Originally posted by 174000
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 Tasonsäätö
Collapse
X
-
Originally posted by rasanttu View PostPitäähän sitä perustoimeentulo turvata. Jos ohjeet leviää ei oo kohta piuhojen omistajilla hommia.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by Clavurion View PostJep jep! Jokuhan voi vaikka rikastua näillä harrastuksilla. Onko sitten parempi sanoa, että kaikki tarvittava on kyllä löydettävissä netin syövereistä. Pitääkö pullamössökansalle tarjota kaikki valmiiksi pureskeltuna, vaikka tietotaidon hankkimiseen olisi käytetty paljon aikaa, vaivaa, perslihaksia ja hikeä. Eräät edellä olevat olisivat kylläkin oikeutetumpia tähän mielipiteeseen.
Koska homman voi ilmeisesti sössiä niin lähinnä olisi kiinnostanut tietää mikä siinä on se juttu missä voi vetää homman pieleen? Itsehän en tästä asiasta tiedä enkä osaa mitään, senhän takia tässä tyhmiä kyselenkin...’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
'02 VW Golf 1.4i
Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring
Comment
-
-
Originally posted by 174000 View PostEn kyllä ole tässä pyytänyt mitään valmiiksi pureskeltuja step-by-step ohjeita homman tekemiselle, vaan lähinnä etsinyt homman suorittajaa.
Koska homman voi ilmeisesti sössiä niin lähinnä olisi kiinnostanut tietää mikä siinä on se juttu missä voi vetää homman pieleen? Itsehän en tästä asiasta tiedä enkä osaa mitään, senhän takia tässä tyhmiä kyselenkin...
Comment
-
-
Originally posted by 174000 View PostEn kyllä ole tässä pyytänyt mitään valmiiksi pureskeltuja step-by-step ohjeita homman tekemiselle, vaan lähinnä etsinyt homman suorittajaa.
Koska homman voi ilmeisesti sössiä niin lähinnä olisi kiinnostanut tietää mikä siinä on se juttu missä voi vetää homman pieleen? Itsehän en tästä asiasta tiedä enkä osaa mitään, senhän takia tässä tyhmiä kyselenkin...
Kuten Rahu jo totesi, tuon tasonsäädön suhteen ei oikein voi antaa suoraviivaisia ohjeita, kun se on usein mittailua ja kokeilua eri arvoilla. Jos INPA softana on tuttu, niin tuon muutoshomman pitäisi kyllä löytyä.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostNuo oikea/vasen-piirien venttiilit ovat tiivistykseltään hieman ongelmaiset. Muovinen lieriö painaa kumilevyä vasten ja pitää niin kauan kuin kumi on elastista. Kun systeemin purkaa, kumi kääntyy/muovilieriö kääntyy väkisinkin pois alkuperäisestä asennostaan, joka ei satu olemaan millintarkasti solenoidiventtiilin keskellä. Tällöin tiivistyskuvioksi tulee tavallaan kahdeksikko, eli kaksi toisensa risteävää rengasta (uraa). Tämä kohta sitten hiljalleen vuotaa, esim muutaman päivän seisomisella maahan tms. Korjauskonstina kokonaan uuden kompressori+venttiilipaketin ostamisen lisäksi tarvitaan paljon näpertelyä ja kokeilua. En ole vielä itsekään onnistunut ja olen alkanut asennoitumaan asiaan "ominaisuutena". Tuo kirjoittamasi ongelma kuulostaisi venttiilien ohjausvialta, kosketushäiriö yhteisessä paineventtiilissä tms.BMW 530iA Touring -05
Comment
-
-
Tuli huonosti kuvailtua rempan aikana mutta itse venttiilipaketista otin yhden kuvan. Kuvan yläreunan reikiin tulevat ne punainen ja sininen paineilmaletku ja nuo purkautuvat alareunan metalliosat purkamalla. Kosketusvikaa voi etsiä noista kahdesta liittimestä tai vaikkapa kokeilla vetääkö venttiili jos sille kytkee sähköä.
Last edited by -Tapi; 08-07-2009, 20:38.---
Comment
-
-
Jouduin tuohon itsekin perusteellisesti syventymään ja niin kuin tapi arvailikin niin oikeanpuolen tasonsäädön venttiilihän siellä vuoti, vuodon huomaa helpoiten vuodonilmaisialla. Paljoahan se ei vuotanut mutta vähänkin on paljon 2-3:ssa päivässä joten siitä johtui oikean puolen "notkahdus". Osia kun ei mistään saa niin joutui ebaysta kokonaisen kompurakotelon tilaamaan, sitä en tiedä onko ehjä sekään mutta sen näkee sitten. Ei kuitenkaan tullut maksamaan postikuluineen Suomeen kuin jonkun 110-120€.
..Uudet silicat odottelee jo laatikossa talven varalle.BMW Service
P.o4oo925441
[email protected]
Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostTuli huonosti kuvailtua rempan aikana mutta itse venttiilipaketista otin yhden kuvan. Kuvan yläreunan reikiin tulevat ne punainen ja sininen paineilmaletku ja nuo purkautuvat alareunan metalliosat purkamalla. Kosketusvikaa voi etsiä noista kahdesta liittimestä tai vaikkapa kokeilla vetääkö venttiili jos sille kytkee sähköä.
www.tapanen.net/tasoventtiilit.jpg
Itsekin olen alkanut uskomaan, että jossain noista venttiileistä vika täytyy olla. Homma menee todennäköisesti niin, että tasonsäädön huomatessa perän olevan liian matalalla käynnistyy kompressori, mutta venttiili ei avaudukaan. Kompura yrittää nostaa aikansa painetta, mutta koska mitään ei tapahdu kompura pysähtyy ja vikavalo syttyy. Perä jää samalle korkeudelle mitä oli ennen kompuran käynnistystä. Joskus harvoin venttiili todennäköisesti aukeaa hieman, jolloin vuotaa palkeet tyhjäksi.
Se kuitenkin ihmetyttää miksi molemmat puolet on aina samalla korkeudella kun venttiileitä on kuitenkin omansa molemmille puolille? Voiko vika olla yhtäaikaa päällä molemmissa? Onko auto selvästi kallellaan jos toinen puoli vain vuotaa? Lisäksi ihmetyttää, että miten kovaksi paine nuosee kompuran linjassa ennen venttiileitä jos kompura työntää painetta pari minuttia suljettua venttiiliä vasten? WDS:ää selatessa huomasin, että kompuralla on myös kolmas venttiili, joka päästää ylimääräiset paineet pois jos perä on liian korkealla. Tiedä sitten voisiko tuo olla vian aiheuttaja. INPA:lla ei kuitenkaan mitään koodeja löydy tasonsäädön toimimattomuudesta. Mitähän koodeja tasonsäädöstä ylipäänsä voi tulla?BMW 530iA Touring -05
Comment
-
-
Nyt tarvittas kipeästi apua henkilöiltä jotka ovat perehtyneet tasonsäädön toimintaan. Tällähetkellä vika on kokoajan päällä, eli kompura pyörii kaksi minuuttia ja sitten sytyttää vikavalon ja pysähtyy. Tämän kahden minuutin aikana perän korkeudelle ei tapahdu mitään tai koirkeintaan laskee hieman entisestäänkin.
Purin kompuran esiin ja laitoin auton käyntiin. Down Valve venttiilissä olevasta reiästä alkoi välittömästi suhista ilmaa ulos. Onko normaalia? Tukin reiän sormella kahden minuutin ajaksi minkä kompura pyöri, mutta perän korkeus pysyi koko ajan samana. Kun kompura pysähtyy vikatilaan ei Down Valvelta enää sen jälkeen tule ilmaa ulos.
Onko nuo magneettiventtiilit auki vai kiinni jännitteellisenä? Jos jännitteellisenä auki niinkuin kuvittelen, niin miksi Down Valve aukeaa vaikka perä on jo valmiiksi maassa? Onko niin, että puolten ylösnosto venttiilit eivät aukea ollenkaan kun vuodon tukkiminenkaan ei nosta perää ylös? Meinasin mittailla liittimille tulevia jännitteitä, mutta eihän tuo lähde edes käyntiin jos jokin liitin on irti. Sytyttää saman tien vikavalon. Nyt kun vielä tietäisi onko vika kompura-magneettiventtiili paketissa vai kompuran ohjausboksissa?BMW 530iA Touring -05
Comment
-
-
Mulla löytyisi kokonainen kompura setti kaikkine osineen jossa toisessa venttiilissä vain pieni vuoto mutta muuten toimii täydellisesti niin sillä se vika ainakin selviäisi. Käytännössä vuodon huomaa kahden päivän seisonnan jälkeen että perä on hieman laskeutunut.BMW Service
P.o4oo925441
[email protected]
Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat
Comment
-
-
Originally posted by markok View PostNyt tarvittas kipeästi apua henkilöiltä jotka ovat perehtyneet tasonsäädön toimintaan. Tällähetkellä vika on kokoajan päällä, eli kompura pyörii kaksi minuuttia ja sitten sytyttää vikavalon ja pysähtyy. Tämän kahden minuutin aikana perän korkeudelle ei tapahdu mitään tai koirkeintaan laskee hieman entisestäänkin.
Purin kompuran esiin ja laitoin auton käyntiin. Down Valve venttiilissä olevasta reiästä alkoi välittömästi suhista ilmaa ulos. Onko normaalia? Tukin reiän sormella kahden minuutin ajaksi minkä kompura pyöri, mutta perän korkeus pysyi koko ajan samana. Kun kompura pysähtyy vikatilaan ei Down Valvelta enää sen jälkeen tule ilmaa ulos.
Onko nuo magneettiventtiilit auki vai kiinni jännitteellisenä? Jos jännitteellisenä auki niinkuin kuvittelen, niin miksi Down Valve aukeaa vaikka perä on jo valmiiksi maassa? Onko niin, että puolten ylösnosto venttiilit eivät aukea ollenkaan kun vuodon tukkiminenkaan ei nosta perää ylös? Meinasin mittailla liittimille tulevia jännitteitä, mutta eihän tuo lähde edes käyntiin jos jokin liitin on irti. Sytyttää saman tien vikavalon. Nyt kun vielä tietäisi onko vika kompura-magneettiventtiili paketissa vai kompuran ohjausboksissa?
Kompuralla oli tietysti palautusoikeus, mutta koska olin vaihtanut umpi ruosteiseen kompuraan yhden uuden näköisen Down Valven en viitsinyt lähteä tappelemaan palautusten kanssa vaan uhrasin kompuran tieteelle ja purin sen osiin. Moottorin äärettömälle resistanssille löytyi syy kun hiiltä painava jousi oli ruostunut poikki eikä hiili saanut kontaktia. Puhdistelin paikat, tein uuden jousen hiilelle ja laitoin paketin kasaan ja niinvain tämäkin kompura alkoi tuottamaan painetta. Magneettiventtiili irtosi kun vähän liotteli CRC:ssä. Ehkä en tuota kiinteästi autooni laita vaikka nykyinen hajoaisikin, mutta onpahan varapumppu millä EHKÄ saa perän ylös jos ongelmia seuraavan kerran ilmenee.
Tästä viestiketjusta löytyy tieto, että kompuran tuottama paine olisi noin 13 bar:ia. Onko kellään tietoa onko paine todella näin korkea? En millään usko, että tuollainen kompura pystyy nostamaan painetta noin korkealle.
Lopuksi vielä kuvia missä kunnossa kompura oli paketista purkamisen jälkeen ja räjäytettynä osiin. Kuvista saattaa olla hyötyä muutenkin jos kompuran toimintaperiaate on mietityttänyt. http://www.nic.fi/~marko80/kompura/BMW 530iA Touring -05
Comment
-
-
Originally posted by markok View PostPäivitystä hieman tilanteeseen. Tilasin "Takuu" purkamolta uuden kompura paketin samana päivänä kun vika ilmeni (Rahu ei ehtinyt harmikseni tarjota omaansa ennenkuin tilaus lähti). Paketti tulikin matkahuollon kautta jo seuraavana päivänä. Kotona innolla pakettia avaamaan, mutta järkytys oli suuri kun paketin sai auki. Kompura oli aivan ruosteessa eikä tiennyt itkeäkö vai nauraa.
Lopuksi vielä kuvia missä kunnossa kompura oli paketista purkamisen jälkeen ja räjäytettynä osiin. Kuvista saattaa olla hyötyä muutenkin jos kompuran toimintaperiaate on mietityttänyt. http://www.nic.fi/~marko80/kompura/
No huh huh. Kaikenlaista p*skaa ne kehtaa myydäE39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
-
-
Onko tuo jumalauta jostain merenpohjasta nostettu..?BMW Service
P.o4oo925441
[email protected]
Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat
Comment
-
Comment