enää etsiäkään vikaa kun ei se löytynyt niistä osista mistä epäilin. Jäljelle jäi vain ilma-akkujen kuoret ja ehkä joku vielä ajattelematon paikka josta vuotaisi. Vuoto on lisääntynyt vuosien varrella, nykyään menee alas yhdessä yössä.

    Leave a comment:


  • Thuppu
    replied
    Originally posted by -Tapi View Post
    Tuo toiseksiviimeinen kuva noista 5:sta on minun ottamani. Vasemman puolen venttiilistä olin kaivertanut sen kumiosan pois ja siksi kuvasin sen. Sen jälkeen tein "nahkapaskalla" uudet kumit oikeanpaksuisesta levystä lyömällä tietyn kokoisella tuurnalla. Tulos on tässä kuvassa:


    Kuten kuvasta näkyy, pinta on sileä mutta edelleen se apukuskinpuoli valuu seisonnassa lyttyyn. Vuoto lienee jossain muualla. Olen etsinyt sitä vuotosprayn avulla pitkin painelinjoja ja palkeetkin vaihdoin mutta vikaa ei löydy. En enää jaksa etsiäkään.
    Selviskö tämä oire koskaan? Itellä samaa vikaa mut kuskin puoli lässähtää lyttyyn n. tunnissa auton sammuttamisesta. Eli voisko nyt päätellä et vuoto ei välttämättä ole venttiileissä jos kerta kaksi venttiiliä pitää olla auki yhtä aikaa et ilma pääsee pois?

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Ne vastaventtiilit on integroitu muovivaluun, eli siellä on vaan kanavassa sopiva paikka kuulalle ja jouselle. Toisessa (3-venttiilin ja kompressorin välissä) kanavassa on vielä vastaventtiilin lisäksi kuristin, ilmeisesti sitä varten ettei yhtäkkinen paineisku ajon aikana kesken säädön avaisi kompressorin ylipaineventtiiliä.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by -Tapi View Post
    Juu, korjaan edellistä tekstiäni.. Tuo venttiili 3 on paineen vapautusta varten ja pumppaustilanteessa sen ohittaa kanava jossa on vastaventtiili. Tämä vastaventtiili siis estää paineen pääsyn pusseista kompressoripesään päin. Venttiilin 3 pitää aueta jotta perää voi laskea. Jos vastaventtiili vuotaa niin perä voi laskea vaikka venttiili 3 olisi kiinni.

    Kompressorilta venttiilille 3 menevässä linjassa on myöskin vastaventtiili, joka estää pumpatun ilman menon venttiilin 3 etupuolelle. Tämän vastaventtiilin toiminta on vähän turhanpäiväinen koska pumpattu ilma pääsee joka tapauksessa saman venttiilin takapuolelle.. Mutta saattaapa tuo olla niinkin että tuolla venttiilillä päästetään pusseilta ilma takaisin kuivaimeen sen sijaan että se vapautuisi suoraan ilmakehään.
    Missä ja minkä näköiset nämä vastaventtiilit ovat? Tämä nyt vähän selvittäisi omaakin ajatusmallia tämän toiminnan osalta jos tällaiset siellä tosiaan on, mutta itse en ole sellaisia huomannut.

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Originally posted by Masatus View Post
    Tota kolmosventtiiliä vielä mietin että eikö sen kuitenkin kuuluisi pysyä kiinni kun pusseja täytetään:think
    Juu, korjaan edellistä tekstiäni.. Tuo venttiili 3 on paineen vapautusta varten ja pumppaustilanteessa sen ohittaa kanava jossa on vastaventtiili. Tämä vastaventtiili siis estää paineen pääsyn pusseista kompressoripesään päin. Venttiilin 3 pitää aueta jotta perää voi laskea. Jos vastaventtiili vuotaa niin perä voi laskea vaikka venttiili 3 olisi kiinni.

    Kompressorilta venttiilille 3 menevässä linjassa on myöskin vastaventtiili, joka estää pumpatun ilman menon venttiilin 3 etupuolelle. Tämän vastaventtiilin toiminta on vähän turhanpäiväinen koska pumpattu ilma pääsee joka tapauksessa saman venttiilin takapuolelle.. Mutta saattaapa tuo olla niinkin että tuolla venttiilillä päästetään pusseilta ilma takaisin kuivaimeen sen sijaan että se vapautuisi suoraan ilmakehään.

    Leave a comment:


  • Masatus
    replied
    Tota kolmosventtiiliä vielä mietin että eikö sen kuitenkin kuuluisi pysyä kiinni kun pusseja täytetään:think

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Originally posted by Masatus View Post
    Toimintatavaltaan nuo solenoidit ovat kai samanlaisia eli kun virta menee solenoidille niin tuo "mäntä" vedetään sisäänpäin eli keltaisen nuolen suuntaan?
    Tämä yksittäinen venttiili eroaa sitten noista kahdesta kai vain siten että männässä on urat kyljissä ja solenoidissa päässä reikä mistä paine pääsee purkautumaan ulos.
    Juuri niin.

    Leave a comment:


  • Masatus
    replied
    Toimintatavaltaan nuo solenoidit ovat kai samanlaisia eli kun virta menee solenoidille niin tuo "mäntä" vedetään sisäänpäin eli keltaisen nuolen suuntaan?
    Tämä yksittäinen venttiili eroaa sitten noista kahdesta kai vain siten että männässä on urat kyljissä ja solenoidissa päässä reikä mistä paine pääsee purkautumaan ulos.
    Last edited by Masatus; 10-08-2012, 19:27.

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Kokeilenpa selventää näin:

    Pussikohtaiset venttiilit 1 ja 2
    Yhteinen venttiili 3

    Kun kompura täyttää kumpaakin pussia, venttiilit 1 ja 2 ovat auki.
    Kun kompura täyttää vain toista pussia, venttiilit 1 tai 2 ovat auki.

    Kun tyhjennetään kumpaakin pussia, venttiilit 1,2 ja 3 ovat auki.
    Kun tyhjennetään vain toista pussia, venttiilit 1 ja 3 tai 2 ja 3 ovat auki.

    Venttiilit 1 ja 2 ovat pussikohtaiset venttiilit jotka vapauttavat paineen yhteiseen linjaan. Tästä yhteisestä linjasta joko pääsee uutta ilmaa kompuralta linjaan tai jos kompura ei käy niin se päästää ilman kulkemaan takaisin imupuolelle venttiilin 3 avulla.

    Kaikki venttiilit ovat jännitteettöminä kiinni. Kompuran paineen ei pitäisi vaikuttaa venttiilin avautumiseen tai sulkeutumiseen koska venttiili on tiivistetty istukalla keskeltä vain noin 2 mm reiän alueelta. Jos siis kompura painaa ilmaa täysillä ja venttiili 3 on kiinni, ei ilma pääse mihinkään vaan jää kompuran ja venttiilin 3 väliin.

    EDIT: Jos jakotukin musta letku on irti venttiilin 3 ja 1-2 väliltä, aukomalla venttiileitä 1 ja 2 ilman pitäisi päästä pois pusseilta.
    Last edited by -Tapi; 05-04-2011, 08:49.

    Leave a comment:


  • Masatus
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Kaksi vierekkäistä venttiiliä ovat palkeille menevien piirien venttiilit. Näitä avaamalla siis valitaan täytetäänkö/tyhjennetäänkö vain toista puolta vai molempia. Se yksinäinen venttiili mikä sinullakin päästää paineita pihalle on paineenpäästöventtiili, jonka kautta ilma lasketaan palkeista ulos kun perä on liian ylhäällä. Tämän venttiilin toiminta on itsellenikin edelleen pieni mysteeri. Minulla nimittäin toiminta oli juuri samanlaista kuin sinulla eli tuo venttiili vuoti kompressorin tuottaman ilman suoraan ulos. Kokeilin vaihtaa tuota venttiiliä, mutta sekään ei auttanut. Luulen, että jos kompuran tuottama paine ei ole tarpeeksi suuri niin tämä venttiili ei tiivisty. Kun kompuran tuottoa sai parannettua niin samantien tämäkin venttiili alkoi pitämään.

    Vikakoodien luvulla tuskin saat mitään uutta selville tästä viasta.

    Kierrejouset saa kyllä vaihdettua palkeiden tilalle ja tämä oli kyllä itsellänikin mielessä kun tuon kanssa tappelin. Kohtuu isotöinen operaatio on kun pakoputkenkin joutuu irrottamaan, että saa jousen paikalleen.
    Kierrejouset taitaa saada paikoilleen ilman "kelkan" löysäämistä alaspäin tai pakoputken irroitusta, jos on sopivat puristimet tai kuormaliintekniikka ois toinen vaihtoehto. Mutta jutellaan jousien vaihdosta toisessa topikissa niin ei mene tämä topicci pilalle.

    Näinhän siinä kävi että koodien perusteella kaikki on kunnossa. Joo täytyy myöntää että ei tuo kolmen venttiilin toiminta oikein avaudu, mutta sehän ei ole uutta.
    Kai me nyt kuitenkin siitä lähdetään että silloin kun kompura ei käy ja painetta ei tarvi pusseilta päästää pois niin oikea ja vasen venttiili ovat jännitteettömiä.
    Ja kun painetta pitää päästää pois niin oikealle ja/tai vasemmalle venttiilille menee jännite.
    Ja kun kompura käy niin jännite menee oikealle ja/tai vasemmalle venttiilille päästäen paineen ilmapusseille, koska eivät avaudu automaattisesti kompuran tuottamalla paineella.
    Mutta miten tämä kolmas herra toimii näiden yhteydessä?
    Ja miksi jakotukin mustan letkun olessa irti ja syöttäessä virtaa oik/vas venttiileille niiden naksahtaessa ne eivät päästäneet ilmapusseilta painetta pois, onko minulla jokin tukos jakotukissa?

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by Masatus View Post
    Muutamat rekkahuollon kaverit yritti noita venttiilejä metsästää mutta lopputulema oli että niitä ei saa kuin bmw hommattua...

    Mutta asiaan, vaihteen vuoksi e39 tasosäätö taas herjailee. Kompura huutaa mutta kuivaajamöykyn perässä oleva venttiili päästää paineet pihalle.
    Voisiko joku kertoa miten tuo kompura ja kolme venttiiliä toimii? Vakiotila noilla venttiileillä taitaa olla jännitteetön ja kun kompura lähtee käyntiin niin kaikille kolmelle venttiilille menee virta ja ne aukeavat päästäen paineen ilmapusseille?


    Jos sitä huomenna pääsis koodienlukuun...mutta pahoin pelkään että mitään ratkaisevaa sieltä ei löydy.

    Tuota miten ilmapussit korvataan jousilla ja iskareilla, riittääkö ilmapussien irtiotto ja uudet romut tilalle vai pitääkö tehdä jotain arvokkaitakin muutoksia?

    Edit: eekäkö iskarithan siellä on vaikka ois ilmapussitkin, molemmissa järjestelmissä taitaa olla samanlaiset iskarit? Eli jouset vaan ilmapussien tilalle, miten tapahtuu.
    Edit II: No ei menny sekään oikein vaan eri varaosanumerot antaa iskareille ilmapussien ja jousien yhteydessä, liekköhän noilla mitään eroa?
    Kaksi vierekkäistä venttiiliä ovat palkeille menevien piirien venttiilit. Näitä avaamalla siis valitaan täytetäänkö/tyhjennetäänkö vain toista puolta vai molempia. Se yksinäinen venttiili mikä sinullakin päästää paineita pihalle on paineenpäästöventtiili, jonka kautta ilma lasketaan palkeista ulos kun perä on liian ylhäällä. Tämän venttiilin toiminta on itsellenikin edelleen pieni mysteeri. Minulla nimittäin toiminta oli juuri samanlaista kuin sinulla eli tuo venttiili vuoti kompressorin tuottaman ilman suoraan ulos. Kokeilin vaihtaa tuota venttiiliä, mutta sekään ei auttanut. Luulen, että jos kompuran tuottama paine ei ole tarpeeksi suuri niin tämä venttiili ei tiivisty. Kun kompuran tuottoa sai parannettua niin samantien tämäkin venttiili alkoi pitämään.

    Vikakoodien luvulla tuskin saat mitään uutta selville tästä viasta.

    Kierrejouset saa kyllä vaihdettua palkeiden tilalle ja tämä oli kyllä itsellänikin mielessä kun tuon kanssa tappelin. Kohtuu isotöinen operaatio on kun pakoputkenkin joutuu irrottamaan, että saa jousen paikalleen.

    Leave a comment:


  • Masatus
    replied
    Muutamat rekkahuollon kaverit yritti noita venttiilejä metsästää mutta lopputulema oli että niitä ei saa kuin bmw hommattua...

    Mutta asiaan, vaihteen vuoksi e39 tasosäätö taas herjailee. Kompura huutaa mutta kuivaajamöykyn perässä oleva venttiili päästää paineet pihalle.
    Voisiko joku kertoa miten tuo kompura ja kolme venttiiliä toimii? Vakiotila noilla venttiileillä taitaa olla jännitteetön ja kun kompura lähtee käyntiin niin kaikille kolmelle venttiilille menee virta ja ne aukeavat päästäen paineen ilmapusseille?


    Jos sitä huomenna pääsis koodienlukuun...mutta pahoin pelkään että mitään ratkaisevaa sieltä ei löydy.

    Tuota miten ilmapussit korvataan jousilla ja iskareilla, riittääkö ilmapussien irtiotto ja uudet romut tilalle vai pitääkö tehdä jotain arvokkaitakin muutoksia?

    Edit: eekäkö iskarithan siellä on vaikka ois ilmapussitkin, molemmissa järjestelmissä taitaa olla samanlaiset iskarit? Eli jouset vaan ilmapussien tilalle, miten tapahtuu.
    Edit II: No ei menny sekään oikein vaan eri varaosanumerot antaa iskareille ilmapussien ja jousien yhteydessä, liekköhän noilla mitään eroa?
    Last edited by Masatus; 02-04-2011, 21:11.

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Originally posted by Masatus View Post
    En ainakaan vielä, innostus osien hankintaan hieman laantui kovimpien pakkasten loputtua.

    Jos innostusta löytyy niin laitahan kyselyä saatavuudesta ja hinnoista.
    Ei saa ei. Tässäpä vastaus:

    Hello
    Thanks for your inquiry, but we cant deliver. This part is not any more in the Wabco online system and there is no alternativ
    ASP Siswoyo-Muellenbruck
    Dahmengraben 24
    52062 Aachen, Germany
    Tel.: +49 241 9291081
    Fax: +49 241 9291082
    Webside: www.ecspareparts.com
    Webside: www.autoteile-asp.de
    Webside: www.thermo-parts.de
    VAT-ID: DE216725529
    Kind Regards
    The ASP Team

    Leave a comment:

Working...
X